Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aika hieman ennen älypuhelimia - Miten ihmiset saivat ajan kulumaan?

Vierailija
24.05.2023 |

Muistaako kukaan, millaista elämä oli noin vuosina 2005 - 2010?

Suurimmalla osalla on tänä päivänä älypuhelin kädessä lähes koko ajan ja tämä herätti minussa kysymyksen - mitä ihmiset oikein ennen tekivät, kun ei älypuhelimen kanssa voinut tappaa aikaa?

Kommentit (252)

Vierailija
121/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kuluu aina. Jos sen saisi pysähtymään, se olis jo erikoisempaa. 

Vierailija
122/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli kaikki paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan ennen kännyköitä jumitettiin tietämyskoneella. 

Mutta tunnustan että ennen nettiä ja tietokonetta luin ihan hirveesti. Nimittäin opiskeluihin. Opiskelu loppui silloin kun netti tuli - osin siksi, että tuli netti, mutta suurelta osin siksi että tuli perhe.  yksi tutkinto ja kohtuupalkkkainen työ. Ennen opintoja - olin jo silloin työssä päivät mutta iltaisin oli aikaa.sinkkupoikana.  Olisin ansainnut platinareunaisen kirjastokortin sillä määrällä laatukirjallisuutta mitä siihen aikaan luin. lukeminen on netin keksimisen jälkeen ollut paljon harvinaisempaa. 

Vierailija
124/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin paljon kirjoja, ja tein enemmän kotitöitä.

Lapset (n.12v.asti) leikkivät yksin tai kavereiden kanssa ulkona tai leikkivät legoilla.

Vierailija
125/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videopeleillä olen pärjännyt jo 80-luvulta alkaen. Voi mitä maailmoja ja kokemuksia menee monelta ohi.

Vierailija
126/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aika kulu se kuluttaa puree palan, sitä mutustaa.

Vierailija
127/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimet ovat persujen aivot. Ennen älypuhelimia kun heillä ei ollut älyä lainkaan. Vaan tosin suosituin malli taitaa olla se vaatimaton perusmalli, se kun on melkein yhtä tyhmä kuin omistajansakin.

Vierailija
128/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa kulumaan ? Käymällä töissä, treeneissä, luin kirjoja, ulkoilu sekä elokuvateatterit, menehän töihin !

Vierailija
129/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

NIGHTWISH - Noise (OFFICIAL MUSIC VIDEO)

Vierailija
130/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oli Amiga ja Commodore 128. Myöhemmin sitten jo PC486 14" näytöllä.

Vierailija
131/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan ihan sellaisen, että usein iltaisin makasin sohvalla ja katselin kynttilän liekkiä, rauhotuin. Ylipäätään haaveilin ja ajattelin mukavia paljon enemmän. Nykyisin en varmana jaksaisi maata katsellen kynttilän liekkiä. Sitäpaitsi olisi koko ajan mielessä tsekata kännykänruutu.

Vierailija
132/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen älypuhelinta. Nintendo. Tetris tietokoneella. Katselin telkusta sarjoja. Tallensin, jos en ehtinyt katsoa heti. Kirjeenvaihto kavereita monia vuosia.

Opiskelin. Urheilin. Kävin elokuvissa ja tanssimassa. Autolla ajelua sinne tänne luonnon helmaan. Seurustelin. 

Nyt koira seurana. Ennen älypuhelinta oli kissoja. 

Miten ennen sovittiin asioita? 

Jos ei vastaa viestiin ym, niin on saatu monta riitaa aikaiseksi. Vaaditaan enemmän. Puhelin riippuvuus.

Vierailija
133/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastettiin seksiä

Vierailija
134/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksiä oli enemmän. Ihmisiä myös tavattiin kasvotusten enemmän, joten tutustui helpommin uusiinkin ihmisiin.

Vierailija
135/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen vaikka mulla on älypuhelin, selailen nettiä ja juutubea enimmän osan ajasta tietokoneella. Sen isompi näyttö ja kunnollinen fyysinen näppäimistö sekä hiiri on voittamaton yhdistelmä. Pelit pelailen pelikonsoleilla.

Vierailija
136/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin istuttiin pöytäkoneen ääressä chateissa. 

Vierailija
137/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelattiin pasianssia oikeilla korteilla. Junamatkoilla (pitkillä) minulla oli ja itseasiassa on vieläkin kirja tai pari, sanaristikkolehti ja käsitöitä. Oltiin ulkona. Etsittiin leivontaohjeet keittokirjoista. Katsottiin televisiota - silloin tuli muutakin kuin tositvroskaa tai uusinnan uusinnan uusintoja. Yle näytti urheilut. Chattailtiin irkissä vai mikäseoli. 

Vierailija
138/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua pikkuruudulta tirkistellä mitään ja kuunnella suttua. Ei siis eroa mitenkään. Pöytäkoneella netissä, videot, musiikit, pelaamiset sun muut touhut. Isompi ruutu, hyvä äänentoisto, oma rauha, sähköä rajattomasti.

Olen samaa mieltä. Miten jotkut jaksavat tuijottaa kännykän pikkunäyttöä? Pöytäkoneen kanssa voi käyttää hiirtä, näppäimistöä, isompaa näyttöä ja siihen voi tarvittaessa liittää lisälaitteita kuten kauttimet, web-kameran ja tulostin-skannerin. Tietokoneen kanssa sitä ruutuaikaakin tulee säännöstelyä järkevämmin eikä se maailma ehdi romahtaa siinä välissä jos on irti netistä ulkona liikkuessa, kaupassa käydessä tai jutellessa kavereitten kanssa kahvilassa.

Vierailija
139/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa mitään puhelimenhiplausta yhtään. Tietokoneella kyllä teen paljon juttuja kotona. Mutta että jotain v*ttus**tanan tiktokkiiiii pitäis tuijotella pienestä ruudusta niitä 10sek naamanvääntelyvideoita kaiket vapaa-ajat, niin joo saisipa alkaa kaivelemaan kuoppaa minulle. Ei ihme että on nuorten oppimis- ja keskittymiskyky mennyttä kun tuollaista täyttä sontaa tuijotetaan ihan zombina tuntikaupalla päivässä, hyvä ettei kuola valu suupielestä. Vanhemmat ottaa puhelimen pois ruokailun ajaksi niin lapsi saa väkivaltaisen raivokohtauksen. Joo, ihan normaalia, juuri näin, kyllä on suunta oikea!

Joo, kyllä, alkakaa vaan väittelemään videopeleistä joita on pelattu jo 40+ vuotta, että muka sama asia. Juu ei, ei ole sama asia.

Vierailija
140/252 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin kavereitten kanssa pihassa, luettiin, lenkitettiin koiraa, kuunneltiin musiikkia, harrastettiin kaikenlaista, hoidettiin koulu kunnolla.