Minkä ikäisenä sinulle tehtiin ensimmäiset korvakoru reiät?
Ihan vain mielenkiinnosta kysyn. Otin eilen itselleni toiset reiät korviin ja tänä vuonna tulee 16 vuotta, kun sain ensimmäiset reiät korviini. Sain ne kesällä, kun lopetin esikoulun ja aloitin peruskoulun.
Kommentit (39)
Borggana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ensimmäiset? Meinaatko että ne kasvaa umpeen?
Ei vaan ENSIN TEHDYT!
Ei ainakaan minulla ole kuin yksi reikä per korva ja ne tehtiin, kun olin tienannut ensin itse rahat niihin eli noin 18 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Minä sain teininä korviini reiät ja korvakorut. Sitten kerran hukkasin toisen ja päätin ottaa toisenkin pois enkä laittanut uusia koruja tilalle, nykyisin minulla ei enää ole niitä reikiä, ne menivät umpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Minä sain teininä korviini reiät ja korvakorut. Sitten kerran hukkasin toisen ja päätin ottaa toisenkin pois enkä laittanut uusia koruja tilalle, nykyisin minulla ei enää ole niitä reikiä, ne menivät umpeen.
Minulla muuten tapahtui ala-asteella sama. Kun olin välitunnilla, en tiedä mitä tapahtui, mutta multa irtosi toisesta korvasta nappikorvakoru. No meni useampi kuukausi ja yksi opettaja löysi sen puuttuvan korvakoruun lukkoineen ja tunnisti sen minun korvakorukseni.
AP.
Vierailija kirjoitti:
Borggana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ENSIN TEHDYT!
Ei ainakaan minulla ole kuin yksi reikä per korva ja ne tehtiin, kun olin tienannut ensin itse rahat niihin eli noin 18 vuotiaana.
Eli ensin tehdyt...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne voi kasvaa umpeen.
Itse sain ensimmäiset reiät ja korvakorut 8 v lahjaksi. Äiti oli aina sanonut, että vasta ripille päästessä, mutta täti toi korut lahjaksi.
Vuosien varrella tein töitä, jossa koruja ei saanut pitää. Jaksoin harvoin laittaa koruja enää illaksi. Toinen reikä meni jossain vaiheessa kokonaan umpeen ja toinen puoliksi. Kun vaihdoin alaa, noin nelikymppisenä, kävin lävistäjällä laitattamassa uudet reiät.
Kuka psykopaatti lävistää pikkulapsia? Varsinkin vauvoja😱
7 v kultasepänliikkeessä 80-luvulla.
Olin 5v, siskolle oli kumminsa luvannut lahjaksi korvakorut ja minä tietysti halusin itselleni myös, niin mummi heltyi :) Siitä menikin sitten kymmenkunta vuotta, ennen kuin laitatin lisää reikiä korviin, nyt on kaikkiaan 7 ja yksi lävistys.
En saanut lapsena ollenkaan korvakoruja. En omista vieläkään korvakorureikiä
Minulla ei ole korvissa reikiä, mutta on nännilävistys. Vastasin "yli 30-vuotiaana", koska voihan se toki olla, että joskus otan vielä korviin reikiä, mutta kun on lävistys, en voinut vastata myöskään ettei ole lävistyksiä. Miksi elämä on aina tehty niin vaikeaksi? Haluaisin muuten kielen halkaisun!
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole korvissa reikiä, mutta on nännilävistys. Vastasin "yli 30-vuotiaana", koska voihan se toki olla, että joskus otan vielä korviin reikiä, mutta kun on lävistys, en voinut vastata myöskään ettei ole lävistyksiä. Miksi elämä on aina tehty niin vaikeaksi? Haluaisin muuten kielen halkaisun!
Vaikka korvakorut ovat lävistysmääritelmien mukaan lävistys, niitä ei mielletä lävistyksiksi. Varsinkin, kun niitä tehdään myös alle 10-vuotialle "tavallisten läsvistysten" ollessa edelleen "täysi-ikäiselle"
Tietysti ala-ikäiselläkin täytyy olla lupa korvakoruihin, mutta helpoimmin 5-vuotias luvan korvien rei'itykseen, kuin lukion aloittava nenäkoruun yms "normi" läväreihin.
Sen takia tämä oli vain korvakoruista ja viimeinen vaihtoehto oli vain yleisesti koruja varten tehdyistä rei'istä. Jos voisin muokata aloitusviestiä, laittaisin molemmista sukupuolista erikseen "en omista lävistys reikiä", koska yleisestihän korvakorut ovat "naisten juttu" ja miehillä korvakorut ovat yleensä venytykset. En ainakaan muista nähneeni "normaaleja" korvakoruja miehellä. Ainoastaan venytykset
AP.
Bdixnwbgosjqncpsjwnglcjsnbe ökwbwkfösnelf8qhwvglckd 666
Vierailija kirjoitti:
Jep, oon sitä vastaan että vanhemmat saa teettää lapselleen pysyviä kosmeettisia muutoksia joilla ei ole lääketieteellistä pakkoa. Tehkööt vasta sitten kun lapsi voi antaa suostumuksensa, tai itseasiassa, vielä parempi jos se halu lähtee lapsesta ja alaikäisten vanhemmat sitten antavat suostumuksensa.
En ollut enää ihan pikkulapsi, vaan ehkä toisella luokalla kun iskä vei mut korvien lävistykseen, en ois niitä halunnut, mutta iskälle oli turha sanoa vastaan kun se oli jotain saanut päähänsä. Ne korvikset oli yököttävät, enkä niitä kauaa käyttänyt ja nykyäänkään en tykkää pitää koruja.
Vanhempani olivat aika vanhanaikaisia, ja äiti oli luvannut että saan korvikset kun olen käynyt rippikoulun, niinkuin hän aikanaan. Tästä periaatteesta hän kuitenkin löysäsi sen verran, että yläasteelle mennessä sai reiät ottaa. Tämä tapahtui 80-luvulla. Omat tyttäret saivat kolmisen vuosikymmentä myöhemmin korvakorut reikineen kolmannen luokan jouluna lahjaksi.
Olin 7-vuotias ja vuosi oli 1974. Eikä silloin vielä mistään lävistyksistä puhuttu, vaan reiät ne oli vaan korvissa korvakoruja varten. Muistan, että se oli aika kivuliasta, sillä siihen aikaan ensimmäiset korvakorut piti olla renkaat. Ensin tökättiin se reikä korvaan ja sitten piti vielä pyöritellä se rengas siihen reikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, oon sitä vastaan että vanhemmat saa teettää lapselleen pysyviä kosmeettisia muutoksia joilla ei ole lääketieteellistä pakkoa. Tehkööt vasta sitten kun lapsi voi antaa suostumuksensa, tai itseasiassa, vielä parempi jos se halu lähtee lapsesta ja alaikäisten vanhemmat sitten antavat suostumuksensa.
En ollut enää ihan pikkulapsi, vaan ehkä toisella luokalla kun iskä vei mut korvien lävistykseen, en ois niitä halunnut, mutta iskälle oli turha sanoa vastaan kun se oli jotain saanut päähänsä. Ne korvikset oli yököttävät, enkä niitä kauaa käyttänyt ja nykyäänkään en tykkää pitää koruja.
Itse olen sitä mieltä, että jos on pakko saada alaikäisenä, aikaisintaan 7-vuotiaana. Ei esikoulaiselle ja varsinkaan alle 5-vuotiaille
Pipip pipip pipip piip piip piip pipip pipip pipip
Ei vaan ENSIN TEHDYT!