Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?

Vierailija
29.05.2023 |

Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.

Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?

Kommentit (1015)

Vierailija
21/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.

Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.

Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?

Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.

Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.

Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.

Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.

Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.

Meillä tullaan eteisestä suoraan keittiöön. On ihan luontevaa pestä siinä kädet heti, kun tulee esim kaupasta ja alkaa laittaa ostoksia kaappeihin. En kyllä haluaisi vieraitakaan ruokapöytääni vain vessassa suoritetun käsipesun jälkeen.

-eri

Tämä vasta on outoa. Vieraat pesee kätensä keittiössä. Hyi.

Vierailija
22/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle. 

Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?

Jos ne menee suoraan käyttöön? Turha kierrättää kaapin kautta. - eri, jolla iso perhe

No mutta miksi silloin tarvitsee magneettia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusia roskispusseja laittaessa, niitä on vaikea saada auki, ihan niikun kaupan hedelmäpussejakin.

Kotona voi vaan koskettaa vesihanan suuta, niin saa tipan vettä ja roskispussi aukeaa helposti.

Paljon helpompi on tarttua kiinni pussin kantohihnoihin ja vetäistä niitä vastakkaisiin suuntiin, niin pussin suuaukko aukeaa ilman mitään vesitippoja tai näpertelyä.

Vierailija
24/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle. 

Meillä on niin halpa ja surkea kone joka kyllä pesee hyvin mutta jättää astiat niin märiksi ettei sitä voi heti tyhjentää.

Töissä infomagneetti toimii erityisen hyvin kun ei tule seurattua onko joku laittanut koneen päälle.

Vierailija
25/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne menee suoraan käyttöön? Turha kierrättää kaapin kautta. - eri, jolla iso perhe

No ettei kukaan epähuomiossa laita likaisia astioita koneeseen joka voi olla puolillaan puhtaita.

Vierailija
26/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä täytän, muut tyhjentävät. 

Vierailija
27/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein ne likaiset astiat pistetään tiskikoneeseen - tällöin on likaisia lappu näkyvillä- kukaan ei luule likaista puhtaaksi astiaksi. Kun tiskikone pistetään päälle - niin käännetään puhtaita lappu - jolloin tiedetään, että pesun lopettaneessa koneessa on puhtaita astioita, eikä sinne sekaan työnnetä likaisia astioita.

Näin tiedetään, missä tilanteessa astiat on - eikä tarvitse varmuuden vuoksi pestä astioita, kun ei satu muistamaan (yksin asuva) tai tiedä (monta perheenjäsentä), onko astiat jo pesty vai ei.

Vierailija
28/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omistaa kissan, joka syö sotkuisesti niin turha laittaa mitään muovista alustaa ruokakupin alle. Helpompaa laittaa sanomalehteä tai mainoslehteä, sen voi sitten viskata roskiin ja laittaa uuden tilalle.

Vierailija
29/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kopioin idean, että laitoin vanhat muutoin käytöstä jo poistetut herätyskellot uudelleen töihin vessaan ja kylpyhuoneeseen. Näkee aamulla seurata ajan kulumista ja ehtii töihin. Herätystoimintoa en käytä niissä. Olen tykännyt.

Vierailija
30/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin leikkaamaan appelsiinit kätevästi näin:

Ensin appelsiini pestään hyvin, sitten leikataan kokonainen appelsiini suoraan puoliksi kuorineen ja puolikkaat vielä puoliksi.

Sitten niistä veneistä syödään sisältö suoraan eli suu kiinni siihen veneeseen ja imet ja puret sisällön ja lopulta kuoret jää käteen.

Appelsiinien kulutus nousi meillä huikeasti näin.

Vierailija
31/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin, että pienelle lapselle voi syöttää banaanin siten, että sulla on se banaani kädessä ja kuoret lähes kokonaan suojana ja sitten pikkulusikalla kaavit banaania, joka muussaantuu samalla.

Vierailija
32/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tullaan kotiin lähes suoraan keittiöön eli keittiön vesipiste on ensimmäisenä vastassa. Siinä on kätevä pestä kädet ja purkaa ostokset.

Vessat ovat asunnon loppupäässä.

Vierailija
33/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kopioin idean, että laitoin vanhat muutoin käytöstä jo poistetut herätyskellot uudelleen töihin vessaan ja kylpyhuoneeseen. Näkee aamulla seurata ajan kulumista ja ehtii töihin. Herätystoimintoa en käytä niissä. Olen tykännyt.

Minulla on tähän tarkoitukseen sellainen mullistava keksintö kuin rannekello.

Vierailija
34/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margariinipaketin kanteen leikkaan kaksi lähekkäin olevaa uraa niin, että puisen voiveitsen kahvalle muodostuu aukko kanteen. Näin voiveitsen voi jättää margariinipaketin sisään. Opin tutulta.

Vierailija
35/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos omistaa kissan, joka syö sotkuisesti niin turha laittaa mitään muovista alustaa ruokakupin alle. Helpompaa laittaa sanomalehteä tai mainoslehteä, sen voi sitten viskata roskiin ja laittaa uuden tilalle.

Helppoa, mutta ei esteettistä.

Vierailija
36/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mäkin ihmettelen, että pitääkö joku pitkäänkin puhtaita tiskejä koneessa.

Meillä astiapesukoneen puhtaiden merkkinä on se, että luukku on apposen ammollaan ja kaikki on vedettynä ulos, jotta kaikki kuivuu. Maks tunnin on noin ja sitten siitä joku nostaa tiskit.

Astianpesukoneen tyhjennys on yksi nopein, kevyin ja siistein kotityö, kestää maksimissaan 3 minsaa.

Aina hoen kaikille, että sen tyhjennys kestää vain 3 minsaa eikä kädetkään likaannu eikä hengästytä.

Astianpesukone kiinni on meillä merkkinä siitä, että siellä on sata varmasti likaista tiskiä.

Vierailija
37/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi toimivat kellot on poistettu käytöstä?

Vierailija
38/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitinveden kiehautus sujuu paljon ripeämmin jos aluksi kuumentaa veden vedenkeittimessä ja sitten vasta kaataa kattilaan. Ainakin jos on ns. vanhanaikainen liesi jolla kestää kauemmin kuumeta.

Vierailija
39/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautasen käyttö kantena jos jää esim. salaattia kulhoon. Ei tarvitse alkaa kaivella muovirasioita.

Vierailija
40/1015 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että perheen koululaisilla on tiskikoneentyhjennysvuorot, mutta he ovat välillä harrastuksissa, eivätkä pysty hoitamaan hommaa heti, vaan ehkä muutaman tunnin päästä.

Ja koska muilla lapsilla on sääntö laittaa syötyään tiskit koneeseen, pääsääntöisesti. Silloin tietenkään sinne ei voi laittaa, jos siellä on vielä puhtaat, tai pesu kesken.

Esim 7-9v ei osaa vielä arvioida koneellisen puhtautta tai likaisuutta, mutta hän osaa lukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän