Mitä kaikkea kuukautiset ovat pilanneet teiltä?
Ärsyttää. Huomiselle suunniteltu shoppailupäivä kaupungilla ja päivän päätteeksi konserttiin. Tietysti verta tulee kuin härän kurkusta. Käytän kuppia, sillä mikään side ei pysty runsasta vuotoani pidättelemään vaan aina oli housut veressä. Maltan tuskin odottaa sitä verilöylyä julkisessa lavuaarittomassa wc:ssä huomenna... En haluaisi antaa menkkojen antaa rajoittaa elämääni, mutta kyllä ne vaan elämänlaatuun vaikuttaa. Kierukkaa en uskalla kokeilla, pelkään, että runsastaa vaan vuotoa kun monella niin käynyt ja sitten sitä ei saa edes itse pois, jos julkisella kieltäytyvät poistamasta.
Joo, kuukautiset ei ole sairaus, mutta kyllä tämä runsas vuoto vaan elämää haittaa.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Jomotus, pahoinvointi ja se kertakaikkinen kamala olo, joka saattaa viedä myös puhekyvyn, on tosiaan hankaloittanut elämää. Ei sekään vielä riitä, että pitää tuota kidutusta kestää (joskus lääkkeistä huolimatta(, mutta kivat jutut pitää jättää väliin. Tai joku tentti mennyt pieleen, kun eihän tuossa olotilassa aivot toimi.
Itsellä meni tosi tärkeä loppukoe pilalle juurikin super menkkojen takia. Tietenkin ne alkoi juuri samana aamuna. Meni ihan pönttö sekaisin paniikista. Kokeen teko olisi kestänyt vähintään 2,5 tuntia, mutta jouduin poistumaan jo ennen 2 tuntia. Vastaukset jäi puolitiehen ja osa meni ihan päin honkia, koska en pystynyt keskittymään. Oli kaikki mahdolliset pillerit ja Cyklot.
Huhu ei ole kuitenkaan sama kuin tieto. Itselläni kierukka poisti tulvamenkat.
Ihmetyttää naiset, jotka kärsivät runsaasta vuodosta, mutta eivät halua tehdä mitään asian hyväksi. Ei vuotoa hillitseviä lääkkeitä. Ei hormonikierukkaa. Ei e-pillereitä. Ei, ei, ei, jaksavat huutaa kuin pikkulapset ja piehtaroida marttyyreina.
Eivät ole pilanneet mitään. Rautatiputuksissa käyn kerran vuodessa, sillä kuukautiset ovat runsaat jo valmiiksi ja kuparikierukka sattuu olemaan ainoa minulle sopiva ehkäisymuoto.
Yksi sana: hormonikierukka. Se muuttaa kaiken. Sen saa pois, jos se jollekin 1/15000 naisesta ei sovi. Lopuille meistä se on parasta, mitä terveydenhuolto voi tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Piti oikein miettiä, mutta en ihan rehellisesti keksinyt mitään. Olen matkustellut, uinut, juhlinut, harrastanut seksiä jne. vaikka on ollut menkat. Eihän se kivaa ole, mutta kyllä sen kestää. Toka päivä on se pahin, vuodan kuin Estonia. Odotan vaan koska nämä loppuu kokonaan.
N41
Olen sinua vanhempi mutta samalla linjalla. Leiririparista lähtien aina osunut menkat kun joku meno. Pärjään kyllä noilla tarvikkeilla ja buranalla. Otan jo melkein huumorilla että kai ne taas on kun on vaikka jo nyt viikon matka varattu heinäkuulle. On niin monta liikkuvaa osaa etten voi räätälöidä matkoja ym tän mukaan. Lisäksi matkaan lähtee yleensä usea nainen joten... Ja vaikea siirtää jotain tiettyä festaria :)
Ihan ulkohyysimökkeiykin onnistuu. Onhan ne nyt esiäiditkin tuosta selvinneet ison työmäärän ja lapsilauman kanssa joten miksempä minäkin.
Mutta voisi jo loppua. Sit alkaa vaihdevuodet. :(
Kuukautiset on pilanneet monta päivää, jotka olisin tarvinnut ja halunnut käyttää muuhun, kuin kotona lepäämiseen huonon olon takia. Niin henkisesti, kuin fyysisestikin huono olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjämiehen mahdolliset loma-ajat osuu maagisella tarkkuudella yhteen epäpuhtaiden tilojeni kanssa. Se niistä kylpylälomista ja romanttisista hotelliviikonlopuista sitten.
En ymmärrä miten kuukautiset voi noihin vaikuttaa. Tamponit on keksitty. Seksissä pyyhe alle. Siis jos ei ole kipuja.
Puhuu ihminen, jolla ei tule iso mukillinen verta sekunnissa. Siihen vielä sellaisia nyrkin kokoisia limppejä, niin että meinaa itsekin pyörtyä. Ja joo joo on ultrattu ja otettu koepalaa ja rapsittu sun muuta. Syytä ei ole löytynyt.
Pilasi montakin juttua teini-iässä. En uskaltanut mennä edes riparille juuri niiden älyttömien, kivuliaiden ja epäsäännöllisten kuukautisten takia. Monta reissua olen perunut, koulusta ollut pois jne. 18-vuotiaana sanoin äidilleni että haluan mennä gynekologille koska en kestä enää tätä vaivaa. Äiti oli vaan sanonut että sellaista se on ja että vuoto vähenee sitten kun saan lapsia. En ollut silloin edes harrastanut seksiä vielä mutta tiesin että pillerit voisi auttaa runsaisiin kuukautisiin. Kerroin lääkärille oireistani ja sain e-pillerit. Elämäni parhaita päätöksiä. Nykyään on niin paljon valitusta sivuoireista jne. joista osa suoraan sanottuna on niin epämääräisiä että voivat johtua mistä vaan. Voin rehellisesti sanoa että mulle ei ole pillereistä tullut juuri mitään sivuoireita, en ainakaan pysty niitä liittämään juuri pillereihin. Sen sijaan elämänlaatu on parantunut hurjasti ja pillereiden ansiosta olen voinut elää normaalia elämää. Näin jälkikäteen ajateltuna mulla on luultavasti ollut endometrioosi kaikki nämä vuodet. Lisäksi hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta aiheutti vuotohäiriöitä.
Aion syödä pillereitä vaihdevuosiin asti jos vaan voin ja siihen on enää muutama vuosi. Sitten korvaushoitoa. Mua ei kiinnosta pätkääkään onko tämä luonnollista tai jääkö mulla jotain oleellista naiseudesta nyt kokematta, elämä oli sietämätöntä ennen kuin sain asiaan hoitoa.
Pillerit jatkuvasti syötynä. Ei menkkoja vuosiin, joten mikään ei mene pilalle.
On pilannut kaiken. Ala-asteella piti lopettaa voimistelu harrastus. Elettiin -80 lukua ja olin niitä, joille ei kotona tarjottu edes siteitä. Kaikki juhlat mitä vaan on voinut olla. Kaikki lomat. Kaikki retket. Orastavat suhteet on mennyt piloille, kun en ole kehdannut sanoa, että menkat ja kivut on niin hirveitä, etten pääse. Ensimmäisen työpäivän eräässä fyysisesti raskaassa työpaikassa. Jouduin luopumaan haaveammatistani, koska vessa ei ole jatkuvasti saatavilla. Kaikki keinot on käytetty. Kierukka lenti ulos kuin tykin suusta, koska vuotokin oli sellaista. Kuolemaa odotellessa.
Menkat on niin kivuliaat että se haittaa elämää. Ei pysty tekemään mitään. Lisäksi menkat haisevat! 🤢
Ajat 100km tyttöystävän luokse lauantaina, ja hän kertoo sillä olevan kuukautiset. 😡
Kaikille ei tule kauhean runsasta vuotoa. Kivut voivat silti häiritä elämää, mutta niihinkin sain lääkkeen.
Minulle pahinta olivat pms-oireet, jotka alkoivat joskus päälle kolmekymppisinä. Huomasin pian, että kahden viikon ajan ennen vuodon alkua alkoi pinna palaa, olo oli epämukava, palelin samalla kun hikoilin runsaasti, oli aivosumua, työssä ei ajatus tuntunut kulkevan, vatsaa turvotti. Joskus ajattelin, että haluaisin karata pois.
Sitten kun vuoto alkoi, tuntui kuin kaikki paha olo olisi valunut pois veren mukana. Olo oli kevyt ja helpottunut ja seuraavat pari viikkoa sujuivat yleensä oikein hyvin.
Kokeilin e-pillereitä, mutta ne eivät sopineet. Vatsa turposi ja tiputtelin ruskeaa vuotoa. Olo oli väsynyt, raskas, haluton. Sietämätön. Kävellessä jalat tuntuivat raskailta kuin niissä olisi painot ja tuli äkillisiä teräviä vatsakipuja. Kokeilin kahta eri valmistetta, sitten päätin jatkaa luomuna.
Nykyään nuo ajat ovat takana.
Ketju on jo vanha, mutta aihe aina ajankohtainen. Hormonikierukka on minulla lopettanut vuodot kokonaan. Kun viimeinen poistettiin selvisi että jossain kohti oli vaihdevuodetkin olleet. Ei mitään oireita niistä tietämättömistä vaihdevuosista. Enää ei ollut vuotoja viimeisimmän kierukan jälkeen. Kokeilla kannattaa hormonikierukkaa. Saahan se pois, jos ei ole sopiva.