Mikä saa aikuiset ihmiset riitelemään loma-ajoista kuin uhmaikäiset?
Omalla työpaikalla lomat ja lomalaisten sijaistukset (ei ulkopuolisia sijaisia) on saatu sovittua keskenään suhteellisen kivuttomasti. Mutta naapuriyksikössä ollaan lomien suhteen täysin sotajalalla. Kukaan ei suostu sijaistamaan muita, tai luota omia töitään muiden tehtäväksi. Kaikki haluavat lomansa samalle kuukaudelle. Esihenkilö ei kykene tekemään päätöksiä.
Mikä tekee joistain noin vastahankaisia ja yhteistyökyvyttömiä työpaikalla? Ja miten he kaikki ovat kerääntyneet juuri samaan yksikköön? Minulla menisi loma pilalle, jos sitä edeltävä aika olisi tuollaista kyräilyä, piikittelyä ja vihanpitoa.
Ja ennen kuin joku kiekaisee, että minulla on varmaan hyvät oltavat ja joku muu aina joustaa, niin eipä mene noin. Olen kyllä joustanut omien loma-aikojeni suhteen useampana vuonna, enkä ole ottanut sitä ongelmaksi.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheet on pahimpia. Itsekkäitä. Ikään kuin se, että on erehtynyt tekemään lapsia, muka oikeuttaisi valitsemaan loma-ajat ennen lapsettomia.
Jos halutaan että perheelliset on heinäkuussa töissä, sitten varten tarvitaan myös heinäkuulle inhimillisiä ja perheiden budjettiin mahtuvia lastensäilytyspalveluja. Ja vaikka kuinka tekisi mieli kitistä että hoitakoon ite jos on ite tehnyt ja ei oo mun ongelma, niin ei tämä yhteiskunta toimi niin. Tämä toimii niin että a) tänne tarvitaan lapsia tulevan huoltosuhteen vuoksi ja b) niiden lasten vanhemmat tarvitaan työelämään eikä kotivanhemmiksi eli työelämän ja lasten hyvän hoivan tulee olla yhdistettävissä.
Tämä ei tarkoita että kaikkien perheellisten pitäisi saada automaattisesti koko heinäkuu vapaaksi (itse en ole ollut koskaan neljää viikkoa putkeen lomalla ja enimmilläänkin 2 viikkoa heinäkuussa, mutta puolison työn luonne sallii yleensä heinäkuun lomailun), mutta jonkun ne lapset on hoidettava turvallisesti ja kehitystä tukien myös heinäkuussa. Ei ole itsekästä ettei voi tai halua jättää 7-vuotiasta palloilemaan yksin 20 x 8 h heinäkuussa.
Se tuskin on työkavereidesi vika, ettei heinäkuussa ole helppoa järjestää lapselle säilytyspaikkaa. Joten älä kosta heille viemällä aina halutuinta loma-aikaa
Kukakohan tässä on itsekäs? Se kenellä on oikeasti pakottava syy saada se heinäkuu vai se joka HALUAA KOSKA MINÄ HALUAN. Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheet on pahimpia. Itsekkäitä. Ikään kuin se, että on erehtynyt tekemään lapsia, muka oikeuttaisi valitsemaan loma-ajat ennen lapsettomia.
Jos halutaan että perheelliset on heinäkuussa töissä, sitten varten tarvitaan myös heinäkuulle inhimillisiä ja perheiden budjettiin mahtuvia lastensäilytyspalveluja. Ja vaikka kuinka tekisi mieli kitistä että hoitakoon ite jos on ite tehnyt ja ei oo mun ongelma, niin ei tämä yhteiskunta toimi niin. Tämä toimii niin että a) tänne tarvitaan lapsia tulevan huoltosuhteen vuoksi ja b) niiden lasten vanhemmat tarvitaan työelämään eikä kotivanhemmiksi eli työelämän ja lasten hyvän hoivan tulee olla yhdistettävissä.
Tämä ei tarkoita että kaikkien perheellisten pitäisi saada automaattisesti koko heinäkuu vapaaksi (itse en ole ollut koskaan neljää viikkoa putkeen lomalla ja enimmilläänkin 2 viikkoa heinäkuussa, mutta puolison työn luonne sallii yleensä heinäkuun lomailun), mutta jonkun ne lapset on hoidettava turvallisesti ja kehitystä tukien myös heinäkuussa. Ei ole itsekästä ettei voi tai halua jättää 7-vuotiasta palloilemaan yksin 20 x 8 h heinäkuussa.
Se tuskin on työkavereidesi vika, ettei heinäkuussa ole helppoa järjestää lapselle säilytyspaikkaa. Joten älä kosta heille viemällä aina halutuinta loma-aikaa
Eikö päivähoito ole lapsen subjektiivinen oikeus? Kunnan on järjestettävä päivähoiti työssäkäyvien lapsille myös kesällä.
Itse olen ilmoittanut olevani mainitussa työpaikassa niin kauan kuin loma on neljä viikkoa juhannuksesta. En tarvitse enää työtä ennen eläkettä jos oikein tiukaksi menee. Pomot voivat itse joustaa jos ruvetaan asiasta vääntämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten viestissäni sanoin, olen enemmän ollut heinäkuussa töissä kuin lomalla. Ja kuten myös viestissäni totesin, asian voi ratkaista myös parantamalla lapsiperheiden hoitojärjestelyjen tukea. Mutta sulla on todella erikoinen tapa tulkita vapaata heinäkuulle pyytävän lastenhoito-ongelmaisen ihmisen motiiveja - miten ihmeessä siitä saadaan väännettyä "kosto"? Eikä työntekijä niitä lomia koskaan "vie" vaan päätöksen tekee viime kädessä työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäkuu on kylmä ja on hyttysiä, niin joku muu saa olla kesäkuun lomalla, itse olen heinäkuun lomalla.
Viime vuonna kesäkuu oli lämmin ja heinäkuu kylmä.
Ahneella on paskanen loppu!
Loma on lomaa on se missä kuussa tahansa!
Lastenhoitokysymykseen on vuosi aikaa varautua. Ei voida laskea sen varaan, että toukokuussa ventovieras ihminen uhraa omat kesäsuunnitelmansa, kun työkaveri ei ole tullut ajatelleeksi, että heinäkuussakin pitää olla lapsilla hoitopaikka.
Öö? Siellä ei ole koskaan kuultu lomakierrosta? Miten voi missään olla noin avuton meno?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukakohan tässä on itsekäs? Se kenellä on oikeasti pakottava syy saada se heinäkuu vai se joka HALUAA KOSKA MINÄ HALUAN. Niinpä.
Kuka sen "pakottavan syyn" määrittelee? Jokaisella on oma elämänsä, eikä työkaveri voi ottaa vastuuta siitä mitä toisen yksityiselämässä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Öö? Siellä ei ole koskaan kuultu lomakierrosta? Miten voi missään olla noin avuton meno?
Porvoossa.
Ah, on ihanaa olla asiantuntijatyössä jossa ei ole edes mahdollista tuuraajaan <3 Pidän lomat ihan milloin haluan ja siirtelen niitä vaikka päivän varoitusajalla jos säät ei suosi suunnitelmia. Ammatinvalintakysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö päivähoito ole lapsen subjektiivinen oikeus? Kunnan on järjestettävä päivähoiti työssäkäyvien lapsille myös kesällä.
Kyllä, mutta ei ne ekaluokkalaisetkaan viikosta toiseen yksin päiviä pärjää. Ja kokeilepa viedä joskus päivähoitoikäistä erityislasta kunnalliseen varahoitoon... Minä tein tätä kerran kolme viikkoa enkä tee toiste, ihan hirveän turvatonta lapselle kun ei siellä vieraassa paikassa on täysin vieraat aikuiset vastassa (ja ne aikuiset vaihtuu monta kertaa eikä kukaan osaa perjantaina kertoa ketä on maanantaina töissä) ja lapsia per aikuinen tuplasti sen mikä olisi kohtuullista.
TämäKÄÄN ei tarkoita että heinäkuun lomat pitäisi varata perheellisille, vaan että palvelut pitäisi järjestää niin että vanhempi voi olla heinäkuussa töissä yhtä levollisin mielin kuin huhtikuussa tai syyskuussa. Jotta lomat voidaan jakaa reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin tietää millaisen yhteiskunnan nämä tämän hetken (nuoret) työikäiset näkee omassa vanhuudessaan, jos tähän maahan ei tehdä, hoideta ja kasvateta lapsia. Kuka heille 30-50 vuoden päästä myy tai valmistaa elintarvikkeet, mistä löytyy lääkäri jonka vastaanotolle mennä tai bussikuski joka vie torikahville, kuka huolehtii että pistorasiasta saa sähköä ja että pihan roska-astia tyhjenee, jos uusia työikäisiä ei vaan tule, koska lapsia ei kannata tehdä koska niistä huolehtiminen "itsekästä" tai kallista tai mahdotonta. Vai onko ajatus että muut huolehtikoon työvoiman huolehtimaan minun tarpeistani vanhuudessa, mutta minä en ainakaan huomioi kenenkään muun tarpeita missään?
Hämmentävän moni kuvittelee myös, että eläkemaksut kertyvät jokaisen omaan tallelokeroon, josta niitä samoja rahoja aletaan maksaa sitten, kun ko. henkilö jää eläkkeelle. Jos ei ole lapsia, niin tulevaisuudessa ei ole eläkkeitäkään.
Jep. Me työssäkäyvät maksetaan tällä hetkellä nykyisten eläkeläisten ylisuuria eläkkeitä ja saadaan kiitokseksi pelkkää vittuilua. Niitä omia eläkerahoja tullaan tuskin koskaan näkemään, töissäkin on tarkoitus paahtaa 70-vuotiaaksi.
Meillä huono esihenkilö aiheuttaa tuon. Lomatoiveet pitää esittää huhtikuun loppuun mennessä ja työparin kanssa sovitaan, miten homma toimii ja lisäksi katsotaan, miten töiden kannalta on järkevää. Tänä vuonna ulkopuolinen projekti myöhästyy ja kesäkuulle sovittu vastaanotto siirtyy syyskuulle. Lomat on kuitenkin soviteltu sen mukaan, että tiettynä aikana kesästä ollaan isolla miehityksellä töissä.
Perjantaina tuli tieto, että jo sovitut lomat pitää siirtää ja osan pitäisi jäädä lomalle 5.6. alkaen. Emmehän me tähän tule suostumaan, ihan kokonaan työnantajan ongelma, että edellytti meiltä toimia ulkopuolisen yhteistyökumppanin aikatauluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin tietää millaisen yhteiskunnan nämä tämän hetken (nuoret) työikäiset näkee omassa vanhuudessaan, jos tähän maahan ei tehdä, hoideta ja kasvateta lapsia. Kuka heille 30-50 vuoden päästä myy tai valmistaa elintarvikkeet, mistä löytyy lääkäri jonka vastaanotolle mennä tai bussikuski joka vie torikahville, kuka huolehtii että pistorasiasta saa sähköä ja että pihan roska-astia tyhjenee, jos uusia työikäisiä ei vaan tule, koska lapsia ei kannata tehdä koska niistä huolehtiminen "itsekästä" tai kallista tai mahdotonta. Vai onko ajatus että muut huolehtikoon työvoiman huolehtimaan minun tarpeistani vanhuudessa, mutta minä en ainakaan huomioi kenenkään muun tarpeita missään?
Hämmentävän moni kuvittelee myös, että eläkemaksut kertyvät jokaisen omaan tallelokeroon, josta niitä samoja rahoja aletaan maksaa sitten, kun ko. henkilö jää eläkkeelle. Jos ei ole lapsia, niin tulevaisuudessa ei ole eläkkeitäkään.
Jep. Me työssäkäyvät maksetaan tällä hetkellä nykyisten eläkeläisten ylisuuria eläkkeitä ja saadaan kiitokseksi pelkkää vittuilua. Niitä omia eläkerahoja tullaan tuskin koskaan näkemään, töissäkin on tarkoitus paahtaa 70-vuotiaaksi.
Voisitko hieman valottaa näitä ylisuuria eläkkeitä ja omaa tilannettasi. Onko sinusta 1400 e/kk ylisuuri summa 40 vuoden työnteon jälkeen? Ja jos nykysukupolvet olisi menneet töihin 16v iässä, pääsisi eläkkeellekin aikaisemmin kuin 70v iässä.
Vierailija kirjoitti:
Ah, on ihanaa olla asiantuntijatyössä jossa ei ole edes mahdollista tuuraajaan <3 Pidän lomat ihan milloin haluan ja siirtelen niitä vaikka päivän varoitusajalla jos säät ei suosi suunnitelmia. Ammatinvalintakysymyksiä.
Kai muistat lässyttää tuon kaiken myös sille hoitajalle joka paikkailee sinut sairaalassa kun joudut onnettomuuteen tai sairastut? Että "jaa sä ressu olet täällä töissä heinäkuun helteillä, looozeer!"
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitokysymykseen on vuosi aikaa varautua. Ei voida laskea sen varaan, että toukokuussa ventovieras ihminen uhraa omat kesäsuunnitelmansa, kun työkaveri ei ole tullut ajatelleeksi, että heinäkuussakin pitää olla lapsilla hoitopaikka.
Miten tämä varautuminen tulisi tehdä? Maksamalla kotiin yksityinen hoitaja jonka palkka on parempi kuin omani? Jos työpaikoilla tapellaan heinäkuun lomista niin luuletko että työpaikan ulkopuolella on paljonkin ihmisiä jotka haluaa käyttää heinäkuunsa hoitamalla jonkun toisen lapsia sellaisella liksalla että se joku toinen voi edelleen maksaa vuokransa ja ostaa ruokansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikko johto. Siitähän se on kyse. Lomiin selvät säännöt ja se, että se esimies päättää lomat viime kädessä. Heikon johtajan merkki, kun alaiset taistelee.
Mun työpaikalla kaikki haukkuu kaikkia ja osa kieltäytyy esim. tekemästä töitä tiettyjen ihmisten kanssa. Saattavat suoraan sanoa toista vaikka lut kaksi tms. Lomista tottakai tapellaan eikä ole ollenkaan harvinaista ottaa sekuntikellolla aikaa toisten taukojen pituudesta. Mistään huonosta käytöksestä ei koskaan ole seuraamuksia, ehkä joku puhuttelu, jossa flegmaattisesti sanotaan, että älä tee enää noin.
Jo on ammattitaidotonta esihenkilötyöskentelyä ja johtamista teillä!
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin pahempia ovat lapsettomat, jotka periaatteesta vaativat samoja lomaviikkoja kuin lapselliset. Itse kiljuisin riemusta, jos minulla olisi mahdollisuus lomaan muulloin kuin koulujen llma-aikoina, jolloin kaikki paikat on täynnä niitä lomailevia koululaisia ja hinnat pilvissä.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkuu on kylmä ja on hyttysiä, niin joku muu saa olla kesäkuun lomalla, itse olen heinäkuun lomalla.
Kesäkuu on paras lomakuukausi, koska Euroopan lomakohteissa ei vielä ole tolkuttoman kuuma eikä ihan niin paljon muita, koska heillä on lomakausi vasta elokuussa.