Minkälaiset ihmiset lukevat samaa kirjaa useita kertoja peräkkäin?
Kommentit (29)
Vihasin oppimispäiväkirjoja opiskeluaikana. Usein toisena vaihtoehtona oli jokin itse valittu teos ja essee siitä kurssin aiheeseen liittyen, joten luin kaiken erilaiset kurssit mielessä ja kurssin ollessa meneillään vielä uudestaan ja uudestaan katsoakseni, oliko teoksessa varmasti tarpeeksi ainesta esseeseen. Nykyään luen yhä useampaan kertaan, jos aion tehdä teoksesta jotain myöhemmin. Joskus luen toki myös huvikseni uudestaan, jos teoksessa oli jotain erityisen kiinnostavaa.
En tiedä, mikä on ongelmani, mutta olen lukenut samoja kirjoja, katsonut samoja leffoja ja kuunnellut samoja biisejä kymmeniä/satoja kertoja. Ilmeisesti kun löydän jotain, mistä pidän, palaan sen äärelle yhä uudestaan.
Jossain vaiheessa mulla oli tapana lukea Muumilaakson marraskuu lähes joka vuosi marraskuussa. Muitakin kirjoja on, joita olen etenkin teininä lukenut peräkkäisinä vuosina uudestaan. En kuitenkaan ihan heti aloittaisi kirjaa, jonka juuri olen lukenut. Mulla on hyllyt täynnä kirjoja, ja kyllä ne on siellä juuri sen takia, että joskus haluan ehkä lukea ne uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mikä on ongelmani, mutta olen lukenut samoja kirjoja, katsonut samoja leffoja ja kuunnellut samoja biisejä kymmeniä/satoja kertoja. Ilmeisesti kun löydän jotain, mistä pidän, palaan sen äärelle yhä uudestaan.
Sama täällä. Miksi ap ei ihmettele, miksi joku katsoo Star Warsin kymmenen kertaa.
En lue niitä peräkkäin mutta toistuvasti. Dementiaa mulla ei ole, se on tutkittu :D koska itsekin sitä epäilin.
Sanoisin että tietynlaisella neurologialla varustetut, jotka tuntevat ja eläytyvät voimakkaasti mutta joilla luettu ei jää käyttömuistiin. Pystyn lukemaan dekkarin vaikka kymmenen kertaa ja joka kerta juonen kulku on mulle yllätys.
Oletan, että mun episodimuisti ei toimi sillä tavoin kuin useimmilla muilla. Ja todellakaan mulla ei muistissa todettu mitään vikaa ja älykin olisi Mensaan riittänyt.
Asiatekstiä lukiessa käy vähän samalla tavoin. En muista heti lukemaani mutta olen sen silti omaksunut ja pystyn soveltamaan lukemaani tietoa. Vaikea ja laaja kasvatus- ja kehityspsykologian kurssi esimerkiksi meni päähän vaivattomasti niin että suoritin sen korkeimmalla arvosanalla helposti, kun puolet ryhmästä reputti ja toinen puoli sai jotain 3/5.
Koska sen kirjan tunnelma ja maailma on uskomattoman hieno. Sinne haluaa palata aina uudestaan kuin ihanaan lomakohteeseen, jota turismi ei ole pilannut.
Liittyiskö tää empatian kykyyn. Siinähän mennään kirjailijan pään sisään.
Vierailija kirjoitti:
lukihäiriöiset moukat kirjoitti:
tyhmät joille ei kerralla avaudu kehuvat vielä itseään sivistyneiksi
Kommenttisi kertoo kaiken sinusta.
🙌 📚
Sellaiset, jotka luukuttavat samaa biisiäkin monta päivää putkeen repeatilla, kunnes kyllästyvät? :D
Jotkut kirjat aukeavat joka kerta vähän eri tavalla, kun lukee uudestaan. Siksi. Jotkut lempikirjat on myös sellaisia kuin joillain voi olla joku lempisarja, että siitä tulee aina hyvä, lämmin olo ja voi paeta mitä milloinkin.
Kommenttisi kertoo kaiken sinusta.