Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jäi todella p**ka maku työharjoittelupaikasta kun selvisi, että olen muka sanonut jollekin, että

Pettynyt
29.05.2023 |

opiskelen kyseistä alaa sen vuoksi, että voi vain istua pöydän ääressä tekemättä mitään. Näin siis luki harjoittelun raportissa kun katsoin sen äsken netistä. Tämän kirjoittanut ohjaaja ei ole sanallakaan mulle puhunut asiasta ja kysynyt, että pitääkö paikkaansa.

Koskaan en ole tuollaista sanonut kenellekään enkä ajattele mitään tuollaista! Jos haluaisin olla tekemättä mitään, niin en kyllä opiskelisi etenkään tätä alaa tai edes mitään alaa vaan olisin työttömänä!

Luulin saavani tästä paikasta keikkapaikan, mutta ei taida olla pelkoa siitä vaan haluttiin tuolla ilmeisesti varmistaa, että en sinne enää halua.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille tulee toistuvasti opiskelijoilta palautetta, että en sanonut enkä tehnyt, ottakaa pois siitä yhteenvedosta, koska tuli paha mieli. Valitettavasti meillä on tiivis työyhteisö eikä sinne koosteeseen laiteta vain yhden henkilön yksittäisiä kommentteja, kyllä niitä on ollut kuulemassa useampi. Opiskelijan kanssa ei kaikkea ehditä ottamaan esille, on jo muutenkin riittävän raskasta olla terapeuttina opiskelijoille, joille työelämä ei olekaan kivaa hallinnollista hommaa, vaan siinä joutuu käyttämään omia aivojaan ja soveltamaan.

Nykyopiskelija ei ymmärrä, että hän tulee osaksi työyhteisöä, ei sen keskipisteeksi.

Kuvaava lause: "valitettavasti meillä on tiivis työyhteisö... "

Niin tiivis, että useamman henkilön voimin voidaan vatvoa ja ylöskirjata harjoittelijan sanomisia, mutta itse harjoittelijan kanssa asiaa ei keritä ottaa esille.

Juuri näin. Ylipäätään vaikka sanomassa olisi sata ihmistä, en kirjaisi ikinä harjoittelijasta mitään negatiivista keskustelematta hänen kanssaan. Jos itse olisin kuulemassa/näkemässä jotain negatiivista, ottaisin sen heti harjoittelijan kanssa kahdestaan puheeksi. Ja totta kai nyt järki sitten siihen, että turhautuneena ja väsyneenä meistä jokainen voi heittää kommentin, joka voidaan tulkita miten päin hyvänsä, jos ilkeää tahtoa riittää.

Se on harjoittelun pointti. Tutustua ko. työhön ja oppia, kaikilla tavoilla. Lisäksi itse olen kyllä ottanut onkeeni myös harjoittelijan huomiot työpaikasta ja siitä, mitä voitaisiin tehdä paremmin.

Oikeasti tiivis työyhteisö, jossa on aitoa kunnioitusta niin työtä kuin työkavereita kohtaan kestää myös kritiikkiä ja on valmis parantamaan.

Apn tapauksessa, jossa hänellä on jo kokemusta alasta, voin vain kuvitella, että siellä oikeasti joku pelkää hänen vievän paikkansa tms. Muutoin tuollaista ääliömäisyyttä on vaikea ymmärtää.

Vierailija
62/74 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettynyt ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa selvittää ja mainita asiasta myös koulussa. Tuon, joka uskoi huhupuheita niin, että laittoi ne paperiisi, ei pitäisi antaa olla vastuussa harjoittelijoista. Voi olla, ettei edes omasta työstä. 

Opettajalle olen jo laittanut sähköpostia asiasta. Aikuinen ja fiksu ohjaaja olisi mun mielestä ottanut asian puheeksi mun kanssa eikä lätkäise sitä vain raporttiin jonka sitten näen harjoittelun jo päätyttyä.

Näitä on jopa työpaikoilla opastamassa ihmisiä. Opastavat mutteivät kerro mitään. Sitten ihan yllätyksenä onkin haukuttu esimiehelle uusi työntekijä ihan surkeaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on.

Sinun on kertakaikkiaan vaadittava tuo lause pois siitä raportista. Ei nyt hemmetti tuollaista kukaan täysjärkinen kirjaa mihinkään opiskelijan paperiin. Se on suoranaista ihmisvihaa.

Mulle kävi yhdessä harkassa niin, että mun suulla oli puhuttu ihan höpöhöpöjuttuja. Sitte ihmettelin, miksi mun ohjaaja oli yhtenä aamuna ihan naama norsunveellä.

" No ei tuntunut kivalta, kun sinä olit mennyt tämmöstä sanomaan. "

" Anteeksi mitä, nimenomaan olen korostanut, että mun ohjaaja on superhyvä. "

Ja olin tarkkana aina mitä suustäni päästelen, enkä varsinkaan sekaannu mihinkään työpaikan jännitteisiin.

Mutta SILTI MINUT SAATIIN SEKOITETTUA  RIIDANKYLVÄJÄKSI, VALHEELLISESTI , TÄYDELLISELLÄ VIEKKAUDELLA. "

Tämä opetti, että näköjään näinkin voidaan henkisesti opiskelijaa piinata. Voin sanoa, että tuon manipuloidun tapahtuman jälkeen minun työharjoitteluni jokainen päivä oli ihan yhtä tuskaa.

No, uskon kuitenkin karman lakiin ja kyseinen manipuloiva iljetys tulee saamaan " ansionsa " mukaan.

Mutta sun tapauksessasi olisin nyt yhteydessä kaikenlaisiin tahoihin ja tuen antajiin.

VOIMIA SULLE !!!!!

Vierailija
64/74 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUomasin harkkapaikassa, että esimiehelle oltiin koko ajan menossa kaipaamaan milloin mistäkin. Ja tuntuu, että niissä aiheissa ei ollut oikein mitään kaipaamista.

Työkavereita ja heidän työpanoksensa arvoa mitätöitiin ihan kuus- nolla.

Perehdytys oli vastentahtoista ja tieto ei kulkenut, mikä tietenkin vaaransi asiakkaiden turvallisuutta.

Mutta pääasia, että sai kertoa  pomolle sepitettyjä tarinoita työkavereista.

Jos riittää aikaa pomolle valehteluun ja kahvitauolla perseilyyn, niin riittäisikö sitä aikaa myös perehdytykseen ? Ja asiakkaille.

Ei ole ihme, että sotealalle ei löydy työvoimaa !

Vierailija
65/74 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tässä netissä ja somessa hyvätkin puolensa. Monesti kiva huomata että vaikka tämä palsta on mennyt aika sekoksi, täältä voi silti edelleen saada tukea, peilausta ja ihan käytännön vinkkejä kun tulee ongelmia. Tsemppiä ap:lle, ihan törkeää kohtelua sait osaksesi

Vierailija
66/74 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ollut rehellinen, hyvä asia vain.

Et sitte ymmärtänyt lukemaasi?

No en kai.

Jos jäi epäselväksi, aloittaja ei ollut väittänyt opiskelevansa alaa tuosta syystä, vaan joku muu oli väittänyt hänen sanoneen niin. 

Vierailija
67/74 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tulee toistuvasti opiskelijoilta palautetta, että en sanonut enkä tehnyt, ottakaa pois siitä yhteenvedosta, koska tuli paha mieli. Valitettavasti meillä on tiivis työyhteisö eikä sinne koosteeseen laiteta vain yhden henkilön yksittäisiä kommentteja, kyllä niitä on ollut kuulemassa useampi. Opiskelijan kanssa ei kaikkea ehditä ottamaan esille, on jo muutenkin riittävän raskasta olla terapeuttina opiskelijoille, joille työelämä ei olekaan kivaa hallinnollista hommaa, vaan siinä joutuu käyttämään omia aivojaan ja soveltamaan.

Nykyopiskelija ei ymmärrä, että hän tulee osaksi työyhteisöä, ei sen keskipisteeksi.

Teillä on kovin omituisen kuuloinen työyhteisö. Oletteko niin loppuunpalaneita, että normaali työnohjaus ei enää onnistu? En ole koskaan nähnyt työtodistusta, johon on kirjattu harjoittelijan sanomaksi väitettyjä lauseita. Ihan pipipäistä.

Vierailija
68/74 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon minä ! kirjoitti:

HUomasin harkkapaikassa, että esimiehelle oltiin koko ajan menossa kaipaamaan milloin mistäkin. Ja tuntuu, että niissä aiheissa ei ollut oikein mitään kaipaamista.

Työkavereita ja heidän työpanoksensa arvoa mitätöitiin ihan kuus- nolla.

Perehdytys oli vastentahtoista ja tieto ei kulkenut, mikä tietenkin vaaransi asiakkaiden turvallisuutta.

Mutta pääasia, että sai kertoa  pomolle sepitettyjä tarinoita työkavereista.

Jos riittää aikaa pomolle valehteluun ja kahvitauolla perseilyyn, niin riittäisikö sitä aikaa myös perehdytykseen ? Ja asiakkaille.

Ei ole ihme, että sotealalle ei löydy työvoimaa !

Onko vielä voimissaan käytäntö, jossa harjoittelijat eivät pääse kahvi/ruokatauolle vakinaisten kanssa samaan tilaan?

Vierailija
69/74 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kyseessä yhdistys?

Vierailija
70/74 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaatutulta kirjoitti:

Oliko kyseessä yhdistys?

Hah, mulla sama kokemus juurikin yhdistyksestä. Missään ei ole niin pahasti kiusattu. Oliko kulttuurialan yhdistys?

Vierailija
71/74 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorimmat lähihoitajiksi opiskelevat aloittavat viisitoistavuotiaina ja heitä pitäisi kohdella aikuisina, jotkut ohjaajat ottavat tämän kirjaimellisesti, eivätkä huomioi että kyse on joka tapauksessa hyvin nuoria ihmisiä.

On aika ihmeellistä kuulla kun viisitoistavuotiasta sanotaan lapselliseksi ja epäillään hänen soveltuvuuttaan alalle, eikä ymmärretä että hän ei ikuisesti ole viisitoistavuotias, vaan kasvaa ja kehittyy ammattiinsa.

Pienipalkkaisella ja ylityöllistetyllä hoitoalalla ohjaajat ohjaavat ilman mitään korvausta opiskelijoita ja tämä on havaittavissa. Harjoittelujaksot ovat myös hoitoalalla ihan korvaamattomia ammatillisen oppimisen kannalta ja siksi on sääli, ettei ohjaajille välttämättä jää aikaa ohjata opiskelijoita, tai ohjaajaksi valikoituu ap:n kuvailema henkilö, jolla ei ole edellytyksiä ohjaajaksi.

Vierailija
72/74 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvaava lause: "valitettavasti meillä on tiivis työyhteisö... "

Niin tiivis, että useamman henkilön voimin voidaan vatvoa ja ylöskirjata harjoittelijan sanomisia, mutta itse harjoittelijan kanssa asiaa ei keritä ottaa esille.

Juuri näin. Ylipäätään vaikka sanomassa olisi sata ihmistä, en kirjaisi ikinä harjoittelijasta mitään negatiivista keskustelematta hänen kanssaan. Jos itse olisin kuulemassa/näkemässä jotain negatiivista, ottaisin sen heti harjoittelijan kanssa kahdestaan puheeksi. Ja totta kai nyt järki sitten siihen, että turhautuneena ja väsyneenä meistä jokainen voi heittää kommentin, joka voidaan tulkita miten päin hyvänsä, jos ilkeää tahtoa riittää.

Se on harjoittelun pointti. Tutustua ko. työhön ja oppia, kaikilla tavoilla. Lisäksi itse olen kyllä ottanut onkeeni myös harjoittelijan huomiot työpaikasta ja siitä, mitä voitaisiin tehdä paremmin.

Oikeasti tiivis työyhteisö, jossa on aitoa kunnioitusta niin työtä kuin työkavereita kohtaan kestää myös kritiikkiä ja on valmis parantamaan.

Apn tapauksessa, jossa hänellä on jo kokemusta alasta, voin vain kuvitella, että siellä oikeasti joku pelkää hänen vievän paikkansa tms. Muutoin tuollaista ääliömäisyyttä on vaikea ymmärtää.

Iso osa harjoittelijoista ei ota palautetta vastaan kuin opettajaltaan. Todennäköisesti ap:lle on kauniisti sanottu, että ei kannata esittää tuollaisia mielipiteitä, mutta hän ei ole ymmärtänyt, että sanomisillaan on oikeasti merkitystä.

Vierailija
73/74 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on kovin omituisen kuuloinen työyhteisö. Oletteko niin loppuunpalaneita, että normaali työnohjaus ei enää onnistu? En ole koskaan nähnyt työtodistusta, johon on kirjattu harjoittelijan sanomaksi väitettyjä lauseita. Ihan pipipäistä.

En ole koskaan nähnyt harjoittelusta annettua työtodistusta. Sellaisesta ei taida nyt olla kyse.

Meillä on hyvä työyhteisö, jonne opiskelijat erittäin mielellään tulevat sekä harjoittelemaan että kesätöihin. Jostain kai kertoo se, että 12 kesätyöpaikkaan tuli yli 270 hakemusta. Mutta jos harjoittelussa on ylimielinen, ilkeä, ei ota vastaan ohjausta jne., niin on turha vaatia hyviä arvosanoja tekemisistään.

Vierailija
74/74 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pyydät oikaisun raporttiin mitä helvettiä