Mitä kaikkea kuukautiset ovat pilanneet teiltä?
Ärsyttää. Huomiselle suunniteltu shoppailupäivä kaupungilla ja päivän päätteeksi konserttiin. Tietysti verta tulee kuin härän kurkusta. Käytän kuppia, sillä mikään side ei pysty runsasta vuotoani pidättelemään vaan aina oli housut veressä. Maltan tuskin odottaa sitä verilöylyä julkisessa lavuaarittomassa wc:ssä huomenna... En haluaisi antaa menkkojen antaa rajoittaa elämääni, mutta kyllä ne vaan elämänlaatuun vaikuttaa. Kierukkaa en uskalla kokeilla, pelkään, että runsastaa vaan vuotoa kun monella niin käynyt ja sitten sitä ei saa edes itse pois, jos julkisella kieltäytyvät poistamasta.
Joo, kuukautiset ei ole sairaus, mutta kyllä tämä runsas vuoto vaan elämää haittaa.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin.
Mitä se auttaa? Minä kävin kahteen otteeseen, kun elämästä ei tullut noina häränkurkkuaikoina yhtään mitään. "Normaalia, ikään kuuluvaa" oli vastaus molemmilla kerroilla.
Aloittajalle ja muille vastaavassa tilanteessa oleville tsemppiä. Yli viisi vuotta omalla kohdallani kesti lähes kaikkeen vaikuttanutta järjetöntä veritulvaa, mutta nyt ilmeisesti alkaa olla jo rauhoittumaan päin. Mitään en odota niin kuin kuukautisten loppumista kokonaan. Jos olisi ollut mahdollista maksamalla, olisin poistattanut elimet kokonaan jo vuosia sitten.
Käytän yhdistelmäehkäisypillereitä ja pidän lyhyen tyhjennys vuodon vain kolmesti vuodessa. Näin on menty jo 15 vuotta ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Käytän yhdistelmäehkäisypillereitä ja pidän lyhyen tyhjennys vuodon vain kolmesti vuodessa. Näin on menty jo 15 vuotta ongelmitta.
Minulla ei ole tarvetta ehkäisylle ja epäilyttää kehon hormien normaalin toiminnan sekoittaminen vain siksi, että vihaan kuukautisia. En tiedä, onko se sen väärti. Kuten sanottu, jos olisi satavarmaa, että menkat loppuu kierukan ottoon, ottaisin sen. Mutta kun ei ole enkä halua isompia ongelmia hormien takia.
-ap
Hormonien eikä hormien, tietysti.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole tarvetta ehkäisylle ja epäilyttää kehon hormien normaalin toiminnan sekoittaminen vain siksi, että vihaan kuukautisia. En tiedä, onko se sen väärti. Kuten sanottu, jos olisi satavarmaa, että menkat loppuu kierukan ottoon, ottaisin sen. Mutta kun ei ole enkä halua isompia ongelmia hormien takia.
-ap
Jatkuvat menkat eivät ole ihmiskunnan historiassa normaalia. Normaalitilassa olisit lähes jatkuvasti imettämässä tai raskaana, eikä menkkoja olisi.
PS: On väärti.
Yksittäistapauksia on valtavasti, mutta yleisesti on vaikeaa tunnistaa mitkä vaivat on lähtöisin kohdusta ja milloin pitäisi huolestua.
Vatsatauti, pyörtyminen ja umpisuolen tulehdus (diagnosoinut muut henkilöt) on ollutkin kuukautiset. Ruokamyrkytys ja suolistotulehdus taas ei ollutkaan vain kuukautiset. (Ja melkein kävi köpelösti!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin.
Mitä se auttaa? Minä kävin kahteen otteeseen, kun elämästä ei tullut noina häränkurkkuaikoina yhtään mitään. "Normaalia, ikään kuuluvaa" oli vastaus molemmilla kerroilla.
Aloittajalle ja muille vastaavassa tilanteessa oleville tsemppiä. Yli viisi vuotta omalla kohdallani kesti lähes kaikkeen vaikuttanutta järjetöntä veritulvaa, mutta nyt ilmeisesti alkaa olla jo rauhoittumaan päin. Mitään en odota niin kuin kuukautisten loppumista kokonaan. Jos olisi ollut mahdollista maksamalla, olisin poistattanut elimet kokonaan jo vuosia sitten.
Hormonikierukka olisi ratkaissut ongelman.
Ap, hormonikierukka ei runsastuta vuotoa. Kuparikierukka lisää vuotoa. Hormonikierukka vähentää vuotoa selvästi. Älä sekoita toisiinsa kuparikierukkaa ja hormonikierukkaa, ne ovat kaksi eri asiaa.
Ota se hormonikierukka, ihan turhaan kärsit nyt.
Siis miksi käytät kuppia, joka heti lainehtii yli? Runsaaseen vuotoon on myös lääkkeet.
Piti oikein miettiä, mutta en ihan rehellisesti keksinyt mitään. Olen matkustellut, uinut, juhlinut, harrastanut seksiä jne. vaikka on ollut menkat. Eihän se kivaa ole, mutta kyllä sen kestää. Toka päivä on se pahin, vuodan kuin Estonia. Odotan vaan koska nämä loppuu kokonaan.
N41
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi käytät kuppia, joka heti lainehtii yli? Runsaaseen vuotoon on myös lääkkeet.
Ei ehdi lainehtia, kun tarpeeksi usein ramppaa vessassa tyhjentämässä. Siteestä meni aina ohi ja yli ja läpi, vaikka olisi mikä superhypermegamalli ollut. Lisäksi ällötti se litimärän siteen tuntu housuissa, kun ei sitä nyt vartin välein viitsinyt vaihtaa.
-ap
Jos on ikää yli 40v tai muuten jo päättänyt ettei lapsia halua, niin kohdun poisto vaan.
Minulla on kokemus ja kovat haitat raskaista ja kivuliaista kuukautisista, kaikki vaivat loppuivat kuin seinään kun kohtu (jossa oli isohko myoma) poistettiin. Ikävää, että en tajunnut tätä leikkausta vaatia jo aikaisemmin. Minulla yksi lapsi jonka sain 22-vuotiaana ja sen jälkeen en raskaaksi ole tullut. Olisi siis voitu tuo leikkaus jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, hormonikierukka ei runsastuta vuotoa. Kuparikierukka lisää vuotoa. Hormonikierukka vähentää vuotoa selvästi. Älä sekoita toisiinsa kuparikierukkaa ja hormonikierukkaa, ne ovat kaksi eri asiaa.
Ota se hormonikierukka, ihan turhaan kärsit nyt.
Kyllä se joillain runsastuttaa hormonikierukkakin, tai voi aiheuttaa sen, että vuotaa päivittäin vaikka vuoden. Ei houkuttele, kyllä tämä viikko kuukaudessa riittää.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Piti oikein miettiä, mutta en ihan rehellisesti keksinyt mitään. Olen matkustellut, uinut, juhlinut, harrastanut seksiä jne. vaikka on ollut menkat. Eihän se kivaa ole, mutta kyllä sen kestää. Toka päivä on se pahin, vuodan kuin Estonia. Odotan vaan koska nämä loppuu kokonaan.
N41
Aika huono vertaus tuo Estonia.
Vierailija kirjoitti:
Teininä menkat oli taatusti aina sillä kesän ainoalla helleviikolla, kun olisi ollut kiva kavereiden kanssa hengailla rannalla ja käydä uimassa. Menkat oli riparilla, kun oli koulu-uintia, kun oli perheloma, kun oli jotkut juhlat. Menkat oli aina, kun oli isommat opiskelijabileet, mökkiviikonloppu, juhannus, uusivuosi...
Vaikka mulla on ollut ihan normaalit menkat, niin kyllähän ne on silti haitannut nuoren elämää. Silloin joskus muinoin kun ei ollut edes muita kuin siivettömiä siteitä ja ohivuotoja tuli aina. Näin aikuisena kun pystyy aika pitkälti omat menot suunnittelemaan, niin kyllä mä ne suunnittelen kierron mukaan. Aina ei kaikkeen voi vaikuttaa, ja nytkin jätin ilmoittautumatta yhteen juttuun, koska siihen sattuis just pahimmat menkkapäivät.
Ja te sitten valitatte siitä että naisen euro on 80 senttiä? Olisikohan näillä asioilla mitään yhteyttä toisiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonikierukka vähentää vuotoja, kuparikierukka saattaa lisätä. Eikä kukaan lääkäri voi kieltäytyä poistamasta kierukkaa, jos se ei sinulle sovi tai siitä on haittaa.
Muistetaanhan kertoa koko totuus hormonikierukasta, eli se että minä, ja moni muu vuoti vuoden verran lähes päivittäin. Lopulta jouduttiin kierukka poistamaan. Nauti siinä nyt sitten suuseksistä miehen kanssa jne.
Näin minäkin olen kuullut, että hormonikierukka voi aiheuttaa katkeamatonta vuotoa kuukausien ajaksi. Ja sitten vaan julkisella halutaan "odotella, jos se siitä tasaantuisi" eikä sitä suostuta poistamaan. Lisäksi minulla ei ole tarvetta ehkäisylle, eli kierukka tulisi vain kuukautisten takia enkä tiedä, onko se loppujen lopuksi sen väärti. Jos olisi satavarmaa, että menkat loppuu kierukan ottoon, ottaisin sen. Mutta eihän sitä voi etukäteen tietää.
-ap
Minulla oli vuotoa lähes vuoden ajan, mutta ei se ollut runsasta kuukautisvuotoa vaan pientä tuhrua. Mutta poistatin vekottimen koska vuoto ei loppunut edes vuoden käytön jälkeen. Kyllä siitä siis eroon pääsee, en usko alkuunkaan noita "ei ole poistettu" -tarinoita. Sanoisin, että on väärti kokeilla. Helppo laittaa, ei ole kallis ja sen saa pois jos ei toimi halutulla tavalla. Useimmilla kuitenkin menkat jää kokonaan pois muutaman kk jälkeen.
Tuo on totta, kaikille ei sekään sovi mutta useimmiten on noin. Itselläni oli ensimmäisen kierukan kanssa vuotoa (vähäistä, mutta suojaa piti käyttää) ainakin semmoisen 8 kuukautta. Olin jo vähällä poistattaa sen kun usko meinasi loppua, mutta sitten se muuttui säännöllisiksi niukoiksi kuukautisiksi (pärjäsi pikkusiteellä tai isolla pikkuhousunsuojalla). Ja toisen kierukan kanssa jatkui siitä mihin edellinen jäi. Tosin vanhan aikana alkoi olla kierron puolivälissä pientä tiputtelua, johtui kuulemma siitä kun teho alkoi jo heiketä. Se kierukka ei kerennyt monta kuukautta ollakaan, kun kohtu piti poistaa isohkon myooman takia. T. tuon ylemmän kommentin kirjoittaja