Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hanna järkyttyi - pääsykokeeseen tarvitaan tietokone

Vierailija
22.05.2023 |

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkäs nuo vaatimukset muuten on? Mulla ei olisi läppäriä, useampi iPad löytyisi. Käviskö se? Aika outoa on, jos ei edes tablettia löydy ihan kaikilta. Toki, jos se ei kelpaa, sit ymmärrän paremmin.

Ei onnistu sen tekeminen puhelimella tai tabletilla.

No sit en ihmettele yhtään että ärsyttää. En mäkään lähtisi läppäriä hankkimaan päästkokeiden vuoksi.

Jep. Takapajula mikä takapajula. Meillä lapset käy koulua ulkomailla ja pääasiallinen työskentelyväline on jo ala-asteella iPad. Joku läppärivaade on kyllä ihan naurettava nykypäivänä.

Missäköhän ulkomailla te asutte muka? Ei tällaista älylaitekiimaa ole missään niin kuin Suomessa, Saksassakin lapset opiskelee ihan paperilla ja jopa kaunokirjoitusta (mikä on tutkitusti hyväksi aivoille ja käden ja silmin yhteistyölle); kännyköiden tuonti kouluun on alakoulussa yksiselitteisesti kielletty, vaikka olisi vaan repussa!

Vierailija
42/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli liki 50-v ihminen ei keksi mistä saisi itselleen tietokoneen yliopiston pääsykokeeseen, niin a) ei halua sinne b) haluaa vain 5 min julkisuudessa c) on omaksunut arvot mulle kaikki heti, joku muu tekee työn.

Ei tuolla asenteella pärjää nykyajan työelämässä

Minkä ikäinen sinä olet kun et tiedä että tietokoneen saamiseksi tarvitaan rahaa?

Toimivia ja käytettyjä läppäreitä saa parilla kympillä, jostakin it-alan yrityksestä ja Tori.fi.

Olen kasikymppinen eläkeläinen ja viimeiseksi ostetusta läppäristä maksoin 30€ ja sain vielä 3kk takuun ja hyvin on toiminut jo pari vuotta, kun käytän paljon kännykkään.

Ihmettelen, miten joku viisikymppinen on pudonnut noin tästä ajasta ja kehityksestä ja on vielä yliopistoon pyrkimässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satasen läppäreissä ei kestä akku kuin tunnin-ehkä kaksi, jos tekee aktiivisesti niillä jotain.

Hankkii sitten uuen akun ja laittaa säästövirrat eikä täysiä tehoja.

Vierailija
44/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolottaa hänen puolestaan.

Vierailija
45/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkäs nuo vaatimukset muuten on? Mulla ei olisi läppäriä, useampi iPad löytyisi. Käviskö se? Aika outoa on, jos ei edes tablettia löydy ihan kaikilta. Toki, jos se ei kelpaa, sit ymmärrän paremmin.

No sit en ihmettele yhtään että ärsyttää. En mäkään lähtisi läppäriä hankkimaan päästkokeiden vuoksi.

Jep. Takapajula mikä takapajula. Meillä lapset käy koulua ulkomailla ja pääasiallinen työskentelyväline on jo ala-asteella iPad. Joku läppärivaade on kyllä ihan naurettava nykypäivänä.

Missäköhän ulkomailla te asutte muka? Ei tällaista älylaitekiimaa ole missään niin kuin Suomessa, Saksassakin lapset opiskelee ihan paperilla ja jopa kaunokirjoitusta (mikä on tutkitusti hyväksi aivoille ja käden ja silmin yhteistyölle); kännyköiden tuonti kouluun on alakoulussa yksiselitteisesti kielletty, vaikka olisi vaan repussa!

Kyllä täälläkin kirjoitetaan käsin ja kaunoa, tekstausta jne., mutta kaikki muu tehdään padilla. Ja UAEssä asutaan. Onpas outoa, jos Saksa jättäytyy jälkeen tossa asiassa. Ja mistä kiimasta Suomessa puhut?

Vierailija
46/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoissa on tietokoneluokat jossa voi tehdä gradua ja muita opiskeluita. Ei tarvitse välttämättä omaa konetta. Pääsykokeeseen ei pitäisi tarvita omaa konetta tai sellaisen voisi lainata, koska eriarvoistavaa. Ehtii koneen gankkia myöhemmin jos todella pääsee ja ottaa vaikka lainaa. Tosin läppäreitä saa kk-maksullakin puhelinliikkeistä.

Vierailija
47/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täälläkin kirjoitetaan käsin ja kaunoa, tekstausta jne., mutta kaikki muu tehdään padilla. Ja UAEssä asutaan. Onpas outoa, jos Saksa jättäytyy jälkeen tossa asiassa. Ja mistä kiimasta Suomessa puhut?

Me muutettiin Suomeen takaisin vuosi sitten ja voi luoja että mua ärsyttää ne lippulaput ja vihkot 😅 Totuttiin siihen että läksyt oli padilla ja yksilölliset sellaiset. Lapsi teki padilla koulussa kaiken muun paitsi käsin kirjoituksen ja artin, saisi kyllä tulla Suomeenkin.

-eri

Vierailija
48/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän taivaanrannan maalari taas on kyseessä, jos ei lähes viisikymppisellä ihmisellä ole rahaa tietokoneeseen. Minusta ihan hyvä, että jää ilman opiskelupaikkaa, koska tuommoinen tutkintoharrastelu pelkän oman mielihyvän ja statuksen nostamisen vuoksi on silkkaa yhteiskunnan varojen väärinkäyttöä. Ei sanallakaan mainita mitä hän olisi sillä tutkinnollaan tehnyt muuta kuin hemmotellut itseään.

Vierailija
49/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

200€ näyttäisi olevan Powerissa halvin Azus. Eli jos vaikka vuosi sitten on tiennyt, että yliopistoon haluaa se olisi ollut 17€/ kk säästöön, niiin nyt olisi kone.

Vierailija
50/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yliopisto ei vastaa puhelimeen ja Opintopolussa asiakaspalvelua hoitaa chattibotti. En ole saanut vastauksia kysymyksiini."

🤣 niin tyypillistä valtion työntekijää.

Ennen sentään noi kansliat olivat auki klo 9-11.

No arvaapa mistä tällainen asiakaspalvelu johtuu???

...yllätys, yllätys siitä, että työntekijöitä ei ole tarpeeksi. Rahoitusta leikataan, säästetään, on pakko suunnata kohti digi"palveluita", halusimme tai emme, ja tällaistahan se sitten on. Terkut julkiselta sektorilta. Ei ole työntekijöiden valinta todellakaan! Haluaisin palvella mutta resurssia ei oikein ole.

Mitä järkeä on pitää jotakin kansliaa auki 8-16 ja palkata henkilökuntaa, jos sitä ei kukaan käytä tai yksi ihminen saattaa soittaa numeroon?

Näin on käynyt monella alalla, kun ihmiset hoitavat asiansa netissä mihin vuorokauden aikaan tahansa, eivätkä halua tulla konkreettisesti paikanpäälle. Tästä esimerkkinä verohallinto, ei sinne enää tule ketään asioimaan paperisen veroilmoituksen kanssa, ei edes vanhukset, kun ovat tottuneet käyttämään nettiä.

Siellä "kansliassa" tehdään usein muutakin kuin pelkkää asiakaspalvelua. Asiakaspalvelu on vain yksi osa työtä, harvoin ketään on palkattu vain sitä varten niin että peukaloita pyöritellään sillä välin jos kukaan ei käy tai soita.

Vierailija
51/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on täällä sanonut, että viimeistään opinnoissa sen läppärin tarvitsee, mutta mitä jos on se pöytäkone tai tabletti niin, ettei vielä tarvitse läppäriä ja sitten ei pääse kouluun. Kyllä minuakin ärsyttäisi yhtä pääsykoetta varten ostaa läppäri.

Mun tuttu kertoi, että ilman läppäriä ei pääse sisään koesaliin, mutta jos läppäri ei toimi tai simahtaa kesken kaiken, salissa on kyllä varaläppäreitä. Eli jos hommaa vaikka rikkinäisen läppärin jostain ilmaiseksi ja sitten kokeen alussa kertoo, että kone hajosi niin saa lainakoneen.

Vierailija
52/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululta saa kyllä lainaksi läppärin, kunhan ilmoittaa sinne ajoissa.

Vierailija
53/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on täällä sanonut, että viimeistään opinnoissa sen läppärin tarvitsee, mutta mitä jos on se pöytäkone tai tabletti niin, ettei vielä tarvitse läppäriä ja sitten ei pääse kouluun. Kyllä minuakin ärsyttäisi yhtä pääsykoetta varten ostaa läppäri.

Mun tuttu kertoi, että ilman läppäriä ei pääse sisään koesaliin, mutta jos läppäri ei toimi tai simahtaa kesken kaiken, salissa on kyllä varaläppäreitä. Eli jos hommaa vaikka rikkinäisen läppärin jostain ilmaiseksi ja sitten kokeen alussa kertoo, että kone hajosi niin saa lainakoneen.

Niin ja mitä jos ei saa opiskelupaikkaa sillä kerralla? Läppäri jää tarpeettomaksi seuraavaksi vuodeksi ja hyvä läppäri maksaa kuitenkin vähintään 400e, sille rahalle saattaisi muutakin käyttöä olla.

Vierailija
54/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhä tuollainen läppäri ole kätevämpi jo muuttokuormassa sieltä Ranskasta kuin pöytätietokone. 

Vierailija
55/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovin iso unelma jos tästä jää kiinni. Ostin itse teknologia-alan opintoihin macbook airin, jota maksoin 30€/kk kolmen vuoden ajan. Nyt ostin kalliimman koneen, sekin vain 42€/kk. Joku 400€ kone olisi sitten vähän päälle kympin kuussa. Telian ja Elisan kautta olen ostanut, kun siellä luottokauppa on koroton.

Jos haluaa oikeasti jotain, on valmis siihen sijoittamaan senkin uhalla, että ei vielä onnistu.

Vierailija
56/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhä tuollainen läppäri ole kätevämpi jo muuttokuormassa sieltä Ranskasta kuin pöytätietokone. 

Itseasiassa ei ole.

Vierailija
57/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maz kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli liki 50-v ihminen ei keksi mistä saisi itselleen tietokoneen yliopiston pääsykokeeseen, niin a) ei halua sinne b) haluaa vain 5 min julkisuudessa c) on omaksunut arvot mulle kaikki heti, joku muu tekee työn.

Ei tuolla asenteella pärjää nykyajan työelämässä

Minkä ikäinen sinä olet kun et tiedä että tietokoneen saamiseksi tarvitaan rahaa?

Käytettyjä läppäreitä saa tyyliin satasella, mutta sellasta ei kehtaa viedä porvari kaveriporukan nähtäväksi.

Tuskin löytyy sellaista, millä pärjää nykyään opinnoissa. Pari vuotta vanha läppäri ei enää täyttänyt opintojen vaatimuksia, ainakaan tuolla minne itse hain. Siksi ostin uuden. Tekniikka kehittyy. Ei se riitä, että koneella pääsee nettiin. Aika paljon pitää pyörittää ohjelmia.

Kieltenopskelija tuskin tarvitsee montaa erilaista ohjelmaa. Netti, word ja jokin käännösohjelma. Lisäksi PP esitysten tekoon. Niillä pärjännee.

Vierailija
58/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kovin iso unelma jos tästä jää kiinni. Ostin itse teknologia-alan opintoihin macbook airin, jota maksoin 30€/kk kolmen vuoden ajan. Nyt ostin kalliimman koneen, sekin vain 42€/kk. Joku 400€ kone olisi sitten vähän päälle kympin kuussa. Telian ja Elisan kautta olen ostanut, kun siellä luottokauppa on koroton.

Jos haluaa oikeasti jotain, on valmis siihen sijoittamaan senkin uhalla, että ei vielä onnistu.

Jos ei ole varaa ostaa suoraan jotakin, missään tapauksessa ei kannata osamaksuansaan astua. Köyhällä ole varaa ottaa mitään *silläkin uhalla*-riskejä.

Vierailija
59/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yliopisto ei vastaa puhelimeen ja Opintopolussa asiakaspalvelua hoitaa chattibotti. En ole saanut vastauksia kysymyksiini."

🤣 niin tyypillistä valtion työntekijää.

Ennen sentään noi kansliat olivat auki klo 9-11.

Eivät ole valtion työntekijöitä.

Vierailija
60/77 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa ostaa suoraan jotakin, missään tapauksessa ei kannata osamaksuansaan astua. Köyhällä ole varaa ottaa mitään *silläkin uhalla*-riskejä.

Olen kaksi läppäriä tällä tapaa ostanut, kummatkin KOROTTOMASTI. Silloin se ei ole mikään ansa, sitoutuu vain maksamaan. Sen verran täytyy olla harkintakykyä että pystyy sitoutumaan pariin kymppiin tärkeän työkalun vuoksi.

Viimeisin oli HP Envy tabletti läppäri, hyvillä mielin maksan sitä edelleen. 1600€ se maksoi ihan mistä tahansa ostettuna tuolloin.

Ja edelleen, kielten opiskelijalle halvempi riittää. Jos ei unelmaan ole valmis laittamaan kymppiä kuussa seuraavat 3 vuotta niin ei se ole tärkeä unelma.