Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jyväskylän työlisyyspalvelut kehottaa käyttämään ChatGPT:tä apuna työnhakuun ja laittamaan AI kirjoittamaan työhakemus puolestasi

Vierailija
30.05.2023 |

Minua vain mietityttää rehellisyys ja se että onko tuo edes sallittua? Sekä ylipäätään se että mistä tiedän kirjoittaako se tekoäly minusta totta työhakemukseen vai löpiseekö se päästään omiaan?

https://www.jyvaskyla.fi/uutinen/2023-05-26_joko-hyodynnat-tekoalya-tyo…

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän nykyisin ChatGPT:tä kirjoittaakseni postauksia ja kommentteja Aihe Vapaa:lle. Kysyn siltä mitä pitäisi kirjoittaa tai vastata ja teen sitten sen ehdotuksen mukaisesti. Joskus myös kopioin suoraan ChatGPT:n ehdottoman vastauksen jos se on mielestäni tarpeeksi hyvä.

No näitä paskavastauksia on kyllä nähty.

Vierailija
22/25 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaahan se tekoälyn tuotos varmaan vielä itse lukaista läpi niin tiedät mitä se on sinusta runoillut?

Ja tarkistaa kirjoitusvirheet. ChatGPT on ehkä taitava englannissa, mutta suomesta se ei tiedä vielä hölkäsen pöläystäkään.

Väärin. ChatGPT tuottaa myös suomea ja osaa kääntää tuotoksia ihan minkälaisten kieliparien kesken. Yhtenä iltana laitoin sen tuottamaan kalevalaisia runoja ja hyvin onnistui.

Keksii sekä käännöksiä että tietoja ihan "omasta päästään", kirjoittaa naurettavaa puhekielistä jorinaa ja tunkee typeriä hymiöitä keskelle tekstiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita ensin itse oma teksti ja pyydä sit en tekoälyä korjaamaan virheet ja selkeyttämään kirjoitusasua ilman, että se muuttaa mitään ominpäin. Ja lopuksi vielä oma tarkistus.

Minä teen näin ja laitan vielä lisäksi sen työpaikkailmoituksen, johon olen hakemusta laatimassa. 

"Laadi aiemmin kirjottamani työhakemuksen pohjalta tähän työpaikkaan sopiva hakemusteksti"

Vierailija
24/25 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tekoälyä kannattaa nykyisin käyttää hyödyksi työnhaussa. Se on tietenkin sallittua. Yhtä lailla kuin voi kirjoittaa hakemuksen jollain tietokoneohjelmalla kuten vaikka Wordilla, käsin kirjoittamisen sijaan.

"Sekä ylipäätään se että mistä tiedän kirjoittaako se tekoäly minusta totta työhakemukseen vai löpiseekö se päästään omiaan?"

Sinun täytyy ohjeistaa tekoälyä, esim. kertomalla itsestäsi ja työhistoriastasi. Ja sitten kun se tuottaa ensimmäisen version, lukea se, ja pyytää korjauksia tai parannuksia tai tyylimuutoksia. 

Vierailija
25/25 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AI:n pointti ja puoli on siinä että ne eivät osaa valehdella ja olla puolueellisia toisin kuin ihmiset.

Päin vastoin. Kysyin tekoälyllä, miksi kiinalaiset ovat moraalittomia ja valehtelevat aina. Tekoäly ei vastannut ja valitti kysymyksen olevan rasistinen. Muotoilin kysymyksen uudelleen ja sain pitkän wokepaasauksen. Kysyin Temun myrkkyvaatteisiin, karhunsapen lypsämiseen, ihmisoikeusloukkauksiin, kuolemanrangaistusluodista maksamiseen jne liittyen kysymyksiä ja sain kaikkeen epämääräistä jaarittelua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi