Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1015)
Käsien pesusta keittiössä: no ei todellakaan vieras pesaisemaan käsiään tiskialtaaseen!
Itse jaksan kävellä myös ne muutamat askeleet, jotka vessaan vievät ja pestä siellä kädet, molemmilla (meitä on vain kaksi) oma käsipyyhe ja vieraille oma, joka vaihdetaan heti aina vierailujen jälkeen. Eikö tämä ole ihan normaali tapa, mikä on kotoa opittu?
Lisäksi en pidä keittiössä mitään pyyhkeitä roikkumassa, hankalaa ja rumaa.
Jos pesaisen käsiä ruuanlaiton lomassa, tiskiaine hoitaa homman ihan kylliksi, ellei huuhtaisu kuuman veden alla riitä. Tosin esim. lihan tms. käsittelyssä käytän kertakäyttökäsineitä, sekä otan valmiiksi kaikki mausteet tms. mitä aion käyttää, joten harvemmin tulee tarve kesken ruuan laiton availla ovia tai muita syitä, miksi käsiä pitäisi pestä.
Tuttu alkoholistin puoliso on vähentänyt kodistaan kaiken mahdollisen ylimääräisen vaivan aiheuttajat minimiin: ei mattoja lattialla, ei ikkunaverhoja, ei huonekasveja. Ruoka-astat ovat metallia, ei tarvitse siivota lattialta sirpaleita. Oli aika karun näköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säilytän/kuivatan tiskirätin kuivauskaapissa. Kaverini ilahtui kun huomasi tämän ja otti käyttöönsä, koska hanan päällä roikkuva rätti on ruma.
Täst en tykkää😦
Märkä tiskiratti p i t ä ä kuivata ilmavasti, ei suljetussa kaapissa.On myös tosi kivan näköisiä tiskirättejä😏
Kyllähän se kuivuu tyhjässä astiakaapissa levitettynä ihan samalla tavalla, ei ne ole mitään umpioita. Näin ainakin meillä ollut 10 vuotta ja elossa ollaan siistissä kodissa.
Edelleen ihmettelen:
.
T y h j ä s s ä kuivauskaapissa? Kellä sellaisia on?
Astiankuivaustelineestä pyykkipoika roikkumaan, siihen tiskipöydän kuivauswettex. Verkkopussi hankaussienelle samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kopioin idean, että laitoin vanhat muutoin käytöstä jo poistetut herätyskellot uudelleen töihin vessaan ja kylpyhuoneeseen. Näkee aamulla seurata ajan kulumista ja ehtii töihin. Herätystoimintoa en käytä niissä. Olen tykännyt.
Minulla on seinäkello kylppärissä. Se on aina n. 5 minuuttia edellä oikeaa aikaa.
Ah, saisit mennä rangaistukseksi naimisiin mieheni kanssa!
Hänellä on keittiössä kello, joka on 5 min edellä ja autossa kello, joka 7 min edellä ja olkkarissa kello, joka on 6 min edellä. Ikinä ei saakeli tiedä, paljonko oikea kello on ja kiireessä sitten saa alkaa kaivaa kännykkää esiin, että paljonko se perhanan kello nyt oikeasti on!
Hän itse osaa ulkoa kellojensa typerät asetukset, joten häneen ne eivät vaikuta mitenkään. Saakuri teitä😁
Vierailija kirjoitti:
Tää puhtaiden astioiden seisottaminen tiskikoneessa kuulostaa todella omituiselta. Kun kone on pessyt, luukku avataan ja korit vedetään ulos, jotta kuivuu. Sitten kun ovat kuivat (30-60min), niin se joka ekana hoksaa, saa tyhjentää. Olen kellottanut pari kertaa tämän kotityön. Siihen menee alle 2 minuuttia! Turhalta kuulostaa vuoroja jaella ja jäädä moneksi tunniksi odottelemaan, että joku toinen suorittaa moisen "työurakan", ihan hullua!
Astiat kuivuu paremmin, kun luukkua raottaa vähän siten, että kosteus pääsee poistumaan, mutta kuuma ilma ei heti poistu kokonaan, ja se kuivattaa astioita.
Silityslaudan päälle valkoinen pyyhe tai lakana niin ei mustu päällinen.
Vierailija kirjoitti:
Opin, että pienelle lapselle voi syöttää banaanin siten, että sulla on se banaani kädessä ja kuoret lähes kokonaan suojana ja sitten pikkulusikalla kaavit banaania, joka muussaantuu samalla.
Jo 70-luvulla tehtiin näin.
Pahviseen mehutölkkiin teen yläosaan kaatonokan vastakkaiselle puolelle pienen ilmareiän veitsenkärjellä, jotta mehu valuu tölkistä tasaisesti eikä pulputen.
Toimisto tuolille jatko aikaa, pyöreään kankaaseen kumi nauha reunaan.
Jos suihku ei toimi, vettä ämpäriin ja siitä kuupalla kaataa päälleen.
Nainen teki kylässä puolet kotitöistä.
Pakotin vaimoni samaan avioeron uhalla.
Toimii ja helpotti elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kopioin idean, että laitoin vanhat muutoin käytöstä jo poistetut herätyskellot uudelleen töihin vessaan ja kylpyhuoneeseen. Näkee aamulla seurata ajan kulumista ja ehtii töihin. Herätystoimintoa en käytä niissä. Olen tykännyt.
Minulla on tähän tarkoitukseen sellainen mullistava keksintö kuin rannekello.
Jostain syystä niitä vihataan nykyään. Monessakin somessa olen nähnyt ketjuja joissa taivastellaan ja dissataan rannekellon käyttöä, yleensä sillä perusteella että kellonajan näkee kännykästä. Erikoista.
Vieraan ei kuulu ottaa askeltakaan keittiöön eikä kylpyhuoneeseen. Pikkuvessa on asioita varten, myös käsienpesuun.
Jääkaappi pysyy järjestyksessä kun laittaa kaikki purkit ja purnukat (kastikkeet, töhnät, tahnat, tuubit yms.) läpinäkyviin muovirasioihin, kantta ei tarvitse. Jääkaapin puhdistus on myös hullun helppoa kun voi vain nostella ne rasiat purnukoineen pois ja pyyhkiä hyllyt. Samaa pätee kuivaruokakaappeihin ja kylpyhuoneeseen: kaikki pussukat, putelit ja purnukat sopivan kokoisiin rasioihin eikä pitkin poikin hyllyjä seilaamaan. Esim. Smart store -rasiat on tähän täydellisiä, niitä on eri kokoja.
Vierailija kirjoitti:
meillä on 80-luvun ostosteeveetuote AROMIPESÄ. Siis styroksilaatikko. Kiehautat puurohiutaleet ja veden ja annat olla siellä boksissa 15 min.
Pitää lämpimänä kaiken. Ei tarvi kytätä hellan ääressä eikä kattila kuivu eikä sähköä mee
Tämän tosin perin äidiltä, mutta se on huippu.
Mikrossa tulee puuro kolmessa minuutissa, annoksen koosta riippuen toki.
Viiden minuutin sääntö. Jos jokin homma vie vähemmän kuin viisi minuuttia (pyykkien viikkaus telineeltä kaappiin, pyykkikoneen päälle laittaminen, muutaman astian tiskaus, tavaroiden paikalleen laitto, roskien vienti yms) se hoidetaan heti. Vaikka väsyttäisi, vaikka ei huvittaisi koska sillä tavalla kotityöt ei kasaannu, ja yleisilme asunnossa pysyy siistinä.
Tätä voi tietysti muokata itselleen sopivaksi ajaksi, mutta pienessä asunnossa vain puolison kanssa asuessa olen kokenut tuon viiden minuutin riittävän. Joskus käytän 10 minuutin sääntöä, siinä ajassa saa yllättävän paljon aikaan. Monet tutut ottaneet tämän käyttöön kun on tullut puheeksi, miten ensiasunnossa on niin siistiä aina. :)
N22
Vierailija kirjoitti:
Jääpala ruuan joukkoon jäähdyttää nopeasti pikkulapsen kuuman annoksen.
Ja vetistää ällöttäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Toimisto tuolille jatko aikaa, pyöreään kankaaseen kumi nauha reunaan.
Toimistotuolille jatkoaikaa, pyöreään kankaaseen kuminauha reunaan.
Kas noin!
Minulla on seinäkello kylppärissä. Se on aina n. 5 minuuttia edellä oikeaa aikaa.