Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempainpäiväraha loppu ja vauva 6kk!

Vierailija
30.05.2023 |

Miten tästä eteenpäin nyt pitäisi menetellä, kun tän "upean" tasa-arvoisen vanhempainpäivä uudistuksen takia tuki loppuu tämän kk jälkeen ja isä ei voi jäädä kotiin vauvan kanssa. Mun pitäisi ilmeisesti mennä töihin ja viedä silloin 7kk ikäinen vauva.. Niin minne?
Ap

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tuli yllärinä asia?

Toi vanhempainpäivärahamuutossoppa on älyttömän sekava joten en ihmettele.

Ei siinä ole mitään sekavaa.

Vierailija
22/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita kelaan, tossa on joku virhe. Oot käyttänyt vasta omat päiväsi.

Virhe on luultavasti se, ettei ap ole erikseen hakenut miehensä luovuttamia päiviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan selvittää asia ensin Kelasta. Mutta noin muutoin hoitoala on oikeasti erittäin hyvä, koska hoitoalalla voit tehdä vuokrafirman kautta keikkahommia juuri silloin ja juuri sen verran kuin sulle itsellesi sopii. Tunnen useitakin hoitajia, jotka ovat halunneet pitää lapset pidempään kotona ja ovat sitten keikkailleet silloin, kun puoliso on vapaalla. Eli iltaisin ja viikonloppuisin. Yövuoroja eivät ole tehneet, koska lapsen kanssa pitää jaksaa olla heti aamusta, kun puoliso lähtee töihin, mutta iltaisin ja viikonloppuisin ovat tehneet keikkoja. 

Vierailija
24/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, pitää soittaa kelaan. Isä on kyllä luovuttanut kaikki omat päivänsä minulle. Olin itse paikalla kun tehtiin sitä hänen hakemustaan. Mutta mietin että onko järjestelmä mennyt sekaisin kun eilen kirjautuessa tuli ilmoitus että mitään omia tietojani ei voi näyttää. Joku virhe siellä systeemissä oli. Muutaman tunnin päästä siitä kaikki taas toimi.

Ap

Vierailija
25/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet käyttänyt äitiyspäivärahan ja nyt sitten seuraavaksi tulee vanhempainpäiväraha. Tarkista Kelalta, että ne on tullut haettua.

Juu ei kestä äitiyspäiväraha yli puolta vuotta. Se on pari kk. Sitten siirrytään vanhempainpäivärahalle.

Vierailija
26/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, pitää soittaa kelaan. Isä on kyllä luovuttanut kaikki omat päivänsä minulle. Olin itse paikalla kun tehtiin sitä hänen hakemustaan. Mutta mietin että onko järjestelmä mennyt sekaisin kun eilen kirjautuessa tuli ilmoitus että mitään omia tietojani ei voi näyttää. Joku virhe siellä systeemissä oli. Muutaman tunnin päästä siitä kaikki taas toimi.

Ap

Mutta oletko hakenut ne päivät!? Ei ne tule automaattisesti, vaikka mies on tehnyt luovutuksen.

Vierailija
27/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita kelaan, tossa on joku virhe. Oot käyttänyt vasta omat päiväsi.

Virhe on luultavasti se, ettei ap ole erikseen hakenut miehensä luovuttamia päiviä.

Birhe on se, että.provoilee aiheella, jota ei tunne.

Vierailija
28/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lapsen isä on?

Töissä eikä voi yhtäkkiä irtautua isyyslomalle.

Miten niin yhtäkkiä? Kyllähän mies on jo ainakin vuoden tiennyt että tämä tilanne tulee eteen. Jos ei halua niin se on sitten toinen juttu. Joka tapauksessa jos isä luovuttaa sinulle omat päivänsä niin saat olla kotona kunnes lapsi on 9kk, eli miehellä on vielä muutama kk aikaa järjestää asiansa vanhempainvapaata varten.

Vierailija
29/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tuossa luovutushommassa on sitten tapahtunut joku virhe. Yritän tässä aamupäivän aikana soittaa sinne Kelalle.

Ja ei tosiaan yhtäkkiä ole edessä se tilanne että isä jäisi omalle hoitovapaalle, mutta taloudellinen tilanne ei sitä kestäisi.

Ja sitä tässä suunnittelinkin että keikkailisin niin kauan että lapsen viitsii laittaa päiväkotiin.

Kiitos kaikille vastanneille🙏

Vierailija
30/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti tuossa luovutushommassa on sitten tapahtunut joku virhe. Yritän tässä aamupäivän aikana soittaa sinne Kelalle.

Ja ei tosiaan yhtäkkiä ole edessä se tilanne että isä jäisi omalle hoitovapaalle, mutta taloudellinen tilanne ei sitä kestäisi.

Ja sitä tässä suunnittelinkin että keikkailisin niin kauan että lapsen viitsii laittaa päiväkotiin.

Ei hemmetti, lue nyt nuo kommentit ajatuksella läpi! Vaikka mies on päivänsä luovuttanut, sinun täytyy vielä erikseen ne päivät hakea. Ei voi olla niin vaikeeta ymmärtää, jopa minä lapseton ihminen tajusin tuon.

Vierailija
31/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti, lue nyt nuo kommentit ajatuksella läpi! Vaikka mies on päivänsä luovuttanut, sinun täytyy vielä erikseen ne päivät hakea. Ei voi olla niin vaikeeta ymmärtää, jopa minä lapseton ihminen tajusin tuon.

No, provo.

Vierailija
32/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tapahtunut mitään virhettä Kelan puolesta. Oliko tämän ketjun idea provoilla tästä aiheesta?

Vierailija
33/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko isä siirtää päivänsä sulle?

Itse laskeskelin samaa, että pitäisi palata töihin kun vauva on 7kk. Sovittiin, että isä pitää kaksi viikkoa vapaata yhtä aikaa minun kanssa ja antaa loput päivät minulle suoraan. Yhden palkalla ja pelkällä kodinhoitotuella ei pärjätä. Sillä pääsee vähän pidemmälle, sinne 10kk nurkille. Sit ei auta kuin palata töihin tai työttömäksi.

Isä on luovuttanut kaikki päivät jotka voi ja silti kelan sivuilla luki että nyt päivät nollilla. Nyt lapsi 6kk ja ens kuun tuki viimeinen joka tulee.

No joo, meilläkään kelan sivulla ei näkynyt isän tekemää päivien luovutusta äidille. Soitin Kelaan ja kysyin asiaa, pahoittelivat, että uusi järjestelmä on vähän... Teet vain jatkohakemuksen vanhempainvapaaseen.

Vierailija
34/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lapsen isä on?

Töissä eikä voi yhtäkkiä irtautua isyyslomalle.

Miten tämä tilanne tuli teille yhtäkkiä? Jos vauva kuitenkin on jo 6kk ja tieto vauvasta on ollut teillä sen vähintään 12kk? 

Vierailija
35/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pitää paikkansa. Sinä olet mokannut sen hakemuksen kanssa. Mullekin mies luovutti päivät ja minun vanhempainvapaa kestää melkein vuoden.

Vierailija
36/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet käyttänyt äitiyspäivärahan ja nyt sitten seuraavaksi tulee vanhempainpäiväraha. Tarkista Kelalta, että ne on tullut haettua.

Juu ei kestä äitiyspäiväraha yli puolta vuotta. Se on pari kk. Sitten siirrytään vanhempainpäivärahalle.

Ei nykyään ole äitiyspäiväraha. On raskausraha joka kestää siihen asti kun vauva on noin viikon ikäinen (riippuu missä vaiheessa raskautta olet jäänyt lomalle, itse jäin 2,5 viikkoa ennen laskettua aikaa) ja sen jälkeen alkaa vanhempainvapaa.

Vierailija
37/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko isä siirtää päivänsä sulle?

Itse laskeskelin samaa, että pitäisi palata töihin kun vauva on 7kk. Sovittiin, että isä pitää kaksi viikkoa vapaata yhtä aikaa minun kanssa ja antaa loput päivät minulle suoraan. Yhden palkalla ja pelkällä kodinhoitotuella ei pärjätä. Sillä pääsee vähän pidemmälle, sinne 10kk nurkille. Sit ei auta kuin palata töihin tai työttömäksi.

Isä on luovuttanut kaikki päivät jotka voi ja silti kelan sivuilla luki että nyt päivät nollilla. Nyt lapsi 6kk ja ens kuun tuki viimeinen joka tulee.

No joo, meilläkään kelan sivulla ei näkynyt isän tekemää päivien luovutusta äidille. Soitin Kelaan ja kysyin asiaa, pahoittelivat, että uusi järjestelmä on vähän... Teet vain jatkohakemuksen vanhempainvapaaseen.

Tämä sama oli nyt täälläkin kyseessä. Ilmeisesti järjestelmään tullut eilen (milloin lie) joku vika ja näytti sen noin. Hakemukset tehty ihan ajallaan ja oikein. Soitin siis sinne Kelaan.

Ap

Vierailija
38/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempainvapaapäiviä on käytettävissä 223 arkipäivää kun toinen luovuttaa sulle ne 63 päivää.

Vierailija
39/39 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pitää paikkansa. Sinä olet mokannut sen hakemuksen kanssa. Mullekin mies luovutti päivät ja minun vanhempainvapaa kestää melkein vuoden.

Täällä nyt moni kommentoi, että aapee on mokannut.

Luuletteko, ettei Kela tee virheitä? Voin kertoa, että tekee. Itselleni kävi aikoinaan niin, että hain äitiyspäivärahaa plus sitä äitiysavustusta (=äitiyspakkaus).

Äitiysavustus tuli, mutta äitiyspäivärahapäätöstä ei kuulunut. Pari päivää oli äitiysloman alkuun ja kela vaan lähetteli minulle työttömyyspäivärahahakemuksia (olin tuolloin työttömänä) vaikka olin niihinkin merkannut, että työttömyys päättyy ja jään äitiyslomalle. Soitin Kelaan ja kysyin, että mikä mättää. Oho, sanoi virkailija. Käsittelijä oli merkannut asian "käsitellyksi" mutta jättänyt loppukuittaamisen ja näin hakemus oli siirtynyt mappiööhön. Eli joo, kyllä sielläkin päässä virheitä tehdään.