Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1015)
Vierailija kirjoitti:
Mä opin pitsanleikkuun saksilla kun tyttären paras kaveri oli meillä muutaman yön viime kesänä, tytöt oli silloin 13v. Olin ihan mind blown sekä käytännöllisyydestä, että siitä että ei vaan ollu koskaan itelle tullu mieleen että saksia voisi käyttää noin, paljon nopeempaa ja helpompaa kun veitsien tai pizzaleikkurin kanssa säätäminen. Sen jälkeen olen leikannu saksilla myös pannukakun, kääretortun reunat ja melkein kaiken saman tyyppisen.
Olikohan meidän tyttö? :)
Olen itse mummolta oppinut tämän keittiösaksien käytön (vm 1925) :)
Myös ruohosipuli, kesäsipulin varret, yrtit ynnä muut kannattaa silputa saksilla. Jos joku ei vielä tiennyt :)
Säilytän/kuivatan tiskirätin kuivauskaapissa. Kaverini ilahtui kun huomasi tämän ja otti käyttöönsä, koska hanan päällä roikkuva rätti on ruma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaa kissan, joka syö sotkuisesti niin turha laittaa mitään muovista alustaa ruokakupin alle. Helpompaa laittaa sanomalehteä tai mainoslehteä, sen voi sitten viskata roskiin ja laittaa uuden tilalle.
Helppoa, mutta ei esteettistä.
Minulla on iso tarjotin kuppien alla, se on helppo pestä karhunkielellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle.
Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?
Tätä mäkin ihmettelen, että pitääkö joku pitkäänkin puhtaita tiskejä koneessa.
Meillä astiapesukoneen puhtaiden merkkinä on se, että luukku on apposen ammollaan ja kaikki on vedettynä ulos, jotta kaikki kuivuu. Maks tunnin on noin ja sitten siitä joku nostaa tiskit.
Astianpesukoneen tyhjennys on yksi nopein, kevyin ja siistein kotityö, kestää maksimissaan 3 minsaa.
Aina hoen kaikille, että sen tyhjennys kestää vain 3 minsaa eikä kädetkään likaannu eikä hengästytä.
Astianpesukone kiinni on meillä merkkinä siitä, että siellä on sata varmasti likaista tiskiä.
Ei kestä 3 minuttia. Vähintään 5, mutta astioista riippuen joku 10-15 ei ole mitenkään poissuljettu. Meillä ainakin on myös paljon asioita, joita pitää kurotella jonnekin keittiön yläkaappeihin, johon tarvitsee tuolin, aterimet pitää lajitella oikeisiin paikkoihin jne.
Meillä kaikki käyttöastiat ovat matalalla jotta neljävuotiastkin voisi tyhjentää tiskikoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaa kissan, joka syö sotkuisesti niin turha laittaa mitään muovista alustaa ruokakupin alle. Helpompaa laittaa sanomalehteä tai mainoslehteä, sen voi sitten viskata roskiin ja laittaa uuden tilalle.
Ikeasta ostin sellaisia kurakaukaloita. Meillä on kolme kissaa ja iso koira, joten kissojen ruokapaikka on toisen kurakaukalon ja koiran ruokakipot toisen kurakaukalon päällä.
https://www.ikea.com/fi/fi/p/baggmuck-kenkaematto-sisae-ulkokaeyttoeoen…
Noi sopii myös esikasvatuskippojen alustaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin ottaa käyttöön tuon sanomalehti-idean siten että jätän sen muovin sinne alle. En halua lukea päivän lehteä lattiasta, tarkoitan sillä sitä että se teksti jää kuitenkin lattiaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.
Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.
Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.
Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.
Meillä tullaan eteisestä suoraan keittiöön. On ihan luontevaa pestä siinä kädet heti, kun tulee esim kaupasta ja alkaa laittaa ostoksia kaappeihin. En kyllä haluaisi vieraitakaan ruokapöytääni vain vessassa suoritetun käsipesun jälkeen.
-eri
Tämä vasta on outoa. Vieraat pesee kätensä keittiössä. Hyi.
Haluan aina itse pestä kädet ennen kuin syön mitään tai kosken suutani. Olisi aika karua, jos emäntä sanoisi kylässä, että sieltä vessan kautta kahvipöytään ole hyvä ja siihen voi samaan pyyhkeeseen muuten kuivata, kuin meidän koko talonväki vessareissun jälkeen kuivataan. Joo... se saattaisi jäädä berliininmunkit syömättä sillä visiitillä.
Siellä keittiössäkö on vieraspyyhe erikseen? Ei meillä vaan, mutta vessassa on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.
Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.
Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.
Tämä!
Kädet kuuluu pestä vessassa.
Olusin suuttunut jos joku vieras olisi tullut keittiöön pesemään käsiään ja ohjannut hänet äkkiä vessaan.
No mihin sitten likaiset laitetaan? Kasataan pöydälle?
Vierailija kirjoitti:
Mä kopioin idean, että laitoin vanhat muutoin käytöstä jo poistetut herätyskellot uudelleen töihin vessaan ja kylpyhuoneeseen. Näkee aamulla seurata ajan kulumista ja ehtii töihin. Herätystoimintoa en käytä niissä. Olen tykännyt.
"töihin vessaan ja kylpyhuoneeseen"
Hah. Kuvittelin ensin että olet vienyt kellot mukanasi töihin🙃. Mietin jo et miten pitkät vessareissut on? Onko pahakin ummetus? Käynti apteekissa vois auttaa...jne. ennenkuin hokasin.
Kylpyhuone töissä?
Kuulostaa oivalliselta jos on tapana hidastella, jos on tosi hidas aamu, tai huono hiuspäivä voi toki käyttää herätystäkin.
Ovathan vanhanmallisia pyöreällä näytöllä?
Sitten niksin voisin omia, paitsi et on rannekello käytössä. Mut suihkuun mennessä riisun sen - kylppärissä vois olla tarpeen.
(tylsät patteri-laatikkokellot ei kyl mulle kävis)
Vierailija kirjoitti:
Säilytän/kuivatan tiskirätin kuivauskaapissa. Kaverini ilahtui kun huomasi tämän ja otti käyttöönsä, koska hanan päällä roikkuva rätti on ruma.
Täst en tykkää😦
Märkä tiskiratti p i t ä ä kuivata ilmavasti, ei suljetussa kaapissa.
On myös tosi kivan näköisiä tiskirättejä😏
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan minulla ole koskaan ollut saippuaa keittiössä. Vessassa/kylppärissä on. En tunne ketään, jolla olisi keittiössä saippuaa.
meillä on 80-luvun ostosteeveetuote AROMIPESÄ. Siis styroksilaatikko. Kiehautat puurohiutaleet ja veden ja annat olla siellä boksissa 15 min.
Pitää lämpimänä kaiken. Ei tarvi kytätä hellan ääressä eikä kattila kuivu eikä sähköä mee
Tämän tosin perin äidiltä, mutta se on huippu.
Vierailija kirjoitti:
Opin, että pienelle lapselle voi syöttää banaanin siten, että sulla on se banaani kädessä ja kuoret lähes kokonaan suojana ja sitten pikkulusikalla kaavit banaania, joka muussaantuu samalla.
Mä opin, että vähän isommalle vauvalle banaanista saa tehtyä tikkuja painelemalla siitä katkaistua palaa sormilla. Banaanilieriö hajoaa kolmeen lohkoon, jotka on sopivan ohuita pieneen käteen. Näin vauva ei saa tungettua liian isoa palasta suuhunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan minulla ole koskaan ollut saippuaa keittiössä. Vessassa/kylppärissä on. En tunne ketään, jolla olisi keittiössä saippuaa.
Mulla on ollut käsisaippuaa erikseen, mutta nykyään vain fairya pumppupullossa ja sillä pesen myös kädet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on käsisaippua keittiössä. Hajusteeton pumppupullossa. Tunnen monia muitakin joilla on.
Tosi kätevää kun voi ruoanlaiton lomassa pestä kädet kunnolla, esimerkiksi broilerin käsittelyn jälkeen ja monen muunkin työvaiheen lomassa.
Mä aina ihmettelen tv-kokkeja jotka ilmoittavat pesaisevansa kätensä - tämä muuten on nyt tullut muotiin, että sekin mainitaan ja näytetään - ja sitten he huljauttavat käsiään vadissa! Eihän siinä mitään puhdistu eikä öljjyt tai rasvat lähde.
Eri asia tietysti jos ruoanlaitto on yhtä kuin annos mikroon, kolme minuuttia ja plim!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täst en tykkää😦
Märkä tiskiratti p i t ä ä kuivata ilmavasti, ei suljetussa kaapissa.On myös tosi kivan näköisiä tiskirättejä😏
Kyllähän se kuivuu tyhjässä astiakaapissa levitettynä ihan samalla tavalla, ei ne ole mitään umpioita. Näin ainakin meillä ollut 10 vuotta ja elossa ollaan siistissä kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä on aika moni veinyt mukanaan sen, että kompostiroskia säilytetään avonaisessa astiassa. Meillä siihen siirryttiin ihan tilanpuutteen vuoksi (keittiö on todella huonosti aikoinaan suunniteltu, se on suunniteltu kahden hengen vapaa-ajan asunnon keittiöksi, ei kuuden hengen suurperheen kodin keittiöksi) ja käytännöllisyyden vuoksi, en pysty kesken ruuanlaiton availemaan mitään kaapinovia ja ämpärinkansia, koska kädet ovat likaiset. Sitten ne perunankuoret, kananmunankuoret ja kalannahanroippeet jäivät tiskialtaaseen lojumaan, ja se se vasta oli ällöä.
Mutta huomasin sitten yllättävän asian - ne kompostikamat ei haise, kun ne on avonaisessa (pienehkössä) kipossa, vaikka ne on ihan siinä tiskipöydällä nenän lähellä. Sieltä kannellisesta ämpäristä taas lähtee hirveä lemu, kun sen kannen aukaisee! Tosin tyhjennän tuon kipon parin päivän välein, kun meillä sitä tavaraa kompostiin tulee tosi paljon (ne perunankuoret, kananmunankuoret, kaikkien juuresten kuoret), kun teen kaikki ruuan "alusta alkaen" itse.
Mutta juuri viime viikolla sain terveisiä, että ovat jo pitkään pitäneet samalla tavalla kompostikippoa ilman kantta ja hajuhaitta on kadonnut.
Eihän se esteettisesti kovin nättiä ole, mutta minulle itselleni se haju on pahempi.
Mulla on tästä proversio😀
Eli muovilaatikko, joka on kannellisen metallilaatikon sisällä. Semmoinen ihan tavallinen karkkilaatikko, en muista, mistä metallilaatikko on ostettu, mutta karkkilaatikko menee sinne jetsulleen.
Näin voin pitää metallilaatikon kantta auki tai kiinni. Kun teen ruokaa, se on auki ja sinne vaan kaikki kuoriroskat ja kuoret ja muut. Sitten voi laittaa niin tahtoessaan metallilaatikon kannen kiinni ja pöytä jää siistiksi.
Parin päivän välein meilläkin tyhjennetään, kesällä joka päivä, että ei tule kahvinporoista jne. banaanikärpäsiä sisälle.
Kaverit on kovasti ihastellut, mutta sattuman kaupalla kun tuli omaan keittiöön, en valitettavasti osaa enää neuvoa, mistä ihmeestä sen juuri sopivan metallilaatikon ostin.
Me tehtiin tätä kasarilla ja vanhemmat jo sitä aiemmin :)