Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehden psykologi väittää että introverttius on ongelma

Vierailija
21.05.2023 |

Eiköhän se ongelma kuitenkin ole niissä muissa jotka haluaa sekaantua toisten asioihin.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä on ambiverttejä. Periaatteessa jatkumon ääripäät, eli todella vahva introversio tai todella vahva ekstroversio, luovat ongelmia.

Vierailija
42/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ihmisistä on ambiverttejä. Periaatteessa jatkumon ääripäät, eli todella vahva introversio tai todella vahva ekstroversio, luovat ongelmia.

Minulla on todella vahva introversio, enkä ymmärrä, mitä ongelmia se on minulla luonut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt itseäni aikuisiällä introverttinä, mutta alkanut miettiä, olenkohan edes oikeasti/olisinkohan ilman vuosikymmeniä jatkunutta väkivaltaa ja kiusaamista ja sillä ja köyhyydellä muista eristämistä. Ehkä olenkin vaan pakon alla oppinut olemaan hiljaa ja yksin, vaikkei se edes ole minulle oikeasti luontaisinta. Lapsena olin kuitenkin sellainen iloinen höpöttelijä, mutta kait se saatiin tuhottua väkivallalla, turvattomuudella, raivokohtauksilla, torumisella jne. kotona ja kiusaamalla ja eristämällä koulussakin.

Jos jutussa oli jotain tuollaista pohdintaa, niin ymmärrän ja olisi kiva päästä lukemaan se, mutta köyhänä ei toki pääse, eristetään tiedonjaostakin medioita myöten. Intovertismissä ei todellakaan ole mitään ongelmaa ja vikaa, mutta surullista, jos väkivallan myötä muutetaan väkisin toisne persoonaa väkisin vaiennetuksi ja sisäänäinkääntyneeksi kuten epäilen itselleni käyneen.

Vierailija
44/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on todella vahva introversio, enkä ymmärrä, mitä ongelmia se on minulla luonut?

Esim. vietät tällä palstalla aivan liikaa aikaa.

Vierailija
45/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina, kun Iltalehden otsikossa mainitaan sana "asiantuntija", skippaan koko artikkelin. Odotettavissa melko usein ohutta analyysiä, toimittajan omaa näkemystä ja usein riehakasta raflaavien otsikoiden repimistä.

En yleensäkään käsitä, miten jotkut voivat pitää tämän julkaisun juttuja minään luotettavana lähteenä.

Vierailija
46/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on asiakaspalvelutyössä itseään introverttina pitäviä nuoria 16-25v. henkilöitä. Ovat ihan parhaita. Tulevat paikalle, tekevät työt, osaavat käyttäytyä asiakkaita kohtaan, asiakeskeisyys myös etu kun aika ei mene pölöttämiseen. Tv. Yrittäjä

Täyttä paskaa. Olet työtön autisti.

Kiitos samoin.

Vierailija
47/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ääri-introvertti ja koen sen siinä mielessä ongelmaksi, että se tekee sopeutumisen työpaikkoihin ihan hiton vaikeaksi. Melkein kaikissa töissä pitää olla ihmisten kanssa tekemisissä ja jos et ole suuna päänä kailottamassa omista asioistasi tai lähde juoruiluporukoihin mukaan, sinut otetaan heti silmätikuksi. Just nyt olen todella onnellinen työpaikastani, jossa saan tehdä työtä itsenäisesti, vaikka se asiakaspalvelua onkin ja todella kuluttavaa sekin. Lyhyissä asiakaspalvelukohtaamisissa introverttius ei yleensä ole muille mikään suuri ongelma, toisin kuin tiimityössä, jossa ollaan tekemisissä samojen ihmisten kanssa koko ajan.

Olen kyllä toiveikas että tulevaisuudessa päädyn vielä työhön, jossa ihmiskontaktien määrä on minimaalinen. Siihen olen parhaillaan pyrkimässä.

Vierailija
48/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ääri-introvertti ja koen sen siinä mielessä ongelmaksi, että se tekee sopeutumisen työpaikkoihin ihan hiton vaikeaksi. Melkein kaikissa töissä pitää olla ihmisten kanssa tekemisissä ja jos et ole suuna päänä kailottamassa omista asioistasi tai lähde juoruiluporukoihin mukaan, sinut otetaan heti silmätikuksi. Just nyt olen todella onnellinen työpaikastani, jossa saan tehdä työtä itsenäisesti, vaikka se asiakaspalvelua onkin ja todella kuluttavaa sekin. Lyhyissä asiakaspalvelukohtaamisissa introverttius ei yleensä ole muille mikään suuri ongelma, toisin kuin tiimityössä, jossa ollaan tekemisissä samojen ihmisten kanssa koko ajan.

Olen kyllä toiveikas että tulevaisuudessa päädyn vielä työhön, jossa ihmiskontaktien määrä on minimaalinen. Siihen olen parhaillaan pyrkimässä.

Tunnistatko kommentistasi negatiivisuutesi? Juuri se on ongelma.

Vierailija
49/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mut onhan se ihan faktaa, että ulkomaailma/työelämä suosii ekstroverttejä. Ei siihen pysty omalla asenteella vaikuttamaan.

T.eri

Vierailija
50/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllistämälä lisää itsemurhia! Jeeeeeeeeeee

Vierailija
51/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä et ole sitten niin äärimmäisen introvertti, kuin luulet, jos et ole huomannut minkäänlaisia ongelmia. Minulla ainakin on ollut jonkin verran ongelmia elämässä introversion takia, etenkin työelämässä.

T. Ääri-introvertti

Vierailija
52/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tunnistan ja tunnistan myös mikä sen on aiheuttanut. Jos aina tietynlaisissa tilanteissa huomaa saavansa pelkkää paskaa niskaan, niin aika erikoista on, jos se ei vaikuta mitenkään suhtautumiseen. Mä allekirjoitan sen että helvetti on toiset ihmiset.

Vierailija
53/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te introvertit ette sitten yhtään olekaan jotenkin parempia ihmisiä, ettehän?

Kuin esimerkiksi mollaamanne ekstrovertit.

Ihmettelen näissä aina, kun introvertit älähtävät ja kuinka tylysti ja ilkeästi puhuvat muista (kuin omantyyppisistä) ihmisistä.

Jos introvertti vaatii muita ymmärtämään omaa ajatuksenjuoksuaan niin miksei samanlailla nämä muut voi vaatia heitä ymmärtämän muuntyyppisen ihmisen ajatuksenjuoksua?

Onko introvertti se ainoa "oikeanlainen" ihmistyyppi.

Pitääkö ymmärtää vain yhteen suuntaan.

Vierailija
54/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertit vaativat saada tehdä työtä jossa olisi mahdollisimman vähän muita ihmisiä. Eikö ongelma ole silloin introvertin eikä niiden muiden ihmisten.

Aika mahdotonta on luoda työpaikkoja joissa jokainen työskentelisi yksin eikä kukaan esimerkiksi haluaisi olla asiakkaiden kanssa tekemisissä. Ei työtehtäviä voi kovin paljon valkata. Se olisi väärin muita kohtaan.

Työpaikoilla usein on paljonkin erilaisia ihmisiä yhdessä ja monesti ne asiakkaat ovat tärkeitä, elle tärkeimpiä.

Tuntuu, että introvertit ovat monesti aika itsekkäitä ja vaativat ymmärtämystä muilta. Mutta kovin kehnosti he itse suvaitsevat ja ymmärtävät muita.

Vierailija
55/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut uskomasta erilaisten terapeuttien ja psykiatrien höpötyksiin jo kauan sitten. 

Vierailija
56/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis mutta yllättävän usein ekstrovertit määrittävät itsensä introverteiksi, mistähän johtuu? Esimerkiksi superekstrovertit kaverini ja poikaystäväni uskoivat olevansa ekstroverttejä. Käskin heitä tekemään MBTI-persoonallisuustestin ja ylläripylläri olivat hyvin vahvasti ekstroverttejä, niin kuin ounastelinkin.

Miksei ikinä toisinpäin?

Vierailija
57/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mut onhan se ihan faktaa, että ulkomaailma/työelämä suosii ekstroverttejä. Ei siihen pysty omalla asenteella vaikuttamaan.

T.eri

Tietenkin suosii, he pystyvät tulemaan toimeen muiden ihmisten kanssa.

Täällähän kaiken aikaa puhutaan, että muut ihmiset ovat helvetistä, koko ajan joku hakee töitä, että saisi olla mahdollisimman vähän tekemisissä ihmisten kanssa, asiakaspalvelu on vaikeaa jne.

Jos vaatimuksia ja rajoituksia työn suhteen itsellä on kvin paljon ei ole varmaan halutuinta työvoimaa.

Moni työ on nykyään sellaista missä joutuu olemaan tekemisissä ihmisten kanssa. Oikeastaan aika harva työ on sellaista missä ei joutuisi.

Muiden ihmisten sietäminen on aika perusasia työelämässä.

Vierailija
58/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis mutta yllättävän usein ekstrovertit määrittävät itsensä introverteiksi, mistähän johtuu? Esimerkiksi superekstrovertit kaverini ja poikaystäväni uskoivat olevansa ekstroverttejä. Käskin heitä tekemään MBTI-persoonallisuustestin ja ylläripylläri olivat hyvin vahvasti ekstroverttejä, niin kuin ounastelinkin.

Miksei ikinä toisinpäin?

Siis uskoivat olevansa INTROVERTTEJÄ. Hitto tätä mun kirjoittamista.

Vierailija
59/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikalla ne introvertimmat tekee kaikki työt, kun yltiösosiaalisten aika menee hölöttämiseen. Mietitään loputtomiin asti, miten joku olisi paras hoitaa ja kaikki aika menee siihen. Joku toinen vaan ottaa ja hoitaa sen asian ilman tuota turhaa hölöttämistä. Kaikkea ei myöskään tarvitsisi selostaa ääneen. Mun ei tarvi joka sekunti tietää, mitä se ekstrovertti on tekemässä. Rasittava tapa tuo jatkuva selostaminen, jonka lisäksi pitäisi olla joka hemmetin asiasta pitämässä jotain aikaavieviä palavereita, josta ei ole kellekään mitään hyötyä. Sielläkin sitten kuunnellaan näitä hölöttäjiä ja pohditaan turhia. Selittäjät ja tekijät on asia erikseen.

Silti rekryissä aina jotenkin painotetaan ekstroverttejä piirteitä. Se on ärsyttävää, koska he eivät todellakaan ole niitä tehokkaimpia ja parhaita työntekijöitä.

Vierailija
60/71 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa ongelma on siinä, ettei introverttiutta hyväksytä vielä näin 2020-luvullakaan vaan kaikkien pitäisi olla yhteiskunnassa samanlaisia ekstroverttejä. Introa pidetään usein jotenkin näkemyksettömänä, taantumuksellisena ja jopa tyhmänä joka ei tajuaisi mitään vaikka eihän tuo luonteenpiirre kerro esim ihmisen älystä yhtään mitään. Saati että tekisi ihmisistä samanlaisia kaikissa asioissa/ajatuksissaan.

Pikkuhiljaa voisi nämä psykologit lopettaa tuon ihmisten negatiivisen lokeroinnin ja alkaa ennemmin kertoa siitä kuinka on kaikkien etu että ihmiset on erilaisia myös tässä asiassa eikä kenenkään pidä yrittää olla mitään muuta kuin oikeasti on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan