ulkomaalaisten wc-opastus Suomessa (apua tarvitaan)
Kaikkeen sitä töissä joutuu, mutta kielitaidoton siivooja tuli pyytämään, josko voisin opastaa brasilialaisen harjoittelijatytön wc-tavoille. Ongelmana on se, että tyttö täyttää vessakopinn pikkuroskiksen wc-paperilla. Siis sen, mikä on tarkoitettu siteille ja tamponeille. Siivooja laittoi roskiksen ylle lapun, missä wc-paperirullan kuva ja ruksi päällä. Seuraus: roskis täyttyi käsipyyhkeistä.
Kysymys: voinko ottaa asian puheeksi ihan noin vaan ja suoraan vai onkohan kyseisessä maassa samanlainen kulttuuri kuin vaikka Filippiineillä, mistä Yle juuri kertoi, että tamponeja ei voi myydä kaupassa kun se on jotenkin mahdotonta. Mitä jos tyttö nolostuu totaalisesti? Laitanko mieluummin meilillä ohjeet?
Ongelma on meidän monikulttuurisessa työpaikassa siivojan mukaan yleinen, kaikki kauempaa tulevat naiset toimivat toistaan omituisemmilla tavoilla. Useimpiin on kuvalliset ohjeet tehonneet, mutta tässä meidän kerroksessa kuulemma ei.
Kommentit (25)
Juu ja esihenkilömme on mies, joten senpä takia tässä käännyttiin minun puoleeni... (ja varmaan koska muutenkin olen ollut ystävällinen siivojalle ja tervehtinyt aine jne)
Ei kukaan tunne brasseja niin että osaisi auttaa?
Monissa maissa viemäristö ei ole samantasoista kuin Suomessa vaan tukkeutuu jos sinne laittaa vessapaperia. Aivan hyvin voi opastaa ja kertoa että Suomessa ja suuressa osassa Eurooppaa toimitaan näin. Saattaa ihmetellä kyllä ja varmistaa että ihanko oikeasti paperia pönttöön?!
Olen itsekin joutunut opastamaan täsmälleen samassa aiheessa. 😊
AP:lla itsellä on jo ikää ja kokemusta sen verran, että osaa kyllä puhua asioista niiden oikeilla nimillä, mutta ei halua nolostuttaa ketään.
Monessa köyhemmässä maassa on niin huonot putkistot ja huonolaatuinen vessapaperi, että putket tukkeutuvat, jos paperin pudottaa pönttöön.
Olen itse joutunut tässä asiassa opastamaan vierasmaalaisia ja tehnyt sen huomauttamalla joskus (kahden kesken ollessa) ohimennen, että Suomessa muuten on tapana laittaa vessapaperi suoraan pönttöön, helpottaa siivoojankin työtä.
Ja samalla kannattaa lisätä, että VAIN vessapaperi. Muutenkin sinne joutuu pian käsipaperikin.
En tiedä juuri Brasiliasta, mutta aika monessa maassa nimenomaan ei saa heittää vessapaperia pönttöön jotta putket ei tukkeudu. Oletettavasti tässä on vain tiedon puute että Suomessa se todellakin on tapana, tuskin sen suurempaa ongelmaa siitä kannattaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa viemäristö ei ole samantasoista kuin Suomessa vaan tukkeutuu jos sinne laittaa vessapaperia. Aivan hyvin voi opastaa ja kertoa että Suomessa ja suuressa osassa Eurooppaa toimitaan näin. Saattaa ihmetellä kyllä ja varmistaa että ihanko oikeasti paperia pönttöön?!
Olen itsekin joutunut opastamaan täsmälleen samassa aiheessa. 😊
Joo, tiedän kun itsekin Kreikassa matkailen, mutta siivoojan jutuista käsitin, että tyttö siis peittää siteensä tms. tällä paperikasalla. Mutta voihan se tosiaan olla noinkin, että luulee ettei täällä saa laittaa vessapaperia pönttöön. Jos näin on, niin pitänee tosiaan muistaa ohjeistaa, että wc-paperin saa (ja pitää) laittaa pönttöön, mutta käsipyyhkeitä ei.
Muista nyt silti sanoa että ei käsipyyhepaperia WC-pönttöön.
juu varmaan ko henkilö olettaa, ettei vessapaperia saa laittaa vessanpönttöön (useimmilla Kreikan saarilla edelleenkin näin). Eli ohjeistus, mitä pitää laittaa roskikseen ja ei saa huuhtoa, ja että vessapaperi on tarkoitettu huuhdottavaksi.
Täyttää? Siis onhan se side hyvä kietaista johonkin roskikseen laittaessa? Mutta tää tyttö tunkee sinne liikaa sitä paperia peitteeksi, niinkö?
No sitten on aika outoa.
Lähestyisin silti lapulla vessan seinällä. Vähän yksityiskohtaisemmalla kuin pelkkä kuva ja ruksi päällä.
Kiitos, tähän palstaan voi aina luottaa! :-) Virolainen siivojamme siis ei ollut itsekään tainnut tajuta, että kyse onkin siitä, ettei tyttö osaa laittaa wc-paperia pönttöön kun ei tiedä niin voitavan tehdä. Siivojan suomen kielikin on hieman erikoista, joten saattaa toki olla että itse vain ymmärsin väärin. Mutta hän kyllä nimenomaan sanoi, että kun meillä on tapana vain kääriä side pieneen määrään paperia ja laittaa roskiin, ei lapata paperia roskis täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Muista nyt silti sanoa että ei käsipyyhepaperia WC-pönttöön.
JOO, tää on oleellinen kohta todellakin.
Ei sun tartte selittää mitään, kun vessan pönttöön kuvat mitä sinne saa laittaa ja mitä ei. Roskikseen kuvat, mitä sinne saa laittaa ja mitä ei.
Google muuten osaa kertoa, että Brasiliassa ei yleensä voi huuhdella vessapaperia pönttöön vaan siellä tosiaan toimitaan kuten Kreikassa! (oman kokemukseni mukaan ei vain saarilla, vaan myös Ateenassa)
Tässä hyvä esimerkki siitä, miten heikoista oloista meille tulee porukkaa. Korkeasti koulutetut kyllä osaisivat selvittää kohdemaansa tavat asian suhteen jo etukäteen.
Meillä oli vastaava ongelma intialaisen vanhemman rouvan kanssa. Vessanpytynrinkula ja lattia lainehti aina hänen jäljiltään. Ei siinä auttanut edes pomon ja siivoojan ohjeistukset, rouva vaan kurtisteli kulmiaan ja jatkoi vessassa luttaamista.
Vierailija kirjoitti:
Tässä hyvä esimerkki siitä, miten heikoista oloista meille tulee porukkaa. Korkeasti koulutetut kyllä osaisivat selvittää kohdemaansa tavat asian suhteen jo etukäteen.
Tyttö on on M.Sc. eli diplomi-insinööri ja ollut Suomessa jo puoli vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli vastaava ongelma intialaisen vanhemman rouvan kanssa. Vessanpytynrinkula ja lattia lainehti aina hänen jäljiltään. Ei siinä auttanut edes pomon ja siivoojan ohjeistukset, rouva vaan kurtisteli kulmiaan ja jatkoi vessassa luttaamista.
Jos on tottunut reikään lattiassa niin naiset usein seisovat sen pytyn reunoilla (olen nähnyt kengän jäljet) ja siitä virtsaavat. Sotkeentuuhan siinä paikat. Myös Venäjällä olen tätä käytöstä havainnut.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen korkeasti koulutettu, mutta ihan varmasti en osaisi enkä älyäisi selvittää kaikkea etukäteen, jos muuttaisin toiseen maahan. Esimerkiksi juuri vessakäytännöt eivät tulisi mieleen ensimmäisinä, jos ollenkaan.
Maassa maan tavalla, ja ne tavat oppii suurimmaksi osaksi paikan päällä.
Siivojan mielestä aihe pitäisi todellakin sisällyttää uusien työntekijöiden perehdytykseen.