Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivät: mitä oireita oli ja millä arvoilla, muuttuiko lääkityksen myötä? Ruokavalio?

Vierailija
31.05.2023 |

Kävin vihdoin labroissa järkyttävän, lyijynraskaan väsymyksen, uniongelmien ja aivosumun vuoksi. Stressiäkin on ollut jo usean kuukauden ajan kuormittavasti. Tsh oli 5,5, t4v oli 14. Muutama vuosi sitten tsh vaihteli 2,3-4,2 välillä ja arvo tippui normaaliin kun tulin raskaaksi (vuosien yrittämisen jälkeen). Nyt on siis arvo taas noussut. Ennen kaikkea tämä olo on ihan hirveä ja olen jo tietysti varannut ajan lääkäriin mutta haluisin kuulla kokemuksia muilta. Onko ruokavaliomuutoksia kokeiltu, millä arvoilla lääkitys määrättiin ja onko siitä ollut apua tai haittaa? Haluaisin lykätä lääkkeen aloittamista, kun kyse on kuitenkin loppuelämän lääkkeestä mutta toisaalta en enää kestä olla tällainen väsynyt haamu, jolle ei tuota mikään iloa. Viimeksi sain arvon alenemaan, kun otin seleeniä, stressi poistui ja käytin jodioitua suolaa ja tietysti se raskaaksi tuleminen (vain kuukautta myöhemmin kuin mitä arvo oli korkeimmillaan 4,3). Nyt tuntuu, että tätä vyyhtiä ei noin vain avatakaan. Muut arvot olivat normaalit, esim. ferritiini 44.

Kokemuksia?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole käytännössä enää kilpirauhasta. Parhaaseen mahdolliseen hoitotasapainoon olen päässyt mahdollisimman säännöllisillä elämäntavoilla ja antamalla aikaa tyroksiinille imeytyä puolen tunnin minimisuositusta pidempään. Syön aamiaista vasta 1-2 tuntia lääkkeen oton jälkeen.

Vierailija
2/3 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen tätä. Mietin vielä tuota ferritiiniarvoa, voisiko se vaikuttaa enemmän olotilaani kuin kilpirauhasarvot. Se on kyllä viitearvossa mutta alhainen kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärillä käyty ja hänen mukaansa kaikki on kunnossa, kun tuo t4v-arvo on hyvä. Tsh-arvo on hänen mukaansa vain pikkuisen koholla kun on to 5 ja risat. Ferritiinikin on oikein hyvä eikä kuulemma oireet viittaa lainkaan kilpirauhasongelmiin.

Olen aika järkyttynyt. Määräsi lähetteen työpsykologille. Miten voi olla, että oireeni sivuutettiin tuosta vain? Olen kerännyt pari vuotta rohkeutta hakea apua tähän univaikeuteen, väsymykseen, alkuloisuuteen ja ylivirittyneisyyteen ja tässä on tulos.

Eikö tosiaan tuo koholla oleva tsh kerro mistään? Etenkin kun suvussa ja perheessä on kilpirauhasen vajaatoimintaa muillakin?