Purra haluaa 2500 e tulorajan - hoiva-avustajat eivät voi tulla Suomeen
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Purra saa tuon läpi..menisi nuokin työpaikat suomalaisille
Mistä sinä luulet että suomalaiset jaksaisivat innostua hoiva-avustajan hommista?
Kouluissa on ovet ollut suomalaisille auki vuodesta toiseen, mutta kukaan ei halua hoivahommiin.
Jos ei ole työntekijöitä, ei ole pian palveluitakaan. Hoivahommat loppuu ja vanhukset saa jäädä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että pitäisikö palkata kotimaisia oikealla palkalla?
Tässähän tämä ristiriita juuri on.
Persut siis laittavat ulkomailta tuleville kyllä mielellään palkkarajoja, mutta eivät ole kuitenkaan valmiita maksamaan kotimaiselle tavan duunarille kunnon palkkaa.
Itse olen perusduunarina sitä mieltä, että kannustinloukuista ja työn houkuttelemattomuudesta päästään kyllä nopeasti eroon, kunhan riistäjät alkavat maksamaan kunnon palkkaa ja varmasti löytyisi tekijöitä ihan omasta maastakin.
Kokoomushan haluaisi maahan halpatyövoimaa, jotka eivät osaisi oikeuksiaan vaatia, eikä toivottavasti kuuluisi liittoihinkaan ja ihan samaa periaatteessa kannattaisi oikeistolaisena puolueena persutkin, mutta kun ovat sattuneet aikoinaan ottamaan pääagendakseen ma a han mu uton vastustamisen, niin heidän on vähän pakko vastustaa myös työperäistä m aa ha nm uuttoa, että uskottavuus säilyisi. Muutenhan talousoikeistolaisena puolueena kannattaisivat kyllä surutta ulkomaisenkin halpatyövoiman käyttöä.
Suomessa on keskipalkka on 3361 euroa kuukaudessa. On se kumma kun tällä palkalla ei löydy työntekijöitä.
Tarjoavatko kaikki työpaikat mainitsemasi keskipalkan?
Rahoitusvastike/yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa.
Öh... pitääköhän kaikkien tuon alle tienaavien Suomen alkuasukkaiden muuttaa esim. Borneoon vai teljetäänkö heidät keskitysleireihin ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Purra saa tuon läpi..menisi nuokin työpaikat suomalaisille
Mistä sinä luulet että suomalaiset jaksaisivat innostua hoiva-avustajan hommista?
Kouluissa on ovet ollut suomalaisille auki vuodesta toiseen, mutta kukaan ei halua hoivahommiin.
Jos ei ole työntekijöitä, ei ole pian palveluitakaan. Hoivahommat loppuu ja vanhukset saa jäädä kotiin.
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut siis laittavat ulkomailta tuleville kyllä mielellään palkkarajoja, mutta eivät ole kuitenkaan valmiita maksamaan kotimaiselle tavan duunarille kunnon palkkaa.
Itse olen perusduunarina sitä mieltä, että kannustinloukuista ja työn houkuttelemattomuudesta päästään kyllä nopeasti eroon, kunhan riistäjät alkavat maksamaan kunnon palkkaa ja varmasti löytyisi tekijöitä ihan omasta maastakin.
Kokoomushan haluaisi maahan halpatyövoimaa, jotka eivät osaisi oikeuksiaan vaatia, eikä toivottavasti kuuluisi liittoihinkaan ja ihan samaa periaatteessa kannattaisi oikeistolaisena puolueena persutkin, mutta kun ovat sattuneet aikoinaan ottamaan pääagendakseen ma a han mu uton vastustamisen, niin heidän on vähän pakko vastustaa myös työperäistä m aa ha nm uuttoa, että uskottavuus säilyisi. Muutenhan talousoikeistolaisena puolueena kannattaisivat kyllä surutta ulkomaisenkin halpatyövoiman käyttöä.
Suomessa on keskipalkka on 3361 euroa kuukaudessa. On se kumma kun tällä palkalla ei löydy työntekijöitä. Taitaa Kelan maksamat tukiaiset olla sen verran suuret että moni suomalainen laiskuripaskiainen ei viitsi lähteä töihin. Tukia leikattava puoleen niin saadaan vetelykset liikkeelle ja työvoimapula katoaa.
Kerro mulle missä on avoimena 3361 euron kuukausipalkalla duunarin homma, niin laitan heti anomuksen vetämään, vaikka olenkin tällä hetkellä täyspäiväisessä työssä? Kuukausipalkkani jää tuosta keskipalkasta yli tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Öh... pitääköhän kaikkien tuon alle tienaavien Suomen alkuasukkaiden muuttaa esim. Borneoon vai teljetäänkö heidät keskitysleireihin ?
Oletko sinä oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vain?
Normaalisti toimivilla työmarkkinoilla palkat ja työehdot paranevat, jos työntekijöistä on pulaa. Tietysti kokoomus vastustaa tuota ja kannattaa halpaduunarien rajatonta tuontia kehitysmaista, mutta miksi myös viherpuníkit kannattaa tuota?
Nykyään raja on 1331 euroa bruttona, eli kyllä siinä jonkin verran korottamisen varaa saattaisi olla. Vai väittääkö joku tosissaan, että tuolla summalla elättää itsensä Suomessa?
No se on vi........ ihan sama vaikka ei olisi mitään rajaa tuloille niin uskokaa että tänne pimeään pussinpohjalle ei halua kukaan muuttaa. Hoitajia tarvitaan noin 50 000 ja sitä määrää ei koskaan saada.
Aika korkea palkkavaatimus. Mulle ei liikenisi paikka Suomesta tuolla palkalla. Koulusihteerin palkka jää alle tuon. Mä kyllä elän palkallani ilman kelan tukiakin ja sain jopa asuntolainan, mutta en asukaan pk-seudulla. Suomalaisten mediaanipalkka on jotain 3100 euroa, siihen en tule näissä hommissa ikinä pääsemään.
Vierailija kirjoitti:
Luulen ettei Suomi kiinnosta ulkomaalaisia niin paljon kuin luullaan. Joten me joudutaan leikkaamaan vanhusten hoidosta ja totutusta persuhoivasta, mutta se taitaa olla tarkoituskin. Ei jokaiselle suu auki kulkevalle dementikkomummolle löydy syöttäjää. Itse tarttis pärjätä.
Mun mielestä on surkuhupaisaa se jatkuva median ja "asiantuntijoiden" rummutus, että Suomeen hinkuisi kauheasti pätevää (meidän standardeilla) porukkaa kotiutumaan suomalaisuuteen kehitysmaista, jos vain helpotettaisiin sitä ja tätä. Sen lisäksi, että koko haaliminen on törkeää kolonialismia ja myös naiivia paapomista - ihan kuin kotoutuminen ja halu muuttaa olisivat manipuloitavissa kuin lapsilla.
Miksi ihmeessä Suomi olisi sen houkuttelevampi kuin vaikka Viro? Eihän kukaan meistä ajattele, että Viroon hinkuu suuri joukko, joka virolaistuu innoissaan ilman jotain todella painavia perhesyitä. Ei tämä ole mikään Espanja tai Sveitsi, jonne mennään toteuttamaan elämän suuria haaveita.
Tuntuu, että päättäjät ovat jotenkin pihalla siitä, mikä ihmisten muutto- ja kotiutumishaluja ajaa. Eivät ilmeisesti itse ole olleet expatteina koskaan tai sitten teeskentelevät tyhmälle kansalle. Kuka tähän enää uskoo - satoja tuhansia työttömänä koulutuksen huippumaassa, ja silti ihan pakko saada työvoimaa kehitysmaista, EU:sta kun kukaan ei alennu, ei edes itäisistä jäsenmaista.
Ärsyttää tämä typerä huijausyritys, jonka motiivi on vain ahneus ja vastuuton kunnianhimo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on keskipalkka on 3361 euroa kuukaudessa. On se kumma kun tällä palkalla ei löydy työntekijöitä. Taitaa Kelan maksamat tukiaiset olla sen verran suuret että moni suomalainen laiskuripaskiainen ei viitsi lähteä töihin. Tukia leikattava puoleen niin saadaan vetelykset liikkeelle ja työvoimapula katoaa.
Mun työmarkkinatuki on 760e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomesta löydy työttömiä hoiva-avustajiksi koulutukseen?
NE haluaa kaikenlaista tyhmää kuten työajat, tauot, lomat, palkkaa...
Eli ei käy.
Muualta tulleilla on samat oikeudet niin että turha tehdä tästä mitään asiaa.
Suomalaiset eivät vain viitsi tehdä enää töitä kun rahaa saa Kelasta sen verran että pärjää.
Suosittelen ansiosidonnaisen korvauksen puolittamista niin alkaa löytyä työmarkkinoille väkeä.
Lomailevat laiskurit on pakotettava töihin tarvittaessa vaikka voimakeinoin.
Heillä on samat oikeudet, mutta työnantaja helposti kokeilee paljonko alainen on valmis oikeuksistaan joustamaan. Onhan se toki helpompaa köyhästä ympäristöstä tulleen kanssa, joka on tottunut eriarvoisuuteen ja hyväksikäyttöön.
On vaikea uskoa että suuret firmat tai julkisen puolen työnantajat alkaisivat polkemaan hoiva-avustajien oikeuksia. Eri asia on sitten pienillä yrityksillä mutta ainakin raksapuolella tulee lähtö työmaalta jos eivät sitoudu sääntöihin.
Joka tapauksessa tarvitaan lisää työvoimaa niin ulkomailta tulevista, kotimaasta lomailevien joukosta (vanhempainvapaalla vuosikausia viihtyvät), opiskelijoista ja eläkeläisistä. Yritykset valittavat työvoimapulaa ja nyt ei ole edes nousukausi eli ongelmat tulevat pahenemaan lähivuosina.
Omalla alalla eli sairaanhoidossa on tulossa sellainen kesä että ihmettelen jos kaikki voidaan hoitaa järjellisessä ajassa. Lomia on pakko antaa koska muuten ihmiset irtisanoutuvat kuten Ruotsissa hoitajat tekivät paikottain viime vuonna.
Purralla ei taida olla mitään käsitystä palvelualojen työsuhteiden luonteesta ja toisaalta kotimaisten työttömien kohtuuttomista odotuksista palkan suhteen.
Kuka mitään lupia kyselee, kivimiehet tulee ilman.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8c4c925b-1ac7-4f6b-acd0-8baecc5ef856
Moni eurooppalainen joka yrittää tulla tänne töihin, asumaan ja elämään, palaa kotiin aika nopeasti. Ei ne pysty täällä asumaan. Kulttuuri on niille liian omituinen ja kelit on Euroopan huonoimmat. Tiedän että kukaan mun espanjalainen, kreikkalainen, italialainen tai edes saksalainen kaveri ei kestäisi vuotta pidempään. Eikä kukaan ole oikeastaan osoittanut siihen mitään kiinnostusta vaikka ovat Suomessa vierailleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen ettei Suomi kiinnosta ulkomaalaisia niin paljon kuin luullaan. Joten me joudutaan leikkaamaan vanhusten hoidosta ja totutusta persuhoivasta, mutta se taitaa olla tarkoituskin. Ei jokaiselle suu auki kulkevalle dementikkomummolle löydy syöttäjää. Itse tarttis pärjätä.
Mun mielestä on surkuhupaisaa se jatkuva median ja "asiantuntijoiden" rummutus, että Suomeen hinkuisi kauheasti pätevää (meidän standardeilla) porukkaa kotiutumaan suomalaisuuteen kehitysmaista, jos vain helpotettaisiin sitä ja tätä. Sen lisäksi, että koko haaliminen on törkeää kolonialismia ja myös naiivia paapomista - ihan kuin kotoutuminen ja halu muuttaa olisivat manipuloitavissa kuin lapsilla.
Miksi ihmeessä Suomi olisi sen houkuttelevampi kuin vaikka Viro? Eihän kukaan meistä ajattele, että Viroon hinkuu suuri joukko, joka virolaistuu innoissaan ilman jotain todella painavia perhesyitä. Ei tämä ole mikään Espanja tai Sveitsi, jonne mennään toteuttamaan elämän suuria haaveita.
Tuntuu, että päättäjät ovat jotenkin pihalla siitä, mikä ihmisten muutto- ja kotiutumishaluja ajaa. Eivät ilmeisesti itse ole olleet expatteina koskaan tai sitten teeskentelevät tyhmälle kansalle. Kuka tähän enää uskoo - satoja tuhansia työttömänä koulutuksen huippumaassa, ja silti ihan pakko saada työvoimaa kehitysmaista, EU:sta kun kukaan ei alennu, ei edes itäisistä jäsenmaista.
Ärsyttää tämä typerä huijausyritys, jonka motiivi on vain ahneus ja vastuuton kunnianhimo.
Ei kai tänne kehitysmaista kannata ammattitaidotonta väkeä kannata ottaa tai edes ammattitaitoisia koska siellä tarvitaan heitä paikan päällä. Euroopasta tuskin on tulijoita kovinkaan paljon ainakaan pitkäksi aikaa kun ei ole vetovoimatekijöitä.
Lähinnä Aasian suunta on se mistä työvoimaa voidaan saada. Kyseeseen tulee Filippiinit, Intia, Vietnam ja ehkä Kiina. Turha pelätä että tänne alkaisi noista maista tulla satoja tuhansia ainakin jos suhtautuminen on nuivaa. Jotta tänne saataisiin pysyvästi lisää työvoimaa olisi pystyttävä järjestämään kielitaidon opetus ja muu tarvittava niin että tulijat juurtuisivat Suomeen.
Suomessa on kummallinen tilanne kun samaan aikaan on työttömänä pari sataa tuhatta ja työpaikkoja sanotaan olevan tarjolla saman verran. Kohtaanto-ongelmassa on varmasti kyse monesta asiasta kuten työttömät asuvat muualla kuin missä työpaikat ovat tai heillä ei ole ammattitaitoa tai vastaavaa. Varmasti on ikään ja terveyteen liityviä asioita myös.
Tosiasia on se että työtä jää tekemättä kun ei ole työntekijöitä eli talous ei kasva toivotulla tavalla ja palveluja jää saamatta esimerkiksi terveydenhuollossa. Matalapalkka-alan työt ovat jo valuneet ulkomaalaistaustaisille suurelta osin. On hieno asia että he tekevät työtä mihin ei suomalaisia löydy ja omalta osaltaan se lisää talouskasvua kun he tarvitsevat palveluita, ostavat ruokaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Kas kun ketään ei huoleta se että työolot on niin surkeat että hoitajat vaihtoivat alaa, laumoittain.
Miettikää mitä tuhlausta. Joten nyt tarvitaan slavetyövoimaa. Ihme ettei mm.työvoiman välttämättömyydestä vinkujat uskalla sanoa tätä.
En mä potilaana halua kielipuolen käsiin, jonka taidoista ja ymmärtämisestä ei tiedä.
Eipä tule mieleen ketään muuta työmarkkinajohtajaa kuin Milla-Riikka Rytkönen joka olisi haukkunut oman alansa työolot aivan kauheaksi joka paikassa. Valitettavasti vahinko on jo tehty ja vallitsevan työvoimapulan vuoksi ei aikaa ole kunnolla uusien työntekijöiden perehdyttämiseen ja moni uusista työntekijöistä lähtee pois kun lupauksia ei pystytä pitämään.
Ainakaan sote alalla ei tarvita mitään orjatyövoimaa vaan ihan tavallista ammattitaitoista väkeä jonka pitää toki osata suomen kieltä. Omassa työpaikassa on lukuisia eli kymmeniä sairaanhoitajia ulkomailta ja he osaavat erinomaista suomea. Kielen kyllä oppii kun annetaan kunnon opetusta. Yksi kuubalainen sanoi että vuosia sitten hän kävi todella perusteellisen kielikoulutuksen mutta enpä tiedä onko sellaista enää.
Kaikki ei vaan osaa lukea tai ei vaan ymmärrällä lukemaansa tai kuulemaansa. Se on voi voi.