Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä 12kk lapsen kanssa? Kotiäidillä tylsää

Vierailija
24.05.2023 |

Mitä te teette vauvan/taaperon kanssa päivät pitkät? Minua vaivaa aivan järkyttävä tylsyys, kun en keksi enempää tekemistä. Vauvan päikkäriajan siivoan ja opiskelen. Käymme ulkona kahdesti päivässä, katsotaan kirjoja, leikitään Vauvaa ei vaan kovin kauaa kiinnosta ja lähtee kiipeilemään sohvalle tai aukomaan laatikoita, ja minä katson vieressä.
Asumme maalla ja mies vie meiltä auton päiväksi (noin 10 tuntia, eli melkein koko ajaksi kun vauva on hereillä) ja julkisia ei täältä kulje, joten emme voi mennä vierailemaan mihinkään.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme uusavuttomuutta. Vuoden ikäinen lapsi ei ole enää avuton pikkuvauva, ja sen kanssa voi tehdä kaikkea yhdessä ja ottaa mukaan kotihommiin. Vain yhden lapsen äidit ehtivät pitkästyä...

Joo, kitkee jo kätevästi, tiskaa hienosti. Pilkkoo ruokaan kasvikset ja imuroi .

Katsoin juuri ihanaa Ikilomalla kanavaa missä Titta laitteli kasvimaata ja sanoi, että lapsi on jos sen verran nopea, että ei ehdi montaa kasvia lavakaulukseen istuttamaan, kun pitää juosta vauvelin perään

Vierailija
22/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten, lapselle pitää puhua koko ajan tai tekstiä pitää tulla jostakin. Tuttavani lapsen puhe viivästyi, kun hänelle ei oltu höpötelty koko ajan, kun tilanne oli saman kaltainen kuin sinulla nyt. Tosin sinä luet lapselle ainakin vähän. (aiheen vierestä, sorry)

Pitääkö ihan koko ajan koko ajan puhua? (Olen tuore äiti). Me puhutaan vauvalle vaippaa vaihdettaessa, kylvyssä ja leikkiessä yhdessä. Luen vauvalle muumi-kirjoja ja laulan kolmella eri kielellä. Välillä vauva on leikkimatolla tai sitterissä ihan itsekseen vaikka tunninkin ja ollaan silloin hiljaa ja puuhataan omiamme. Tää nyt on siis varmaan ihan typerä kysymys, mutta ei kai nyt aivan koko ajan tarvitse puhua? Voi kai sitä olla tunnin kaksi hiljaa, jos vauva tekee omiaan?

Minun mielestä pitää puhua ja olla vuorovaikutuksessa vauavan kanssa silloin kun vauva osoittaa siihen kiinnostusta (katsekontakti, ääntely jne). Ei vauva opi vuorovaikutusta muuten kuin olemalla vuorovaikutuksessa. 

On hyvin harvinaista, että vauva viihtyy hereillä tunnin yksikseen ilman kommunikaatiota. Mitä se vauva tekee? Olla möllöttää vaan vai tutkii aktiivisesti leluja ja harjoittelee liikkumista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla varaa tehdä lapsen kanssa kaksin keskellä viikkoa reissua? Jos hyvät välit, voit mennä sukulaisilla käymään muutamaksi päiväksi (mies voi heittää teidät illalla juna/bussiasemalle). Tai vaikka Helsinkiin ja risteilylle? Mä touhuilin ja menin 12kk kanssa aikoinaan aika paljon, sillon kun oli vain 1 lapsi. Olin yksinhuoltaja (en rikas), silti oli varaa vähän mennä ja tehdä lapsen kanssa. Reissut aina piristää ja sit viihtyy taas kotonakin paremmin. Tosiaan lapsen voi pikkuhiljaa laittaa pyörän istuimeen ja pääsette yhdessä esim uimarannalla käymään tai kylään toiseen lapsiperheeseen tai teidän lähimmälle kylälle.

Vierailija
24/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset äitikaverin. Se on tärkeää. Itse asuin kaupungissa ja kävin leikkipuistoissa ja löysin äitejä kaveriksi. Aina joku keksi jotain kivaa. Tai ihan kävelyllä oli kiva käydä. Luultavasti maalla etsisin jonkun nettiryhmän. Ei vauvapalsta.

Vauvan kanssa voi tehdä kaikkea, mutta tarvitsee se äiti aikuisiakin. Ja varsinkin asioiden jakamista. Aviopuoliso yksin ei riitä.

Vierailija
25/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekisit jos sulla ei olis vauvaa? Tee sitä.

Vierailija
26/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten, lapselle pitää puhua koko ajan tai tekstiä pitää tulla jostakin. Tuttavani lapsen puhe viivästyi, kun hänelle ei oltu höpötelty koko ajan, kun tilanne oli saman kaltainen kuin sinulla nyt. Tosin sinä luet lapselle ainakin vähän. (aiheen vierestä, sorry)

Pitääkö ihan koko ajan koko ajan puhua? (Olen tuore äiti). Me puhutaan vauvalle vaippaa vaihdettaessa, kylvyssä ja leikkiessä yhdessä. Luen vauvalle muumi-kirjoja ja laulan kolmella eri kielellä. Välillä vauva on leikkimatolla tai sitterissä ihan itsekseen vaikka tunninkin ja ollaan silloin hiljaa ja puuhataan omiamme. Tää nyt on siis varmaan ihan typerä kysymys, mutta ei kai nyt aivan koko ajan tarvitse puhua? Voi kai sitä olla tunnin kaksi hiljaa, jos vauva tekee omiaan?

Minun mielestä pitää puhua ja olla vuorovaikutuksessa vauavan kanssa silloin kun vauva osoittaa siihen kiinnostusta (katsekontakti, ääntely jne). Ei vauva opi vuorovaikutusta muuten kuin olemalla vuorovaikutuksessa. 

On hyvin harvinaista, että vauva viihtyy hereillä tunnin yksikseen ilman kommunikaatiota. Mitä se vauva tekee? Olla möllöttää vaan vai tutkii aktiivisesti leluja ja harjoittelee liikkumista?

Tämä meidän tapaus leikkii leluillaan ja pyöriskelee leikkimatolla. Olen ajatellut, että vaikka on pieni vauva kyseessä, niin jos hän keskittyy omaan leikkimiseensä niin turha mennä siihen häiritsemään kun on oma meno niin kovasti päällä.

Vierailija
27/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kommentti kuulostaa samalta kuin puolison sukulaisen minulle töksäyttämä: Lapsi pitää laittaa hoitoon koska muuten se jää ikätovereista jälkeen, ihan on ammatti-ihmiset näin sanoneet. Oikeasti häntä ärsytti kun olin kotona taaperon kanssa enkä raatanut ansiotyössä kuten kunnon kansalaisen kuuluu. Nyt sitten kotona hoidettu taapero kantaa vielä yläkoulustakin melko lailla ysejä ja kymppejä kotiin vaikka ei olla isommin koulunkäyntiä valvottu. Vieläkin harmittaa kun ei jättänyt sanomisia tuohon yhteen kertaan. 

Mitä tuohon puheeseen tulee niin en usko tuotakaan. Juttelin lapselle perusasiat päivän aikana (ilman sössökieltä ja korkeaa intonaatiota) ja teimme tavalliset asiat: Ulkoilu, ruokailu, päikkärit, kaupassa käynti, kotityöt. Luin iltasadun, telkkarista kuunteli lähinnä uutiset ja urheilua kun puoliso niitä katsoi. Tenava oppi varhain puhumaan, vuorovaikutustaidot jo 3-vuotiaana erinomaiset (juurikin ammatti-ihmisen arvioimana). Nimenomaan sanottiin että yksinkertainen arki on parasta, lapsi kuormittuu liiasta hälinästä ja tavoitteellisuudesta. 

Itse viihdyin lapsen kanssa kotona mutta ymmärrän että se ei sovi kaikille. Lapselle on kuitenkin paras että vanhempi tekee sitä mistä itse pitää. Suomessa onneksi voi melko pitkälle valita että onko kotona vai meneekö töihin. Mietin että voisiko tuota autoa käyttää osan viikosta kotona oleva äiti? Tai onko jotain äitikavereita jotka voisivat tulla käymään? Pienilläkin paikoilla voi olla kerhoja, muskareita, puisto, ehkä uimahalli tai kesällä uimaranta?

Vierailija
28/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ketään kaveria, jolta saisi kyydin jonnekin kahvilaan tai leikkipuistoon ettei nyt koko aika tarvitse kotona olla?

Ai kahvilaan tai leikkipuitoon, julkiset ei kulje . Kaikki nuo on runsaan 10 km päässä ja naapureissa 5km säteellä asuu vain vaivojaan valittavia ikääntyneitä.

Vierailija
29/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se silti voi viivästyä ja toisaalta voi oppia puhumaan hyvin vaikkei niin paljon saisi virikettä. Omallani puheentuottaminen oli hidasta vaikka hän sai paljon virikettä ja ymmärsi sekä kommunikoi hyvin . Nopeasti se puhe sitten tuli kun lähti tulemaan.

Vierailija
30/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä tosiaan joku autollinen tuttava silloin tällöin teille. Tai jos ei sellaista ole, niin laita vaikka paikalliseen puskaradioon tai neuvolan seinään ilmoitus, että seuraa kaipaa lapsi 1v ja vanhempi 

Vierailija
31/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme uusavuttomuutta. Vuoden ikäinen lapsi ei ole enää avuton pikkuvauva, ja sen kanssa voi tehdä kaikkea yhdessä ja ottaa mukaan kotihommiin. Vain yhden lapsen äidit ehtivät pitkästyä...

Joo, kitkee jo kätevästi, tiskaa hienosti. Pilkkoo ruokaan kasvikset ja imuroi .

Katsoin juuri ihanaa Ikilomalla kanavaa missä Titta laitteli kasvimaata ja sanoi, että lapsi on jos sen verran nopea, että ei ehdi montaa kasvia lavakaulukseen istuttamaan, kun pitää juosta vauvelin perään

Ehkä pihalle voisi hommata leikkikehän tai vastaavan missä vauva voisi olla kasvimaahommien ajan?

Vierailija
32/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä meidän tapaus leikkii leluillaan ja pyöriskelee leikkimatolla. Olen ajatellut, että vaikka on pieni vauva kyseessä, niin jos hän keskittyy omaan leikkimiseensä niin turha mennä siihen häiritsemään kun on oma meno niin kovasti päällä.

Ei ole kokemusta moisesta, ja ehkä siinä on syykin että tulee "tylsää" kun vauva viihtyy niin hyvin itsekseen. Mene vauvan viereen pötkölleen ja lue kirjaa / sanomalehteä / skypetä / pidä teams palsu. Jos hän on perustyytyväinen niin vaunulenkit, kantoliinakävelyt jne onnistuu varmasti hyvin.

Ja sanoisin että kyllä tyytyväisenkin vauvan kanssa pitää olla vuorovaikutuksessa. Sanoitat hänen leikkiään (sinun oma sininen pallo, on hieno nalle, noin sinä yletyt/käännyt/ryömit hienosti) ja omia tekemisiäsi (nyt äiti lukee lehteä/kääntää sivua/hörppää kahvia).

Ihanaa että sinulla on tyytyväinen hyvinvoiva vauva. Lähde hänen kanssaan rohkeasti päiväretkelle miehen kyydillä. Näin kesäaikaan vaipat vaihtuu vaikka puistossa ja unet otetaan rattaissa.

Vierailija
33/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen tarvi mennä jos selvästi vauvalla on se omajuttu meneillään. Kunhan hän saa aktiivista vuorovaikutusta ja vastauksen kun pyytää. Minä olin lähettyvillä vaikka lukemassa kun vauva touhusi tai pistin keittiön lattialle ja tein kotitöitä. Pystyin heti hänet huomioimaan kun tarvitsi. Se on toinen juttu jos pääosin ei hae kontaktia ja on itsensä kanssa.

Vierailija
34/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ketään kaveria, jolta saisi kyydin jonnekin kahvilaan tai leikkipuistoon ettei nyt koko aika tarvitse kotona olla?

Ai kahvilaan tai leikkipuitoon, julkiset ei kulje . Kaikki nuo on runsaan 10 km päässä ja naapureissa 5km säteellä asuu vain vaivojaan valittavia ikääntyneitä.

Niin no siksi varmaan kysyttiin, että onko ketään kaveria kyyditsemään kun aloituksessa kerrottiin ettei ole edes julkisia. Harmi, jos ei ole edes kavereita.

Vierailija
35/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile tehdä töitä?

Vierailija
36/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä pihalle voisi hommata leikkikehän tai vastaavan missä vauva voisi olla kasvimaahommien ajan?

Ei tuntunut siitä mitenkään rasittuneelta, vaan ilahtuneelta miten vauhdilla kuopus jo liikkuu.

Vierailija
37/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nykyisin paljon puhuva, juuri 2 v täyttänyt lapsi. Kyllä hän vauva-aikana viihtyi usein liki tunninkin yksin pinniksessä. Nostettiin pinnikseen korillinen leluja, niitä tutki mielellään. Toki olin näköyhteyden päässä tekemässä kotitöitä. Tottakai lapsen kanssa paljon myös juteltiin, mutta kyllä hän pärjäsi itsekseenkin leikkien. Samanlainen on yhä, jaksaa leikkiä ikäisekseen pitkiä aikoja yksin, vaikka sosiaalinen onkin.

Vierailija
38/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista.

Joku sanoi, että tee sitä, mitä tekisit ilman lasta. Jos lasta ei olisi, tekisin töitä ja opiskelisin :D

Haluan hänet kuitenkin pitää vielä kotona ainakin muutaman kuukauden, minkä takia vinkkejä kyselen.

Vierailija
39/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon vastauksista.

Joku sanoi, että tee sitä, mitä tekisit ilman lasta. Jos lasta ei olisi, tekisin töitä ja opiskelisin :D

Haluan hänet kuitenkin pitää vielä kotona ainakin muutaman kuukauden, minkä takia vinkkejä kyselen.

Eikö sulla ole muuta elämää kun työ? Ei harrastuksia?

Vierailija
40/43 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihommiin? Saisinko esimerkkejä?

Minulla on 11kk vauva ja vaikea kuvitella että kuukauden päästä saisi mitään hommia yhdess tehtyä. Tällä hetkellä kun yritän viikata pyykkejä, vauva repii viikkaukset auki. Tiskejä tiskikoneeseen? Vauva yrittää kiivetä tiskikoneeseen ja heittää mukit lattialle. Entäs pesukoneen täyttö? Ei onnistu, vauva repii pesukoneesta pyykit pois.

Kai olen sitten uusavuton.