Ideoita halpaan smoothieen?
Mitä kannattaisi laittaa edulliseen ja terveelliseen smoothieen? Jotain proteiinipitoista siinä saisi olla. Jogurtit on toki tuttuja, onko niistä joku mainitsemisen arvoinen edullinen vaihtoehto?
Kauraleseet on tuttuja. Ilmeisesti ne voisi korvata kaurahiutaleilla, joilla paljon alhaisempi kilohinta?
Hedelmistä ja vihanneksista toki kannattaa hyödyntää ne mitä kotoa löytyy ja mikä on tarjouksessa, mutta olisiko jotain vinkkejä? Uppoaako ne kauhean happamat edulliset puolalaiset omenat smoothien sekaan pilaamatta makua? 🤣
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaiset marjat tulee keittää ennen käyttöä eli smoothieen tosi hankalaa.
Kannattaa ostaa kotimaisia marjoja.
Eikö tämä koske vain ulkomaisia vadelmia? 🤔 Voin hyvin olla väärässäkin.
Ap
Ihan kaikkia marjoja. Niitä on voitu kastella ties millä lietevedellä, eivätkä pöpöt kuole muuta kuin keittämällä.
-eri
Pähkinöitä voi laittaa smoothieen ja niitä voi joskus saada halvalla.
Siitä saa paljon proteiinia ja rasvaa.
Ylikypsäksi menevät banaanit voi myös viipaloida ja laittaa pakkaseen ja käyttää sieltä myöhemmin niin ei tule hävikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ulkomaiset markat keitetään. Voi tulla vakavia tauteja - erityiset lapset ja vanhukset voi olla riskiryhmää.
Moni kauppa laittanut erikseen laulunkin pakasteosastolle yms ja ihan yleistä tietoa.
Pakastevadelmista muistan näin puhutun, en muista. No näinpä oppii taas uutta ja kiitos tästä. 👍🏻 Jätetään sitten edulliset mansikat väliin, vaikka vähän ehdin jo tästä innostua. 😃
Ap
Vierailija kirjoitti:
Banaani, kaura, herukat ja kaupasta joku maitotuote joka on punalaputettu
Terveellisin on toki syödä nuo sellaisenaan eikä smoothiena
Miksi on terveellisempää syödä nuo sellaisenaan kuin smoothieksi pyöräytettynä? Äkkiseltään tulisi mieleeni, että herukat blenderin kautta pyöräytettynä on terveellisempiä, koska siemenet rikkoutuvat ja niistä saa paremmin ravintoaineet käyttöön. En minä siitä ainakaan syödessäni itse pureskele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tenavat nyt ovat smoothien ystäviä, ja saavat smoothiensa.
Herukat tarkoitti tässä kaupasta pakasteena ostettavia herukoita? Menen tarkastamaan niiden hintoja.
Ap
Katso samalla palastepinaattia paloina. Itse käytän mantelimaitoa, pähkinöitä, pinaattia, marjoja, päärynää, siemeniä, kaakaota ilman sokeria, ja maustamatonta herajauhetta. Toki kerta ostoina vähän hintavia, mutta riittävät pitkään.
Pinaatti aikuisten smoothieen hyvä idea. Ei ole ollenkaan kallis kun sitäkin menee yksi nappi annokseen.
Mantelimaito on vähän karrikoiden 2 % mantelia ja loppu vettä ja maksaa vähintään 2 € litralta. Siksi ei oikein tähän tarkoitukseen hyvä, kun haetaan edullisuutta ja ravinteita. Tai voisiko tämän toteuttaa edullisesti laittamalla mantelin + vettä blenderiin? 😃
Kaakaojauhe on hyvä idea myös. Onko sille joku hyvä makupari vai tyyliin mihin vaan?
Ap
Pakko puolustaa tuota mantelimaitoa. :D Se sisältää runsaasti A-, D- ja E-vitamiinia, sekä B2-vitamiinia. Tämän lisäksi mantelimaidossa on hyvälaatuista proteiinia, kuitua ja mineraaleja, kuten kalsiumia ja magnesiumia.
Sitä voi tehdä myös itse:
Mittaa kolme desiä manteleita ja kolme desiä vettä tehosekoittimeen. Soseuta parin minuutin ajan. Lisää loput eli seitsemän desiä vettä ja pidä kone käynnissä vielä minuutin.
Kaada seos tiheän siivilän tai harson läpi kulhoon. Siivilöi halutessasi pari kertaa
Pinaatti aikuisten smoothieen? Ja miksi se ei kävisi lasten?
Kaakaojauhe sopiin ihan vaikka päärynän tai marjojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lisään maitorahkaa, jotta tulee vähän proteiinia.
Eikös rahka ole maitoa?
Osta litran purkki maitoa.
Rahkassa on huomattavasti enemmän proteiinia kuin maidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on terveellisempää syödä nuo sellaisenaan kuin smoothieksi pyöräytettynä? Äkkiseltään tulisi mieleeni, että herukat blenderin kautta pyöräytettynä on terveellisempiä, koska siemenet rikkoutuvat ja niistä saa paremmin ravintoaineet käyttöön. En minä siitä ainakaan syödessäni itse pureskele.
Laita Googleen niin saat pitkän vastauksen.
On terveellisempää syödä ruoka kokonaisena kuin juoda kerralla alas.
Vierailija kirjoitti:
Pähkinöitä voi laittaa smoothieen ja niitä voi joskus saada halvalla.
Siitä saa paljon proteiinia ja rasvaa.
Isot pussit maksaa siinä kympin pintaa ja yhteen annokseen tulee se noin kourallinen per annos pussi kyllä kestää pitkään.
Nesteeksi voi laittaa myös piimää, ehkä ei ihan rasvatonta. Mustikat keräisin metsästä minäkin, banaaneita saa välillä edullisesti ja voi myös pakastaa viipaloituna. Jos tykkää makeasta niin vähän sokeria tai vaniljasokeria. Mansikoita saa pakkaseen itse poimien edullisemmin. Toisaalta kun miettii että paljonko sipsit, karkit ja limpparit maksaa niin ei se smoothie herkkuna ole niin kallista. Meillä on allergiaa joten joudutaan ostamaan Alproa, nostaa hintaa reippaasti mutta tosi hyvää tulee. Karkit ja limpparit jätämme kauppaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita Googleen niin saat pitkän vastauksen.
On terveellisempää syödä ruoka kokonaisena kuin juoda kerralla alas.
Kärjistäen voisi kysyä miten paljon luolamiehet söi smoothieita? Jopa liha pureskeltiin raakana.
Piimää, banaania, puolukkaa
Jos haluaaa jotain hiutaleita, mysliä tai pähkinöitä niin niitä vähän sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule sillä ei ole mitään merkitystä syötkö ensin banaanin ja huuhteletko sen sitten maitolasillisella alas vai muussaatko ne keskenään.
Totta kai on ruoansulatukselle ihan eri asia.
Liikkuu läpi ja nostaa verensokerin eri tavalla ja antaa suolistolle eri tavalla töitä.
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Ylikypsäksi menevät banaanit voi myös viipaloida ja laittaa pakkaseen ja käyttää sieltä myöhemmin niin ei tule hävikkiä.
Tämäkin on hyvä idea, mutta ei tähän talouteen tarpeellinen vinkki. 👍🏻
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nesteeksi voi laittaa myös piimää, ehkä ei ihan rasvatonta. Mustikat keräisin metsästä minäkin, banaaneita saa välillä edullisesti ja voi myös pakastaa viipaloituna. Jos tykkää makeasta niin vähän sokeria tai vaniljasokeria. Mansikoita saa pakkaseen itse poimien edullisemmin. Toisaalta kun miettii että paljonko sipsit, karkit ja limpparit maksaa niin ei se smoothie herkkuna ole niin kallista. Meillä on allergiaa joten joudutaan ostamaan Alproa, nostaa hintaa reippaasti mutta tosi hyvää tulee. Karkit ja limpparit jätämme kauppaan :)
Nesteeksi voi laittaa ihan vettäkin.
Juureksista haluaisin nostaa esille punajuuren.
Meillä smoothie on nimeltään piimäpirtelö. Ja juurikin lasten aamupala, menee helposti ja nopeasti alas.
Piimää, banaani, neljänviljanhiutaleita tai kaurahiutaleita, 1-2 kourallista marjoja vaihdellen mansikka, mustikka, vadelma, valko-ja viherherukka, aronia (näiden hinnasta en osaa sanoa, meillä otetaan itse poimittuja pakkasesta) tai pakastettuja omenalohkoja, vähän sokeria tai hunajaa. Välillä joukkoon pellavan-, seesamin-, auringonkukan- tai chiansiemeniä, joskus kuivattua lehtikaalta.
Piimä ja mustikat tai mustaviinimarjat käy myös hyvin yhteen. Voi laittaa leseitä tai hunajaa tms, banaania halutessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chia siemeniä. Pussin hinta voi tuntua kalliilta mutta siitä riittää tosi pitkäksi aikaa.
Tuota, tämä ei ole minusta hyvä idea. Eivät todellakaan ole edullisia, nostavat triglyseridejä ja siemenissä ylipäätään on helposti mukana raskasmetalleja yms, jonka vuoksi siemeniä ei suositella syötävän päivässä enempää kuin lusikallisen.
Toki superfoodeilla on oma käyttäjäkuntansa, mutta nyt mulla haussa vähän jotain muuta. 👍🏻
Ap
Mitään ei tarvitse syödä ylenpalttisesti, että saa riittävästi ravinteita. Esim siemeniä aikuiset saa suositusten mukaan syödä 2 rkl ja lapset 1 rkl päivässä ja kunhan syö monipuolisesti sen puolikiloa päivässä.
Ihan kiva vinkki, mutta ei vaan sovi meille. :D Mikä tämä aloituksen motiivi nyt oikein oli?
Eikös rahka ole maitoa?
Osta litran purkki maitoa.