Melatoniinin sivuvaikutukset
Minulla on pitkään jo ollut uniongelmia, ja saatan pyöriä sängyssä kuusikin tuntia nukahtamatta.
Joskus voi olla että lähden töihin 3 tunnin yöunilla, josta tietenkin seuraa se että olen todella väsynyt, aivot ei toimi ja sydän hakkaa, mutta olen kuitenkin suht toimintakykyinen yleensä, ja piristyn iltaa kohden.
Jos otan melatoniinia, nukahdan sillä yleensä vartissa, ja nukun sillä helposti vaikka 10 tuntia putkeen. Seuraavana päivänä olo on kuitenkin ihan kauhea, huimaa, silmät meinaa painua väkisin kiinni ja tuntuu että kaikista lihaksista on lähtenyt voima. Istun ja tuijotan vaan seinää, pelkkä kävely tuntuu raskaalta. Olo on siis vielä väsyneempi kuin jos olisi nukkunut huonosti ilman melatoniinia, ja olo kestää koko päivän. Joskus on lisäksi vatsakin sekaisin.
Onko kellään muulla vastaavaa? Tai mitä sivuvaikutuksia teille on tullut melatoniinista? Meneekö ajan kanssa ohi?
Kommentit (19)
Mulle ei ole koskaan tullut Melatoniinista mitään sivuvaikutuksia, koska se on pimeähormoni.
Mutta jos vähänkin pitemmän unettomuusjakson jälkeen nukun kymmenen tuntia putkeen, niin oloni on ap:n kaltainen merkkinä siitä, että olen yksinkertaisesti nukkunut liikaa.
Melatoniini ohjeistetaan ottamaan noin kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa, ei se vaikuta 15 minuutissa.
Melatoniini ei ole vierasainetta, vaan oma elimistömme tuottaa sitä. Valoisuuden määrä vaikuttaa melatoniinin erittymiseen. Se pitää vuorokausirytmin kunnossa. Melatoniini tulee ottaa 1,5-2 tuntia ennen nukkumaan menemistä, jotta nukahtaminen osuisi oikeaan hetkeen. Jos sen ottaa myöhemmin, vuorokausirytmi siirtyy eteenpäin eli sisäinen kellomme menee sekaisin. Silloin voi väsyttää vielä aamupäivällä. Vilkkaat unet, jotka eivät kuitenkaan ole ihan painajaisia, ovat melatoniinin haittavaikutuksia.
Mulle melatoniini auttaa saman verran, kuin vaikka fluoritabletti, tai xylitolpastilli.. ei niin mitään vaikutusta 😒
Vierailija kirjoitti:
Mulle melatoniini auttaa saman verran, kuin vaikka fluoritabletti, tai xylitolpastilli.. ei niin mitään vaikutusta 😒
Noiden vaikutus nyt ei ole mikään samalla tavalla heti näkyvä kuin vaikka nyt melatoniini. Tai jos tarkoitit että nuo vaikuttaa unettomuuteen yhtä paljon kuin melatoniini, niin my bad. Tulin vaan puolustamaan ksylitolia ja fluoria hammasongelmaisena :)
Samaa olotilaa minulle ei tule jos nukun pitkät yöunet ihan "luomuna" ja myöskin sama tokkurainen olo on melatoniinin jälkeen vaikka olisi nukkunut vähemmän. Kaiken huipuksi näytänkin ihan muumiolta ja naama on turvoksissa, ihan kuin olisi valvonut vuorokauden putkeen.
Ohjeen mukaan olen syönyt tunti ennen nukkumaanmenoa, ja sama vaikutus tulee sekä lyhytvaikutteisesta (1,5mg) että pitkävaikutteisesta (1,9mg). Kaikki tuttavani ovat kehuneet melatoniinia, ja kyllä harmittaa ettei näytä sopivan minulle.
-Ap
Mulle melatoniinivalmiste on kyllä ollut taivaan lahja. Jostain syystä uni on ollut aikaisemmin kevyttä ja nukahtaminen hankalaa vaikka elintavat eivät ole poikenneet nykyisestä. Melatoniini on tuonut avun ilman sivuvaikutuksia (paitsi että pari kertaa on yksinkertaisesti herätys kännykästä jäänyt huomiotta - käynnissä ollut uni on kai sisällyttänyt hälytysäänen "tarinaansa" niin, ettei ole aiheuttanut heräämistä. Akussa on kuitenkin ollut virtaa ja kännykkä vain muutaman metrin päässä).
En suinkaan ota melatoniinia joka ilta, ehkä 2-3 kertaa viikossa kun olen halunnut nukahtaa vähän tavanomaista aikaisemmin seuraavan päivän työasioiden vuoksi.
Mitään väsymistä tai muuten huonoa oloa en ole huomannut seuraavana päivänä. Ehkä siihen vaikuttaa se, että otan oman melatoniini yleensä vähintään 1 - 1,5 h ennen "tavoitenukahtamisaikaani" enkä vietä tuota 1 - 1,5h aikaa katsomalla televisiota, kännykkää tai tablettia vaan esim. lukemalla.
Melatoniinilla (2x1.9 mg) ei ole ollut minulle muuta vaikutusta kuin se, että en heräile enää kauhuissani enkä muista uniani.
Ota pienempi annos ja aikaisemmin.
Osta pimennys verhot niin että huoneessa on täys pimeys. Laita verhot kiinni aina 2-3 tuntia ennen sitä aikaa kun pitäisi nukahtaa. Kännykän ym näyttöjä ei saa tuijotella. Aamulla valot päälle ja lähdet töihin.
Olen kokeillut melatoniinia kaikilal komboilla, ja 1-3mg-vahvuisena, mutta ongelma on aina sama, se että nukun sen kanssa 2-4h ja herään pirteänä kuin peipponen ilman mitään mahdollisuutta nukahtaa enää uudelleen. Olen päätellyt että kehostani aine poistuu nopeasti, ja pääni luulee että jahas, nyt pimeähormoni poistui, joten on aamu!
Lapsellani on täysin sama juttu. Eli varma tapa nukkua yöllä vain muutama tunti on ottaa melatoniini.
Harrastatko liikuntaa? Yleensä unen laatu paranee, jos elimistö fyysisesti saa väsyä päivän aikana.
Ja puolita ne melatoniinit, jos tuntuu liian vahvalta.
Melatoniini ei toimi vartissa, joten varmaan pitkälti lumevaikutuksesta kyse. Unenlaatua ja kestoa se voi parantaa, ja liiallinen nukkuminen voi aiheuttaa kuvailemiasi tunteita. Nekin voi olla myös osittain tai kokonaan lumetta. Melatoniinilla ei ole käytännössä lainkaan todennettuja haittavaikutuksia, varsinkaan pienillä annoksilla. Olen itse käyttänyt viime aikoina 15 mg ilman mitään haittoja, eikä valitettavasti toivottua hyötyäkään. Suosittelen samaa kuin aiemmatkin kommentoijat, eli kokeile pienempää annosta jos nykyinen tuntuu liialliselta. Varmista myös apteekista melatoniinin sopivuus jos käytät muita lääkkeitä.
Syöt liikaa melatoniinia. Samoin ne joiden unet lyhenevät.
Sä oot nukkunut kauan liian vähän, väsymys siihen on normaali reaktio. Jatka melatoniinia ja ota sairaslomaa työstä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut melatoniinia kaikilal komboilla, ja 1-3mg-vahvuisena, mutta ongelma on aina sama, se että nukun sen kanssa 2-4h ja herään pirteänä kuin peipponen ilman mitään mahdollisuutta nukahtaa enää uudelleen. Olen päätellyt että kehostani aine poistuu nopeasti, ja pääni luulee että jahas, nyt pimeähormoni poistui, joten on aamu!
Lapsellani on täysin sama juttu. Eli varma tapa nukkua yöllä vain muutama tunti on ottaa melatoniini.
Onko ollut reseptillä pitkävaikutteista?
Vierailija kirjoitti:
Melatoniini ei ole vierasainetta, vaan oma elimistömme tuottaa sitä. Valoisuuden määrä vaikuttaa melatoniinin erittymiseen. Se pitää vuorokausirytmin kunnossa. Melatoniini tulee ottaa 1,5-2 tuntia ennen nukkumaan menemistä, jotta nukahtaminen osuisi oikeaan hetkeen. Jos sen ottaa myöhemmin, vuorokausirytmi siirtyy eteenpäin eli sisäinen kellomme menee sekaisin. Silloin voi väsyttää vielä aamupäivällä. Vilkkaat unet, jotka eivät kuitenkaan ole ihan painajaisia, ovat melatoniinin haittavaikutuksia.
Mulle tulee näitä vilkkaita unia melatoniinista, mutta ei ne oikeastaan haittaa koska en niihin heräile.
Pidempi melatoniinikuuri. Elimistö tottuu siihen, se on vain pitkän unettomuusjakson jälkeen sekaisin. Voit toki kokeilla ottaa sen jo aiemmin kuin 2h ennen nukkumaanmenoa.
Mitä vireystilaa nostavia toimia teet aamulla? Aamiainen, lenkki ja kylmä suihku antavat keholle viestin, että nyt herätään!
Tulee samaa. Kokeile pienempi annos ja lyhytvaikutteista.