Miksi juustokakuista tehdään niin hirveän makeita? Raskasta syötävää, kun sisältää kermaa, juustoa, rasvaisia keksejä voilla ja vielä ison määrän sokeria
Parempaa olisi usein puolella sokerimäärästä.
Muita joille niin makea ei iske?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muu noissa juustokakuissa vielä meniskin, muttei se liivate. Hyi yöks, kyllä ottamatta jää moinen kakku. Kermakakkua ennemmin kiitos.
Kunnon raikkaan marjainen kermakakku onkin hyvä, mutta yhä useammin on mauttomia moussekakkuja, joiden mousset myös ovat sitä liivatehyydykettä. Päälle vielä hirveä värjätty sokerimassa ja röhnäisin käsin mälvättyjä rumia koristeita, no syömättähän se jää.
Vierailija kirjoitti:
Lisättyä sokeria ei tarvitse ollenkaan jos käyttää maustettuja tuorejuustoja.
No ei varmaan. Itse en kyllä käyttäisi mitään maustettuja tuorejuustoja, vaan suosin aitoja makuja.
Ehkä me puhutaan niin eri asioista, kun joku kauhistelee sokerimäärää, mutta käyttää tämmöisiä tuotteita kuten maustetut tuorejuustot.
Mulle juustokakku on vain kaunis katsella, mutta en mä sitä välitä syödä. Kahvilassakin kannattaa ottaa munkki tai siivu jotain ihan oikeaa kakkua. Juustokakku saa minun puolesta jäädä hyllyyn. Kuten joku jo aiemmin sanoi, ei siinä ole mitään syötävää, pelkkää löllöä 95% ja vähän murupohjaa. Mutta makuasia. Juustokakkua syövät ottavat sen yhden ohuen palan, ei sitä sen enempää kerralla pysty varmaan syömäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Voi tehdä täysin sokerittomana jos haluaa!
Juuston sijaan itse käytän usein rahkaa, tulee kevyempää mutta toki silloin tarvitsee sokeria koska muuten on erittäin hapanta. Lopputulos on kuitenkin (hyydytetty) juustokakkumainen
Mutta se on silloin rahkakakku.
Vierailija kirjoitti:
No siis oikeasti lähestulkoon kaikki leivonnaiset ovat nykyään äklömakeita. On macaronseja, banoffee pie, britakakkua, marenkia jne. Ja joissakin pitää olla vielä kuorrutus päällä, vaikka muutenkin olisi makeaa. Esim. muffinit, kuivakakut, kääretortut, kakkutikkarit.
Onneksi kahviloista saa edelleen peruspullaa ja mokkapaloja, muutoin niissä ei pystyisi käymään...
Mokkapalahan ei ole makea :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tehdä täysin sokerittomana jos haluaa!
Juuston sijaan itse käytän usein rahkaa, tulee kevyempää mutta toki silloin tarvitsee sokeria koska muuten on erittäin hapanta. Lopputulos on kuitenkin (hyydytetty) juustokakkumainen
Mutta se on silloin rahkakakku.
Rahka ja tuorejuusto on melkein sama tuote, hapatettu maito. Tosin tuorejuustossa on rasvaa n 40 grammaa per rasia.
Mutta kun kakkuun tulee usein myös kermapurkillinen ja pohjaan sulatetaan voita tai margariinia valmiiksi rasvaisten keksien joukkoon niin kevyttä ei tule edes rahkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivon itse kakkuni ja laitan vähemmän sokeria. Kerran unohdin kokonaan, mutta ei se haitannut, kun maustettuun tuorejuustoon on jo lisätty sokeria.
Minäkin leivon kakut itse esim synttäreille. Aina olen ihmetellyt sokerin määrää, mutta en ole oikeen uskaltanut vähentää sitä, kun en tiedä vaikuttaako lopputulokseen esim kakun koossa pysymisen kannalta.
Sokeria on kaikissa leivonnaisissa ihan liikaa. Juuri leivoin suklaamuffinsseja ja ohjeen mukaan kahteen pellilliseen meni 5 desiä sokeria. Ihan ällöttää miten paljon, mutta en vain uskaltanut vähentää sitä. En syönyt noista yhtäkään itse, kun en pidä makeasta. Ehkä seuraavalla kerralla kokeilen rohkeasti pienemmällä määrällä.
Kokeile vaan. Itse vaihdan usein sokerin hunajaan, korvaan osan banaanilla, mangolla tai taateleilla. Tai sitten laitan esim. inkkarisokeria kolmasosan. Hyvää tulee!
Vierailija kirjoitti:
Yli puolet suomalaisista on ylipainoisia.
Eikö kestetä tosiasioita kun alapeukut?
"Suomalaisista aikuisista miehistä normaalipainon ylittää melkein kaksi kolmasosaa ja naisista selvästi yli puolet. Vähintään merkittävästi lihavia (vähintään 15 kilon ylipaino) on yli 30-vuotiaista sekä miehistä että naisista useampi kuin joka neljäs.5.7.2022"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis oikeasti lähestulkoon kaikki leivonnaiset ovat nykyään äklömakeita. On macaronseja, banoffee pie, britakakkua, marenkia jne. Ja joissakin pitää olla vielä kuorrutus päällä, vaikka muutenkin olisi makeaa. Esim. muffinit, kuivakakut, kääretortut, kakkutikkarit.
Onneksi kahviloista saa edelleen peruspullaa ja mokkapaloja, muutoin niissä ei pystyisi käymään...
Se voista ja tomusokerista väännetty päällinen on aivan järkkyä siis makeuden puolesta. Olen tehnyt mokkapaloja, mihin ei tule lainkaan päälistä, mutta taikinaan on sekoitettu appelsiinikuoripaloja tuomaan lisämakua.
Juusto on hyvää sellaisenaankin ilman sokeria.
Sokerin määrää on kyllä nykypäivään päivitetyissä resepteissä lisätty reippaasti. Juustokakut ei omiin suosikkeihin oo kuulunu milloinkaan, joten juuri niiden reseptien kehitystä ei ole tullut seurattua, mutta toisin on kuivakakkujen laita. Parikymmentä vuotta sitten keskikokoiseen kuivakakkuun meni useimmiten 1,5-2 dl sokeria kakun mausta riippuen, nykyohjeissa 3-4,5 dl. Sellainen sokerimäärä tekee kakun rakenteesta tiiviin ja raskaan, jolloin kakkua on helpompi käsitellä vaikka koristelua varten. Liekö se sitten syynä, kun into kakkujen koristeluun on viime vuosina räjähtänyt tolkuttomuuksiin.
Somessa tykitetään:
https://www.thecheesecakefactory.com/menu/cheesecakes-specialty-desserts
Vierailija kirjoitti:
Juustokakkuun kuuluu laittaa myös rahkaa.
Mihinkään, toistan, mihinkään ei kuulu laittaa rahkaa.
Sulla on rahkaa housuissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustokakkuun kuuluu laittaa myös rahkaa.
Mihinkään, toistan, mihinkään ei kuulu laittaa rahkaa.
Oikein. Rahkat pitää jättää eläkeläisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli puolet suomalaisista on ylipainoisia.
Eikö kestetä tosiasioita kun alapeukut?
"Suomalaisista aikuisista miehistä normaalipainon ylittää melkein kaksi kolmasosaa ja naisista selvästi yli puolet. Vähintään merkittävästi lihavia (vähintään 15 kilon ylipaino) on yli 30-vuotiaista sekä miehistä että naisista useampi kuin joka neljäs.5.7.2022"
Mä annoin alapeukun siksi, että aloitus koski juustokakkujen makeutta, ei suomalaisten ylipainoa. Pysy aiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivon itse kakkuni ja laitan vähemmän sokeria. Kerran unohdin kokonaan, mutta ei se haitannut, kun maustettuun tuorejuustoon on jo lisätty sokeria.
Minäkin leivon kakut itse esim synttäreille. Aina olen ihmetellyt sokerin määrää, mutta en ole oikeen uskaltanut vähentää sitä, kun en tiedä vaikuttaako lopputulokseen esim kakun koossa pysymisen kannalta.
Sokeria on kaikissa leivonnaisissa ihan liikaa. Juuri leivoin suklaamuffinsseja ja ohjeen mukaan kahteen pellilliseen meni 5 desiä sokeria. Ihan ällöttää miten paljon, mutta en vain uskaltanut vähentää sitä. En syönyt noista yhtäkään itse, kun en pidä makeasta. Ehkä seuraavalla kerralla kokeilen rohkeasti pienemmällä määrällä.
Miksi? Ethän itse niitä kuitenkaan syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tasan ole niin makea kuin nämä nyky torta på tortat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tasan ole niin makea kuin nämä nyky torta på tortat!
Juu ei ole läheskään niin makea kuin esim. muffinssi, jossa on tuplasti muffinssin kokoinen suklaakuorrutus päällä.
En tiedä mitään inhottavampaa kuin ne keksipohjaiset juustokakut. Digestive-keksit pistää mahan sekaisin, kauhea kakofonia lisäaineita, ha se hyllyvää tökötti välissä, oksettaa pelkkä ajatus. Onneksi ei ole pakko syödä, kerran maistoin ja vein roskiin.