Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"ADHD-lääkereseptejä ja ylidiagnisointia halutaan vähentää"

Vierailija
21.05.2023 |

"ADHD-lääkereseptejä ja ylidiagnisointia halutaan vähentää. ADHD:ta on viimeisien vuosien aikana ylidiagnisoitu ja stimulanttireseptien määrä on kasvanut hurjasti. Yritämme nyt mitätöidä virheellisiä diagnooseja ja lääkemääräyksiä jota epäillään olevan ainakin 50% kaikista diagnisoiduista. Ei ole terveellistä että moni syö turhaan huumausaineeksi luokiteltavia lääkkeitä, sanoo asiantuntija"

Pelottaa jos minun diagnoonisin mitätöidään :( lääkitys on auttanut minua hirveästi selviämään yliopistossa

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonni. Kiitos vaan menestysdouppaajat. Nyt ei sitten oikeasti tarvitsevatkaan saa enää lääkkeitä.

Vierailija
22/32 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessani ei tiedetty ADHD:sta, lukihäiriöstä tai autismista mitään. Itselläni todennäköisesti diagnosoitaisiin ADHD nykytietämyksellä. Netissä tekemäni testit viittaavat siihen. Itselleni keskittymiskyky on myös todella kriittinen työkalu ja mielelläni kyllä sitä parantaisin vaikkei ADHD:tä tai ADD:tä olisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nonni. Kiitos vaan menestysdouppaajat. Nyt ei sitten oikeasti tarvitsevatkaan saa enää lääkkeitä.

Mitä väärää on siinä jos käyttäisikin ADHD-lääkkeitä työssä tai opiskelussa jaksamiseen? Kaikki kun tosiaankaan eivät herää viikkoon virtaa ja iloa täynnä.

Vierailija
24/32 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD- lääkkeissä on amfetamiinia ja se mietityttää minua kovasti. En halua että lapselleni syötetään huumausainetta. 

Se on ainoa tehokas lääke ko. sairauteen. Haluatko todella rangaista lastasi sairaudestaan vain, koska moralismi. Ei kyllä missään muualla kuin Suomessa pakoteta lasta mieluummin kärsimään koko elämänsä ja kuolemaan nuorena, koska äidin moralismi.

Vaaralliseksi amfetamiini muuttuu vasta kun siitä tehdään väkisin laitonta. Kun siihen tuodaan epäpuhtaudet ja vaihtelevat pitoisuudet, kovat hinnat ja suonensisäinen käyttö. Nämä kaikki johtuvat suoraan laittomuudesta. Mikä helvetti teitä moralisteja oikein vaivaa? Alkoholikin oli yli satakertaa tappavampaa nimenomaan laittomana, mutta sitä ette haluakaan kieltää. Koska käytätte sitä itse. Kaiken moralismin takana oli sittenkin vain epäterve itsekkyys ja kateus. Jopa omaa lasta kohtaan.

Tuollainen ei ansaitse lapsia.

Vierailija
25/32 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin se menee. ADHD-lääkkeet, bentsot... kaikki hyvä olo on saatava pois kansalta ja tilalle aivot, kehon ja aktiivisuuden tuhoavia neuroleptejä, beetasalpaajia, SSRI-lääkkeitä ja muita hirveitä sekä turhia aivojen raiskaajia.

Adhd-lääkkeiden ja bentsojen patentit ovat rauenneet, joten nyt pitää keksiä uusia lääkkeitä ja mustamaalata vanhat.

Ilmeisesti se on jotenkin kansakunnan etu että ihmiset niukin naukin jaksavat arkeansa sen sijaan, että olo ja tekeminen helpottuisivat puolella.

Vierailija
26/32 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD- lääkkeissä on amfetamiinia ja se mietityttää minua kovasti. En halua että lapselleni syötetään huumausainetta. 

Ei niitä lapsille pitäisikään helpolla määrätä, aikuiset sen sijaan pystyvät päättämään itse omasta puolestansa.

Vierailija
27/32 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väärää on siinä jos käyttäisikin ADHD-lääkkeitä työssä tai opiskelussa jaksamiseen? Kaikki kun tosiaankaan eivät herää viikkoon virtaa ja iloa täynnä.

Todennäköisesti suurin osa ei herää viikkoon virtaa ja iloa täynnä. ADHD lääkkeet antaa epäreilua kilpailuetua.

Vierailija
28/32 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti suurin osa ei herää viikkoon virtaa ja iloa täynnä. ADHD lääkkeet antaa epäreilua kilpailuetua.

ADHD-lääkkeet ei toimi kunnolla jos on nukkunut huonosti. Lisäksi ne ei toimi kuin vasta jonkin aikaa lääkkeen ottamisen jälkeen. Ei siis toimi kun herää, kun niitä ei vielä ole edes syönyt.

Itse en huomaa mitään olon muutosta kun lääke alkaa toimia muuten kuin että saan normaaleita asioita tehtyä ilman hirveää vitkuttelua ja omiin ajatuksiini vaipumista.

Vierailija
29/32 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sulla kovin vaikea ADHD ole, koska olet päässyt yliopistoon opiskelemaan. On sulla ainakin hyvä keskittymiskyky.

En halua ap:n tilannetta kommentoida kun en siitä tiedä, mutta hyvin pärjäävät hakee nyt diagnooseja yksityiseltä. Itselläni tuttavapiirissä useampi viime vuosina ADHD-diagnoosin saanut, kaikilla vähintään yksi korkeakoulututkinto (useammalla useampikin) ja työ/firma, perussiisti koti, harrastuksia jne. Usealla hyvä parisuhde, lapsia tai eläimiä myös. 

Kuulemma laskuja tulee maksettua vasta viime tipassa tai jotain sähläystä elämässä, ilmeisesti ei vaan siedetä epätäydellisyyttä? 

No ulospäin voi kaikki näyttää hyvältä mutta ADHD-ihmisellä "normaalin" arjen pyörittäminen voi olla hyvin uuvuttavaa ja stressaavaa. Itse olen korkeakoulutettu, työssä käyvä ja perheellinen, sain diagnoosin vasta aikuisena. Mietin ennen että miten helvetissä muut ihmiset jaksaa töiden ohella tehdä mitään! Olin jatkuvasti uupunut ja burnoutin partaalla. Ainakin julkisella tutkimukset ovat hyvin perusteellisia ja kaikki pengotaan neuvolasta lähtien joten ei niitä diagnooseja saa jos on vähän "epätäydellinen".

Vierailija
30/32 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD-lääkkeet ei toimi kunnolla jos on nukkunut huonosti. Lisäksi ne ei toimi kuin vasta jonkin aikaa lääkkeen ottamisen jälkeen. Ei siis toimi kun herää, kun niitä ei vielä ole edes syönyt.

Itse en huomaa mitään olon muutosta kun lääke alkaa toimia muuten kuin että saan normaaleita asioita tehtyä ilman hirveää vitkuttelua ja omiin ajatuksiini vaipumista.

Mutta se vitkuttelu ja omiin ajatuksiin vaipuminen on hyvin normaalia monille niille joita ei ole diagnosoitu ja jotka ei syö lääkkeitä.

Vierailija
31/32 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni jolla on oikeasti ADHD mutta ei saa lääkettä (vanhemmat ei anna) sortuu nuorina/nuorina aikuisina huumausaineisiin säädelläkseen aivotoimintaa niin että pärjäävät opinnoissa ja työelämässä. Se tie ei johda mihinkään hyvään pidemmän päälle. Mieluummin ne lääkkeet kuitenkin.

Vierailija
32/32 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se vitkuttelu ja omiin ajatuksiin vaipuminen on hyvin normaalia monille niille joita ei ole diagnosoitu ja jotka ei syö lääkkeitä.

Esimerkki meidän perheestä: astianpesukoneen tyhjennys ja täyttö. Lääkkeen kanssa menee se normaali 10min, samalla kun minä juon kahvin loppuun. Ilman lääkettä sanon asiasta monta kertaa, otan puhelimen pois, kun kahvi on juotu ja menen eri huoneeseen. Puolen tunnin päästä lapsi tulee keittiöstä, kysyn onko kone tyhjennetty ja täytetty. Menee takaisin. Puolen tunnin päästä tulee taas ulos keittiöstä, kysyn saman. Raivoaa minulle, kun pakotan häntä, enkä anna puhelinta. Puolen tunnin päästä tulee taas ulos keittiöstä ja sanoo homman olevan valmis. Osa astioista on oli edellisen kerran puhtaita, osa puhtaista pöydällä ja osa likaisista pöydällä. En anna puhelinta. Vartin päästä saa loputkin pari astiaa koneeseen ja puhtaat kaappiin.

Sitten kiukutellaan, kun ei ole aikaa leikkiä.

Eikä siis ole mitenkään vakava adhd tapaus, ilman lääkkeitä vaan ei suju mikään mikä ei ole siinä hänen hyperfokuksessa. Ilman lääkkeitä karkaili koulusta ja teki tyhmyyksiä. Nyt pärjää koulupäivät hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme