Kävi ilmi, että mies antaa äidilleen rahaa
Olemme tavallinen pienituloinen lapsiperhe, minä vain osa-aikatyössä nyt kun lapset on pieniä, mies kokoaikatyössä mutta ei isoa palkkaa hänellä. Selviämme laskuista ja tavallisista hankinnoista kuten ruoka mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa ja me aikuiset ei juuri osteta mitään itsellemme, eikä edes risteilyllä tms ole käyty vuosiin. Nyt sain tietää, että mies antaa äidilleen rahaa. Siis joka kuukausi. Ei suuria summia mutta kuitenkin. Olisiko tämä teistä ihan ok? Hänen äiti on eläkeläinen, saa enemmän eläkettä kuin vain se joku kansaneläke vai mikä se on, koska on kuitenkin ollut työelämässä ihan hyvässä työssä. Asuu velattomassa omistusasunnossa. Ei ole rikas mutta ei nyt köyhäkään. Eronnut on, mies ainoa lapsi. Eniten minua vaivaa, että tämä on tapahtunut selkäni takana. Mutta myös se, että en ymmärrä miksi hän antaa säännöllisesti äidilleen rahaa, vaikka hänen äiti selviää taloudellisesti ihan hyvin muutenkin, mutta meillä itsellä on rahasta tiukkaa. Ja miksi hänen äiti edes ottaa rahaa vastaan.
Kommentit (1296)
[/quote]
Kumpa tämä äiti kokisi omien lasten toimesta saman minkä yrittää pakottaa miehen toteutttamaan omalle äidilleen eli käännetään selkä silloin kun eniten apua tarvitaan. Taitaa tämä äiti kritisoidatätä tilannetta puhtaasti itsekkäistä syistä vaikkakin se lasten eduksi naamioidaan vaikka asialla ei olisi lasten kanssa mitään tekemistä niin kuin aina naisten toimesta[/quote]
Tuolla kommentoijalla ainakin mielikuvitus toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Äidillä voi olla velkaa tms. kuluja mistä sinä et tiedä. Miksi et kysy asiasta kun ootte aviopari? Vastike noussut pilviin..
Niin juuri. Miksi ei voi avata suutaan ja vaatia vastauksia ja perusteluja. Omistusasunnossa voi olla suuretkin kulut.
Tuttuni yli 80v nainen asuu edelleen samassa asunnossa, minkä ostivat uutena 70- luvun alussa. Kerrostalo. Lapset vuosia sitten maailmalle, mieskin kuoli 80- luvulla. Naisen luona asui lapsenlapsi jonkun vuoden. Mutta asunnon menot ovat nousseet paljon varsinkin 20 vuoden sisällä. On tehty kaikki mahdolliset remontit, mitkä ovat edessä kaikissa taloissa. Putkiremontti suurin, mutta lisäksi asennettiin, hissit, parvekeremontit, katto/ julkisivu jne..
Jos asukkaalla ei ole ollut varaa maksaa remontti, sen kulut sisällytetään vastikkeeseen ja niin on tehty tuttuni kohdalla pääosin. Hänellä oli varaa maksaa suoraan joitain , mutta suuri osa siirtyi vastikkeeseen.
Mm kylpyhuoneremontissa laittoivat lattialämmityksen, sähköllä jonka maksaa asukas, Tuttuni oli kauhuissaan sähkölasku moninkertaistui entisestä. Lämmityksen päälläoloa voi itse säätää, mutta jokatapuksessa se vie sähköä ja maksaa.
Kun aikoinaan vastike oli n 200e niin se on nykyisin liki 600e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidillä voi olla velkaa tms. kuluja mistä sinä et tiedä. Miksi et kysy asiasta kun ootte aviopari? Vastike noussut pilviin..
Niin juuri. Miksi ei voi avata suutaan ja vaatia vastauksia ja perusteluja. Omistusasunnossa voi olla suuretkin kulut.
Tuttuni yli 80v nainen asuu edelleen samassa asunnossa, minkä ostivat uutena 70- luvun alussa. Kerrostalo. Lapset vuosia sitten maailmalle, mieskin kuoli 80- luvulla. Naisen luona asui lapsenlapsi jonkun vuoden. Mutta asunnon menot ovat nousseet paljon varsinkin 20 vuoden sisällä. On tehty kaikki mahdolliset remontit, mitkä ovat edessä kaikissa taloissa. Putkiremontti suurin, mutta lisäksi asennettiin, hissit, parvekeremontit, katto/ julkisivu jne..
Jos asukkaalla ei ole ollut varaa maksaa remontti, sen kulut sisällytetään vastikkeeseen ja niin on tehty tuttuni kohdalla pääosin. Hänellä oli varaa maksaa suoraan joitain , mutta suuri osa siirtyi vastikkeeseen.
Mm kylpyhuoneremontissa laittoivat lattialämmityksen, sähköllä jonka maksaa asukas, Tuttuni oli kauhuissaan sähkölasku moninkertaistui entisestä. Lämmityksen päälläoloa voi itse säätää, mutta jokatapuksessa se vie sähköä ja maksaa.
Koska tuo ei ole ap:n ongelma eikä kuulu hänen perheensä maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuressa asunnossa on suuret kulut. Sitäkin voi ajoissa miettiä, kannattaako yhden ihmisen asua isossa perheasunnossa?
Kannattaa myydä mitä omistaa anopin ja elää niillä rahoilla myös ja vähän jo hurvitella, kenties käydä roodoksilla jA kanarioilla. Miten sitten miniän suu pannaan???`??
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myydä mitä omistaa anopin ja elää niillä rahoilla myös ja vähän jo hurvitella, kenties käydä roodoksilla jA kanarioilla. Miten sitten miniän suu pannaan???`??
Miksi miniän pitäisi olla mitään mieltä? Anopin omaisuus ja anopin rahat. Eihän ap ole ollut niiden perään. Kunhan anoppi ei tule rahojen loputtua ruinaamaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se siinä asuu? Normaalit ihmiset osaa vaihtaa asuntoa pienempään tarpeen muuttuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika tyhmää jäädä tommoseen asuntoon kököttämään sen sijaan että vaihtaa elämäntilanteen muuttuessa pienempään.
Tai sitten pitää tehdä kuten me että ostaa alun perin asunnon jota voi hyödyntää monipuolisesti ja jakaa.
Itse asuin muuten nuorena 70-luvun alussa rakennetussa asunnossa jonka sai jaettua kahtia.
Äitipuoleni asui myös niin että vuokrasi osaa asunnosta ja sai siten lisätuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioliitossa tienaamani raha on omaani, en ole siitä tilivelvollinen puolisolle. Siksi en edes ymmärrä tätä ketjua: ei se raha ole lasteni tai puolisoni, se on minun ja yksin minun. Kyllä, minun tulee kykyjeni mukaan osallistua perheen elatukseen, mutta se ei tarkoita, että puoliso tai lapset määräisivät, mihin rahani käytän. Elatus ei tarkoita sitä, että maksan ulkomaanmatkoja ja kylpylälomia siksi, että minulla on rahaa. Maksan ne siksi, että haluan ilahduttaa perhettäni. Sinä päivänä, kun puoliso kysyy, miksi annan rahaa äidilleni/siskolleni/kummitytölleni tms., niin perheen ilahduttaminen loppuu. Silloin minusta on tullut pelkkä maksuautomaatti ja siihen päättyy tämän perheen tarina.
Ap:n perheessä ei käydä ulkomaanmatkoilla eikä risteilyillä, koska ei ole rahaa. Eikä ap tai mies osta itselleen mitään ylimääräistä, koska ei ole rahaa. Mikä logiikka on silloin miehellä siinä, että hän haluaa ilahduttaa omaa äitiään antamalla tälle säännöllisesti rahaa? Miksi hän ei halua ilahduttaa omaa perhettään näillä rahoilla? Vaan mieluummin äitiään.
Meillä mies tekee samaa! Aivan älytöntä. Ei ole rahaa edes kotimaan reissuun, ei ostaa mitään extra-kivaa, mutta äidille ja siskolleen kaikkein kalleimmat lahjat jne (itse en saanut esim äitienpäivänä mitään). Joku ihmeen alemmuuskompleksi tms, yrittää voimaantua oman lapsuudenperheensä edessä? Esittää hyvää mutta esim, hänen vanhemmat eivät ole KOSKAAN hoitaneet lapsiamme tai olleet muussa tekemisissä kuin pakolliset 1x vuosi :(
En ymmärrä.
Eli omaa nykyistä perhettään ns. sortaa ja lapsuuden perheen edessä esittää kivaa ja antaa kalliita lahjoja? onko tämä kovinkin yleistä? Anoppi vielä sanoi kun toinen lapsemme aikoinaan syntyi, että häntä täytyy pojan sitten auttaa rahallisesti! Olin silloin, että kuulinko oikein? (itse siis ei ole mitenkään auttanut meitä)
Miehesi ei ole itsenäistynyt lapsuudenperheestään tunnetasolla, on jäänyt hakemaan hyväksyntää jota vaille on jäänyt. Ei tule sitä kyllä vastikkeilla saamaan, kannattaisi keskittyä vaalimaan suhteita joissa välittäminen on aitoa ja ehdotonta. Silti hyvin tavallinen ja ymmärrettävä kuvio perheissä, jossa on tuollainen dynamiikka. Kannattaa tukea puolisoa lempeästi kohtaamaan lapsuuden kipukohtia.
Joo, olen jo vuosia sitten huomannut tuon, että jäänyt vaille jotakin aikoinaan :(
Mutta kun puhun siitä (syyttelemättä, ystävällisesti), alkaa syytellä minua mustasukkaiseksi jne? Kuin pitäisi omana häpeänään sitä, että lapsuudenperhe tehnyt hänelle jotain väärin?
Kaikista pahin oli, kun yllätysvisiitin tultua, käski minun painua ulos omasta yhteisestä kodistamme, että hänen äiti saa tulla kylään, vaikka se ei olisi sopinut minulle (syystä että hänen äiti ei kunnioita kotiamme, rauhaamme, minua, lapsia... jne)
Kaikki riidat tulee siitä, kun hän mielistelee muita mutta on minua kohtaan epäkunnioittava.
Vierailija kirjoitti:
Minimi eläke oisko 1000 euroa, ellei omista muuta kun huulet ja halut niin saa asumistukea, kyllä tuolla elää ellei sitten oo velkoja. Se on taas omaa tyhmyyttä.
Jaa eläke 811 euroa ja asumistuki 12 euroa. Vuokra 845 euroa. Ei tule mitään ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minimi eläke oisko 1000 euroa, ellei omista muuta kun huulet ja halut niin saa asumistukea, kyllä tuolla elää ellei sitten oo velkoja. Se on taas omaa tyhmyyttä.
Jaa eläke 811 euroa ja asumistuki 12 euroa. Vuokra 845 euroa. Ei tule mitään ei.
Oma moka tuo eläkkeen suuruus.
Vuokra-asuminen myös.
[/quote] Tuollaiset risteilytarpeet ovat moukkien tarpeita.[/quote]
Ne on kuule lasten tarpeita.[/quote]
Kieroon kasvatetuille lapsille luotuja keinotekoisia 'tarpeita'.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset risteilytarpeet ovat moukkien tarpeita.
Ne on kuule lasten tarpeita.
Kieroon kasvatetuille lapsille luotuja keinotekoisia 'tarpeita'.
Ihan normaaleja lasten perustarpeita.
Äidin nimiin talot ja autot. Erotessa ovat turvassa ahnailta plutkilta
Nää miniät ovat ihan mahottomia, kaikki mulle saada. Hyvä että poika ajattelee äitiään myös.
Vierailija kirjoitti:
Nää miniät ovat ihan mahottomia, kaikki mulle saada. Hyvä että poika ajattelee äitiään myös.
Anoppihan se ahne on. Ahnehtii muidenkin rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ellei omista mitään niin saa asumistukea ja vaikka olisi oma asunto jos muuta ei oo.
[/quote] Tuskin. Miettikääs tiedättekö eläkkeellä olevien vanhempienne tulot,?
Minä en ainakaan tiennyt ja vanhempien tulot selvisi heidän kuoltuaan.
Ei ole yleistä, että kerrotaan edes sukulaiselle mikä on eläke ja mitä menoja on.[/quote]
Pimeitä tuloja voi olla vaikea selvittää mutta veronalaiset tulot voi käydä kurkkaamassa verotoimiston tietokoneelta, tosin verotoimistolle voi olla jonkin verran matkaa.
Asia voisi olla huonomminkin, mies voisi antaa peppuaan äidilleen.
Miehesi ei ole itsenäistynyt lapsuudenperheestään tunnetasolla, on jäänyt hakemaan hyväksyntää jota vaille on jäänyt. Ei tule sitä kyllä vastikkeilla saamaan, kannattaisi keskittyä vaalimaan suhteita joissa välittäminen on aitoa ja ehdotonta. Silti hyvin tavallinen ja ymmärrettävä kuvio perheissä, jossa on tuollainen dynamiikka. Kannattaa tukea puolisoa lempeästi kohtaamaan lapsuuden kipukohtia.