Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iäkkäiden vanhempien hoito ja sisko - Olenko kohtuuton?

Vierailija
24.05.2023 |

Iäkkäät vanhempani asuvat maalla omakotitalossa. On alkavaa muistisairautta ja liikkumisen vaikeutta ynnä muuta raihnaisuutta. Pärjäilevät kotona suht hyvin kaksistaan, mutta tarvitsevat apua kaupassa käyntiin, pankkiasioiden hoitamiseen, lumitöihin ja ruohonleikkaamiseen jne. Siivoavat ja laittavat ruoan itse.

Asun itse 450 kilometrin päässä, minulla on alaikäinen lapsi ja teen matkatöitä. Pystyn osallistumaan vanhempien hoitoon lähinnä niin, että lomilla ja silloin tällöin viikonloppuna käyn siellä ja maksan vähiä laskujansa verkkopankissa.

Siskoni sen sijaan asuu samalla suunnalla ja käy töissäkin samalla kylällä missä vanhempani asuvat. Hänellä on päivätyö, lapset ovat muuttaneet pois kotoa, ei aikaa vieviä luottamustoimia, säännöllisiä harrastuksia tms. Hän hoitaa vanhempieni kauppa-asiat kerran viikossa ja vie mm. parturiin tai optikolle ja lääkäriin, kun on tarvetta. Olen tästä tietysti kovin kiitollinen, mutta en voi olla ihmettelemättä, kuinka suuren numeron siskoni tästä auttamisesta tekee. Hän kokee roolinsa kaikesta päätellen valtavan raskaaksi, siis sen että käytännössä kerran viikossa vie kaksi kauppakassia äidille! Minun on vaikea ymmärtää, mikä siinä on niin raskasta ja vaikeaa.

Olenko kohtuuton?

Kommentit (197)

Vierailija
1/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et hae kunnalta apua vanhemmille?

Meillä on sama tilanne appivanhempien kansaa, mutta sillä erolla että anoppi ei halua kotiinsa ostettua siivousapua vaan meidät sinne siivoamaan. On nyt päätetty, että niin kauan, kun anoppi on tuota mieltä saa anoppi itse hoitaa kotinsa niinkuin parhaaksi näkee.

Vierailija
2/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juuri sen takia, että vanhempani eivät missään tapauksessa halua ateriapalvelua tai siivousta, tai eivät mitään ostettua kotiapua. Eivät kuulemma halua, että kotona käy vieraita ihmisiä. Eli me lapset hoidamme kaiken. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko  te selkeästi sopineet vastuunjaosta vanhempienne ja teidän sisarusten kesken yhdessä? 

Nyt olisi jo aika sopia edunvalvonnasta tai edes oikeuksista vanhempien pankkitille sekä valtakirjoja heidän eri asioiden hoitamiseski alkaen sähkölaitoksista muihin instansseihin.

Lisäksi on sovittava siskon kanssa myös se, että merkitsette muistiin miten paljon autatte vanhempia ja mitä kuluja siitä seuraa. Siitä on helppo perunkirjoituksesta katsoa, että sisko x on ajanut 21 000 km vanhempien asioita ja sisko y on hoitanut valtakirjoilla vanhempien asioita 421 tuntia. Laskette tuntipalkat ja kilometrikorvaukset , jotka sitten ennen perinnönjakoa teille asianmukaisesti korvataan.

Siskosi valittaa työn määrästä niin kauan ennen kuin laadit selkeän työnjaon hänen kanssaan. Joten kohtuuton et ole, jos organisoit nyt kaiken.

Vanhempiesi vastuulla olisi sopia asiat ihan heti. Tuollainen arpominen ja oletus lasten avusta ei aiheuta muuta kuin kunnon tappelua sisarusten kesken. Viimeistään perinnönjaon yhteydessä-

Vierailija
4/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No juuri sen takia, että vanhempani eivät missään tapauksessa halua ateriapalvelua tai siivousta, tai eivät mitään ostettua kotiapua. Eivät kuulemma halua, että kotona käy vieraita ihmisiä. Eli me lapset hoidamme kaiken. AP

Niin mitä sinä hoidat?

Vierailija
5/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue ylläoleva vastaus !

Vierailija
6/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin siskollesi auttaminen on rasittavampaa, hänhän asuu siinä lähellä, on tekemisissä vanhempiesi kanssa viikottain ja auttaa enemmän kuin sinä, joka käyt siellä pari kolme kertaa vuodessa. Hän on ihan eri lailla läsnä vanhempiesi arjessa.

Vierailija
7/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskossasi taitaa olla vähän marttyyrin vikaa.

Vierailija
8/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me lapset hoidamme kaiken??? Siis siskosi hoitaa...

Vierailija
9/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun vanhempasi ovat riittävän sekaisin ja sairaita on ihan sama kuka siellä käy. He eivät sitä enää kykene päättämään ja edes tajuamaan onko paikalla vieras vai oma lapsi. Joten sitäkin suuremmalla syyllä selvitä, miten vanhempasi ovat suunnitelleet käyttää teitä työvoimana kodissaan. Miten monta tuntia ja millaista työtä. Listaatte ja pohditte kuka ehtii ja mitä milloinkin,, Voitko sinä hoitaa kauempaa käsin heidän ns paperiasiat ja olette puhelimella yhteydessä.

On myös otettava huomioon vanhempiesi turvallisuus. Oletteko sinä ja sisaresi hoitoalan ammattilaisia? Usein on todella tarkkaa, että mitä iäkkäämpi ja huonokuntoisempi ihminen sen tärkeämpää on pyytää ammattilaisia avuksi riskien vähentämiseksi. Joten jos vanhempi kaatuu portaissa te ette ole niitä, jotka sen voi mitenkään estää. Kyllä vanhusavusta tullaan tarkistamaan erilaiset muutostarpeet kodissa  jne. Niinpä vanhempiesi on mietittävä myös kattaako vakuutus vahingot ja kuka heitä valvoo öisin tai vahtii pihamaalla? On tilanteita., jolloin vanhempien toiveita ei tarvitse ihan täysillä kunnioittaa ja järkeäkin saa käyttää.

Vierailija
10/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, etpä usko, miten raskasta tuo vastuussa olo on, vaikkei tarvitsisi käydä kuin kaupassa tms. Kun asuu lähellä, niin toimii olkapäänä 24/7.

Kehtaat sitten vielä kysyä, miksi sisko nillittää? Mitä sinä teet? Asut joo kaukana, mutta et kestä edes sitä siskon nillitystä?

Vierailija
11/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sinä piipahtelet siellä omilla ehdoillasi.

Siskosi on siellä pallo jalassa jumissa päivystämässä.

Vierailija
12/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile itse tehdä sama minkä siskosi tekee nyt. Ja mieti sitten uudestaan.

Vierailija
13/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi saa kuunnella vanhempien valitukset? Kummalle he soittaa kun viemäri ei vedä, pitäisi tilata nuohooja ja tehdä lumityöt?

Vierailija
14/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille kotiapu ja se siitä. Voi pyytää vaikka oman kunnan Sos.toimistolta apua, että vanhemmat pääsevät kotiavun piiriin.

Vierailija
15/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin siskollesi auttaminen on rasittavampaa, hänhän asuu siinä lähellä, on tekemisissä vanhempiesi kanssa viikottain ja auttaa enemmän kuin sinä, joka käyt siellä pari kolme kertaa vuodessa. Hän on ihan eri lailla läsnä vanhempiesi arjessa.

Kirjoitin, että käyn siellä lomilla ja silloin tällöin viikonloppuna. Se on kyllä aika paljon enemmän kuin pari kolme kertaa vuodessa. Olin esim. pääsiäisen, nyt koko helatorstaiviikonlopun, seuraavan kerran menen juhannukseksi, sitten heinäkuussa kesälomalla... Ja noina pitkinä viikonloppuina ja lomilla asun siis vanhempieni luona ja teen siellä kaiken: Hoidan kauppa-asiat, siivoan, autan pihatöissä, teen ruokaa pakkaseen. En koe tätä hirveän kuormittavaksi. AP

Vierailija
16/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisivat sitten hoitaa asiansa ihan miten haluavat. Jos eivät haluaisi mun apua palveluiden järjestämiseen nii olkoot ilman.

Vierailija
17/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kohtuuton jos et osallistu yhtälailla.

Jos et osallistu niin sitten siskosi valittaa. Maksa siskollesi sitten vaikka kodinhoitaja puoleksi siitä ajasta minkä hän vanhempienne hoitoon käyttää jos vanhemmat sitä eivät suostu ottamaan...

Vierailija
18/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle on liian raskas ponnistus ihan vaan kuunnella siskoasi, mutta hänen pitäisi jaksaa hoitaa kaikki valittamatta?

Vierailija
19/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun itse jopa asumaan vanhan ja sairaan vanhempani luona. Ap voi vain kuvitella, kuinka rasittavaa ja kuormittavaa tällainen sitten on. Olen itse köyhä työtön, ahdistunut, autismikirjolla ja kärsin mm. kuormituksesta, valoarkuudesta, aistiärsykkeistä, sosiaalisten tilanteiden pelosta ja traumoista, mutta niin vain olen käytännössä joutunut tahtomattani joksikin henkilökohtaiseksi avustajaksi tai vastaavaksi. En myöskään omaa sote-alan koulutusta tai työkokemusta tältä alalta. Todella vaikeaa on.

Vierailija
20/197 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän siskoasi. Palvelut ulkopuoliselta, jos kerran tarvivat. Ennen kuin siskosi uupuu ja välinne ovat pilalla.