Akuutti lonkkakipu?
Apua kiltit!
Mulla on ollut lonkan kanssa jotain pientä ongelmaa pari vuotta. Juuri eilen riemuitsin, ettei se ole vaivannut viikko tolkulla yhtään. Siis unohdin jo sen olemassaolon. Nyt sitten yöllä havahduin, että se vaivaa. Jatkoin unia, ja nyt se on tullut vain kipeämmäksi pitkin päivää, vaikken ole tehnyt sen kanssa mitään muuta kuin käynyt vessassa ja vähän kokeilin kävellä. Siitä se ehkä jopa piti, mutta nyt tekee mieli purra hammasta ja hakea kyynärsauva.
Nivusessa on sama puolitunnoton kevyt jomotus kuin aiemmin kun se on vaivannut, mutta nyt laitoin kylmäpussin tuohon klompin kohdalle reiden sivulle.
Onko tämä nyt sitten nivelkipua vai voiko tämä olla joku bursiittihomma? Eilen tuli rasitettua jalkaa ehkä tavallista enemmän, mutta lonkka ei sanonut mitään silloin eikä illallakaan.
Lääkäriin asti en ole vielä riesan kanssa ehtinyt, mutta nyt kyllä tekee mieli.
Kommentit (9)
Kysytkö meiltä mihin sun jalan voimattomuus viittaa? Kyllähän tästä kohta vastauksia saa paukutettua. Oota kun notkistan mun rystyset eka.
No kun aattelin, että jollain saattaisi olla täsmäkokemus asiasta. Ja että mitäs tässä nyt on odotettavissa.
Se voi olla mitä tahansa, bursiitista lähtien. EI sille lääkäri mitään voi, kirjoittaa reseptin kipulääkkeeseen. Liikuntaa ja jumppaa ettei jäykisty.
No kuule, tämä on selvä tapaus. Sulla on luusyöpä lonkassa. Valitettavasti olet odottanut liian kauan, joten siihen ei enää tepsi mikään hoito. Hyvästi.
Voiko limapussintulehdus tulla näin äkkiä ja kivuliaana? Nyt on joku otsasyöpä, alkaa kasvaa molo siihen, sen verran pännii. Hyvää asentoa ei oikein löydy ja miten tämän kanssa nukkua on tarkoitus?
Mulla on nivelrikko lonkissa. Toinen lonkka ok, leikattu ja laitettu keraaminen tekonivel. Toinen on välillä tosi kipeä, mut yritän elää sen kanssa, en haluaisi leikkaukseen enää mennä. Kipu säteilee koko lonkan alueella, reiteen saakka ja alaselkään. Kävellessä tuntuu välillä että jalka menee alta, menee joten "väärään asentoon". Kipulääkettä, kylmäkääreet hyviä hetkeksi. Liikuntaa. Uintia? Kortisonipiikki auttaa. Mene lääkäriin ja pyydä että kuvaavat. Mä pääsin vain röntgeniin, mut siinä jo näkyi et artroosi on. Pitää kuvata edestä, takaa ja huom myös sivulta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nivelrikko lonkissa. Toinen lonkka ok, leikattu ja laitettu keraaminen tekonivel. Toinen on välillä tosi kipeä, mut yritän elää sen kanssa, en haluaisi leikkaukseen enää mennä. Kipu säteilee koko lonkan alueella, reiteen saakka ja alaselkään. Kävellessä tuntuu välillä että jalka menee alta, menee joten "väärään asentoon". Kipulääkettä, kylmäkääreet hyviä hetkeksi. Liikuntaa. Uintia? Kortisonipiikki auttaa. Mene lääkäriin ja pyydä että kuvaavat. Mä pääsin vain röntgeniin, mut siinä jo näkyi et artroosi on. Pitää kuvata edestä, takaa ja huom myös sivulta.
Tuleeko sun kipu myös noin, että ilman varoitusta aamulla se onkin vihainen ja yltyy vain? Mä kanssa huonoina jaksoina olen kokenut tuota, että tuntuu että jalka ei pysy mukana. On auttanut, kun vähän on nostellut sitä, ja varonut kääntymästä jos paino on siinä kipeän vasurin päällä.
Juttelin asiasta teekoossa kun labroja tilasin, ja kuulemma ensin laitettaisiin fyssarille tämän kanssa, mutta silloin ei ollutkaan tällaista oiretta. Nyt nappasin nelisataisen buranan, ja vähän olo ilmeisesti alkoi helpottaa. Mutta ei toiveita maata vasemmalla kyljellä, eihän siihen edes pääse puoliväliinkään kääntymään kun alkaa sattua tuo kyhmyn kohta.
Voi olla mitä vain, mutta oman kokemukseni perusteella heitän ilmoille palindromisen reuman. Siinä kipu alkaa ihan yllättäen ja voimistuu joskus ihan sietämättömäksi asti muutamassa tunnissa. Kipu voi kestää muutaman tunnin, mutta yleensä muutaman päivän, ja sitten loppuu yhtä nopeasti kuin alkoikin. Kipu saattaa hellittää vähän jos niveltä käyttää, mutta pahenee taas jos on pidempään paikoillaan. Itselläni oli taudin alkuvaiheessa vain olkapäässä ajoittaisia kipuja, mutta nykyään oireita on vaihtelevasti kaikissa nivelissä paitsi kyynärpäissä. Tauti on useimmiten helppo todeta verikokeilla, vaikka kaikilla se ei niissä näy.
Ja jatkokysymys, liittyykö jalan voimattomuus mihin? Se on ollut ensimmäinen oire, että vasen polvi ei nouse yhtä hyvin ja innokkaasti kuin oikea. Siis jo pitkään. Pitää treenata, ettei se menisi täysin virattomaksi.