Onko mielestänne itsekeskeisyys automaattisesti negatiivinen ominaisuus?
Siis jos ei mitenkään vahingoita tai käytä hyväkseen muita, ei vain ole kiinnostunut muista kuin itseään koskevista asioista?
Kommentit (26)
Riippuu missä määrin on itsekeskeinen. Onko kykyä ottaa muita huomioin esim. kuuntelemaan ja jakamaan ajatuksia. Minua ahdistaa ihmiset, jotka vaan puhuvat itsestään ja uhriutuvat jatkuvasti.
Sellainen itsekeskeisyys jossa vaan ajetaan omia etuja ja keskitytään itsensä aiheuttaa masennusta ja karkottaa ihmisiä ympäriltä. Uskon että tällainen ihminen voi huonosti on kateellinen ja vertailee itsensä muihin.
Järki käteen kirjoitti:
Riippuu missä määrin on itsekeskeinen. Onko kykyä ottaa muita huomioin esim. kuuntelemaan ja jakamaan ajatuksia. Minua ahdistaa ihmiset, jotka vaan puhuvat itsestään ja uhriutuvat jatkuvasti.
Sellainen itsekeskeisyys jossa vaan ajetaan omia etuja ja keskitytään itsensä aiheuttaa masennusta ja karkottaa ihmisiä ympäriltä. Uskon että tällainen ihminen voi huonosti on kateellinen ja vertailee itsensä muihin.
Minulle taas on aiheuttanut masennusta se, että en ole osannut olla ollenkaan riittävän "itsekeskeinen" eli olen ollut vain muita varten enkä ole pitänyt puoliani lainkaan. Lopulta katoan jopa itseltäni peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se. Jos siis tämä itsekeskeinen henkilö ei ole joku erakko korven keskellä jonka kanssa muut eivät juuri joudu tekemisiin.
Mutta muuten ehdottomasti on.
On se silloinkin negatiivista. Muut vain eivät joudu kärsimään niistä ongelmista, mitä henkilön käytös aiheuttaa.
Ei välttämättä. Riippuu ihan asiasta ja tilanteesta. Tietty määrä tervettä itsekeskeisyyttä on itse asiassa hyväksi.
Tuo on aika moniseltteinen kysymys. Joku voi pitää itsekkäänä käyttäytymisenä jotain, mitä joku toinen ei pidä. Voi olla itsekäs joissain asioissa mutta ei kaikissa. Ihmisen välittämistä muista ei voi tietää oikeastaan toinen ellei tiedä tai tunne tosi hyvin henkilöä ja tulla vääriä tulkintoja joistain esimerkeistä, mitkä ei kuvaa todellista tilannetta kuitenkaan.
Esim. yksi yksinkertainen esimerkki on miten antaa muka avustusta hyväntekeväisyyteen vähäosaisten hyväksi. Pelkästään tuosta ei voi päätellä oikein mitään muuta kun ehkä rikkaiden kohdalla, jos ei osallistu on ehkä hieman itsekäs.
Myöskään sosiaalietuuksien kritisoiminen tai ei tarkoita automaattisesti että ei olisi myötätuntoa tai ymmärrystä vähäosaisia kohtaan. Riippuu tietenkin mut puhuu ja miten asiat esittää.