Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääsin sokerikoukusta irti mutta nyt uusi ongelma

Vierailija
30.05.2023 |

Pääsin irti sokerikoukusta. Vieroitin itseni niistä syömällä terveellisesti ja välttämällä höttöhiilareita ja kaikkea missä on sokeria.

Nyt kumminkin huomannut että tää rajoittaa todella paljon elämää. Kaikki limsat ja mehut maistuu aivan liian makealta. Sama keksien, pullien, ja kakkujen, jäätelön suhteen. Suklaa on kaikista pahin, maistoin viime jouluna yhden Geisha konvehdin ja se piti sylkäistä pois kun maistui niin rasvaiselle ja ylimakealle.

Jäätelöt on pahoja, pulla sanoiten.

Jotenkin makuaisti muuttunut herkemmäksi. Tumma leipä maistuu suolaselta, hampurilaisia enkä pizzaa pysty syömään, ovat liian rasvaisen ja suolasen makuisia suussa.

Uusimmat herkut itselle on hedelmät ja marjat, sekä esim tomaatti ja paprika.

Joskus olisi kiva syödä pizzaa kun muutkin syö, mutta maistuu vaan pahalta suussa.

En haluaisi olla näin rajoittunut syömisten suhteen. Edes tuoremehua ei pysty juomaan ellei sitä lantraa ensin vedellä.

Suosikkiruokani on hernekeitto ja tomaattikeitto.

Tää ruokatottumusten näin jyrkkä muutos tuli kyllä yllätyksenä

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki oma jäätelökone ja tee omat jäätelöt ja sorbetit! Aivan parasta ja saat just niin vähän-makeaa kuin haluat :)

Jäätelökoneessa ärsyttää se että pitää jäädyttää se kulho ensin ja sekin alkaa sulaa jo siinä jäätelön tekovaiheessa. Ja sitten pestä. Pitää vielä meteliäkin. Se oli tosin vain muutamankympin CDonista.

Vierailija
42/53 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ikuinen laihduttaja, kunnes huomasin koulutukseni laihdutukseen. Lopetin koko laihduttamisen. Nyt painoni on pudonnut yli 10 kg. Normaali ateriarytmi on avain. En osta kaupasta mitään epämääräistä, kuten makkaroita, kananugetteja enkä juuri mitään makeita. Ostan kokolihaa, kanaa, kalaa, kasviksia, vihanneksia, perunoita ja täysjyvätuotteita ja paljon hedelmiä. Kaikki syödään mitä kaupasta kannetaan kotiin. Sen takia on tärkeää mitä sinne kotiin tuodaan. Olen todella onnellinen, että enää ei tarvitse laihduttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko sinua. Mitä vikaa olisi hampurilaissa ja pizzassa? Tietysti makuaisti muuttuu, mutta ei suolaisten suhteen.

Toinen asia mitä en usko: marjat ja hedelmät on ihan hiton makeita, kuinka ne voisi olla sokerista vieroittuneen herkkuja? Tuoremehu on tarpeetonta, joten miksi sitä edes joisit? Kukaan ei tarvitse tuoremehua.

Jos kuitenkin olet oikea, etkä trolli, niin onnittelut hyvästä päätöksestä ja elä murehdi noin paljoa. Elämä on oikeasti ihan helppoa ilman sokeria.

No kyllä tää valitettavasti totta on! Ja en tosiaan itsekään tiedä miksi pystyn hedelmiä syömään, nytkin syön juuri vadelmia.

Ja todellakin hankaloittaa elämää, esim töissä saat kuunnella vihjailuja Ortoreksiasta työpaikan tyky-juhlissa kun et syö pizzaa kuten muut.

Ei minulla ole koskaan kukaan kiinnittänyt huomiota jos en jotain pizza syö. Ihmisten makuja on monenlaisia. Sanot vaan, että ei maistu. Kuulostaa keksityltä kaikki.

No saat toki vapaasti olla uskomatta, ei ole minulta pois. Itseäkin yllättänyt tämä ongelma kun kahden vuoden sokerittoman ja höttöhiilarittoman dietin jälkeen kuvittelin palaavani ns normaaliin ruokavalioon jossa herkkuja on välillä suhteessa 80/20

Siis jojottaisit? Miksi ihmeessä tekisit noin?

Tarkoittaa varmaan terveysintoilijoiden käyttämää 80/20 lukua. Kun syö 80 % oikein, 20 % voi olla heikompi laatuista ravintoa.

Vierailija
44/53 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko sinua. Mitä vikaa olisi hampurilaissa ja pizzassa? Tietysti makuaisti muuttuu, mutta ei suolaisten suhteen.

Toinen asia mitä en usko: marjat ja hedelmät on ihan hiton makeita, kuinka ne voisi olla sokerista vieroittuneen herkkuja? Tuoremehu on tarpeetonta, joten miksi sitä edes joisit? Kukaan ei tarvitse tuoremehua.

Jos kuitenkin olet oikea, etkä trolli, niin onnittelut hyvästä päätöksestä ja elä murehdi noin paljoa. Elämä on oikeasti ihan helppoa ilman sokeria.

Jos on tottunut aiemmin limsoihin (sokerilla tai makeutusaineella, ihan sama), sokerilla maustettuihin marjoihin (hillot, marjasoseet, joihin lisätty sokeria jne), on niihin verrattuna pelkissä marjoissa vähemmän sokeria. Osa marjoista maistuu sokeroimattomina varsin karvailta itse asiassa, ainakin alkuun.

Ymmärrän täysin myös tuon pizzojen ja hampurilaisten pahalta maistumisen. Olen itse ollut pari vuotta (melkein kokonaan) syömättä vehnää ja ruista, joten joskus harvoin kun jonkun höttöleivän syö, se ei maistu hyvältä.

Vierailija
45/53 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut ikuinen laihduttaja, kunnes huomasin koulutukseni laihdutukseen. Lopetin koko laihduttamisen. Nyt painoni on pudonnut yli 10 kg. Normaali ateriarytmi on avain. En osta kaupasta mitään epämääräistä, kuten makkaroita, kananugetteja enkä juuri mitään makeita. Ostan kokolihaa, kanaa, kalaa, kasviksia, vihanneksia, perunoita ja täysjyvätuotteita ja paljon hedelmiä. Kaikki syödään mitä kaupasta kannetaan kotiin. Sen takia on tärkeää mitä sinne kotiin tuodaan. Olen todella onnellinen, että enää ei tarvitse laihduttaa.

Mikä on "normaali" ateriarytmi?

Vierailija
46/53 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tää valitettavasti totta on! Ja en tosiaan itsekään tiedä miksi pystyn hedelmiä syömään, nytkin syön juuri vadelmia.

Ja todellakin hankaloittaa elämää, esim töissä saat kuunnella vihjailuja Ortoreksiasta työpaikan tyky-juhlissa kun et syö pizzaa kuten muut.

Ei minulla ole koskaan kukaan kiinnittänyt huomiota jos en jotain pizza syö. Ihmisten makuja on monenlaisia. Sanot vaan, että ei maistu. Kuulostaa keksityltä kaikki.

No saat toki vapaasti olla uskomatta, ei ole minulta pois. Itseäkin yllättänyt tämä ongelma kun kahden vuoden sokerittoman ja höttöhiilarittoman dietin jälkeen kuvittelin palaavani ns normaaliin ruokavalioon jossa herkkuja on välillä suhteessa 80/20

Siis jojottaisit? Miksi ihmeessä tekisit noin?

Tarkoittaa varmaan terveysintoilijoiden käyttämää 80/20 lukua. Kun syö 80 % oikein, 20 % voi olla heikompi laatuista ravintoa.

Jos on dieetillä ja sen jälkeen ryhtyy taas syömään herkkuja, niin helposti lihoo taas. 20% jotain huonoa syötävää on todella paljon. 2% olisi järkevämpi.

Mutta en ymmärrä ap:n ongelmaa. Hyvähän se vaan on jos sokeriset ja "hötöt" ei maistu.

Vierailija
47/53 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut taas useamman kuukauden herkuttomalla, poikkeuksena yksi hotelliyö helmikuussa + ulkomaanmatka tässä kuussa. En syö makeisia, tarkoittaa suklaata, karkkea, limsoja, kakkuja yms enkä sipsejä, nachoja, popcorneja, leipätikkuja tms.

En ole huomannut mitään vaikutusta muuhun ruokavalioon.

Vierailija
48/53 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole useaan vuoteen syönyt lisättyä sokeria. En ole huomannut sen vaikutusta muun syötävän makuun. Makeat jutut on tietysti todella makeita. En esim syö enää banaania ja omenakin on hirveän makeaa, mutta syön silti koska se on terveellistä. Marjat menettelee jos niissä on hieman kirpeyttä mukana.

Jos alkaa rasvaiset ja muut epäterveelliset tekemään huonoa, niin sehän on vain hyvä asia. Kroppa tai mieli ohjaa parempaan ruokavalioon. Mutta en tosiaan pitäisi tätä minkään tason ongelmana.

Vierailija
49/53 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kauhea ongelma, pitäisikö mennä lääkäriin?

Vierailija
50/53 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paasit koukusta?

Mina tykkaan terveellisesta ruoasta ja kasviksista, mutta kiireessa tulee aina ostettua suklaata ja kaikenmaailman patukoita.  Aina repsahdan takaisin suklaaseen reilun viikon jalkeen.  

Kaksi vuotta ilman ja makuaisti muuttui. Aluksi oli hankalaa mutta itse ainakin totuin. Kun söi säännöllisesti ja nukkui riittävästi niin ei himot iskeneet. Makeanhimo meni ohi kun söi kunnon ruokaa säännöllisesti, välttää nälkää.

Myös nukuin riittävästi. Väsyneenä iskee himot ja itsekontrollia ei jaksa ylläpitää.

Makeanhimoa minulla ylläpiti sokerittomat limsat ja höttöhiilarit. Hiilarit muuttuvat sokerijohdannaisiksi kehossa. 1 paahtoleipä muuttuu 9 sokeripalan verran insuliinia.

Pääsin sokerikoukusta kun muutin täysjyvä tuotteisiin ja niitäkin kohtuudella.

Onko täällä joku ikilaihduttaja? "Höttöhiilari" kuuluu heidän sanavarastoon. Paahtoleipä ei muutu insuliiniksi. Kaikki syöty ravinto tarvitsee insuliinia, jotta energia pääsee soluihin.

Sokerikoukusta pääsee eroon kun ei syö lisättyä sokeria. Kaikki muu ravinnon oma hiilari käy, eikä pidä koukkua yllä mitenkään. Paahtoleipä ei luo, eikä ylläpidä sokerikoukkua.

Höttöhiilari on kyllä ihan yleinen termi valkoisesta vehnästä, joka ei sisällä juurikaan mitään ravintoaineita. Esim ranskanleipä on hyvä esimerkki höttöhiilarista, täysin turhaa ja tarpeetonta ravitsemuksen kannalta, "tyhjiä" hiilareita täynnä.

Eri

Yleinen termi laihduttajien kesken. Normaalipainoiset ei puhu ikinä noin.

Höpöhöpö. Ihmiset, jotka tietävät ravitsemuksesta ja terveellisestä ruokavaliosta ylipäätään jotain, kyllä tietävät termin höttöhiilari. Siihen ei vaikuta mitenkään se onko ylipainoinen vai normaalipainoinen 🙄.

Vierailija
51/53 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ihminen on lammas ja muiden mielipiteiden takia itseään ohjautuva, niin nuinkin positiivisen asian saa ongelmaksi.

Vierailija
52/53 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole useaan vuoteen syönyt lisättyä sokeria. En ole huomannut sen vaikutusta muun syötävän makuun. Makeat jutut on tietysti todella makeita. En esim syö enää banaania ja omenakin on hirveän makeaa, mutta syön silti koska se on terveellistä. Marjat menettelee jos niissä on hieman kirpeyttä mukana.

Jos alkaa rasvaiset ja muut epäterveelliset tekemään huonoa, niin sehän on vain hyvä asia. Kroppa tai mieli ohjaa parempaan ruokavalioon. Mutta en tosiaan pitäisi tätä minkään tason ongelmana.

AP kertoi välttävänsä myös höttöhiilareita ja syövänsä muutenkin terveellisesti. Eli ei se sokerittomuus varmasti sitä hampurilaisen makua ap:n suussa muuta, vaan tuo muu ruokavaliomuutos.

Vierailija
53/53 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi AP, mulla kävi samoin, kun olin puoli vuotta raskausdiabetekseen takia sokerittomalla + höttöhiilihydraatittomalla ruokavaliolla. Muistan etenkin tuon yök geisha fiiliksen. Mä rupesin kuitenkin pikkuhiljaa syömään taas sokeria ja herkkuja ja sen jälkeen taas geishat ja muut maistui. Tällä hetkellä olen taas raskausdiabetesruokavaliolla ja mietin, että ehkä raskauden päätyttyä yritän jatkaa tätä aika sokeritonta elämää, koska koen siitä niin paljon muita hyötyjä (kokonaisvaltaisesti parempi olo, vähemmän mielitekoja, rahaa säästyy, kun ei tule ostettua herkkuja). Mä ajattelen, että elämän kokee ehkä vähemmän rajoittavana, jos etsii jotain vaihtoehtoisia herkkuja, ja pitää niitä vaikka eväänä itselle tilanteisiin, joissa muut herkuttelee muuta.