Jäikö teiltä korona-ajalta säästöjä?
Ihmettelen, kuinka ekonomistit puhuvat että talous kasvaa yhä "pandemian aikaisten säästöjen vaikutuksesta". Kuinka paljon silloin on säästelty?! Itse en säästänyt mitenkään erityisesti rahaa tuolloin.
Euroalueen taloudessa kaksijakoista menoa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009605284.html
Kommentit (49)
Korona aika ei vaikuttanut minun elämään millään tapaa joten säästin normaaliin tapaa rahaa ja en tuhlaa ikinä rahaa turhuuksiin.
Ei vaihdoimme auton 2020, tehneet pari pienehkö remonttia ja lyhentäneet lainaa etuajassa.
Rikkaat säästivät ja hamstrasivat, köyhät köyhtyivät entisestään 😡 sellainen pandemia.
Säästin pari tonnia "ylimääräistä" mutta ne menivät jo viime kesälomaan.
Kasvatin niillä rahoilla osakesalkkua, joten ei ne sinänsä säästöön jääneet. Sijoitin kyllä enemmän kuin normaalisti sillä kulut kuussa oli huomattavasti normaalia pienemmät eli jäi enemmän sijoitettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Jäin säästöön ihan älyttömästi. Lounaat ulkona jäi, samoin lomamatkat, ei mitään keikkoja tai muita kokoontumisia ravintoloissa tai kahviloissa. Ei tarvinnut käydä kampaajalla , ostaa meikkejä, kenkiä tai uusia vaatteita etenkin työhön sopia. Harrastukset jäi tauolle.
Minä tilailin korona-aikana jatkuvasti Wolt-ruokaa ja muutenkin tuhlasin ihan turhiin asioihin :/ harmittaa näin jälkikäteen etten tajunnut säästää kun olisi ollut hyvä tilaisuus siihen
Kyllä jäi mutta ei sen enempää kuin muulloinkaan koska korona ei minun elämääni oikeastaan millään tavalla vaikuttanut, en saannut tehdä edes etätöitä. Ainoa asia miten korona vaikutti minun elämääni oli se että maskia piti käyttää kun kävin hammaslääkärissä.
Olen fiksu rahan käyttäjä ja minulla on velaton asunto ennen kuin täytän 40 vuotta.
Ruuat,asuminen ja auto vie kuukaudessa noin 1500 euroa ja loput rahoista menee säästöön(tai lyhennän niillä asuntolainaa pois)
Kaikiltahan menot pieneni koronan aikana, ja niillä, joilla tulot pysyi samana tai kasvoi, jäi enemmän rahaa. Monet ne rahat tai ainakin osan niistä tuhlas heti elektroniikkaan, sisustukseen tai Woltiin. Mökkikauppakin kävi kuumana eli sitä rahaa oli taskun pohjalla ylimääräistä eikä ihmekään.
Jäi säästöön ihan älyttömästi ja maksoin runsaalla kädellä pois asuntolainaa ylimääräisin lyhennyksin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikiltahan menot pieneni koronan aikana, ja niillä, joilla tulot pysyi samana tai kasvoi, jäi enemmän rahaa. Monet ne rahat tai ainakin osan niistä tuhlas heti elektroniikkaan, sisustukseen tai Woltiin. Mökkikauppakin kävi kuumana eli sitä rahaa oli taskun pohjalla ylimääräistä eikä ihmekään.
Oikeasti on paljon ihmisiä joilla rahat polttelee taskussa :D Ne ovat niitä jotka tuhlaavat kaikki rahat aina ja sitten ne ostavat osamaksuilla asioita joita makselevat vuosia itselleen... He ovat niitä köyhiä eikä heillä ole rahaa yhtään koska kaikki rahat on vain tuhlattava pois.
Näille jos antaa vaikka 1000e ylimääräistä rahaa niin se raha on jo kuukaudessa tuhlattu.
Omassa tuttavapiirissäni on muutama tälläinen tyyppi ja olen miettinyt mitä he koittavat sillä "tyhmyydellään" viestittää muille.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin shoppailin nettikauppoissa oikein urakalla. Korona aika ei vaikuttanut elämääni mitenkään.
Minäkin shoppailin alennuslöytöjä ja nyt on siistejä vaatteita pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kaikilta pieneni? Ei mulla ainakaan pienentynyt. Ihan normaalisti elin.
Jopa minulle, pieneläkeläiselle jäi säästöön hieman.
Vierailija kirjoitti:
Jäi. Nyt olen tosin laittanut sitten menemään sen edestäkin. Kohta 30 tonnia pistänyt remontteihin. Mutta kohta laitan rahahanat kiinni.
Samat sanat!! Yhtäkkiä kaikki nurkat alkoivat olla remontin tarpeessa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kaikilta pieneni? Ei mulla ainakaan pienentynyt. Ihan normaalisti elin.
Mulla pieneni, kun en matkustanut enkä edes ostanut vaatteita, kun olin vaan kotona etätöissä. En käytänyt rahaa mihinkään muuhun kuin viikottaisiin ruokaostoksiin. Sitä paitsi nautin, kun sain olla vain kotona.
0 euroa.
Rahaa kyllä säästyi, mutta laitoin opintolainan poismaksuun, kun korot alkoivat nousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin päinvastoin. Käytin enempikin entisiä säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se voinut vaikuttaa jossain sellaisissa talouksissa joissa iso osa kulutuksesta on kohdistunut palveluihin, matkoihin ja ravintoloihin yms. Luulen että tämänkaltaisia kotitalouksia löytyy lähinnä isoista suurkaupungeista kuten Lontoo tai New York. Ja kun näissä isoissa kaupungeissa oli lockdown niin kuluttamaan ei yksinkertaisesti päässyt.
Suomessa hyvin toimeentuleva kansanosa asuu omakotitalossa tai heillä on vähintään kesämökki tai vene jonka laittamiseen pystyi korona-aikana käyttämään ylimääräiset rahat.
En usko (ilman luotettavaa lähdettä) että suomalaisilla kotitalouksilla olisi jäänyt mitenkään merkittävästi enempää säästöön Koronan aikana. Eihän täällä edes ollut mitään varsinaista lock downia vaan elämä pyöri loppujen lopulsi aika normaaliin malliin ja kaupat yms olivat avoinna.
Ovatko YLE Suomen Pankki riittävän luotettavia?
Paljon on joillakin täytynyt jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten sinä et normaalisti harrasta mitään maksullista harrastusta, käy kampaajalla, hierojalla, ravintolassa, kahvilassa, museoissa, teatterissa, elokuvissa, keikoilla, festivaaleilla, matkoilla, juhlissa tai pidä juhlia, joihin kutsuisit perheen ulkopuolisia henkilöitä. Sama koskee myös mahdollisia lapsiasi. Työ- tai opiskeluolosuhteesi eivät muuttuneet eli et säästänyt matkoissa tai lounaassa. Vaatteitakin ostit normaaliin tahtiin. Aika harvinainen tapaus olet.
64 000€ säästin korona-aikana.