Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyvanhemmat uuvuttavat lapsensa?

Vierailija
29.05.2023 |

Onko muiden lähipiirissä tällaista, että vanhemmat aikatauluttaa myös lastensa vapaa-ajan, eli viikonloppuisin esim. on jatkuvasti tekemistä ja ohjelmaa? Tuntuu, että lapset eivät koskaan saa vain olla ja tehdä mitä huvittaa.

Läheisen perheen teinit ovat aina todella väsyneen oloisia, kun heitä näen.

Monet vanhemmat ei ilmeisesti ymmärrä, kuinka väsyttävää nykylasten ja -nuorten elämä on mm. älylaitteiden ja somen takia. Paineet on kovat menestyä ja olla tietynlainen. Aivan eri meininki siis kun vanhemmillaan aikanaan.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös se ole just hyvä, että on myös sitä älylaite- ja somevapaata ohjelmaa? Kun tosiaan jos ei ole, niin ne teinithän kasvaa kiinni kännyköihinsä.

Vierailija
22/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh, tarkkailtuasi muutamaa perhettä pahantahtoisesti vetelet johtopäätöksiä sadoista tuhansista ihmisistä?

Kyselen mielenkiinnolla onko muilla samanlaisia havaintoja. Saa toki olla eri mieltä.

Et sinä kysynyt vaan esitit jyrkkiä väitteitä.

Ja mitä merkitystä on tuollaisilla havainnoilla?

Mielestäni en esittänyt jyrkkiä väitteitä. 

Keskustelupalsta lienee oikea paikka keskustella asioista jotka kiinnostaa?

Kyllä esitit. Todella jyrkkiä.

Juoruilu ja vihapuhe ei ole keskustelemista.

Paasaa nyt vielä subjektiivisen päivähoidon väärinkäytöstä ja siitä, kuinka erinomainen kouluruoka ei kelpaa niin ympyräsi on sulkeutunut.

Juoruilu ja vihapuhe :-D :-D :-D

Niin.

Juoruilu: Kyyläät tuttaviasi ja juoruilet sitten selän takana.

Vihapuhe: Haukut ihmisryhmän.

Et voi olla tosissasi. Jos olet, niin olen pahoillaan puolestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelisin, että ohjatut harrastukset varmaan tosiaan kuormittavat lasta paljon enemmän kuin spontaanit pihaleikit. Samalla kasvatetaan perässä vedettäviä uunoja, joilla ei ole mitään oma-aloitteisuutta.

Vierailija
24/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikös se ole just hyvä, että on myös sitä älylaite- ja somevapaata ohjelmaa? Kun tosiaan jos ei ole, niin ne teinithän kasvaa kiinni kännyköihinsä.

Paras vaihtoehto olisi varmaan älylaite- ja somevapaa aikatauluton oleminen ja tekeminen. 

Nykyajan kirous on se, että ei osata olla tekemättä mitään. Se olisi kuitenkin hirmuisen tärkeää uupumisten estämiseksi. Mutta vaikea sitä on opettaa lapsille, jos ei itsekään osaa.

Me tarvitaan sunnuntait takaisin! Ne tylsät, pitkäveteiset sunnuntait, kun kaupat oli kiinni ja ei ollut oikein mitään tekemistä :-)

Vierailija
25/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh, tarkkailtuasi muutamaa perhettä pahantahtoisesti vetelet johtopäätöksiä sadoista tuhansista ihmisistä?

Kyselen mielenkiinnolla onko muilla samanlaisia havaintoja. Saa toki olla eri mieltä.

Mielestäni en esittänyt jyrkkiä väitteitä. 

Keskustelupalsta lienee oikea paikka keskustella asioista jotka kiinnostaa?

Kyllä esitit. Todella jyrkkiä.

Juoruilu ja vihapuhe ei ole keskustelemista.

Paasaa nyt vielä subjektiivisen päivähoidon väärinkäytöstä ja siitä, kuinka erinomainen kouluruoka ei kelpaa niin ympyräsi on sulkeutunut.

Juoruilu ja vihapuhe :-D :-D :-D

Niin.

Juoruilu: Kyyläät tuttaviasi ja juoruilet sitten selän takana.

Vihapuhe: Haukut ihmisryhmän.

Et voi olla tosissasi. Jos olet, niin olen pahoillaan puolestasi.

Täydellinen määritelmä ap:n toiminnasta.

Vierailija
26/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, onpa aggressiivisia vastauksia. Taitaa todella olla niin että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Eikä toki ihmekään jos ko. perheissä vanhemmatkin ovat sillä tavalla kireitä että syntyy tuollainen reaktio.

Voin omasta puolestani vastata että kyllä, tuttu ilmiö on kyseessä. Eikä ole kyse yhdestä tuttavaperheestä vaan parinkymmenen vuoden kokemuksesta monista lapsista ja nuorista perheineen. Tänä aikana tilanne on pikku hiljaa kärjistynyt.

Kovin jakautunutta on myös; siinä missä osa tosiaan suorittaa elämää kuvaamallasi takakireällä, pakonomaisen aikataulutetulla tavalla, on toinen joukko sen sijaan kerrassaan vailla minkäänlaista rytmiä tai tavoitteellista tekemistä, tai ylipäätään muuta tekemistä kuin älypuhelimen kautta saadun viihteen ääressä notkuminen. Tuntuu siltä että suhteellisuudentaju, kohtuullisuus ja sekä tuki että rauha kasvaa ovat yhä harvinaisempia asioita.

Vierailija
27/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ihan mun siskolta joka raivostui kun ilmoitin kolmevuotiaani (kotihoidossa) satubalettiin.

45 minuuttia kerran viikossa kuulemma johtaisi anoreksiaan ja kuolemaan, pilaisi lapsen terveen kasvun ja uuvuttaisi tämän.😂

Vierailija
28/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat ihan mun siskolta joka raivostui kun ilmoitin kolmevuotiaani (kotihoidossa) satubalettiin.

45 minuuttia kerran viikossa kuulemma johtaisi anoreksiaan ja kuolemaan, pilaisi lapsen terveen kasvun ja uuvuttaisi tämän.😂

No en mielestäni kuulosta siskoltasi.

Vierailija
29/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelisin, että ohjatut harrastukset varmaan tosiaan kuormittavat lasta paljon enemmän kuin spontaanit pihaleikit. Samalla kasvatetaan perässä vedettäviä uunoja, joilla ei ole mitään oma-aloitteisuutta.

En usko että kummatkaan varsinaisesti kuormittavat lasta (poislukien kovin tavoitteellinen toiminta), ja kyllähän harrastuksista saa niitä ideoita muuhunkin vapaa-aikaan, kikkaillaan pallon kanssa, treenataan spagaattia tms. 

Uskoisin että monesti vanhemmat uuvuttavat lasten harrastamisella itsensä ja se ei ole hyvä asia ja heijastuu väistämättä lapsiinkin. Eli vain sen verran harrastamista minkä ilolla kaikki tekee ja loppu aika joutenoloa. Ihan ilman laitteita tai muita ärsykkeitä. Piirustellen, lukien, löhöillen, jutellen. Mielikuvitus tarvitsee aikaa toimiakseen.

Vierailija
30/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en mielestäni kuulosta siskoltasi.

Tismalleen samalta. Pahantahtoiselta ja hysteeriseltä juoruilijalta jolta puuttuu oma elämä. Tyhmältä ja säälittävältä.

Vierailija
31/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain ohjelmassa lapsiperhe kertoi, kuinka heillä sunnuntai on aina lepopäivä. Ovat vaan kotona ilman mitään aikatauluja, puhelimet ja muut ruudut pois, saattavat olla koko päivän pyjamassa ja tilata kotiin ruokaa, ehkä lueskelevat kirjoja ja vain lepäävät.

Minusta tuo kuulosti ihanalta ja tosi tärkeää olisi tuollainen palautumispäivä itse kullekin.

Aikataulut herkästi aiheuttaa stressiä varsinkin tunnollisille henkilöille. Siksi aikatauluttomat päivät olisi tärkeitä; että saisi edes joskus olla ilman että "pitää tehdä" jotain.

Vierailija
32/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään uusi ilmiö. Varsinkin varakkaiden perheiden lapsia vietiin lapsuudessani kaikenmaailman tanssi ja soittotunneille. Lapsilla ei ollutvälttämättä edes lahjoja mutta eräskin äiti halusi viedä tytärtään viulu ja kansantanssitunneille ym. Kyllä lasten pitää saada itse päättää mitä haluavat harrastaa.

Vierailija
33/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina tai useinkaan ole vain vanhempien oma valinta. Vanhemmat saattaa hyvin aikein viedä lapsensa vaikka jalkapallokerhoon kun tämä on pieni. Kivaa leikkimielistä puuhaa ja liikuntahan tekee hyvää. Ja sit lapsi innostuu, kasvaa ja oppii, harjoitusten määrä viikossa lisääntyy pikkuhiljaa ja lisäksi tulee pelit viikonloppuisin, on talkoita ynnä muuta. Pienempi sisarus ihailee isompaa ja haluaa samaan harrastukseen. Kohta perhe huomaa elävänsä lasten harrastusten ehdoilla, ei raaskita kieltää kun lapset tykkää, ja lapset on ehkä väsyneitä, mutta ei raaski lopettaa kun se joukkue on täynnä hyviä kavereita ja siitä on muodostunut niin iso osa elämää. Minulla on muutama tämmöinen tuttavaperhe, joiden elämää lasten kilpaurheilu määrittää. Eikä se ole mikään tietoinen valinta ollut, siihen on vaan päädytty.

Vierailija
34/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se aina tai useinkaan ole vain vanhempien oma valinta. Vanhemmat saattaa hyvin aikein viedä lapsensa vaikka jalkapallokerhoon kun tämä on pieni. Kivaa leikkimielistä puuhaa ja liikuntahan tekee hyvää. Ja sit lapsi innostuu, kasvaa ja oppii, harjoitusten määrä viikossa lisääntyy pikkuhiljaa ja lisäksi tulee pelit viikonloppuisin, on talkoita ynnä muuta. Pienempi sisarus ihailee isompaa ja haluaa samaan harrastukseen. Kohta perhe huomaa elävänsä lasten harrastusten ehdoilla, ei raaskita kieltää kun lapset tykkää, ja lapset on ehkä väsyneitä, mutta ei raaski lopettaa kun se joukkue on täynnä hyviä kavereita ja siitä on muodostunut niin iso osa elämää. Minulla on muutama tämmöinen tuttavaperhe, joiden elämää lasten kilpaurheilu määrittää. Eikä se ole mikään tietoinen valinta ollut, siihen on vaan päädytty.

Hyvä kommentti ja tärkeä huomio, kiitos siitä.

ap

Vierailija
35/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään uusi ilmiö. Varsinkin varakkaiden perheiden lapsia vietiin lapsuudessani kaikenmaailman tanssi ja soittotunneille. Lapsilla ei ollutvälttämättä edes lahjoja mutta eräskin äiti halusi viedä tytärtään viulu ja kansantanssitunneille ym. Kyllä lasten pitää saada itse päättää mitä haluavat harrastaa.

Minä taas toisaalta tiedän monia, jotka olisivat halunneet harrastaa mutta vanhemmat eivät joko halunneet, viitsineet tai voineet harrastuksiin kuskata. Moni kertoo myös päässeensä harrastamaan vasta pitkän kinuamisen jälkeen, eikä vanhemmat silloinkaan viitsineet edes musiikkiopiston kevätkonsertteihin tulla.

Vierailija
36/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin parikymppisenä au pairina / nannyna englannissa ylemmän keskiluokan asuinalueella. Siellä lasten päivät oli täyteen aikataulutettu, koska lasten harrastamista pidettiin tärkeänä, jonkinlaisena menestyksen merkkinä ja kunnollisen perheen asiana. 9-vuotiaan viikko saattoi olla tällainen: Maanantaina uinti ja partio, tiistaina shakkikerho, keskiviikkona urheilu club ja espanjan kielen tunti, torstaina uinti, lauantaina urheilu club ja pianotunti. Kaikki nämä koulun lisäksi joko koulupäivää ennen tai yleensä iltapäivällä / illalla koulun jälkeen. Vapaata viikossa yhtenä tai kahtena päivänä, ja silloinkin yleensä oli jotakin ohjelmaa, play datet kaverin kanssa tai isovanhemmille kylään ja syömään tai retkelle perheen kanssa museoon tms. 

Silloin näin tosi paljon uupuneita lapsia ja nuoria. Niin väsyneitä, että sääliksi kävi.

Tämähän on nyt rantautunut viimeisen 10 vuoden aikana Suomeenkin vahvasti. 

Vierailija
37/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaha, riidanhaastaja taas paikalla. Sun elämä ei mahda olla kovin mukavaa, kun niin oireilet. Et sitten tiedä myöskään mitä kysymysmerkki, tällainen=?, merkitsee?

Vierailija
38/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän Suomen kulttuurissa yleensä on tullut entistä häpeällisemmäksi, ellei tee mitään hyödyllistä tai järkevää miltei koko ajan.

Vierailija
39/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin parikymppisenä au pairina / nannyna englannissa ylemmän keskiluokan asuinalueella. Siellä lasten päivät oli täyteen aikataulutettu, koska lasten harrastamista pidettiin tärkeänä, jonkinlaisena menestyksen merkkinä ja kunnollisen perheen asiana. 9-vuotiaan viikko saattoi olla tällainen: Maanantaina uinti ja partio, tiistaina shakkikerho, keskiviikkona urheilu club ja espanjan kielen tunti, torstaina uinti, lauantaina urheilu club ja pianotunti. Kaikki nämä koulun lisäksi joko koulupäivää ennen tai yleensä iltapäivällä / illalla koulun jälkeen. Vapaata viikossa yhtenä tai kahtena päivänä, ja silloinkin yleensä oli jotakin ohjelmaa, play datet kaverin kanssa tai isovanhemmille kylään ja syömään tai retkelle perheen kanssa museoon tms. 

Silloin näin tosi paljon uupuneita lapsia ja nuoria. Niin väsyneitä, että sääliksi kävi.

Tämähän on nyt rantautunut viimeisen 10 vuoden aikana Suomeenkin vahvasti. 

Kuulostaa aika karmealta kyllä. 

Itse olen seuraillut perheitä ympärillä ja pahiten pistänyt silmään se, kuinka myös loma-ajat on täynnä kaikkea. Esim. jouluna kyläillään jossain melkein joka päivä ja lasten naamoista näkee, että ne on ihan kypsyneitä siihen ja haluaisivat vaan olla kotona. Eihän se oikein lomaa ole, jos joka päivä menoja.

Omasta lapsuudesta muistan kuinka kesät tuntuivat pitkiltä, ei ollut juuri mitään pakollista tekemistä paitsi ehkä joku yksi kotimaan reissu. Muuten oli vaan omaa aikaa jota sitten vietin yksin tai kavereiden kanssa spontaania tekemistä keksien. Voi kun saisi elää nuo kesät uudelleen :-)

Vierailija
40/42 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut. Mutta sitten olen nähnyt näitäkin, joiden harrastus on vain energiajuomat ja pelit. Toiset on uupuneita ja toiset väsyneitä ja lihavia.

Ehkä joku tasapaino on paras. Yksi tai kaksi harrastuskertaa viikossa, vapaata ulkoilua ja leikkiä, rajat peleille ja kännyköille. Terveellistä ruokaa tarpeeksi. Herkkuja välillä.

Meillä lapsella on rajattu ruutuaika. Kaksi harrastusta.