Lapsi jätti konttausvaiheen välistä!!
Olen lukenut jostain, että lapsella saattaisi olla autismi. Muistanko oikein?
Kommentit (77)
Meillä peppukiitäjällä todettiin lukihäiriö lukion toisella luokalla, lähti kävelemään 8kk iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aitismia todennäköisemmin tuo ennustaa lukivaikeutta.
JA höpöhöpö. Omani ei kontannut ollenkaan, liikkui kuin kastemato kiireellä jokapaikkaan. Oppi neljä vuotiaana lukemaan ja on lukenut siis jo30v, ihan korkeakoulututkintoon asti!
Ihan tavallinen ihminen hän on!
Itse en kontannut, lähdin kävelemään hieman yli puoli vuotiaana suoraan. Olen lukenut 4-vuotiaasta saakka ja opiskellut paljon, mm. yhden korkeakoulututkinnon. Minulla on adhd ja autistisia piirteitä. Samoin omalla lapsellani. Liikkeelle ajoissa, mutta ei kontannut. Vaikeita si-häiriöitä sekä adhd.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin veti peppukiitoa. Nyt 4v ja pyöräily on vaikeaa (vuorotahtisuus). Sen sijaan hän on erittäin taitava askartelija ja käyttää piirtäessä sujuvasti kumpaa tahansa kättä. On myös erittäin vilkas, mutta aivan ihana ja tomera tyttö.
Eikö neuvola tai päiväkoti ole puuttunut tuohon kätisyyden vakiintumattomuuteen?
Meillä myös vilkas lapsi, jolla kätisyys vaihteli pitkään ja vaihtelee edelleen. Näin jälkikäteen mietittynä toimintaterapia ei olisi tehnyt pahaa.
Miksi ihmeessä? On molempikätisiä ihmisiä ja jokaisella aikuisuuteen mennessä vakiintuu jompikumpi puoli käyttöön esim kirjoittamisessa. Ongelma mielestäni on sitten jos ei opi kirjoitamaan kummallakaan kädellä
Siksi, että kätisyyden vakiintumattomuudella on yhteys tiettyihin kehityksellisiin ongelmiin. Riippuu vähän lähteestä, että pitäisikö neuvolan puuttua asiaan 4- vai 5-vuotiaana, mutta kun tässä kyseisessä tilanteessa on muitakin vastaavia merkkejä kuten konttaamattomuus ja polkemisen vaikeus, olisi toimintaterapialähete 4-vuotiaana tosiaankin ollut paikallaan.
Miksi ihmeessä niin moni vastustaa toimintaterapiaa ja alapeukuttaa? Se on lapsesta kivaa, se tekee hyvää ihan jokaiselle, ja mitä aikaisemmin sitä saa, sitä paremmin se tehoaa.
Ei kannata uskoa kaikkea mitä erilaiset terapeutit selittää.
Minä en kontannut, eikä se ole haitannut mitään. On yliopistotutkinto hyvin arvosanoin ja unelmieni työ. Kovin liikunnallinen en kyllä ole, ehkä vähän kömpelö.
Jos lapsi ei konttaa, kannattaa ehdottomasti harjoitella konttaamista (tai jotain muita ristikkäisliikkeitä) kotona leikin varjolla. Esim. jokin hippaleikin muunnelma, jossa saa edetä vain konttaamalla. Tästä ei ole koskaan mitään haittaa. Ja jos konttaamattomuuden taustalla on muita ongelmia, niin tällä nimenomaan harjoituttaa niitä aivoalueita, joiden kuntoutus on tarpeen, ja estää myöhempiä ongelmia.
Myös tuo parin vastaajan mainitsema kätisyyden vakiintumattomuus 4-5-vuotiaana voi kertoa siitä, että vasemman ja oikean aivolohkon erikoistuminen ei etene niin kuin pitäisi. Sen vuoksi toimintaterapeutin tarkistus olisi paikallaan. On kuitenkin pieni osa ihmisiä, jotka ovat luonnostaan molempikätisiä ja joilla siihen ei liity mitään muuta ongelmaa.
Minulla on selkärangan ylempi kaari jäänyt muodostumatta ja lapaluut siksi törröttävät rumasti. Neuvolassa oli kai todettu että tuo johtuu konttaamisvaiheen jäämisestä pois.
Taidan olla lievästi autistinen mm. kummallisista harrastuksista ja sosiaalisten tilanteiden äärimmäisestä kuormittavuudesta päätellen.
Meillä eräs lapsista konttasi kirjaimellisesti ehkä viikon verran. Sitä ennen oli ryöminyt pitkään ja kävellyt tukia vasten jo pitkiä pätkiä. Sitten yhtäkkiä yhtenä päivänä alkoi kontata ja liikkui kontaten sen n. viikon, kunnes taas nousi pystyyn ja alkoi liikkua tukea vasten entistä nopeammin.
Oppi lukemaan juuri ennen 5-v. synttäreitään ja nyt on luokkansa paras teininä. Mutta kieltämättä motorisesti hieman kömpelö ja nepsy-piirteitä löytyy, mutta ei ihan diagnoosiksi asti. Asioiden jankkaamistaipumus ja toiminnanohjauksen haasteet ehkä arjessa näkyvimpiä asioita (vaatii ikäisekseen aika paljon ohjaamista ja huolenpitoa, aikuisen varmistelua että muistaa asiat ym.). Hukkaa tavaroita helposti ja puhetyyli toisinaan vähän töksäyttelevä. Ehkä kuitenkin sanoisin, että lienee enemmän sattumaa kuin syy-yhteys konttaamiseen tai sen vaiheen lyhyyteen.
Meillä ei kukaan ole kontannut ja kaikilla adhd, add ja autismipiirteitä, yhdellä autismi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin veti peppukiitoa. Nyt 4v ja pyöräily on vaikeaa (vuorotahtisuus). Sen sijaan hän on erittäin taitava askartelija ja käyttää piirtäessä sujuvasti kumpaa tahansa kättä. On myös erittäin vilkas, mutta aivan ihana ja tomera tyttö.
Eikö neuvola tai päiväkoti ole puuttunut tuohon kätisyyden vakiintumattomuuteen?
Meillä myös vilkas lapsi, jolla kätisyys vaihteli pitkään ja vaihtelee edelleen. Näin jälkikäteen mietittynä toimintaterapia ei olisi tehnyt pahaa.
Mä olen molempikätinen. Siis sillä tavalla, että osan asioista teen vasurilla ja osan oikealla, ja tiettyjä asioita pystyn tekemään (melkein) yhtä hyvin molemmilla käsillä. Ei tästä ole mitään haittaa ollut. Lähinnä pystyin kouluiässä hauskuuttamaan kavereita kirjoittamalla kahdella kädellä yhtä tekstiä: vasurilla peilikuvana oikealta vasemmalle ja oikealla normaalisuuntaan vasemmalta oikealle.
AInoa, mikä tuottaa päänvaivaa on se, miltä puolelta mahdollisesti golfpalloa löisin, mutta tämä on täysin marginaalinen ongelma, joka ei tässä melkein 48 vuoden elämäni aikana ole vielä konkretisoitunut.
Minäkin olen molempikätinen, kirjoitan helposti peilikirjoitusta ja olen menestynyt koulussa hyvin. Mutta ei tämä nyt niin herkkua ole ollut. Koulun liikuntatunneilla ihmeteltiin joka vuosi, lyönkö pesäpalloa oikealta vai vasemmalta, enkä sitten oppinut kummaltakaan, tanssi oli todella hankalaa, viulu jäi soittamatta ja ruuviakin ruuvatessa pitää miettiä, että se kääntyy juuri siihen toiseen suuntaan kuin itse kääntäisin.
Omaa molempikätistä lastani olen yrittänyt kuntouttaa kotikonstein. Kyllähän se pientä kömpelyyttä tuottaa, kun ole sellaista intuitiivista käsitystä, miten päin asiat toimivat.
pistäisin sen lapsen nyt konttaamaan kuiteskin. Siis kädestä pitäen opettaisin sen liikkumaan siten, koska uskon noita asiantuntijoita enemmän kun ylimieleisä vanhempia jotka luulee että se on joku hienouden merkki. Eli, yritä nyt saada se lapsi konttaamaan ees jonkun aikaa! Ehkäisee noita lukivaikeuksia. Oma vanhempani on lukihäiriöinen, ei työhakemukset onnistuneet ikinä, oli työtön.
Vierailija kirjoitti:
Konttaaminen on tärkeä etappi lapsen kehityksessä. Se aktivoi molempia aivopuoliskoja "toimimaan yhdessä". Konttausvaiheen ohitus voi myöhemmin näkyä luki-ja kirjoitushäiriöinä, ongelmana hahmottamisessa jnejne.
t. toimintaterapeutti
Meillä peppukiitäjä on nyt 4-vuotias ja opettelee jo aakkosia ja numeroita, harjoittelee kirjoittamista. Eli en usko tuohon teoriaan ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Konttaaminen on tärkeä etappi lapsen kehityksessä. Se aktivoi molempia aivopuoliskoja "toimimaan yhdessä". Konttausvaiheen ohitus voi myöhemmin näkyä luki-ja kirjoitushäiriöinä, ongelmana hahmottamisessa jnejne.
t. toimintaterapeutti
Minulla on 12v lapsi, jolla juuri näitä ongelmia. Saa koulussa tehostettua tukea oppimiseen. Hahmotushäiriöitä suunnista jne. Ei kontannut ikinä, vaan liikkui pyllyllä istuen ennen kuin lähti kävelemään 1,2-vuoden iässä. En saanut millään konttaamaan ja virittyi jäykäksi patukaksi, jos yritin laittaa konttausasentoon. Liikkui pyllyllä jalat eteen ristittynä huimaa vauhtia ja ei jäänyt konttaajalla kakkoseksi vauhdissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. toimintaterapeuttiMinulla on 12v lapsi, jolla juuri näitä ongelmia. Saa koulussa tehostettua tukea oppimiseen. Hahmotushäiriöitä suunnista jne. Ei kontannut ikinä, vaan liikkui pyllyllä istuen ennen kuin lähti kävelemään 1,2-vuoden iässä. En saanut millään konttaamaan ja virittyi jäykäksi patukaksi, jos yritin laittaa konttausasentoon. Liikkui pyllyllä jalat eteen ristittynä huimaa vauhtia ja ei jäänyt konttaajalla kakkoseksi vauhdissa.
Lisään vielä, että on myös kaksikätinen ja tutkimuksissa molemmat todettiin yhtä taitaviksi käsiksi. Nykyään taitaa enemmälti kirjoittaa vasemmalla, mutta vuosia vaihtoi vaan kättä kesken kirjoituksen ja jatkoi yhtä kauniilla kirjoituksella. On saanut kiitosta todella kauniista kirjoittamisesta tekstin ulkonäön suhteen.
Konttaa sitten aikuisena aamuyöllä baarista tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. toimintaterapeuttiMinulla on 12v lapsi, jolla juuri näitä ongelmia. Saa koulussa tehostettua tukea oppimiseen. Hahmotushäiriöitä suunnista jne. Ei kontannut ikinä, vaan liikkui pyllyllä istuen ennen kuin lähti kävelemään 1,2-vuoden iässä. En saanut millään konttaamaan ja virittyi jäykäksi patukaksi, jos yritin laittaa konttausasentoon. Liikkui pyllyllä jalat eteen ristittynä huimaa vauhtia ja ei jäänyt konttaajalla kakkoseksi vauhdissa.
Lisään vielä, että on myös kaksikätinen ja tutkimuksissa molemmat todettiin yhtä taitaviksi käsiksi. Nykyään taitaa enemmälti kirjoittaa vasemmalla, mutta vuosia vaihtoi vaan kättä kesken kirjoituksen ja jatkoi yhtä kauniilla kirjoituksella. On saanut kiitosta todella kauniista kirjoittamisesta tekstin ulkonäön suhteen.
Myös minun kaksikätinen lapseni on saanut kiitosta kauniista käsialasta. On myös urheilullinen, oppi lukemaan 5-vuotiaana. Lieviä ongelmia tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen alueilla, aistialiherkkyyttä.
Minä jätin konttaamisen väliin. Kuulemma menin karhunkävelyä vain. Minulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia, paitsi nyt aikuisena olen alkanut epäilemään että minulla olisi ADD. Olin lapsena niin kiltti ja tunnollinen, eikä siihen aikaan näistä asioista tiedetty mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minä jätin konttaamisen väliin. Kuulemma menin karhunkävelyä vain. Minulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia, paitsi nyt aikuisena olen alkanut epäilemään että minulla olisi ADD. Olin lapsena niin kiltti ja tunnollinen, eikä siihen aikaan näistä asioista tiedetty mitään.
Karhunkävely on aivoille ihan yhtä hyvä kuin konttaus. Toisaalta vaikka olisi kontannut puoli vuotta, voi silti olla adhd. Asiat eivät ole yksiselitteisiä.
ihmeellistä, että molempikätisyyttäkin pidetään ongelmana (tai pidetään edelleen). Isoisäni oli molempikätinen ja hänet pakotettiin opettelemaan oikeakätiseksi. Hällä ei ollut mitään kehityksellisiä ongelmia ja menestyi elämässään ihan hyvin.
Monet kirurgit opettelevat molempikätisiksi ja kertovat, että se tekee aivoille hyvää. Kehottavat kaikkia ihmisiä välillä elämään sen ns. heikomman käden avulla. Kehittää siis aikuistenkin aivoja.
Mä olen molempikätinen. Siis sillä tavalla, että osan asioista teen vasurilla ja osan oikealla, ja tiettyjä asioita pystyn tekemään (melkein) yhtä hyvin molemmilla käsillä. Ei tästä ole mitään haittaa ollut. Lähinnä pystyin kouluiässä hauskuuttamaan kavereita kirjoittamalla kahdella kädellä yhtä tekstiä: vasurilla peilikuvana oikealta vasemmalle ja oikealla normaalisuuntaan vasemmalta oikealle.
AInoa, mikä tuottaa päänvaivaa on se, miltä puolelta mahdollisesti golfpalloa löisin, mutta tämä on täysin marginaalinen ongelma, joka ei tässä melkein 48 vuoden elämäni aikana ole vielä konkretisoitunut.