Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nirsoja lapsia, ruuan teon lopettaminen

Vierailija
31.05.2023 |

En saa lapsia syömään millään, vain joku hetkkuruoka vois mennä tyyliin makaronilaatikko ja paahtoleipä kinhan ei ole mitään outoa siinä eli vaan vehnäpaahtis käy. Nuori saa ravintoterapeutilta ruokailuohjeet mutta ei suostu noudattamaan lainkaan. Ostan vaan terveellisiä ruokia ja leipiä, niin että kuitua yli 6g leivässä jne. Näitä ei lapset syö. Olen jo miettinyt etten tee heidän mukaan enää mitään, teen vaan reilummat satsit omia terveysruokiani ja niitä saa ottaa jos haluaa tai on sitten ilman kun mikään ei käy. Miten muut pärjäätte nirsojen kanssa? Esim kanafileitä kun grillataan niin niissä välillä jotain outoa, ei voi syödä. Perunassa joku outo kohta. Kasvikset maistuu oudolle, ihmeellistä lihaa jne. Miksi turhaan ostamaan enää mitään mitä kuuluis. Taas jäi reissumies kauraleivät syömättä jugurttia olis saanu jos syö leivät.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tehnyt yhden vanhemmuuden perusvirheistä ja nyt ruoka on teillä vallankäytön väline. Tärkeintä nirsoilun kanssa on se, että asiasta ei tehdä numeroa. Lapsi syö mitä tarjolla on sen verran kuin syö tai on syömättä. Unohda nyt alkuun kaikki "jos syöt tuon niin sitten saat tuon". Ruoka on elintarvike, ei palkinto tai rangaistus.

Vierailija
2/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä nuori yksin viikonloppuja. Lihapaketit lentää roskiin kun vaikutti vanhalle tai muuten näytti oudolle tai haisi muka jo päältä pilaantuneelle jne. Aina jotain. Hirveet määrät menee roskiin ruokia, lihoja, kanoja, leipiä kasviksia. Aina jotain outoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä nuori yksin viikonloppuja. Lihapaketit lentää roskiin kun vaikutti vanhalle tai muuten näytti oudolle tai haisi muka jo päältä pilaantuneelle jne. Aina jotain. Hirveet määrät menee roskiin ruokia, lihoja, kanoja, leipiä kasviksia. Aina jotain outoa.

Älä osta sille enää mitään.

Vierailija
4/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lapset mukaan tekemään ruokaa. Ihan jo suunnittelusta ja kaupassa käynnistä lähtien. Anna vastuuta ja opeta kunnioittamaan ruokaa.

Vierailija
5/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko jotenkin autistisia tai vammaisia? Ei kuulosta normaalilta.

Vierailija
6/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tehnyt yhden vanhemmuuden perusvirheistä ja nyt ruoka on teillä vallankäytön väline. Tärkeintä nirsoilun kanssa on se, että asiasta ei tehdä numeroa. Lapsi syö mitä tarjolla on sen verran kuin syö tai on syömättä. Unohda nyt alkuun kaikki "jos syöt tuon niin sitten saat tuon". Ruoka on elintarvike, ei palkinto tai rangaistus.

No sitten olisi jäänyt leivät syömättä ja pelkällä jugurtilla kouluun pitkäksi päiväksi. Itse antaisit syödä vain jugurttia?

Vierailija
7/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten olisi jäänyt leivät syömättä ja pelkällä jugurtilla kouluun pitkäksi päiväksi. Itse antaisit syödä vain jugurttia?

Älä osta sitä jugurttia.

Ohis

Vierailija
8/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä vika jogurtissa on? Kai sillä nyt koulun ruokatuntiin asti säilyy hengissä. Ei mun lapsi ole ikinä syönyt juuri mitään aamupalalla.

Vierailija
9/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko jotenkin autistisia tai vammaisia? Ei kuulosta normaalilta.

Varmaan sitten, käynyt sama mielessä ja ehdottanutkin terveydenhoitajalle mut seuraillaan.

Vierailija
10/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen anorektikko täällä hei. Lapsuudenkotini oli väkivaltainen ja turvaton. Ainoa mitä pystyin lapsuudessani itse sääntelemään, oli syöminen. Joten siitä itsemääräämisoikeudesta pidin kiinni loppuun asti. Kun pääsin muuttamaan omilleni, paranin ja syön nykyisin hyvin. Lapsuudessa meitä mm. yritettiin pakottaa syömään pohjaan palanutta ruokaa.

Katso peiliin, onko teidän perheessä tilanne se, että huutamalla, uhkailemalla ja lapsia kaikessa pakottamalla olette luoneet tilanteen, jossa lapsella ei ole mitään itsemääräämisen lohkoa enää elämässään. Lopeta ainakin ensin ruuasta huutaminen.

Anna lapselle tilaa ja anna hänen suunnitella ruuat itse. Vaikka tehdäkin. Älä pakota.

Vierailija
11/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä vika jogurtissa on? Kai sillä nyt koulun ruokatuntiin asti säilyy hengissä. Ei mun lapsi ole ikinä syönyt juuri mitään aamupalalla.

Ravintoterapeutti sanonut et leipää tosi tärkeä syödä, ei pelkällä jugurtilla kouluun, yrittänyt niitä ohjeita noudattaa mut täytyy kai lopettaa. Pelottaa jo miten kesä tule menemään.

Vierailija
12/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintoterapeutti sanonut et leipää tosi tärkeä syödä, ei pelkällä jugurtilla kouluun, yrittänyt niitä ohjeita noudattaa mut täytyy kai lopettaa. Pelottaa jo miten kesä tule menemään.

Mitä se terapeutti sanoo kun kerrot etteivät ne kakarasi suostu syömään mitään?

Vierailija
13/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen anorektikko täällä hei. Lapsuudenkotini oli väkivaltainen ja turvaton. Ainoa mitä pystyin lapsuudessani itse sääntelemään, oli syöminen. Joten siitä itsemääräämisoikeudesta pidin kiinni loppuun asti. Kun pääsin muuttamaan omilleni, paranin ja syön nykyisin hyvin. Lapsuudessa meitä mm. yritettiin pakottaa syömään pohjaan palanutta ruokaa.

Katso peiliin, onko teidän perheessä tilanne se, että huutamalla, uhkailemalla ja lapsia kaikessa pakottamalla olette luoneet tilanteen, jossa lapsella ei ole mitään itsemääräämisen lohkoa enää elämässään. Lopeta ainakin ensin ruuasta huutaminen.

Anna lapselle tilaa ja anna hänen suunnitella ruuat itse. Vaikka tehdäkin. Älä pakota.

No eipä tulis mieleenkään huutaa lapsille. Koitan toteuttaa ravintoterapeutin neuvoja. Huonoa ruokaa täällä ei tarjota, vain terveellistä. Lähinnä tässä itse tuskailen ja mietin jo miten kesä pärjätään. Nyt sentään ollut kouluruokailu vaikka eivät siwlläkään ole mitään syöneet mut ainakin on ollut sekin ruoka tarjolla.

Vierailija
14/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta kunnollista sokeroimatonta mutta hedelmiä sisältävää mysliä, on halvempaakin kuin leivät. Esim. Pirkka kilomysli. Jugurtti ja päälle mysli ajaa saman asian kuin leipä.

Vierailija
15/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään ruokina välillä niitä lasten lemppareita ja välillä muuta. Pastaa on aika usein eikä se ole minulle ongelma. Onhan se hyvää. Sen lisäksi on paljon erilaisia kasviksia tarjolla ja lapset saavat itse päättää, mitä niistä ottavat vai ottavatko mitään. Leipinäkin välillä on täysjyväleipiä, ruisleipiä ja välillä ihan sitä vehnäleipää. Yksi valikoiva ja yksi kaikki-kelpaa lapsi täällä.

Joskus tuskailin nirsoilua neuvolassa ja siellä sain vinkiksi tehdä ruokailuista mukavia. Ei kommentoida lasten syömistä kumpaankaan suuntaan, mutta ruokaa toki kehutaan välillä. On myös tärkeää, miten aikuiset puhuvat ruoasta (myös epäterveellisestä). Jos epäterveellisestä ruoasta puhutaan pahana asiana, se opettaa lapsille, että on olemassa pahoja ruokia. Mieluummin opetamme, että kaikki on hyvää sopivissa määrin.

Vierailija
16/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan vähän tough lovea sun osalta nyt kuule.

Vierailija
17/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan vitalis, että yksinkertaisesta asiasta jaksetaan kinata lapsiperheissä.

Ostat ja teet sellaisia ruokia joita pidät itse terveellisinä ja jätät kaiken muun ostamatta.

Eivät ne lapset nälkään kuole jos alkuajat hieman paastoavat.

Kun ihmiselle tulee nälkä, todellinen nälkä, se syö mitä tahansa mikä täyttää vatsalaukun.

Anna pentujen marista, mutta lopeta itse ruoan kanssa pelleily ja anna lapsillekin rauha syödä tai olla syömättä.

Vierailija
18/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on useampi autisti.

Toinen syö ongelmitta, toinen ronklaa. Molemmat kasvatettu maistamaan jne. pienestä pitäen. 

Meillä tehdään ruokaa laidasta laitaan, en nyt mitään homejuustoa tunge esim. pastan päälle, mutta en välttele mausteiden käyttöä (chiliä en laita yhteisiin ruokiin, lapset inhoavat sitä). Yleensä syövät ihan hyvin, välillä toinen nyrpistelee tai jättää lautaselle osan. Ruoasta ei kannata tehdä kiristyskapulaa: kuten ylempänäkin sanottiin, anna itsellesi ja lapsillekin ruokarauha. Syövät mitä syövät.

Vierailija
19/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta sitä paahtoleipää. Ja mysliä, puurohiutaleita, weetabixia ym. Ei se ravitsemusterapeutti tarkoita, ettei itse saa mitään valita. Jos ei tykkää jostain, ei se saa olla ainoa vaihtoehto.

Vierailija
20/32 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla taitaa itselläsi olla syömishäiriö ja näinolen lapsetkaan ei saa syödä.