Pettyisittekö näihin tarjoiluihin häissä?
Alkuruoka: kolme palaa sushia, valkoviini
Pääruoka: Kananrintaa, kasviksia, valkoviini
Vähän myöhemmin: pala täytekakkua, kahvia
Illalla: Boolia, karkki- ja sipsibuffet
Minä petyin siksi, että vihkiminen oli jo klo 11 ja hääpaikalla oltiin 12 tienoilla, ruoka noin klo 13. Kahvi oli ehkä klo 15 ja noilla eväillä olisi pitänyt jaksaa koko loppuilta. Ohjelmaa oli kyllä paljon, toiminnallistakin ohjelmaa ei pönötystä, oli yksi ohjelmanumero ulkonakin ym. Mut mitään ruoka- tai juomatarjoilua ei ollut, ja moni osallistava hauskaksi ohjelmanumero olisi ehkä onnistunut paremmin, jos ihmiset olisivat olleet kevyessä seitinohuessa nousuhumalassa.
Kun sit alkoi illan osuus nro 2 niin tällöin tuotiin booli ja herkkubuffa ja alkoi vapaampi seurustelu, bändi aloitti jne. Mutta ainakin itsellä oli ihan saakelin kova nälkä, niin oli kaikilla muillakin, ja sipsit syötiin loppuun buffasta nopeasti. Boolia oli kyllä riittämiin ja nälkäinen jengi joi sit nälkäänsä ja humaltui nopeasti, esim eräs vanha sukulaiseni oli ihan lärvät vaikkei normisti juo paljon. Ynnä muuta.
Ihmiset tarjotkaa vaikka makaronilaatikkoa iltapalaksi pitkissä häissä, joissa ei ole ollut seisovaa pöytää vaan annokset on tuotu pöytiin (ja ne on usein mallia piperrys). Karkkibuffa on söpö mutta tulee kalliiksi.
Myös juomatarjoilu kannattaa miettiä. Jos ihmiset juo skumpan ja kaksi lasia viiniä ja hiukan humaltuvat niin monia suorastaan alkaa vtuttaa kun se kääntyy laskuhumalaksi ja seuraavaa tarjoilua saa odottaa tuntikaupalla. Jos ei ole varaa tarjota vaikka laatikkoviinejä niin hääpaikka pitäisi olla sellainen että sieltä saa itse ostaa juomaa.
Hääpaikan koristeluun, ohjelmaan ja oikeastaan kaikkeen oli selvästi panostettu paljon, bändikin oli tullut kuulemma maksamaan paljon ym. joten sitä suuremmalla syyllä ihmettelen tarjoilun vähyyttä. Kyllä se hyvä ruoka ja juoma on useimmille tärkeä osa hääjuhlaa ja jos sen pilaa niin häistä jää huono maku.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa juhlissa (olkoon häät tai synttärit tmv.) missä juhlitaan 'aamusta iltaan' on syytä tarjota myös jotain 'iltapalaa'.
Jos haluaa panostaa varsinaiseen ruokaan enemmän/ei ole varaa 2 'parempaan' ruokaan, niin edes jotain, vaikka makkaraa/ pyttipannua /pastasalaattia /riisipiirakkaa+munavoita JOTAIN.
Ei tarvitse.
Kyllä se on ihan omalla vastuulla jos ei pientä nälkää kestä päivä pääteeksi. Jos tosiaan haluat syödä niin voit hyvin poistua juhlista.
Ei kai kyse ole kestämisestä, mutta itse ainakin toivoisin vieraideni myös viihtyvän eikä se nälkäisenä oikein onnistu. Tarjoilu kuulosti ihan riittävältä lounaaksi, mutta itse ainakin olen tottunut syömään illalla uudestaan joten olisin myös kaivannut jotain muutakin kuin sipsejä ja karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa olla juhlissa nälkäisenä!
Kukaan ei estä syömästä ennen juhlia!
Ennen klo 11 alkavaa vihkimistä?
Juu, sitä kutsutaan aamupalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva vetää karkkia nälkään ja pelkkää valkkaria janoon. Hyvät häät. Kukaan ei sokeri ja viinihöyryissä muista päivästä mitään.
Vettä saa kyllä vaikka kraanasta niin ettei tarvitse viiniä janoon juoda.
Vessasta vai käykö vieraat pyörimässä siellä keittiön puolella? Jos menussa oli alkuruuan ja ruuan kanssa valkkari eikä muita vaihtoehtoja lukenut. Toki vesikannukin on voinut olla pöydässä, mutta aika köyhä juomatarjoilu juhlapöytään, valkkaria juovat saavat valkkaria ja muut juhlaruuan kanssa kraanavettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä aamupalallako sitten pärjäät koko päivän?
Ihan hyvältä kuulostaa, mutta onko alkoholittomille juomatarjoilua viinin sijaan ja sokeritonta esim hedelmiä sipsien ja karkkien tilalle? Mitä karkkeja teillä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koko päivää, miksi pitäisi? Kyllähän tässäkin tapauksessa oli ruokaa tarjolla mutta ap:n mielestä liian vähän.
Itse pärjään mainiosti kahdella aterialla per päivä mutta täällä vaikuttaisi olevan paljon nälkäisiä vieraita kirjoittelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koko päivää, miksi pitäisi? Kyllähän tässäkin tapauksessa oli ruokaa tarjolla mutta ap:n mielestä liian vähän.
Itse pärjään mainiosti kahdella aterialla per päivä mutta täällä vaikuttaisi olevan paljon nälkäisiä vieraita kirjoittelemassa.
Jos syö aamupalan ja se päivän toinen ateria on jo klo 13, niin kyllähän siinä aika pitkä loppupäivä tulee ilman ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Entä sitten? Miten asiaa auttaa että syö aamiaisen? Kyllähän se aamiainen syödään sellaistenkin häiden aamuna, joissa on kunnolla ruokaa ja illallakin ruokatarjoilua. En nyt ymmärrä sun pointtia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pärjään mainiosti kahdella aterialla per päivä mutta täällä vaikuttaisi olevan paljon nälkäisiä vieraita kirjoittelemassa.Jos syö aamupalan ja se päivän toinen ateria on jo klo 13, niin kyllähän siinä aika pitkä loppupäivä tulee ilman ruokaa.
Nimenomaan. Pitäisi syödä todella runsas lounas että pärjäisi pelkkien karkkien ja sipsien turvin koko loppupäivän myöhään iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen pitäisi syödä vähintään neljä ateriaa päivässä: aamiainen, lounas, välipala, illallinen, iltapala. Tuo sun ruokailutyylisi tuo lisäkiloja ennen pitkää. Myös treenin teho jää puolikkaaksi. Ruokarytmi kuntoon!
Nykyajan hääparit ei vaan enää halua tarjota sitä karjalanpaisti/palapaisti -osastoa, tavalliset salaatitkin tyyliin kreikkalainen tai sienisalaatti on nekin junttia.
Kyllähän se hinta nousee kun ruoka halutaan olevan trendikästä.
Vierailija kirjoitti:
Vtu mitkä ruuat. En voi muuta sanoa.
Varsinkin tuo sushi on ihan uskomaton vitsi.
Sushihan ei enää edes ole mikään ns. juttu toisin kuin vielä 10 vuotta sitten. Nykyään sushia on tyrkyllä joka kiinalaisen ravintola. buffassa ja K-marketin deliosastolla. Sushi ei ylipäätään ole ns. ruoka-ruoka. Se on japanilaista pikaruokaa, eikä yksissäkään häissä Japanissa tarjottaisi sushia.
Rauhoitu. Oletko ollut japanilaisissa häissä? Sushi on ihan oikeaa ja täyttävää ruokaa, vaikka nykyään sitä saakin helposti lähes kaikkialta kotimaassa. Pikaruokaa se ei ole. -Ohis
Vierailija kirjoitti:
Jotenki jännä että monelle vieraalle se buffet tuntuu olevan unelmien täyttymys. Eikö itse raaski ostaa tarpeeksi ruokaa?
Buffet on siitä hyvä, että siitä voi jokainen valita, mitä syö ja miten paljon. Iso mies syö enemmän mitä pienikokoinen, iäkäs nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pärjään mainiosti kahdella aterialla per päivä mutta täällä vaikuttaisi olevan paljon nälkäisiä vieraita kirjoittelemassa.Ihmisen pitäisi syödä vähintään neljä ateriaa päivässä: aamiainen, lounas, välipala, illallinen, iltapala. Tuo sun ruokailutyylisi tuo lisäkiloja ennen pitkää. Myös treenin teho jää puolikkaaksi. Ruokarytmi kuntoon!
Kiitos huolesta mutta olen alipainoinen
Vierailija kirjoitti:
Alaluokkaan kuuluva satakiloinen av-mammamorsian järjestää häävastaanottonsa Raxin buffetissa.
Kuulostaa hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala on klo 9 tai jopa pari tuntia aikaisemmin, kevyt lounas klo 13 alkaen, kahvit ja pala kakkua noin klo 14 -15, juomana alkoholia ja illalla karkkia ja sipsejä ja lisää alkoholia. Minä ja mies lähdettäisi pois ennen iltaa, ihan liian köykäiset ruuat koko päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vtu mitkä ruuat. En voi muuta sanoa.
Varsinkin tuo sushi on ihan uskomaton vitsi.
Sushihan ei enää edes ole mikään ns. juttu toisin kuin vielä 10 vuotta sitten. Nykyään sushia on tyrkyllä joka kiinalaisen ravintola. buffassa ja K-marketin deliosastolla. Sushi ei ylipäätään ole ns. ruoka-ruoka. Se on japanilaista pikaruokaa, eikä yksissäkään häissä Japanissa tarjottaisi sushia.
Rauhoitu. Oletko ollut japanilaisissa häissä? Sushi on ihan oikeaa ja täyttävää ruokaa, vaikka nykyään sitä saakin helposti lähes kaikkialta kotimaassa. Pikaruokaa se ei ole. -Ohis
Olen eri, mutta veljeni on japanilaisen naisen kanssa naimisissa. Häissä ei todellakaan ollut sushia 😂 Sen asema Japanissa on ihan eri kuin jossain Suomessa. Oletko käynyt koskaan Japanissa? Sushi nimenomaan on pikaruokaa, siis siinä mielessä että pikkupaikkoja on kaikkialla ja ruoka tehdään silmien alla ja syödään heti, sit mennään pois. Japanilaiset sushipaikat on ihan erinäköisiåiin kuin Suomessa, siellä istutaan sen hihnan ympärillä.
Japanissa ei varsinaisissa ravintoloissa saa sushia ollenkaan.
Sushipaikat on erikseen.
Totta kai sushistakin täyteen tulee, ihan kuten vaikka pizzastakin, mutta ei pizzaa tarjota missään enää häissä.
Vanhana toki muistan, kuinka 80-luvun alussa pizza oli uutta ja pizzapaloja tarjottiin häiden alkupalapöydissä. Ennen vanhaan oli tosiaan alkupalapöydät häissä. Kaksi eri seisovaa pöytää: alkupalat ja pääruoka. Ihan maalaishäissäkin.
Ihan hyvät tarjoilut mutta ehkä illalla olisi voinut vielä olla jotain enemmän. Ei ole kiva jos tarjoilut loppuu kesken. Olin häissä missä ruoka oli iltapäivällä ja osittain niistä buffet pöydän jämistä koottiin illaksi paella. Catering oli kyllä palkattu. Oli kiva ettei mitään mennyt roskiin ja kaikki muistivat syödä eikä vain juoda tyhjään mahaan. Sitten oli kesähäät ulkona missä päivällä oli kevyt keitto ja kakku ja alkuillasta sitten tuhdimpi kattaus riistaa lisukkeineen. En itse odota että häihin menisin ensisijaisesti syömään. Yleensä myös tiedossa on etukäteen minkä tyyppiset juhlat ja sen mukaan varaudun.
Hääkutsussa olisi hyvä ilmoittaa vähän se tarjoilun määrä.
Olen ollut häissä, joissa oli vain kahvitarjoilu ja suolaisia ja makeita leivonnaisia. Illalla oli sitten grilliruokaa ja boolia. Kutsussa luki, että tervetuloa klo 15 hääkahveille. Ja maininta että juhlat jatkuvat iltaan asti, grilli kuumana koko illan.
Näin osasi varautua syömällä kunnolla kotona.
Pahin moka on pitää kahden kerroksen häät eli parempi väki lähtee kirkon jälkeen hääparin kanssa lounaalle, ja muut palloilee pari kolme tuntia vieraassa kaupungissa käyden Mäkkärillä. Sitten illalla on hääjuhla jossa jotain kenties tarjotaan alkoholin lisäksi.
Ylivoimaisesti halvemmaksi tulee seisova pöytä, kun sen toteuttaa oikein. Ihmisten pitäisi ymmärtää, että pöytiin tarjoilussa se tarjoilu maksaa myös, usein paljon suhteessa ruoan kustannuksiin.
Ihmisten kannattaisi muös muistaa, että pöytiin tarjoiltava ruoka toimii vain silloin, kun siihen on varaa satsata. Olen ollut häissä, joissa on ollut kuuden tai jopa yhdeksän ruokalajin menu viineineen. Se että tarjoaa alku- ja pääruoan plus viipaleen kakkua ei vaan toimi. Samalla hinnalla saa aina seisovan pöydän, kunhan kilpailuttaa catering-firman.
Toki jos pitää häät ravintolassa, niin ei voi valita. Miksi siis ihmiset haluaa häät ravintolaan tai paikkaan, jossa on pakko ottaa kyseisen paikan oma catering? Pk-seudullakin varsinkin Hgin ulkopuolella on vaikka kuinka paljon juhlatiloja joissa ei tarvitse ottaa mitään muuta kuin sen tilan, kaiken muun voi räätälöidä itse. Jopa Hgin sisällä on liuta esimerkiksi VPK-taloja tai pikkukartanoita keskustan ulkopuolella.
Toki helppous viehättää monia mutta silti samat ihmiset käyttää hirveästi resursseja koristelun ja ohjelman suunnitteluun. Niissäkin pätee nyrkkisääntö: edullisesti saa yhtä mieleenpainuvan kokemuksen kuin ns. keskihintaisesti. Vasta kun mennään vau-osastolle, se satsaus koristeluun tuo jotain lisäarvoa.
Olen ollut työni puolesta onnistuneissa ja vähemmän onnistuneissa häissä. Onnistuneita jäitä yhdistää se, että hääbudjetti on ymmärretty laatia tasapainoisesti ja tarjoilua painottaen sekä kohderyhmä huomioiden. Jos on kovin heterogeeninen hääväki (iäkkäitä tätejä ja setiä sekä hääparin kavereita) ohjelma kannattaa pitää sellaisena ettei osallistumispakkoa tai ylilyöntejä ole.
Vanhemmiten olen alkanut myös ymmärtää, että plaseerauskin on Suomessa vähän turhaa. Suomessa ei vaan toimi esimerkiksi se, että miksataan porukka sekaisin. Ihmiset vaihtavat heti paikkaa kun häät muuttuvat vapaamuotoisemmaksi, ja hakeutuvat tuttujen viereen. Toisaalta vapaa paikkavalinta tuottaa välillä hauskoja mixejä ja onpa siten tullut uusia pariskuntiakin.
Yhä enemmän juhlimisessa korostuu RENTOUS. Joten rentouden soisi näkyvän häiden perusrungossakin eli paikkojen valinnassa ja tarjoilussa. Fine dining on ollut laskeva trendi jo pitkään joten syvästi ihmettelen, miksi suomalaiset haluavat häihinsä pönötys-tyylistä fine dining -ruokailua.