Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ennen ei ollut mitään työvoimapulaa vaikka ei ollut mitään maahanmuuttoaaltoja

Vierailija
24.05.2023 |

Erikoista vai mitä

Kommentit (178)

Vierailija
141/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ollut blondeja hr-bimboja.

Vierailija
142/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koettakaa ymmärtää, että meillä on kohta kaksi miljoonaa eläkeläistä. Nämä eivät tee mitään muuta kuin kuluttavat niitä palveluja, joita pienemmät ikäluokat eivät riitä tekemään.

Eläkeläisten määrä ei vaikuta mitenkään siihen että on satojatuhansia työttömiä. Työvoimapula mukamas, pah... kyse on siitä että työnantaja ei halua maksaa työstä palkkaa jolla tulisi toimeen.

Ja siitä, että työttömiä ei huvita muuttaa työn perässä tai kouluttautua. Alkoholisoituneet metsien miehet vailla ajantasalla olevaa koulutusta.

Ja kaupunkien vähän koulutetut miehet, joille pitäisi olla iso palkka ilman muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin 1930-luvulla oli  kaikilla  miehillä   töitä.   Äidit   jotka  olivat naimisissa   ja  joilla oli lapsia    olivat kotona.    Työttömiä   miehiä  ei ollut.  Työttömyyskorvauksia ei  maksettu     silloin.  Maaseudulla työttömille oli   tarjolla metsätyötä jossa asuttiin   yhdessä metsätyökämpässä.  Siihen kuului  ruoka ja yhteisasunto.  Palkka annettiin vaimolle ja lapsille.    Naimattomat naiset  olivat työssä jos  ei kuulunut rikkaaseen   sukuun.

Niin, ja olikos se 60-lukua vai mitä, kun irtolaisuus (ilman työpaikkaa oleminen) oli rikos ja irtolaiset toimitettiin valtion erityistyöleirille paiskomaan töitä totaalikieltäytyjien seuraksi.

Tuohan on kommunismia kuten pakollinen asepalveluskin on veronmaksajien rahoilla tuotettuna. Amerikassa on palkka-armeija ja on vapaus itse päättää.

Siihen aikaan ihailtiin pakkoja ja halveksuttiin vapautta.

Vapaus voitti. Nykyään on vapaus olla myös työtön jos ei halua tehdä töitä ja se on hieno juttu,

Sulla on omat rahat ja voit itse päättää haluatko töihin vai et.

Kukaan ei vi ottaa sulta rahoja pois.

Vierailija
144/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koettakaa ymmärtää, että meillä on kohta kaksi miljoonaa eläkeläistä. Nämä eivät tee mitään muuta kuin kuluttavat niitä palveluja, joita pienemmät ikäluokat eivät riitä tekemään.

Eläkeläisten määrä ei vaikuta mitenkään siihen että on satojatuhansia työttömiä. Työvoimapula mukamas, pah... kyse on siitä että työnantaja ei halua maksaa työstä palkkaa jolla tulisi toimeen.

Ja siitä, että työttömiä ei huvita muuttaa työn perässä tai kouluttautua. Alkoholisoituneet metsien miehet vailla ajantasalla olevaa koulutusta.

Ja kaupunkien vähän koulutetut miehet, joille pitäisi olla iso palkka ilman muuta.

Ihan tavallinen palkka miehille kelpaa kuten aina on miehille kelvannut tavallinen reilu ja rehellinen suomalainen palkka millä elättää itsensä ja tarvittaessa pari muutakin.

Sellaista ei tarjota enää. Saa työnantajat itse puolustaa omaisuuttaan Naton kanssa, jos venäläiset hyökkää.

Ei ole kaupunkien jonneilla muuta puolustettavaa kuin henkipattonsa.

Vierailija
145/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siitä taida pitkää aikaa olla, kun oli juttua josain lehdessä palkoista, että 80-luvulla duunari pystyi ostamaan perheelle omakotitalon. Nyt aivan toista. Itse eronneensa miehenä, maksan elatukset ja kulut itse työstä ansaitulle rahalla niin ei mitään jakoa, että rahat riittäisi omakotitalon ostoon. Brutto 3200€/kk. Lvi-asentaja.

Paljon riippuu siitä haluaako sen omakotitalon Westendistä, Mäntsälästä, Vesannolta vai Ilomantsista. Mun duunarivanhemmat osti vanhan "ikiremontti"-tason rintsikan 80-90-lukujen taitteessa. Ei se helpolla tullut, vaikka oli kaksi työssäkäyvää taloudessa. Kaikesta säästettiin, ylitöitä painettiin aina kun oli tarjolla. Minun kolme ulkomaanmatkaani koko lapsuuteni aikana olivat laivareissut Tukholmaan ja Visbyyn. Norjan puolella poikettiin jäämerta ihmettelemässä joskus kun tehtiin faijan kanssa roadtrippiä Lapissa, telttamajoituksella. Futista olisin halunnut pelata, mutta oli liian kallista, laskettelemaan pääsin vuokravälineillä koulun luokkaretkelle.  Ihan hyvä lapsuus kuitenkin, retkeily, kalastus partio ym olivat halpoja ja hyviä harrastuksia, eli en sinänsä siitä rutise. Mutta pointtina, että ei se duunarin omakotitalohaave ilman uhrauksia toteutunut tuolloinkaan ainakaan pääkaupunkiseudun laitamilla.

Vierailija
146/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Markka aikana palkat olivat kohdallaan!

100 markalla sai paljon ruokaa kaupasta.

Mitä saat 20€ ruokakaupasta?

Joo. 70-luvulta ruokaan kului neljännes nettopalkasta ja syötiin nykymittapuulla halpaa ruokaa. Nyt syödään mitä halutaan ja ruokaan kuluu alle 15% nettopalkasta.

Kului neljännes vaikka tosi monella oli omat pottu- ja kasvimaat, verkot koko ajan vedessä, osalla kanoja, lampaita, vuohia jne ihan eri tavalla kuin nykyään. Marjametsässäkin könyttiin päivätolkulla itse eikä ostettu thaimaalaisten poimimia marjoja lähikaupasta. Minusta tuntuu että monet näistä "ennen oli kaikki paremmin"-voivottelijoista ovat sen verran nuoria että eivät niitä aikoja ole eläneet itse.

Vierailija
147/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtä arvostettiin silloin.

Nyt arvostetaan perseitä instassa ja tyhjän jauhajia somessa

Itse arvostan työstä saatavaa palkkaa, itse työ on vain pakollinen paha ja sitä parhaani mukaan välttelen.

Työntekijä ansaitse itselleen yksilönvapaudet palkan lisäksi.

Tavallaan jos työssäkäyvä pidätetään Porin jatseilla kannabiksen käytöstä, niin hän kokee vääryyttä, koska veronmaksajana hänen kädestään leipää syövä käy päälle ja aliarvioi veronmaksajan itsemääräämisoikeuden ja aikuisuuden päättää itse omasta elämästään.

Kun työtön jää kiinni kannabiksesta Porin jatseilla, niin hänet pitää pistää putkaan, koska on tehnyt rikoksen työtätekevien rahoilla. Myöskään alkoholinkäyttöä ei pitäisi työttömille sallia, koska jos syöt toisen leipää, niin menetät yksilölnvapaudet ja itsemääräämisoikeuden.

Tämähän on ihan  älytöntä roskaa.

Työtön ei todellakaan "syö toisen leipää" vaan nauttii Suomen perustuslain mukaista tukea, johon hänellä on täysi oikeus.

Ja mitä sanoit itsemääräämisoikeuden ja yksilönvapauksien menettämistä, se on sellaista äärioikeistolaista, suorastaan fasisitista saastaa, etten edes kehtaa kommentoida.

Nyt äkkiä hae järkeä päähän jostain, koska siellä sun korvien välissä on iso musta aukko!!!

Minut on kasvatettu konservatiiviksi! Ole hiljaa itse.

Kannatan perinteistä linjausta.

Fasismi ei ole konservaativisuutta saati "perinteisyyttä", se on rikos ihmiskuntaa vastaan.

Meitin perheessä kuistilla oli Marskin taulu ja sille iskettiin lippaa tervehdykseksi kaikesta hyvästä mitä hän on tälle maalle antanut. Jos se on sinusta fasistista tai rikos ihmiskuntaa vastaan, niin kyllä teidät tiedetään. Te vastustitte NATO:n liittymistäkin. Isäni tiedettävästi pikkupoikana pääsi vilkuttamaan Marskille, kun kävi isäni kotikaupungissa tervehdysreissulla.

Meillä on aina työntekoa arvostettu kuten muissakin työväenporukoissa. Hulttioita ja joutiloita on katsottu alta kulmain tarkkana, koska se porukka varastaa ja välttelee työntekoa. Sellaiselle väelle ei myönnetä yksilönvapauksia tai mitään muutakaan, kun elävät suoraan pellossa vailla mitään kuria ja nuhdetta!

Vierailija
148/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut kymmeniä tukia joiden varassa elää. Oli pakko tehdä töitä mikäli halusi leipää pöytään.

Aikaisemmin käytetty ratkaisu:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4t%C3%A4aputy%C3%B6t

Vierailija
149/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ei työnteko myöskään ole yhtä kannattavaa koska palkalla ei enää elä yhtä hyvin kuin ennen. 

Syynä tähän on hintojen nousu, verotuksen nousu ja ylipäätänsä elinkustannusten nousu. 

Verotusta jos kevennettäisiin vaikka 20% niin sitten työnteko taas olisi yhtä kannattavaa kuin ennen.

Niin, veroasteen pitäisi laskea 20%-yksikköä.

Eli lähes puoliintua.

Vierailija
150/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut kymmeniä tukia joiden varassa elää. Oli pakko tehdä töitä mikäli halusi leipää pöytään.

Aikaisemmin käytetty ratkaisu:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4t%C3%A4aputy%C3%B6t

Käytännössä siis orjuutta.

Samaa mitä nykytyö on. Maksetaan vain sen verran palkkaa että työläiselle ei jää säästöön pääomaa, vaan kaikki viedään käsistä. Käytännössä edullisempi kuin orja, joka ruokitaan ja majoitetaan häkkiin.

Nykyorjalle voidaan myös myöntää näennäisiä vapauksia, jotka tosin on päätetty hänen puolestaan.

Todellista vapautta hänelle ei myönnetä. Rahaa jolla voi rakentaa oman tyylisen elämän.

Vierailija
151/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ei työnteko myöskään ole yhtä kannattavaa koska palkalla ei enää elä yhtä hyvin kuin ennen. 

Syynä tähän on hintojen nousu, verotuksen nousu ja ylipäätänsä elinkustannusten nousu. 

Verotusta jos kevennettäisiin vaikka 20% niin sitten työnteko taas olisi yhtä kannattavaa kuin ennen.

Eli lähes puoliintua.

Millä logiikalla, kun ostovoima nykyään on suurempi kuin koskaan. Esimerkiksi ennen ruokaan meni tuplasti suurempi osa palkasta kuin nyt. Kaikki oli suhteessa kalliimpaa.

Siksi ei lennelty Aasiaan lomailemaan eikä mitään mikä on nykyään paljon tavallisempaa.

Nämä entisaikojen kaipaajat ei pärjäisi viikkoakaan, jos nykyisillä kulutustottumuksilla joutuisivat 70-luvulle

Vierailija
152/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajia lähtee muille aloille. Tiedän useita tällaisia. Liian kiire ja liikaa töitä, sekä vastuuta siihen mitä pitäisi ehtiä tehdä, myös uupumus vaivaa monia hoitajia.

Vierailija
153/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Launu pappuni tiesi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse arvostan työstä saatavaa palkkaa, itse työ on vain pakollinen paha ja sitä parhaani mukaan välttelen.

Tavallaan jos työssäkäyvä pidätetään Porin jatseilla kannabiksen käytöstä, niin hän kokee vääryyttä, koska veronmaksajana hänen kädestään leipää syövä käy päälle ja aliarvioi veronmaksajan itsemääräämisoikeuden ja aikuisuuden päättää itse omasta elämästään.

Kun työtön jää kiinni kannabiksesta Porin jatseilla, niin hänet pitää pistää putkaan, koska on tehnyt rikoksen työtätekevien rahoilla. Myöskään alkoholinkäyttöä ei pitäisi työttömille sallia, koska jos syöt toisen leipää, niin menetät yksilölnvapaudet ja itsemääräämisoikeuden.

Työtön ei todellakaan "syö toisen leipää" vaan nauttii Suomen perustuslain mukaista tukea, johon hänellä on täysi oikeus.

Ja mitä sanoit itsemääräämisoikeuden ja yksilönvapauksien menettämistä, se on sellaista äärioikeistolaista, suorastaan fasisitista saastaa, etten edes kehtaa kommentoida.

Nyt äkkiä hae järkeä päähän jostain, koska siellä sun korvien välissä on iso musta aukko!!!

Fasismi ei ole konservaativisuutta saati "perinteisyyttä", se on rikos ihmiskuntaa vastaan.

Meitin perheessä kuistilla oli Marskin taulu ja sille iskettiin lippaa tervehdykseksi kaikesta hyvästä mitä hän on tälle maalle antanut. Jos se on sinusta fasistista tai rikos ihmiskuntaa vastaan, niin kyllä teidät tiedetään. Te vastustitte NATO:n liittymistäkin. Isäni tiedettävästi pikkupoikana pääsi vilkuttamaan Marskille, kun kävi isäni kotikaupungissa tervehdysreissulla.

Meillä on aina työntekoa arvostettu kuten muissakin työväenporukoissa. Hulttioita ja joutiloita on katsottu alta kulmain tarkkana, koska se porukka varastaa ja välttelee työntekoa. Sellaiselle väelle ei myönnetä yksilönvapauksia tai mitään muutakaan, kun elävät suoraan pellossa vailla mitään kuria ja nuhdetta!

Meillä oli sama, mutta iskettiin saappaat yhteen ja otettiin ryhti. Samaan aikaan tehtiin saksalaistyylinen tervehdys ja hiijohoi.

Tämän jälkeen jonossa tupaan ruokailemaan hyvässä hengessä. Siihen aikaan kaikki oltiin niin kalleja ja niin kalleja.

Vierailija
154/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannustinloukut purkaa, liian hyvä sossuturva. 

Ihan shaipaa. Mietippäs nyt jos työssä käyvätkin joutuvat hakemaan sosiaaliturvaa saadakseen vuokrat maksettua ja ruokaa pöytään. Jotain on totaalisen pielessä nyky-yhteiskunnassa.

Kukaan ei ole muuten ottanut puheeksi yrityksille jaettavia verotulotukiaisia. Siellä sitä riittää kaikenlaista tukiaista. Viimeksi julkisuudessa ollut nämä energiakriisin aikana mielettömiä voittoja keränneet energiayhtiöt joille jaettiin lisätukia samaan aikaan kun normikansalaiset yrittää saada järkyttävät sähkölaskunsa maksetuksi kaikkien muiden kallistuneiden menojen lisäksi. Mietippäs vähän.

Vierailija
155/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit kiitollinrn, että tekivät sinua varten yhteiskunnan käymällä sen neljäkymmentä vuotta töissä. Maksavat yhä veroja.

Ovat ansainneet jo ne eläkkeensä, tee sinäkin sama ja lakkaa kadehtimasta. Kyllä ne vanhatkin olisivat mieluummin edelleen nuoria ja terveitä.

Älä nyt ole ihan pöljä.

Vierailija
156/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siitä taida pitkää aikaa olla, kun oli juttua josain lehdessä palkoista, että 80-luvulla duunari pystyi ostamaan perheelle omakotitalon. Nyt aivan toista. Itse eronneensa miehenä, maksan elatukset ja kulut itse työstä ansaitulle rahalla niin ei mitään jakoa, että rahat riittäisi omakotitalon ostoon. Brutto 3200€/kk. Lvi-asentaja.

Paljon riippuu siitä haluaako sen omakotitalon Westendistä, Mäntsälästä, Vesannolta vai Ilomantsista. Mun duunarivanhemmat osti vanhan "ikiremontti"-tason rintsikan 80-90-lukujen taitteessa. Ei se helpolla tullut, vaikka oli kaksi työssäkäyvää taloudessa. Kaikesta säästettiin, ylitöitä painettiin aina kun oli tarjolla. Minun kolme ulkomaanmatkaani koko lapsuuteni aikana olivat laivareissut Tukholmaan ja Visbyyn. Norjan puolella poikettiin jäämerta ihmettelemässä joskus kun tehtiin faijan kanssa roadtrippiä Lapissa, telttamajoituksella. Futista olisin halunnut pelata, mutta oli liian kallista, laskettelemaan pääsin vuokravälineillä koulun luokkaretkelle.  Ihan hyvä lapsuus kuitenkin, retkeily, kalastus partio ym olivat halpoja ja hyviä harrastuksia, eli en sinänsä siitä rutise. Mutta pointtina, että ei se duunarin omakotitalohaave ilman uhrauksia toteutunut tuolloinkaan ainakaan pääkaupunkiseudun laitamilla.

Ajat tosiaan muuttuneet. Nykyäänhän pitäisi työttömänkin pystyä lentelemään pitkin palloa ja odottelemaan sitä mahdollista työtarjousta vaikka Pattayalla biitsillä maaten, että eläisi ihmisarvoista elämää.

Vierailija
157/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lähes puoliintua.

Millä logiikalla, kun ostovoima nykyään on suurempi kuin koskaan. Esimerkiksi ennen ruokaan meni tuplasti suurempi osa palkasta kuin nyt. Kaikki oli suhteessa kalliimpaa.

Siksi ei lennelty Aasiaan lomailemaan eikä mitään mikä on nykyään paljon tavallisempaa.

Nämä entisaikojen kaipaajat ei pärjäisi viikkoakaan, jos nykyisillä kulutustottumuksilla joutuisivat 70-luvulle

Joo paitsi ettei 70-luvulla vielä matkusteltu etelään massoittain. Vastahan se buumi alkoi varsinaisesti vasta joskus 90-luvun lopulla.

Vierailija
158/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit kiitollinrn, että tekivät sinua varten yhteiskunnan käymällä sen neljäkymmentä vuotta töissä. Maksavat yhä veroja.

Ovat ansainneet jo ne eläkkeensä, tee sinäkin sama ja lakkaa kadehtimasta. Kyllä ne vanhatkin olisivat mieluummin edelleen nuoria ja terveitä.

Älä nyt ole ihan pöljä.

Tosiasia on että ns. suuret ikäluokat saivat eläkemaksuilleen melko hulppean tuottoprosentin, toisin kuin 80-luvulla ja sen jälkeen syntyneet, jotka tulevat saamaan käteen vähemmän kuin ovat maksaneet.  Kumpi lie osansa paremmin ansainnut vai molemmat?

Taidat itse olla pöljä.

Vierailija
159/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niilot, Kallet, Aapelit ja muut kirjoitti:

Launu pappuni tiesi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sama, mutta iskettiin saappaat yhteen ja otettiin ryhti. Samaan aikaan tehtiin saksalaistyylinen tervehdys ja hiijohoi.

Tämän jälkeen jonossa tupaan ruokailemaan hyvässä hengessä. Siihen aikaan kaikki oltiin niin kalleja ja niin kalleja.

Aika perus kotimaista meininkiä. Aina kun ei töitä tehdä, niin isketään taululle tervehdyksiä ja rukoillaan Jeesusta.

Vierailija
160/178 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

seli seli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi työntekoa halveksiva ratas on ansiosidonnaiset.

Ne pitäisi poistaa ja jättää vain työttömyysturva 500e kk. Ihan kaikille työttömille sama työttömyysturva.

Johan alkaa työnteko kokemaan arvostustaan!

Eivät ansiosidonnaisella olevat ole ongelma. Se on lyhytkestoinen tila jossa saa pari sataa peruspäivärahan päälle ja sitä nostavat ovat tehneet vuosien, useimmiten kymmenien vuosien katkottoman työuran. Ongelmana ovat ne jotka eivät ikinä mene ensimmäiseenkään työpaikkaan. He maallemme kalliiksi tulevat.

On ne. Se että joku saa rahaa tekemättä mitään enemmän kuin vaikka se kuuluisa Wolt-kuski, niin se vääristää kapitalismia ja sanoo suoraan ääneen kaikille, että työnteko ei kannata.

On kannatavampaa olla suuripalkkaisten töiden työtön kuin tehdä töitä.,,

Tämä aiheuttaa myös vakavia luokkaeroja ja eriarvoistaa ihmisiä.

Tätä totuutta ei poista mitkään selitykset lyhytaikaisuudesta tms.

Ansiosidonnainen on ikäänkuin vakuutuskorvaus, jota varten on maksettu vuosi kausia ihan omasta pussista rahaa ammattiliittoon tai työttömyyskassaan.

Jos ansiosidonnaista ei enää saa, kuka enää maksaa liittojen jäsenmaksujakaan ja mitä liitoille silloin käy? Ainoa joka liittojen häviämisestä hyötyy on työnantajaosapuoli.

Ansiosidonnainen on sikäli omituinen tukimuoto, että sitä saa vaan kuulumalla liittoon/työttömyyskassaan, mutta liitot/työttömyyskassat maksavat vain viitsen prosenttia ansiosidonnaisen kokonaiskustannuksista - työttömyysturvan perusosan verran maksaa ansiosidonnaisellakin valtio ja loppu tulee Työllisyysrahastolta joka taas saa rahansa pakollisista työttömyysvakuutusmaksuista jotka kerätään niiltäkin jotka eivät liittoihin tai kassoihin kuulu eivätkä ansiosidonnaista siksi saa.