Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teille tullut kutsuja ylioppilasjuhliin? Vai sinnekö vaan yllätysvieraaksi?

Vierailija
23.05.2023 |

Kun omalla lapsellani oli juhlat, laitoimme kutsut. Joskus aiemmin taas on kai ollut tapana mennä onnittelemaan uutta ylioppilasta kuokkavierastaktiikalla. Miten teette?

Kaksi kutsua meille on tullut ja sen lisäksi on 3 paikkaa, joiden nuoret perheineen on meille tuttuja, joten tykkäisin onnitella. Ei kuitenkaan olla niin läheisiä, että kuuluisimme joukkoon jos on vaan pienet sukujuhlat.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon kun asia meillä oli ajankohtainen n. 20 v sitten, paikallislehdessä oli yleinen kutsu, näin oli muillakin ylioppilailla. Meillä kävi suku, tuttavat, ystävät, opettajat ja kaikki naapurit laajalta alueelta. Kivat juhlat ja muksut sai hurjasti rahaa. Olivat tyytyväisiä.

Vierailija
2/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma että pitävät juhlat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi onnitella vaikka lähettämällä kortin mutta paikan päälle ei tarvitse suunnitella tuppaavansa jos ei ole saanut henkilökohtaista kutsua eikä sitä ole esitetty julkisestikaan, esim. paikkakunnalla ilmestyvässä lehdessä.

Vierailija
4/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika noloa kun ap paukkaa kutsumatta ovelle juhlatamineissaan ja mitään juhlia ei olla edes pitämässä.

Vierailija
5/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halunnut juhlia kun itse pääsin ylioppilaaksi joten niitä ei pidetty. Hengasin ensin päivällä kahdestaan kaverin kanssa joka valmistui samana päivänä ammattiin. Illalla siirryin kaupungille juhlimaan luokkakaverien kanssa.

Toki kummit ja muut läheiset muistivat lahjoilla ja osa kävi kahvilla seuraavana päivänä ihan arkivaatteissa.

Vierailija
6/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa mennään vaan kutsusta? Jos vanhemmat on alunperin maalta, niin ei välttämättä tule mieleen että pitää erikseen kutsua.

Toisaalta sitten ihmiset saattavat olla arkoja kutsumaan naapureita, vanhempien ystäviä, koska ajatellaan että kutsutaan lahjojen takia.

Vierailija
7/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä käyn kävelyllä pientaloalueella ja katson kenellä on juhlat ja menen sitten juhlatamineissa, kun suurin osa vieraista tulee.

Vierailija
8/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa mennään vaan kutsusta? Jos vanhemmat on alunperin maalta, niin ei välttämättä tule mieleen että pitää erikseen kutsua.

Toisaalta sitten ihmiset saattavat olla arkoja kutsumaan naapureita, vanhempien ystäviä, koska ajatellaan että kutsutaan lahjojen takia.

Maalla laitetaan usein julkinen kutsu paikallislehteen.

Vierailija
9/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kutsun pohjalta on menty juhliin ja itse on ihan kutsuttu väki. Silti lapsen lakkaisiin pamahti kutsumaton vieras.. onneksi oli tilaa ja ruokaa ja juomaa varattuna reilusti.

Vierailija
10/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummatko on ensin, ne häät vai nää yo-juhlat?

Vierailija
11/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinänaapurissa on tänä keväänä kirjoittava nuori. Olemme ihan tavallisissa jutteluväleissä perheen kanssa. Mielelläni muistaisin tätä nuorta setelillä onnitellen. Täytyykö minun odottaa virallista kutsua?

Jos vain soitan ovikelloa ja menen sinne ruusun ja kirjekuoren kanssa, niin teenkö hirveän etikettivirheen?

Vierailija
12/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seinänaapurissa on tänä keväänä kirjoittava nuori. Olemme ihan tavallisissa jutteluväleissä perheen kanssa. Mielelläni muistaisin tätä nuorta setelillä onnitellen. Täytyykö minun odottaa virallista kutsua?

Jos vain soitan ovikelloa ja menen sinne ruusun ja kirjekuoren kanssa, niin teenkö hirveän etikettivirheen?

Osaatko arvioida järjestetäänkö naapurissa juhlat vai ei? Voihan toki käydä ovella viemässä kukan ja kuoren mutta ei todellakaan kannata loukkaantua saati ottaa itseensä jos ei kutsuta sisälle asti ja kahville. Seuraisin hiukan tilannetta ja jos sinne selvästi menee kutsuttuja vieraita niin menisin vasta muiden vieraiden lähdettyä käymään ovella.

Vierailija
13/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisia kutsuja olla laitettu, ilmoitettu vain lähipiirille. Kun huomattavasti nuorempi siskoni valmistui ylioppilaaksi, appivanhempani pölähtivät paikalle koska "ylioppilasjuhliin ei kutsuta, sinne vain tullaan". Ei tämä nyt tietenkään mitään haitannut ja olivat oikein tervetulleita, äitini vaan ei ollut hoksannut, että heitä kiinnostaisi tulla kun olivat siskoni nähneet tasan häissämme ja lapsemme ristiäisissä.

Iäkkäämmillä ihmisillä tämä tapa, nuorempi sukupolvi ei taida pääsääntöisesti kehdata tulla jos ei suoraa kutsua tule.

Vierailija
14/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko arvioida järjestetäänkö naapurissa juhlat vai ei? Voihan toki käydä ovella viemässä kukan ja kuoren mutta ei todellakaan kannata loukkaantua saati ottaa itseensä jos ei kutsuta sisälle asti ja kahville. Seuraisin hiukan tilannetta ja jos sinne selvästi menee kutsuttuja vieraita niin menisin vasta muiden vieraiden lähdettyä käymään ovella.

Tiedän, että pitävät kahvikekkerit. Enkä ole niin moukka, että lähden käymään kutsujen päätyttyä eli muiden vieraiden lähdettyä. Nuo jälkikäteen (jopa seuraavana päivänä) ilmestyvät vieraat ovat jokaisen isäntäväen kauhistus.

Vierailija
15/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi asun maalla ja lehdessä on avoin kutsu. Yleensä näihin  avoimiin kutsuihin ei tule ventovieraita vaan jotenkin tuttuja. 

Vierailija
16/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun juhliin tuli mulle ihan tuntematonta porukkaa. Olen maalta ja vaikka mitään kutsua ei lehdessä ollut, niin osasihan ne kyläyhdistyksen ihmiset laskea mun iän perusteella, että on lakkiaiset tulossa ja lehdessäkin varmaan oli nimi. Mutta siis joo, jotain kylännaisia ja -miehiä ilmestyi juhliin, toivat shekin ja söivät kakkua. Vanhempani kyllä tunsi siis nämä ihmiset, mutta mun piti kysyä äidiltä vaivihkaa, että ketähän ihmeen porukkaa nää oli...

Vierailija
17/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tyttären yo-juhlat muutama vuosi sitten. Oli korona kevät, ja vieraita piti porrastaa kahdellekin päivälle. Lakituspäivänä naapuri soitti ovikelloa ja onnitteli tyttöä tuoden ruusun ja pienen kortin. Pyysimme toki kahvillekin, mutta hän oli menossa samantien mökille tai jonnekin. Tytär oli todella otettu tästä muistamisesta, joten mene ihmeessä onnittelemaan!

Vierailija
18/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wau, en ole koskaan saanut kutsua, enkä käynytkään ja kun oikein mietin niin en edes tiedä kuin yhden ihmisen joka joskus puhui, että kuinka monissa juhlissa pitää ehtiä käymään, sitä en tiedä oliko edes kutsuttu. Ai, tyttöystävä joskus piti kahvituksen vanhempiensa kanssa.

Vierailija
19/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tuli kutsu perhetuttujen juhliin, ja olen menossa. Jos kutsua ei olisi tullut, en todellakaan änkeäisi sinne. Lähettäisin kortin, koska asuvat naapurikaupungissa.

Vierailija
20/20 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että pitävät kahvikekkerit. Enkä ole niin moukka, että lähden käymään kutsujen päätyttyä eli muiden vieraiden lähdettyä. Nuo jälkikäteen (jopa seuraavana päivänä) ilmestyvät vieraat ovat jokaisen isäntäväen kauhistus.

Jos menet ovelle kutsujen aikana, saatat saada kuokkavieraan leiman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi