Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kannustaa tamponin tai kuukupin käyttöön

Vierailija
30.05.2023 |

Teinityttö kiukuttelee ja harmittelee uimaharrastuksen ja kesän uimareissujen väliin jäämistä. Kuinka, hyvässä hengessä, ohjata kokeilemaan tamponia tai kuukuppia, etteivät ne turhaan jäisi väliin. Menkkojen kanssa elellyt nyt vuoden päivät.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta aluksi tamponeja tytölle kokeiluun. Itse tein aikoinaan silleen, että harjoittelin tamponien käyttöä ja käyttelin niitä sen kolmisen vuotta ennen kuin siirryin käyttämään kuppia.

16-vuotiaana ostin kuukupin ns kokeilumielessä. Sen kupin taittamisen opettelu tuntui haastavalta aluksi, mutta kun sen oppi niin kyllä menkkojen kanssa eläminen muuttui ainakin omalta kohdaltani helpommaksi.

Ainakin rahan säästämisen kannalta se on ihan fiksua ja säästyy luontoakin siinä :) Ehkä parhain asia mitä tämmösessä tilanteessa voi tehdä on olla ennakkoluuloton ja mahdollisimman kannustava sen oman tytön menkkapäätösten kanssa. Tamponeilla kantsii alottaa.

Vierailija
22/25 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta aluksi tamponeja tytölle kokeiluun. Itse tein aikoinaan silleen, että harjoittelin tamponien käyttöä ja käyttelin niitä sen kolmisen vuotta ennen kuin siirryin käyttämään kuppia.

16-vuotiaana ostin kuukupin ns kokeilumielessä. Sen kupin taittamisen opettelu tuntui haastavalta aluksi, mutta kun sen oppi niin kyllä menkkojen kanssa eläminen muuttui ainakin omalta kohdaltani helpommaksi.

Ainakin rahan säästämisen kannalta se on ihan fiksua ja säästyy luontoakin siinä :) Ehkä parhain asia mitä tämmösessä tilanteessa voi tehdä on olla ennakkoluuloton ja mahdollisimman kannustava sen oman tytön menkkapäätösten kanssa. Tamponeilla kantsii alottaa.

Haluan siis tosiaan korostaa tässä viestissäni sitä että tytön kannattaa itse opetella näitä asioita omassa rauhassa. Olisi ollut ihan kauheaa jos oma äitini olisi ollut vieressä "avustamassa" kun säädän tamponin kanssa omiani. Nuorelle pitää antaa se oma rauha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen äiti vauvapalstalta täälaiseen asiaan neuvoa kysyy.... Pakko olla vitsi. En vastaa mitään. Terve. 4 tytön äiti.

Täällä 3 tytön äiti. Tämä olisi vihon viimeinen paikka mistä neuvoja kyselisin mihinkään. Osaan ottaa asioista selvää asiallisilta tahoilta jos tarvis , mutta te toiset jatkakaa pohdintojanne.

Vierailija
24/25 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen teini?

Minun tyttöni on 13 ja menkat olleet hällä vuoden. Aika nuori käyttämään vielä tamponia. Eikös kuukupitkin ole aika isoja eli varmasti on haastavaa laittaa, ellei jopa mahdotonta.

En itsekään käyttänyt tamponeita noin nuorena. Olinkohan ammattikoulun ekalla kun aloin tamponeita käyttämään.

Olen silti tytölleni ostanut niitä minejä ja sanonut että saa käyttää mutta todennäköisesti on vielä hankala niitä käyttää. Jossain kohtaa käytin ne sitten itse ja sanoin että pyydä sitten tamponeita kun tarvitset.

Ei kai siinä oikein muuta voi kun ostaa hälle paketti ja sanoa että niidenkin käyttöä voi alkaa harjoitella ja vähän ohjeistaa miten ne toimivat. Riippuu kai siitäkin kuinka avoimesti pystytte menkoista puhumaan?

Itse olin 11-vuotias, kun kuukautiseni alkoivat ja hyvin nopeasti ne muuttuivat säännöllisiksikin. Parit ensimmäiset vuodot käytin siteitä -tuolloin vuonna 1974 ne olivat muuten kammottavan paksuja ja huonosti kiinnittyviä verrattuina nykyisiin.

Ajattelin heti, ettei tämä elämä tällaista voi olla ja hieman salaakin äidiltäni testasin hänen Tampaxejaan. Niissäkin oli varsin kookas asetin eli eivät todellakaan olleet näkymättömiä nekään, joten kun vihdoin markkinoille tuli o.b.-tamponit, oli kuin taivas olisi auennut, niin pieniä ja niin käteviä!

Käytin siis jostain 12-vuotiaasta asti tamponeja vuosikymmeniä kunnes viimeiset 10-15 vuotta ennen menopaussia siirryin ekologisempaan kuukuppiin.

Näin siis konkarina asian suhteen voin todellakin suositella kokeilemaan molempia, helpottavat kummasti elämää!

(Jos vain sattuvat anatomisesti sopimaan.)

Vierailija
25/25 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidatte olla aika vanhoja te alapeukuttajat. Niitä, joille eibole kotona puhuttu menkoista mitään, ettekä puhu itsekään.Monta ketjua siitä, miten huonosti on lapsille ohjeistettu ja kerrottu menkoista, ja kun joku haluaa neuvoa omaa nuortaan vapaanpaan naisen elämään, tulee trollihuuteluita ja ihme epäilyjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan