Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoidetaanko rajua ahdistusta/paniikkia päivystyksessä?

Vierailija
22.05.2023 |

Syke paikallaan ollessa n 110 ja oksettaa, todella tuskainen olo

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap pystyy tänne kirjoittamaan ja vastauksia lukemaan, niin kyse ei ole rajusta ahdistuksesta tai paniikista.

Vierailija
22/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta entä jos päivystyksessä odottaminen ahdistaa lisää? Siellä voi mennä monta tuntia odotellessa vuoroa.

Olisiko järkevämpää soittaa kotoa johonkin (mielenterveys)tukipuhelimeen? Tai esirukouspuhelimeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kova paniikkikohtaus aiheutti rintakipua ja verenpaine huiteli korkealla. Laittoivat sydänfilmiin ja verikokeisiin.  Rintakipua oli pitkään tämän jälkeen.  Kannattaa lääkitä ennenkuin oikeasti ottaa sydämestä.  Monet suosittelevat hengitysharjoituksia, mutta jos on kova ahdistus päällä, suosittelen lääkkeitä katkaisemaan tilannetta. Tuntuu vain, ettei niitä haluta määrätä kovin helposti.  Minulla oli hyvin lääkekielteinen psykiatrinen sairaanhoitaja, joka vaikeutti tilannetta. 

Vierailija
24/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ahdistus on rajua niin mene päivystykseen. Saat merkinnän asiasta järjestelmään, ehkä jotain.mietoa rauhoittavaa. Tuosta on todennäköisesti vielä pitkä matka erikoissairaanhoitoon eli psykiatriseen hoitoon.

Vierailija
25/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä hetkessä hoideta. Sehän on yleensä elinikäinen reagointitapa ikävyyksiin. Neurologista ylivilkkautta, johon liittyy liiallista itsetarkkailua ja mielialan laskua.

Tuo tutkitaan ja diagnosoidaan psykiatrian poliklinikalla ja sinne voit saada lähettee terveysasemalta tai mielenterveyshoitajalta.

Jotkut hyötyy lääkityksestä (ketipinor esim.), toisille riittää beetasalpaaja, joka rauhoittaa sykettä, punastelua ja muita näkyviä oireita. 

Paniikkikohtauksiin auttaa paperipussiin hengittely, joka nostaa veren hiilidioksidipitoisuutta ja sykettä alentaa valsalvan manööveri, joka voi opetella itsekin. 

Vierailija
26/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin hoidetaan päivystyksessä.

Minulta ainakin otettiin sydänfilmi ja mitattiin verenpaine. Sain myös lääkityksen jolla oloa sai paremmaksi. Myöhemmin tuli tk:sta kutsu kontrolliin.

Vierailija
27/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa että ensiapupakkauksissa on muu lääke, muttei ihmisille paniikki/ahdistuslääkettä.

Kenelle siellä sitten on paniikki/ahdistuslääkettä jos ei ihmisille?

Siellä on "muu-lääke", eli se on tarkoitettu lehmille.

Vierailija
28/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla oli kerran niin paha paniikki jäänyt päälle, etten pystynyt kunnolla kävelemään kun olin niin jäykkä kauhusta ja huimasi kamalasti. (Olin pyörätuolissa) Mitään lääkettä en saanut, vaan laitettiin pään tt-kuvaukseen. Mitään kuvista ei löytynyt ja mut kotiutettiin, jonka jälkeen piti olla seuraavana päivänä yhteydessä omaan terveyskeskukseen jos oireita on vielä. Eli siis mitään hoitoa en saanut päivystyksessä erittäin rajuun paniikkikohtaukseen. 

Vierailija
29/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa että ensiapupakkauksissa on muu lääke, muttei ihmisille paniikki/ahdistuslääkettä.

Mistähän johtuis

Niinpä. Ensiapupakkausten myynti kasvaisi ennätyslukemiin. Päättäjäisvkl. Löytyisi tuhansia tyhjia ensiapupakkauksia.

Vierailija
30/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla oli kerran niin paha paniikki jäänyt päälle, etten pystynyt kunnolla kävelemään kun olin niin jäykkä kauhusta ja huimasi kamalasti. (Olin pyörätuolissa) Mitään lääkettä en saanut, vaan laitettiin pään tt-kuvaukseen. Mitään kuvista ei löytynyt ja mut kotiutettiin, jonka jälkeen piti olla seuraavana päivänä yhteydessä omaan terveyskeskukseen jos oireita on vielä. Eli siis mitään hoitoa en saanut päivystyksessä erittäin rajuun paniikkikohtaukseen. 

Miten meni ohi?

Vierailija
31/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa he tabletin mutta jonottaa täytyy.

Joo, ja se tabletti ei ole nykyään välttämättä rauhoittavaa vaan Ketipinoria

Vierailija
32/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sait kuitenkin jumalattoman kalliin tt-kuvauksen poissulkumielessä, ettei ole mitään vakavaa.

Vierailija
33/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hoideta.Ota itseäsi niskasta kiinni ja opettele hallitsemaan omaa käytöstäsi.

Paniikkia ei voi hallita.  Se on siitä hassu tunne, että mitä enemmän yrität päästä siitä eroon, sitä voimakkaammin se iskee päälle.  Ihmismieli on hauska asia.

Kyllä voi.Tosin te typerät kiviaikavarpaať ette kykene hallitsemaan edes painoanne joten eipä tule yllätyksenä että käytöksen ja tunteiden hallitseminen on teille tuuliviireille täysi mahdottomuus.

Ääliö tunnevammanen. Kumpa sulle tulis paha paniikkikohtaus. Et taida tietää ettei tunteita kuulu hallita.

Vierailija
34/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketipinor on hyvä lääke.

Vierailija
35/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä todella kovassa ahdistuksessa voi mennä päivystykseen. Älä välitä tämän ketjun kommenteista, jokainen joka on oikeasti kokenut joskus sietämätöntä ahdistusta tietää, ettei siihen mikään itsestään niskasta ottaminen auta. Varaudu tosin siihen, että päivystyksestä et saa reseptiä vaan vain yhden lääkkeen ja kehotuksen soittaa arkena omalle terveysasemalle.

Jos todella kovaa ahdistaa niin potilas ei pysty poistumaan edes kodistaan saati sitten mennä jonottamaan päivystykseen.

Vierailija
36/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketipinor on hyvä lääke.

Ketipinor ahdistuskohtaukseen ei kyllä auta mitään, paitsi jos saa nukahtamaan. Ei se ole mikään täsmälääke niin kuin bentsot.

Vierailija
37/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän johtuis

No ahdistuneille voisi olla omat ensiapulaukut.

Vierailija
38/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hoideta.Ota itseäsi niskasta kiinni ja opettele hallitsemaan omaa käytöstäsi.

Paniikkia ei voi hallita.  Se on siitä hassu tunne, että mitä enemmän yrität päästä siitä eroon, sitä voimakkaammin se iskee päälle.  Ihmismieli on hauska asia.

Itseasiassa voi. Kun tietää miten toimia saadakseen hermostonsa rauhoittumaan. Päivystysasia tämä ei ole, mutta huomenna kannattaa olla yhteydessä työterveyteen. Sieltä voi saada keskusteluapua ja lähteä purkamaan sitä mikä ahdistaa. Ensi alkuun voi vaikka nyt heti kirjoittaa paperille ajatuksiaan ja pohtia syitä siihen mikä paniikin laukaisee. Ei ole vaarallista, mutta vastaisuuden varalle kannattaa etsiä toimivia keinoja joilla rauhoittaa itsensä.

Vierailija
39/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mennä, olen mennyt kerran. Sain asiallista kohtelua ja pääsin yllättävän nopeasti tapaamaan hoitajaa, joka oli ymmärtäväinen ja rauhoitti jo ihan olemuksellaan. Sain rauhoittavia illaksi ja yöksi. Sain myös parin päivän sisällä reseptin unilääkkeisiin, ajan lääkärille jota kautta aloitin ahdistuslääkityksen. Nyt jonotan terapialähetettä.

Tsemppiä kaikille ahdistuksen kanssa painiville. Avun hakeminen on tehty liian vaikeaksi, mutta kyllä se silti kannattaa. Minua kaduttaa vain etten hakenut sitä aikaisemmin.

Vierailija
40/43 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei siihen mitään apua olekaan. Psyykkinen vaiva, jonka syy pitää hoitaa joko terapialla tai poistamalla paniikin aiheuttava syy elämästä. Vai meinaatko että pilleriä naamaan ja jatkaa samalla tavalla. Jokin asia vaatii muutosta elämässä jos saa paniikkikohtauksia. Ja jos sitä ei hoida kuntoon on kohta pahemmassa suossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi