Lapsi jätti konttausvaiheen välistä!!
Olen lukenut jostain, että lapsella saattaisi olla autismi. Muistanko oikein?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Konttaaminen on tärkeä etappi lapsen kehityksessä. Se aktivoi molempia aivopuoliskoja "toimimaan yhdessä". Konttausvaiheen ohitus voi myöhemmin näkyä luki-ja kirjoitushäiriöinä, ongelmana hahmottamisessa jnejne.
t. toimintaterapeutti
-tai sitten ei. Liki 30v päiväkotielämää takana, jotkut konttas, jotkut ei, jotkut oli kömpelöitä, jotkut ei.
EI ole mitään yks yhteen, aivan hyvin voi olla tai olla olematta!
Omanikin alkoi 9kk kävelemään, vissiin pari kertaa konttasi, ihan on tervepäinen tallaaja nykyään!
Konttaus aktivoi kehon fascioiden eli lihaskalvojen kehitystä vuorotahtisen liikkeen ja asennon tuoman suotuisan takalinjan venymisen myötä, sekä aktivoi vatsalihasten kehittymistä. Jos lapsi ohittaa konttausvaiheen, se näkyy ammattilaisen silmiin aikuisiässä ja saattaa aiheuttaa ongelmia tuki- ja liikuntaelimistössä virheellisen kuormitustavan vuoksi myöhemmin.
T. Fyssari
SI kirjoitti:
Ap, jätä omaan arvoonsa nuo typerät kommentit. Meillä lapsi jätti konttausvaiheen väliin ja siitä seurasi 6-vuotiaana mm. (hieno)motoriikan ongelmia sekä vaikea lukihäiriö. Hän ei esim. osannut kävellä takaperin viivaa pitkin ja lukemaan opettelu oli työlästä. Kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa, jotta pääsette nopeasti toimintaterapiaan. Lisäksi lapselle kannattaa etsiä harrastuksia, joissa pääsee tekemään vastavuoroisia motorisia liikkeitä (esim. hiihto). Tsemppiä sinulle! Kyseessä ei todellakaan ole mikään älyllinen vajavaisuus.
Aivan! Voi olla tai ei, ei voi tietää ennekuin sattuu kohdalle, älä sure.
Ja joo kuten hän sanoi, hommaa hyvä harrastus, jalkapallolla leikkiminenkin on hyvä!
Lapsella on vakava vika päässä ja hänet on vietävä sairaalaan nyt! Älä aikaile asian kanssa, vaan toimi.
Meilläkin veti peppukiitoa. Nyt 4v ja pyöräily on vaikeaa (vuorotahtisuus). Sen sijaan hän on erittäin taitava askartelija ja käyttää piirtäessä sujuvasti kumpaa tahansa kättä. On myös erittäin vilkas, mutta aivan ihana ja tomera tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Konttaaminen on tärkeä etappi lapsen kehityksessä. Se aktivoi molempia aivopuoliskoja "toimimaan yhdessä". Konttausvaiheen ohitus voi myöhemmin näkyä luki-ja kirjoitushäiriöinä, ongelmana hahmottamisessa jnejne.
t. toimintaterapeutti
Mutta vaatii se hahmotushäiriö muutakin kuin konttaamatta jättämisen.
Meillä tenavalla on tuollaiset pikajuoksijageenit. Mitä suotta hidastelemaan, jos nopeastikin pääsee. Äidistä tuli hermoraunio, lapsesta mensalainen 😂
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin veti peppukiitoa. Nyt 4v ja pyöräily on vaikeaa (vuorotahtisuus). Sen sijaan hän on erittäin taitava askartelija ja käyttää piirtäessä sujuvasti kumpaa tahansa kättä. On myös erittäin vilkas, mutta aivan ihana ja tomera tyttö.
Tällainen meidänkin tyttö oli. Tarvitsi vähän enemmän kertausta oppiakseen pyöräilemään, mutta kirjoittaa sujuvasti kummallakin kädellä.
Edelleen nopea teini. Yleisurheilu sopii hänelle paremmin kuin vakiotanssit:)
Ei munkaan esikoinen kontannut. Ryömi, karhukäveli ja käveli. Normaali 20v nyt. Liikunnallisesti lahjakas.
Meillä kuopus ei kontannut koskaan vaan hynttäsi pepullaan.
Ihan normaalia.
Ristikkäisliike tekee hyvää jokaisen aivoille. Aivan jokaisen, aikuisenkin. Aivokurkiainen kehittyy, kun vaikkapa soittelee rumpuja.
Jos kyseessä on pieni lapsi, joka on jättänyt konttauksen väliin niin ehdottomasti kannattaa harjoitella ristikkäisliikettä. Sitä voi treenata leikinomaisesti kotona kuka vain.
Näin voi lapsi säästyä myöhemmiltä oppimisvaikeuksilta. Tai jos hän on jo valmiiksi erityisen lahjakas, kuten monen lapsi tässä ketjussa tuntuu olevan, tulee hänestä vielä lahjakkaampi.
Meidän lapsi ei koskaan kontannut. Meni peppu edellä. Nyt 9v. Hahmotusvaikeus, lukivaikeus, add-piirteet. Mut ihan hyvin pärjää.
Esikoinen jätti ryömimisvaiheen välistä, lähti samantien konttailemaan eikä sitäkään kovin montaa päivää kestänyt. Sitten se juoksenteli paikasta toiseen kasikuisena.
Kohta täyttää 23 v ja aivan tavallinen nuori mies siitä on tullut. Kokkina painanut hommia useita vuosia ja vapaa-aikanaan juoksee pallon perässä.
Meillä taas ei koskaan ryöminyt vaan lähti suoraan konttamaan:D
Vierailija kirjoitti:
Eikö neuvola tai päiväkoti ole puuttunut tuohon kätisyyden vakiintumattomuuteen?
Meillä myös vilkas lapsi, jolla kätisyys vaihteli pitkään ja vaihtelee edelleen. Näin jälkikäteen mietittynä toimintaterapia ei olisi tehnyt pahaa.
Mun tyttö alkoi ryömiä 8kk ikäisenä. 9kk ikäisenä käveli tuen kanssa ja 10kk ikäisenä ilman tukea. 1 vuotiaana näytti, että osaa kyllä kontata, mutta eipä sitä nyt kävelevä enää viitsi lattialla konttailla.
On nyt 14v ja ihan normaali😅 Liikuntaa harrastanut aina monipuolisesti ja taipuu vaikka millaiset flickit ja kärrynpyörät.
Mä olen syrjäytynyt työelämästä enkä saanut koskaan ammattia hommattua, kun olen vajaa. Mä en koskaan kontannut vaan olin ns peppukiitäjä.
perheemme esikoinen jätti koko konttausvaiheen väliin ja oppi kävelemään hiukan alta vuoden ikäisenä. Lukemaan oppi 4-vuotiaana. Ei se sitten kävellytkään, vaan lähti suoraan juoksemaan ja on pitänyt samaa vauhtia yllä koko elämänsä ajan. Hällä ei mitään motorisia ongelmia ja on elämässään hyvin menestynyt, myös äo on reippaasti yli keskitason.
minä taas ryömin siellä ikäjanani ensimmäisten joukossa, kuten konttasinkin ja lähdin myös kävelemään siellä ikäjanani ensimmäisten joukossa. En ole koskaan pitänyt juoksemisesta, en edes lapsena. Älykkyyttä on vaikka toisille jakaa, jokseenkin kömpelö olen ollut aina ja minulla todettiinkin aikuisena add. Olen myös hyvin luova. retkeilen mielelläni paljon (koska siinä saa kävellä vaihtelevassa maastossa), rakastan uimistakin, en tykkää korkeista paikoista tai kiipeilystä ylipäätään, mutta siellä metsänpohjassa etenen nopeasti kävellen ja omaan huikean hyvän suuntavaiston. Koulussa olen edennyt hyvin, add:Sta huolimatta ja jo 5-vuotiaana kävin psykologisissa testeissä, koska olisin ollut jo silloin valmis aloittamaan kolunkäynnin. Opin lukemaan myös 4-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö neuvola tai päiväkoti ole puuttunut tuohon kätisyyden vakiintumattomuuteen?
Meillä myös vilkas lapsi, jolla kätisyys vaihteli pitkään ja vaihtelee edelleen. Näin jälkikäteen mietittynä toimintaterapia ei olisi tehnyt pahaa.
Miksi ihmeessä? On molempikätisiä ihmisiä ja jokaisella aikuisuuteen mennessä vakiintuu jompikumpi puoli käyttöön esim kirjoittamisessa. Ongelma mielestäni on sitten jos ei opi kirjoitamaan kummallakaan kädellä
Konttaamattomuuden ja lukihäiriön välillä on tietty korrelaatio. Mutta käsittääkseni riittää, että lapsi oppii pikkulapsena konttaamaan, ei tarvitse oppia "oikeassa järjestyksessä". Eli sitä ristikkäisliikettä olisi syytä harjoitella silti, vaikka lapsi osaisikin jo kävellä.
Yksittäisenä asiana tuota turha stressata. Ei meilläkään kontannut kumpikaan lapsista ja koulu sujuu hyvin, samoin urheilu.