8 kuukautta vanhan ruokavalio, vinkkejä ja ohjeita
Olisi kiva jos pinottaisiin mitä voi antaa 8 kuukauden ikäiselle. Meillä syödään vielä kaupan soseita, miten aloittaa karkeampien ruokien tarjoilu? Entä sormiruoat, raasteet? Annatteko vettä vai maitoa ruokajuomaksi?
aurinkopullo ja poitsu 8 kk
Kommentit (6)
Meillä syödään sekä purkkiruokia, että kotiruokaa. Tänään syötiin peruna-porkkana-lihasosetta, mausteena persiljaa ja ruusunmarjaa jälkkäriksi. Iltapäivällä teen peruna-maissi sosetta. Soseutan vihannekset haarukalla, jolloin saan soseesta vähän karkeampaa. Pakastemaissi tosin kaipaa sauvasekoitinta, jotta kuoret hienontuu. Joskus myös lisään itse tehtyä perunasosetta kaupan lihasoseeseen, niin saan vähän karkeampaa. Ruokajuomaksi muutama hörppy vettä mukista, imetän vasta hetken kuluttua ruokailusta.
Sormiruokana meillä syödään maissinaksuja, pieniä banaanin paloja ja vedelmia. Maissinaksut on helppoja syötäviä kun taas nuo muut on vähän vaikeita, kun sorminäppäryys on vielä aika karkeaa. Mutta sinnikkäästi tyttö yrittää.
Viljoista meillä syödään vasta kauraa, josta teen ilta ja aamupuuron. Piltin kaurapuuro maistuu myös hyvin.
8kk valmissoseita en ole vielä antanut, kun tuntuu, että niissä monissa on sellaisia ainesosia esim sipulia, jotka on meille uusia. Olemme edenneet tosi maltillisesti atooppisen ihon takia , kun se on reagoinut silloin tällöin uusiin ruokiin.
Meillä reilu 8kk poika. Aamulla syödään tetrallinen jugurttia (koska juo maitoa 6-7 aikaan eikä puuro aamulla maistu),lounaalla purkillinen 8kk sosetta,välipalana purkki jugurttia tai hedelmäsosetta,päivällisellä puoli purkkia 8kk sosetta ja purkillinen hedelmää, iltapalana on riisipuuro. Ruokajuomana meillä on vesi ja maitoa juodaan silloin kun poika sitä pyytää. Yöllä syödään yleensä kerran (tai no aamuahan tuo 6-7- vielä on,mutta yöunien aikana kuitenkin). Lisäksi saa aina silloin tällöin maissinaksuja.
Meillä syödään siis ihan kaupan soseita,koska kotitekoiset ei mene alas vaikka karkeita ruokia syödäänkin ilman ongelmia. Aluksi hienonsin haarukalla nuo 8kk soseet, nykyään vähän vaan pienennän isoimpia palasia. Näkkäriä oon kerran antanu, mutta sai siitä niin isoja palasia (vaikkei hampaita vielä ollut), etten ole toiste antanut.Nyt hampaita 2. Kurkkua,omenaa,porkkanaa on saanut imeskellä/pureskella. Raasteita voi tietääkseni jo antaa,mutta me ei olla niitä vielä annettu.
En nyt tiedä oliko tästä mitään hyötyä, mutta kerroinpahan miten meillä syödään:)
Meillä ollaan juuri siirrytty 8-kuisten soseisiin jossa on mukana pehmeitä paloja. Aluksi pienensin paloja, mutta huomasin pian ettei siihen ollut tarvetta. Tyttö tuntuu tykkävään kun tuli niin paljon uusia makuja ja mausteita. Meillä syödään taas hienosti (ylähampaiden puhkeaminen vaikutti tosi vahvasti ruokahaluun) ja ainoana mahdollisena miinuksena on pienet määrät. On kuitenkin iloinen ja todella energinen tyttö (vaikkakin pieni), joka on kehittynyt todella hyvin, joten sanee tarvittavan energian syömästään ruuasta.
Meillä syödään aamupuuro + maito, lounas ja jälkkäri + maito, välipala, päivällinen + maito ja iltapuuro + maito. Yösyöminen jäi jo yhdessä vaiheessa pois, mutta on taas palanut kun syö niin pieniä määriä päivällä.
Seuraava haaste olisikin sormiruuan antaminen. Tytöllä on jo viisi hammasta ja lisää pukkaa kokoajan. Hänellä on myös selkeä kiinnostus uusiin makuihin ja koostumuksiin. Äiti vaan täällä on se joka toppuuttelee, kun pelkään että tuhkehtuu vaikka mihin. Lueskelin tuossa mitä kaikkea sormiruokaa kymmenkuiset jo saavat (toinen keskustelu) ja luulen että minunkin on vaan rohkaistava mieleni. Kurkkua ja porkkana olen antanut imeskellä, mutta saa niistä jo palasia mikä hermostuttaa minua.
Milloin ja millä te muut olette aloittaneet sormiruokailun? Olisiko syytä aloittaa niillä maissinaksuilla, joita kaikki kehuu?
iiiris77:
Milloin ja millä te muut olette aloittaneet sormiruokailun? Olisiko syytä aloittaa niillä maissinaksuilla, joita kaikki kehuu?
Meillä on poika kohta 9 kk ja olemme antaneet hänelle jo pitkään maissinaksuja. En on kyllä hyviä lapselle ite syödä. Ne on kuitenki semmosta höttöä, että sulavat melkein suuhun niin ei ole niin sitä tukehtumisvaaraa.
Pojalle tuli kaksi ekaa hampia jo viiden kk:n iässä ja nyt on jo kuusi.
Olen myös tehnyt aika kauan sitä, että jos teen salaattia, niin annan pojan nakerrettavaksi esim. paprikaa tai kurkkua. Tai salaatinlehden. Saa tunnustella ja tutustella ja makustella eri raaka- aineita.
Näkkäriä minäkään en ole innostunut antamaan, maissanaksut on minusta parempia.
Raasteista olemme antaneet kurkkuraastetta.
Muuten syö aikalailla purkkiruokaa, koska ei pidä kotiruuasta, välillä kyllä syö keitettyä perunaa ja siihen sekoitetaan jotain hänen luomuherkkuaan. Yritämme totuttaa häntä myös kotiruokaan. Syö kyllä oikein hyvällä ruokahalulla, isoja annoksia ja kaikki maistuu... Heh, paitsi se kotiruoka.
Tämmöstä tuli mulla mieleen kommentoida...
banaania syö ihan niin, että haukkaa ite paloja siitä, kun ojentaa hälle...
Nostan, jos jollain olisi hyviä vinkkejä, mielelläni myös kuulisin niitä. Täällä tyttö 8 kk.