Jäikö teiltä korona-ajalta säästöjä?
Ihmettelen, kuinka ekonomistit puhuvat että talous kasvaa yhä "pandemian aikaisten säästöjen vaikutuksesta". Kuinka paljon silloin on säästelty?! Itse en säästänyt mitenkään erityisesti rahaa tuolloin.
Euroalueen taloudessa kaksijakoista menoa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009605284.html
Kommentit (49)
Jäi. Nyt olen tosin laittanut sitten menemään sen edestäkin. Kohta 30 tonnia pistänyt remontteihin. Mutta kohta laitan rahahanat kiinni.
Jäi, mutta käytin ne uuden kodin kalusteisiin sekä vuorotteluvapaan aikaisiin reissuihin.
Matkat jäi tekemättä eli vähintään 10000e/vuosi säästyi 2020 ja 2021. Viime vuonna jo pari reissua onnistui, niin säästyi vähemmän.
Olin lomautettuna. Säästöt suli.
Koti tuli siistiksi, kun myin tarpeetonta.
Tänä päivänäkin teen aina ylitöitä, kun vaan voin, jotta saan vähän takaisin
Säästin parikymmentä tuhatta enkä aio vieläkään niitä tuhlata.
Ei. Työt ja tulot vähenivät, ja mies teloi itsensä, joten joutui olemaan pitkään sairauslomalla. Ja sen jälkeen koronarajoitusten takia lomautettuna, kun firmalla meni huonosti. Että kului säästöt pois ennemminkin.
Jäi reilusti. Parina vuonna jäi lomareissut pois ja kaikki ulkona syöminen ja teatterissa käyminen. Ystäviä kestittiin kotona vähemmän, oli enemmän piknikmeininkiä puistoissa.
Pelkkiin lomareissuihin menee vähintään 5000€ vuodessa. Laitettiin rahastoihin ylimääräiset.
On se voinut vaikuttaa jossain sellaisissa talouksissa joissa iso osa kulutuksesta on kohdistunut palveluihin, matkoihin ja ravintoloihin yms. Luulen että tämänkaltaisia kotitalouksia löytyy lähinnä isoista suurkaupungeista kuten Lontoo tai New York. Ja kun näissä isoissa kaupungeissa oli lockdown niin kuluttamaan ei yksinkertaisesti päässyt.
Suomessa hyvin toimeentuleva kansanosa asuu omakotitalossa tai heillä on vähintään kesämökki tai vene jonka laittamiseen pystyi korona-aikana käyttämään ylimääräiset rahat.
En usko (ilman luotettavaa lähdettä) että suomalaisilla kotitalouksilla olisi jäänyt mitenkään merkittävästi enempää säästöön Koronan aikana. Eihän täällä edes ollut mitään varsinaista lock downia vaan elämä pyöri loppujen lopulsi aika normaaliin malliin ja kaupat yms olivat avoinna.
Ensimmäisen puoliskon söin ja join rahani, toisen puoliskon kävin kalliilla personal trainerilla+sali. Käteen ei jäänyt rahaa eikä läskiä
Säästin ja paljon. Tuhlannut olen nyt 30 000 euroa auton vaihtoon ja 10 000 matkusteluun ja uusiin huonekaluihin.
Ei mutta tuhansia kiloja vessapaperia löytyy.
Jäin säästöön ihan älyttömästi. Lounaat ulkona jäi, samoin lomamatkat, ei mitään keikkoja tai muita kokoontumisia ravintoloissa tai kahviloissa. Ei tarvinnut käydä kampaajalla , ostaa meikkejä, kenkiä tai uusia vaatteita etenkin työhön sopia. Harrastukset jäi tauolle.
Vierailija kirjoitti:
On se voinut vaikuttaa jossain sellaisissa talouksissa joissa iso osa kulutuksesta on kohdistunut palveluihin, matkoihin ja ravintoloihin yms. Luulen että tämänkaltaisia kotitalouksia löytyy lähinnä isoista suurkaupungeista kuten Lontoo tai New York. Ja kun näissä isoissa kaupungeissa oli lockdown niin kuluttamaan ei yksinkertaisesti päässyt.
Suomessa hyvin toimeentuleva kansanosa asuu omakotitalossa tai heillä on vähintään kesämökki tai vene jonka laittamiseen pystyi korona-aikana käyttämään ylimääräiset rahat.
En usko (ilman luotettavaa lähdettä) että suomalaisilla kotitalouksilla olisi jäänyt mitenkään merkittävästi enempää säästöön Koronan aikana. Eihän täällä edes ollut mitään varsinaista lock downia vaan elämä pyöri loppujen lopulsi aika normaaliin malliin ja kaupat yms olivat avoinna.
Ovatko YLE Suomen Pankki riittävän luotettavia?
Ei jäänyt. Korona aiheutti lomautukset, joten kaikki mitä oli säästössä, meni.
No, nyt on taas töitä ja säästäminen on alkanut, vähän hidasta vaan kun kaikki on niin helkkarin kallista. Ei oikein tahdo saada mitään säästöön, mutta yritys on kova.
Vähän ennen koronaa jo mä lopetin baareissa,ravintoloissa,leffoissa yms käymisen. En käy oikeastaan missään paikoissa missä tarvitaan rahaa paitsi ruokakaupoissa.
Säästöön saan laitettua palkastani noin 500e/kk vaikka asun yksin ja minulla on auto. Kuukaudessa rahaa ei mene oikeastaan muuhun kuin ruokaan,laskuihin,bensaan ja asumiseen.
Kun lopetatte noissa humpuukkipaikoissa käymisen niin huomaa heti että rahaa jää tosi paljon säästöön eli kalliita nuo humpuukkipaikat on.
M32
Ei todellakaan. Silloinhan se kannattaa säästää hautakiveen, kun on joku tappajavirus valloillaan, eikä tiedä näkeekö seuraavaa päivää.
Tienasin kotimaalla rutosti. Pääsin ostamaan hyviä osakkeita pilkkahintaan. Esim. Sampoa tuli ostettua hintaan 26.02. Tosin vain tuhat kappaletta mutta hinta noussut parikymppiä.
Muitakin osakkeita sai alta torihinnan
Nyt on hyvä osakesalkku. Reilut 60k€ voitolla kolmessa vuodessa.
Päinvastoin shoppailin nettikauppoissa oikein urakalla. Korona aika ei vaikuttanut elämääni mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Jäi. Nyt olen tosin laittanut sitten menemään sen edestäkin. Kohta 30 tonnia pistänyt remontteihin. Mutta kohta laitan rahahanat kiinni.
Sama täällä. Kaikki säästöt menneet mökin remontteihin; mökin, minkä ostin koronan takia! 😁
Tuli säästöjä.
Eipä sitä rahaa paljoa kotona tullut kulutettua.