Saan perintöä noin 150k ja asuntolainaa on saman verran
Kannattaako perinnöllä maksaa asuntolainaa vai laittaako säästöön kasvamaan korkoa?
Ei ole niin paljon perintöä, että voisi työntekoa lopettaakaan.
Kommentit (73)
maksa heti laina pois.. niin sulla on hyvä elämä
Ihan helppoa vastausta ei ole. Tällä hetkellä korot on kuitenkin korkealla ja useiden varallisuuserian arvo laskussa, joten asuntolainen takaisin maksu kyllä houkuttaisi. Sitten voit esim. alkaa säästää muihin sijoiutuskohteisiin.
Mitä tarkoittaa säästöön laittaminen kohdallasi? Jos ihan vaan tilille, ei taatusti kannata. Osakkeissa tai rahastoissa saattaa tuottaa enemmän kuin sun lainan korot ja muut maksut on, mutta niissä on myös riskinsä. Itse kaihdan riskejä, joten maksaisin lainan pois. Nopeastihan rahaa alkaa velattomana jäädä säästöön ja taas saa miettiä mitä sillä tekee vai tekeekö mitään. Mutta sun sijoittajaprofiili ja riskinsietokyky voi olla ihan toinen.
Jokos tarkistit perintöverolaskurista minkä verran valtio vie?
Omistatko asunnon yksin? Itse varmaan maksaisin lainan pois
Maksaisin lainan pois ja ryhtyisin säästämään sijoittamista varten.
Olin samassa tilanteessa muutama vuosi sitten, ja maksoin lainan. Sitä nukkuu paremmin velattomana.
Ei ole pakko valita joko tai. Maksa puolella lainaa pois ja sijoita toinen puoli.
Niin aion itse tehdä, vähän samantyyppinen tilanne edessä.
Tuollainen summa on hankala jos kaikkea on jo. Itselläni sama tilanne. Palkkatulot on noin 5000e/k ja sillä elää kivasti. On uudehko mersu (santarderilla) pihalla ja omakotitalo. Kun tuolla perinnöllä ei voi työntekoa vielä lopettaa, niin kannattaako sillä maksaa esim. autoa tai omakotitalo pois? Auton ja okt:n maksut juoksee kuitenkin omalla painoillaan palkkatuloista. Itse rahoitan erästä harrastusta, mutta siihenkin menee maksimissaan 10k euroa.
Itse en pitäisi rahaa "omanani" ja siksi en todellakaan käyttäisi sitä omien kulujen tai lainojen kattamiseen, vaan hoitaisin sitä mahdollisimman hyvin sijoittamalla viisaasti eli ei mihinkään asuntoon ellei tontti ole todella arvokas. Samaa myös toivoisin lapsiltani, että osaisivat omalta osaltaan hoitaa tulevaa perintöä sillä silmällä, että eivät käytä sitä niin lyhytaikaiseen sijoittamiseen kuin asunto. Seiniin ei todellakaan kannata laittaa rahaa kuin pakollinen, vaan pitää asiat fiksuina ja katsoa kokonaisuutta. Useammassa paikassa edes tontin arvo ei ole sellainen, että olisi fiksua asumiseen laittaa. Metsäomaisuus on ehkä ainut, mikä saattaa olla fiksua ja pitkäaikaisesti jopa kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokos tarkistit perintöverolaskurista minkä verran valtio vie?
Summa on verojen jälkeen.
ap
Maksaisin suurimman osan lainasta pois ja loput laittaisin säästöön/sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en pitäisi rahaa "omanani" ja siksi en todellakaan käyttäisi sitä omien kulujen tai lainojen kattamiseen, vaan hoitaisin sitä mahdollisimman hyvin sijoittamalla viisaasti eli ei mihinkään asuntoon ellei tontti ole todella arvokas. Samaa myös toivoisin lapsiltani, että osaisivat omalta osaltaan hoitaa tulevaa perintöä sillä silmällä, että eivät käytä sitä niin lyhytaikaiseen sijoittamiseen kuin asunto. Seiniin ei todellakaan kannata laittaa rahaa kuin pakollinen, vaan pitää asiat fiksuina ja katsoa kokonaisuutta. Useammassa paikassa edes tontin arvo ei ole sellainen, että olisi fiksua asumiseen laittaa. Metsäomaisuus on ehkä ainut, mikä saattaa olla fiksua ja pitkäaikaisesti jopa kannattavaa.
Omalla kohdalla lapsettomana metsäomaisuus ei kannata. Metsä kasvaa hitaasti ja päätehakkuusta päätehakkuuseen voi mennä niin kauan, että on itse jo multien alla. Perintö sitten menee valtiolle jos ei testamenttaa johonkin höpöhöpöön.
Minkä ikäinen olet ?
Kannattaa nauttia nyt kun vielä voi.
Toisaalta maailmantilannekin sellainen, että voi yhtäkkiä tarvita rahaa esim. lentolippuihin rauhalliseen maailmankolkkaan.
Entä jos sairastut ? Paljonko on laittaa sairaskuluihin.
Säilyttääkö kotisi arvonsa ?
Voiko työpaikka lähteä alta ? Mitä sitten teet ?
Itse sain vain 60k, mutta maksoin sillä 2v sitten lopun ok talon lainan pois. Hyvään saumaan tuli tuo pois maksaminen. Ostin pienen keskustakämpän isosta kaupungista kesämökiksi ja makselen nyt sitä pienemmällä summalla.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet ?
Kannattaa nauttia nyt kun vielä voi.
Toisaalta maailmantilannekin sellainen, että voi yhtäkkiä tarvita rahaa esim. lentolippuihin rauhalliseen maailmankolkkaan.
Entä jos sairastut ? Paljonko on laittaa sairaskuluihin.
Säilyttääkö kotisi arvonsa ?
Voiko työpaikka lähteä alta ? Mitä sitten teet ?
Sairastumia varten on vakuutuksia nippu. Työpaikkani on vakaa valtion virka, josta ei käytännössä irtisanota. Eläkkeelle tästä on tapana lähteä aikanaan.
M37, ap.
Laske mitä rahasto voisi tuottaa esim 5v ajassa hyvin maltillisella tuotto-odotuksella jos laitat vaikka 50-100t rahastoon. Vertaa jäljellä olevan lainan korkokustannuksiin.
Sijoitusmarkkinat nyt erittäin epävarmoja joten korkeiden voittojen tavoittelu suurta riskipeliä.
Nykypäivänä lainan korot suuremmat kuin sijoitusten voitot