Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset käyttävät aurinkovoidetta?

Vierailija
26.05.2023 |

Tajuan jos on pakko olla ulkona eikävaatteilla täysin pysty itseään suojaamaan. Mutta miksi esimerkiksi etelän lomalla maataan suorassa paisteessa tuntikausia ja vedellään välillä voidetta nahkaan? Miksi ollaan auringossa? Jos halu ruskettua niin olisi ilman voidetta lyhyemmän ajan. Tai kuten itse olen aurinkosuojan alla. Onko siinä kuumassa paisteessa niin kiva maata?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä käytän aurinkovoidetta vaikka en makaakaan auringossa. Uv-säteily vanhentaa ihoa.

Vierailija
2/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosen luisto ei riitä ilman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä käytän aurinkovoidetta vaikka en makaakaan auringossa. Uv-säteily vanhentaa ihoa.

Ei se vanhenna jos ei makaa tunteja auringossa. Kohtuus kaikessa

Vierailija
4/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kai luulee, että auringossa voi ruskettua turvallisesti, jos käyttää aurinkovoidetta estämässä palamista. Oikeasti jo rusketus on merkki siitä, että aurinko on päässyt vaurioittamaan ihoa.

Vierailija
5/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö aurinko vanhenna jos liikkuu?

Vierailija
6/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö aurinko vanhenna jos liikkuu?

Liikun usein 20 min ilman voidetta, ei ole ryppyjä. Jos lähden pidemmäksi aikaa esim yli tunniksi kello 10-15 välillä silloin laitan voidetta.

Vierailija
7/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse palan herkästi. En koskaan makoile auringossa tai ota aurinkoa. Joskus joutuu olemaan pidempiä aikoja ulkona auringolle altistuneena, silloin käytän aurinkorasvaa. Myös kasvoille laitan, mulla on couperosaiho.

Vierailija
8/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lääkitys, johon jo apteekin täti sanoi, että iho saattaa palaa nopeastikin. Että kyllä aion kesälomalla käyttää kasvoissa ainakin vähintään suojakerroin 30-rasvaa.. Vaikken aio auringossa maatakaan, mutta jos nyt jossain ulkona liikkuu, niin otan varman päälle.

Vierailija
9/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kai luulee, että auringossa voi ruskettua turvallisesti, jos käyttää aurinkovoidetta estämässä palamista. Oikeasti jo rusketus on merkki siitä, että aurinko on päässyt vaurioittamaan ihoa.

'Ihmiset luulee että rusketus on joku kiva juttu! Musta se on aina ollut kamala juttu

Vierailija
10/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut käyttää sitä koska palaa helposti muuten, jotkut koska pelkää vanhentavia UV-säteitä. Itse en ole elämässäni varmaan kuin pari kertaa käyttänyt, koska en ainakaan Suomessa millään pala vaikka olisin kuinka paljon auringossa, enkä myös pelkää ikääntymisen merkkejä tai välitä niistä. En tosin nyt lähes 50v:nä mitenkään ikäisekseni ryppyinen ole, vaikka aurinkovoiteita ei ole tullut käytettyä ja kyllä ulkoilen koiran kanssa paljon auringonpaisteessa kesäisin.

Vierailija
11/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringossa on mukava istuskella vaikka lukemassa kirjaa, jos ei ole liian kuuma. Laitan silloin aurinkovoidetta ettei tulisi ihosyöpää eikö turhaan maksaläiskiä naamaan. Keskikesän kovilla helteillä pysyn keskipäivällä varjossa tai sisällä.

Vierailija
12/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä palan välittömästi kun kevään ensimmäinen auringonsäde osuu iholleni. Tarvitsen joskus kevättalvellakin aurinkorasvaa, jos oikein paistaa. Lieneekö syynä kaamoslapin geeniperimä.

Vaikka en tarkoituksella otakaan aurinkoa, en voi elää elämääni vain varjoissa joten olen aurinkorasvan suurkuluttaja.

Vierailija
13/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sanotaan että se aurinkosuoja on melkein ihmejuttu ryppyjä vastaan... Mutta äitini 70 v teki tavallaan vahingossa tässä itsellään ihmiskokeen, koska hän oli tottunut nuoresta laittamaan aurinkovoidetta vain naamaan, ei muualle. Ei ne muut kohdat kuten kädet, dekoltee tms. ole sen enempää rypistyneet vaikka hän sanoi ettei ole niihin laittanut koskaan aurinkovoiteita. Naama oikeastaan on vähän enemmän rypistynyt, mutta johtunee siitä kun kasvolihakset liikkuu enemmän kuin lihakset muissa kohdin niin tulee ilmejuonteita.

Vierailija
14/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua oikesti harmittaa ihmisten puolesta, jotka luulee että "laitanpa nyt aurinkovoiidetta niin en pala ja voin makoilla auringossa 4 tuntia".. Että ne pitkittää auringossa makoilua vain koska ovat laittaneet voidetta. Mutta ei se voide mikään ihmeaine ole ja kyllä sitä säteilyä saa silti. Ei ole mitään järkeä makoilla 2-4 tuntia päivässä suorassa auringonvalossa rasvaa tai ei!

Vierailija
15/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt kohta 20 vuotta ulkotöitä. Vaikka tykkään suojautua auringolta ensisijaisesti vaatteilla ja päähineellä, kasvot ja kaula pitää suojata voiteella. Esi-isäni olivat maanviljelijöitä ja melkein jokainen sai ihosyövän. En viitsi ottaa riskiä. Syön myös paljon kasviksia, jotka ovat parantaneet sisäistä suojausta.

Vierailija
16/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen siinä 30-40v alkaa nähdä kuka on suojannut ihonsa ja kuka ei. Esim "iän näkee käsistä ja rintamuksesta" väitteen takana on se että näitä harva jaksaa suojata auringolta, vaikka kasvot suojaisikin. Eli ne ovat "rehellinen" iän merkki siitä miltä suojaamaton iho näyttää. Jos nämäkin suojaa, ei niiden ihossa näy sen kummempia iän merkkejä kuin vaikka reisissä tai alavatsassa.

Vierailija
17/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveästi on näitä 50+ ihmisiä, jotka sanovat että ikinä en ole käyttänyt aurinkorasvaa, iho ei pala jne. No, niitä ihosyöpiä löydetään nykyään myös 70+ eläkeläisiltä johtuen vuosien auringonsäteilystä.

18/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on todellakin niin kiva maata. Ja kun lähtee kunnolla etelään esimerkiksi Miamiin jossa uv on yli 10, ei tarvitse kun astua aurinkoon ja alkaa jo ruskettua ja pian palaa. Ilman aurinkorasvaa ei voisi olla ollenkaan ulkona. Minä rantalomalla loikoilen rannalla tuntikausia ja käytän aurinkorasvaa ja silti aina palan ja kyllä muuten rusketun ihanasti👍🏻👍🏻

Vierailija
19/19 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään nykytietämyksellä maata auringossa tai edes ottaa aurinkoa. Aurinkovoidetta sk50 tao sk30 laitan kasvoihin suojaksi kun menen ulos, silloin kun altistuu aurinkolle.

Nuorena sitä oli niin tyhmä ja tietämätön, että tuli käytyä jopa solariumissa.