Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoosilääkkeet ja lihominen. Miten nuo myrkyt voi olla laillisia?

Vierailija
26.05.2023 |

Minulla oli ennen lääkkeenä olantsapiini ja arpipratsoli, lihoin 49kg -> 71kg. Pituutta on 161. Nyt paino 65kg.
Lääkkeet lihottivat. Duodecimin artikkelissa oli että kaikkia vaikutusmekanismeja ei edes tunneta, miten lihottavat! Miten voi tuollainen lääke olla edes sallittu?! Eikö ihmisen terveydellä ole mitään väliä?! Tuntuu että tärkeintä on ettei ole harhoja, mutta esimerkiksi Avoimen dialogin hoitomallilla tulokset ovat parempia kuon lääkittynä. Sitä ei kuitenkaan ole kohdallani varmaankin resurssipulasta johtuen kokeiltu.

Nyt syön peratsinia 16mg. Sekin tuntuu lihottavan. Painonpudotus on vaikeaa. Kun olin hoikka, saatoin vaan jättää herkut pois vähäksi aikaa ja laihduin heti. Välillä laihduin vahingossakin. Sitten lihotin itseäni muutaman kilon tarkoituksella välillä, kun paino putosi itsestään. Nälkämekanismi oli hyvä. Nyt en tiedä, millon on nälkä ja millon tekee vain mieli napostella.

Harmittaa sikana. Nyt vasta lihavana huomaan, miten yhteiskunnassa ihannoidaan hoikkuutta. Hoikkana ei tarvinnut pohtia painoasiaa ollenkaan.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä muista, mutta itse olen mieluummin lihava kuin psykoottinen. Tämä sen takia, että psykoosin tuomat tuskatilat ovat paljon pahempia kuin lihavuuden tuoma epämukavuus.

Ymmärrän hyvin tuon näkökulman. Pakko kuitenkin sen verran kirjoittaa tähän, että antipsykootit lyhentävät elinikää huomattavasti ja ne aiheuttavat pitkässä käytössä usein runsaasti pysyviä haittoja aivotoiminnalle.

Lääketieteen näkökulmasta antipsykootit ovat yksi heikoimmin toimivia lääkkeitämme siinä mielessä, että niiden apu pitkässä käytössä on melko heikko esimerkiksi skitsofrenian hoidossa.

Mutta psykoosi on kyllä usein niin kamala kokemus, että on aivan ymmärrettävää, että haluaa syödä lääkkeitä. Silti kriittinen keskustelu on sallittava, sillä kyseessä on todella ihan miljardibisnes ja lääkäritkin määräävät niitä vähän sillä ajatuksella, että se on tapana ja muita vaihtoehtoja ei edes ajatella.

Vierailija
22/67 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama lääkitys (olantsapiini +aripipratsoli) ja lihoin n. 5 kuukauden aikana 15 kg. En ole saanut painoa pois vaikka olen lopettanut lääkkeet. Jostain syystä lääkkeet tekivät myös jalkojen lihakset todella kipeiksi; jalat olivat hirveän tönköt ja kävely sattui . En pystynyt käymään esim lenkillä/kävelyllä lainkaan. Jalkojen kivut ovat onneksi helpottaneet lääkkeiden lopetuksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin Olanzapiinia ja paino nousi 96 kg:sta 102 kg. Nyt painan 96 kg.

Nuo lääkkeet lisäävät älyttömästi ruokahalua. Siltin en halua kokea psykoosia

uudelleen eli syön lääkkeitä hautaan asti.

Vierailija
24/67 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lobotomia on suositeltava vaihtoehto skitsoilijoille, koska se ei lihota toisin kuin antipsykootit ja muut mielialalääkkeet. 

Vierailija
25/67 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotain lihaeläimiä ihotetaan ruualla, kun niille voisi syöttää näitä samoja lihottavia ihmelääkkeitä. Muutama nappi vain ja hupsis ollaankin pulleassa kunnossa.

Loistava ehdotus: kannatan!

Vierailija
26/67 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä muista, mutta itse olen mieluummin lihava kuin psykoottinen. Tämä sen takia, että psykoosin tuomat tuskatilat ovat paljon pahempia kuin lihavuuden tuoma epämukavuus.

En tiedä muista, mutta off label-käytöstä pitäisi tehdä kunnolliset säännöt. Sadat tuhannet syövät psykoosilääkkeitä muuhun kuin psykoosiin.

Esim. potilaan työkyvyn katoaminen tai työnteon hidastuminen johtaa ongelmiin, joista lääkäri ei piittaa tippaakaan käyttäessään näitä muihin kuin valmistajan tarkoittamiin tiloihin. Hän ei halua toimia yleisten hoitosuositusten mukaan, koska hän on päättänyt että tämä lääke on juuri täydellinen tälle potilaalle. Kollegat toivottelevat kahvitauolla tsemppiä lopupäivään, vaikka olisi käyttänyt hetki sitten raakaa väkivaltaa antamalla ainoaksi vaihtoehdoksi off label psykoosilääkkeen.

Vierailija
27/67 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä sama lääkitys (olantsapiini +aripipratsoli) ja lihoin n. 5 kuukauden aikana 15 kg. En ole saanut painoa pois vaikka olen lopettanut lääkkeet. Jostain syystä lääkkeet tekivät myös jalkojen lihakset todella kipeiksi; jalat olivat hirveän tönköt ja kävely sattui . En pystynyt käymään esim lenkillä/kävelyllä lainkaan. Jalkojen kivut ovat onneksi helpottaneet lääkkeiden lopetuksen jälkeen.

Itsellä sattui jo lukeminen aripiratsolilla, koska se jäykisti myös silmien lihakset. On sivuvaikutuslistassa tuo lihasjäykkyys.

Vierailija
28/67 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle määrättiin mirtatsapiinia, kun olin anoreksian takia osastolla. Söin juuru niin kauan, että pääsin ulos osastolta. Hyvin tuntui paino nousevan...

Niin? Terveyttäsi kohennettiin masennuslääkkeellä.

Entä jos se olisi laskenut painoasi ja olisit kuollut sen seurauksena, koska henkilökunta ei välittänyt lääkkeen sivuvaikutuksista?

Vierailija
29/67 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on diagnoosina skitsofrenia, joka on tehty varsin löyhin ja epämääräisin perustein. Oöen sairastanut yli 20 vuotta, dg ollut 4 vuotta ja koko ajan olen ollut avohoidossa, joten en ole käyttänyt psykoosilääkkeitä koskaan. Niillä toistuvasti kuitenkin uhkaillaan hoitotahoilta ja siksi en mielellään käy lääkärissä minkään vaivan takia. Olen päättänyt, että mikäli joskus joudun sairaalahoitoon, missä pakotetaan ottamaan lääkettä, lopetan syömisen ensimmäisestä lääkeannoksesta alkaen, koska haluan nähdä, paljonko lääke nostaa painoa, vaikkei söisi mitään. Osa painonnoususta, ellei suuri osa on kuitenkin sitä turvotusta ja nesteen kertymistä.

Vierailija
30/67 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vaan lisäävät ruokahalua ja laillisia ne on, koska lisäävät psykoosipotilaiden elämänlaatua valtavasti.

Vierailija
31/67 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kaveriani on lihonut tosi paljon ko.lääkkeiden vaikutuksesta. Ja syöneet niitä n. 10v.

Vierailija
32/67 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on pienempi paha? Lääkkeen hyödyt on oltava haittoja isommat.

Vierailija
33/67 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on siksi että et olisi vihainen ja näyttäisi tunteitasi.

Vierailija
34/67 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä muista, mutta off label-käytöstä pitäisi tehdä kunnolliset säännöt. Sadat tuhannet syövät psykoosilääkkeitä muuhun kuin psykoosiin.

Esim. potilaan työkyvyn katoaminen tai työnteon hidastuminen johtaa ongelmiin, joista lääkäri ei piittaa tippaakaan käyttäessään näitä muihin kuin valmistajan tarkoittamiin tiloihin. Hän ei halua toimia yleisten hoitosuositusten mukaan, koska hän on päättänyt että tämä lääke on juuri täydellinen tälle potilaalle. Kollegat toivottelevat kahvitauolla tsemppiä lopupäivään, vaikka olisi käyttänyt hetki sitten raakaa väkivaltaa antamalla ainoaksi vaihtoehdoksi off label psykoosilääkkeen.

Niin tämä. Ihan holtitonta nykyinen linja. 

Ja sydämen toimintaan vaikuttavat epäedullisesti. Jopa lisäten kohtauksia. Surullisia tarinoita nämä. Jokaisen elämä on arvokas ja psyykenongelmiin pitää löytyä terapiaa, ei lääkkeiillä turruttamista.

Vierailija
35/67 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnalla valtava haaste edessään, miten oikeasti lisättäisiin psyykkistä hyvinvointia. Aikamme yksi massiivisista haasteista, ellei aikapommi.

Niin tämä. Ihan holtitonta nykyinen linja. 

Ja sydämen toimintaan vaikuttavat epäedullisesti. Jopa lisäten kohtauksia. Surullisia tarinoita nämä. Jokaisen elämä on arvokas ja psyykenongelmiin pitää löytyä terapiaa, ei lääkkeiillä turruttamista.

Vierailija
36/67 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lihonut kahdessa vuodessa 15kg psyykelääkkeillä. Aiemmin lihoin 20kg. Nyt pitäisi laihduttaa 40kg normaalipainoon. Päätin yrittää päästä vuodessa tavoitteeseen. Tietysti lopetan myös lihottavat lääkkeet ja kirjaan ruokavalioa ja lisään liikuntaa.

Vierailija
37/67 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen samaa, miksi ne ovat laillisia?

Vierailija
38/67 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Odotan vieläkin, että näille lääkkeille kehittettäisiin vaihtoehtoisia valmisteita. Mutta ei taida tapahtua oman elin-iän aikana.

Itselläni ei ole nykyään lääkitystä ollenkaan, tämä on mahdollista vain koska pidän elämän stressittömänä. Reilut kymmenen vuotta ilman lääkitystä, eikä yhtään psykoosia.

t:skitsofreenikko

Mulla ainakin on mahdotonta pitää elämää stressittömänä. 

Vierailija
39/67 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotain lihaeläimiä ihotetaan ruualla, kun niille voisi syöttää näitä samoja lihottavia ihmelääkkeitä. Muutama nappi vain ja hupsis ollaankin pulleassa kunnossa.

Niillehän syötetäänkin massaa lisääviä lääkkeitä ja lisäksi jalostetaan tuottamaan lihaa. Meilläpäin se on laitonta, mutta jenkeissä ihan ok.

Vierailija
40/67 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan muista, kymmenistä niistä seraavista, osalle pysyvistäkin aivojen, persoonan, tunteiden ja kehon ja aineenvaihdunnan seurauksista! Pitäisi tosiaan poistaa markkinoilta moiset myrkyt, mutta ketäpä kiinnostaisi, niin kauan kuin ei omalle kohdalle tuhot ja elämän ja kehon pilaaminen osu!!!!:( Varmasti saa vuosien käytöllä mm diabeteksen, just hillitöntä lihomista(ja siitäkin jo seuraa väkisin tuo diabetes, sydän- ja verisuonitauteja, liikuntakyvyttömyyttä (ne lamaa muutenkin lihaksia ja aiheuttaa parkinsonmaista köpöttelyä ja jäykkyyttä), unettomutta, ahdistusta, akatisiaa(ei kykene olla aloillaan)jne. jne. kymmeniä hirveitä, epäinhimillisä kidutusta pahempiakin haittoja...aivan ihania pillereitä siis ovat!:(

Eihän niitä voida poistaa markkinoilta, jos ei ole olemassa parempia lääkkeitä psykooseihin, skitsofreniaan ym. harhoja aiheuttaviin mielisairauksiin. Minun läheiseni on hoitamattoman tällaisen sairauden seurauksena yrittänyt tappaa sekä muita ihmisiä että itsensä. Jollain sitä sairautta ois pakko yrittää hoitaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi