hyvää itsenäisyyspäivää kaikille alku- suomalaisille...
Kommentit (32)
Saada vastaus siihen, KEITÄ ovat ne alkusuomalaiset!? Ei siihen kirjoitusasuun tietenkään. Vaan kuka lasketaan " alkusuomalaiseksi" ??
Vierailija:
on keksinyt noin hassun termin? (alku-suomalaiset). se on väärin kirjoitettukin, pitäisi olla alkusuomalaiset. ja ketä ne edes on? Ne jotka tuli 2500 v. sitten, ne jotka tuli 500 jkr, ne jotka tuli 1200-luvulla vai ne jotka asuu täällä nyt?ap vois vaikka vastata, tai joku joka ymmärtää ap:tä.
identiteetti tuntuu määrittyvän viim. noin 60 vuoden mukaan, eli jatkosodasta. Ei itsenäistymisestä (1917). Kuinkas moni tietää sukulaisensa, kuka taisteli itsenäisyyden puolesta, 1917. Minun sukulaiseno on allekirjoittanut Suomen itsenäisyysjulistuksen, vai mikähän sen paperin nimin onkaan... Oli ainakin mukana ;)
SIIS:
Hyvää itsenäisyyspäivää minä!
sukulaiseno vaan sukulaiseni, sorry.
Siellä sentään halutaan juhlistaa yhteisymmärrystä ja rauhallista rinnakkaiseloa. Ei aina niin aidosti, mutta yritystä on kuitenkin. Täällä ei viitsitä nähdä edes vaivaa, että vähän avaisi panssarin suomuja ja silmiä.
minä saan viettää itsenäisyyspäivää, mutta mieheni ei, entäs sitten lapseni, puoliksi suomalaisia kun ovat?
Tiesittekö muuten, että Suomen armeijassa palvelee tälläkin hetkellä Suomen kansalaisuuden saaneita esim. somaleja? Nuorempi polvi somaleista on syntynyt Suomessa eivätkä ole koskaan edes Somaliassa käyneet. Heillä on Suomen kansalaisuus ja he ovat suomalaisia. Ikävää, että on vielä noin rajoittuneita ihmisiä kuin ap, elämäsi tulee olemaan vaikeaa. Suomesta tulee monikulttuurinen maa, halusitte te " alkusuomalaiset" sitä tai ette.
ei montaa ALKUasukasta taida löytyä
tulevat napsimaan elantoa Suomesta on ihan oma vikanne. Olisi pitanyt saataa lait niin etta maaravuosien jalkeen pitaa tulla omillaan toimeen, seka suomalaisten etta muualta tulleiden.
Suomi on myos niin nuori maa etta omanarvon tuntoa pitaa kohentaa muita potkimalla kun ollaan itse oltu niin kauan muiden potkimina. Kylla se siita vahitellen ajan kanssa alkaa menna!
alkusuomalainen ehkä varsinaissuomalaista? Nimittäin alue, jota nykyään sanotaan Varsinais-Suomeksi, oli alkuaan pelkkä Suomi ¿ yhteistä, koko nykyisen Suomen kattavaa nimeä ei ollut. Oli Suomi (= nykyinen Varsinais-Suomi), Häme, Savo jne.
eli mutut ja muut rättipäät poies? Mites ne jotka ovat syntyneet suomessa mutta on musta?
Entäs suomenruotsalaiset? Karsitko nekin?
jotka mittaavat ihmisen arvoa sillä, missä maassa hän (tai jopa hänen vanhempansa) ovat sattuneet syntymään.
en suosittelis yhdellekaan ulkomaalaiselle muuttoa suomeen. alku-suomalaiset siella vaan jyllaa.
Sitä ennen ei tietenkään ollut suomalaisia ja suomalaisuutta?