Äitini ei hyväksy minua.
Kerroin äitilleni epäilystäni minulla olevan adhd. Lisäksi koulusta oli tullut kyselyä haluanko testeihin ja sieltä vahvaa suositusta niihin menoon. Lisäksi minulle aiemmin oli tehty hojks, koska en saa tunneilla tehtäviä tehdyksi, vaikea keskittyä ja vaikeeaa kuunnella ohjeita. Öitini kuitenkin reagoi asiaan kieltämällä ongelmat. Keksi asioita jotka eivät edes pitäneet paikkansa esim pystyin pienenä lapsen apuurtämään helposti 4h putkeen tekemättä mitään muuta. Sitten kun sanoin että haluan mennä niihin silti, koska siitä ei voi olla mitään haittaa ja jos hän on sitä mieltä etten edes saa diagnoosia mitä niissä testeissä sitten niin pahaa voi olla. Loppujenlopuksi hän päätyi kiristämään sillä että ottaa etuuksiani pois esim asun omillani vaikka olen alaikäinen, että täytyy purkaa vuokrasopimus kun kerran näin plajon minulla ongelmia on. Eli en ottanut apua vastaan, koska koin että odotan puolitoista vuotta niin olen täysi-ikäinen, jolloin ei kuulu vanhemmillebi mitä teen. Voisitteko auttaa minua ymmärtämään äitini puoli asiasta. Kaksi viikkoa kulunut eikä äitini ole muuttanut mielipidettään.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi äitisi pitäisi edes tietää, että menet kyseiseen testiin? Saatikka sen tuloksesta.
Alaikäisen huoltajalle tulee ilmoittaa uusista diagnooseista. Ja ensinnäkin siihen diagnoosiin tarvitaan huoltajan haastattelu
Mutta testien tekemiseen ei tarvita vanhempien suostumusta, kun AP on jo yli 15v.
Vanhemman haastattelu pyritään tekemään, vaikka tutkittava olisi täysi-ikäinenkin.
Huoltaja ei voi kieltää diagnoosin antamista.
Joo mutta hän voi tehdä elämästäni tarpeeksi vaikee kun valmiiksi etöiset välit. Olen viikonloppuisin kotona ja arjen omassa asunnossani
Miksi olet viikonloppuisin äitisi luona?
Jos äitisi heittäytyy hankalaksi, tee itsestäsi lastensuojeluilmoitus.
En halua laitokseen. Kotona olo on parempi kuin laitos. Vanhempani pakottavat munut kotiin viikonlopuiksi etten vaan tee mitään tyhmää. Ihan kuin en arkena voisi ryypätä ja ryyppäisi(:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD tuntuu olevan muotia tänä päivänä. Olet vielä kovin nuori ja sulla on jotkut angstit äitiäsi kohtaan. Älä ainakaan riitele asiasta hänen kanssa ja odota et olet täysi-ikäinen ja mene vasta sitten sinne testeihin. On kuitenkin yleistä et sun ikäiset ei jaksa keskittyä ja ei aina ole kyse ADHD:sta.
Onglemani ei ole vain se etten pysty keskittymään hirveintä tässä on kun on sata miljoonaa asiaa päässä samaan aikaan enkä saa päätäni hiljaiseksi. Sitä tunnetta voisi kuvata sanomalla että tuntuu kuin olisi sata eri tv kanavaa samaan aikaan päällä.
Exäni kuvasi omaa kokemustaan AD/HD:sta juurikin tuolla tavalla, eli että on kuin olisi useita eri TV-kanavia samaan aikaan päällä.
Hakeudu vain niihin testeihin, eihän sinun äitisi tarvitse siitä tietää. Se on omaksi parhaaksesi ja auttaa sinua ymmärtämään paremmin itseäsi ja mahdollisesti saat oikeanlaista apua joka helpottaa pärjäämään arjessa. Joillekin ihmisille mikä tahansa diagnoosi on punainen vaate, ehkä äidillesikin. Mutta ajan myötä varmasti rauhoittuu ja ymmärtää, ettei tuo diagnoosi muuta sinua ihmisenä ollenkaan. Tsemppiä :)
Äitini myös uhkaili sillä että siletä tehtäisiin lasua sun muuta. Lisöksi että elämäni menee pilalle että ethän halua sitä tahallaan pilata diagnooseilla ja mitä jos et saa adhd diagnoosia. Kuulemma muuten saan jonkun mt puolen fiagnoosin ja sen jälkeen vähintäön on pilattu elämä. Lisäksi sanoi että on jo yhden lapsen eduista tapellut (isoveljelläni on adhd diagnoosi) ja ei kuulemma jaksa samaa toisen lapsen kanssa.
Sinähän kerroit jo pian olevasi täysi-ikäinen. Ihan turhaa siis mikään lasulla uhkailu. Ja vaikka saisitkin mt-diagnoosin, ei elämäsi todellakaan ole pilalla. Eivät ne diagnoosit ihmistä määritä, ne parhaimmillaan vain tuovat lisää ymmärrystä ja apua ihmiselle itselleen siitä, miksi toimii, on, tai oireilee kuten tekee.
Ymmärrän että äitisi ja hänen mielipiteensä on varmasti sinulle tärkeitä, mutta elät elämääsi ennen kaikkea itseäsi varten, joten tee sellaisia valintoja jotka sinusta tuntuvat sinua parhaiten palvelevan :) Äitisi hyväksyy asian ajan mittaan kunhan rauhoittuu, tai jos ei hyväksy, niin se on sitten sen ajan murhe. Nyt rauhassa vain menet niihin testeihin ja sitten askel kerrallaan siitä eteenpäin.
Ei tarvitse kertoa yhtään mitään. Terveystiedot on yksityisiä.
Testeistä, diagnoosista ja lääkityksestä ei tarvitse kertoa. Jos testeissä kysyvät sukulaisen näkökulmaa, niin kerro tuo ja että et voi antaa lupaa ottaa yhteyttä. Sen voit halutessasi kertoa, että veljelläsi on diagnoosi.
En osaa antaa neuvoja, mutta et ole yksin. ADHD:een ja muihin ns. pään ongelmiin liittyy omituinen stigma. Itse olen alle kouluikäisen lapsen äiti. Lapseni on vielä liian nuori tutkimuksiin, mutta varhaiskasvatuksen ja neuvolan suunnalta on tullut palautetta, että hänellä saattaisi olla keskittymishäiriö. Olen havainnut saman. Tukitoimet onkin jo otettu käyttöön varhaiskasvatuksessa. Kun kerroin tästä lapsen isoäideille, sain yllätyksekseni molemmilta täystyrmäyksen. Toinen kysyi, ettenhän vaan vie lasta mihinkään tutkimuksiin, ja toinen silmiinnähden ärtyi ja kieltäytyi kuuntelemasta, kun kerroin tukitoimista. En ole saanut heitä kertomaan suoraan, mikä heitä hiertää niin kovin tässä asiassa, mutta ajan myötä heiltä tulleista kommenteista olen päätellyt, että asiaan liittyy jonkilainen häpeä, josta ei saa puhua.
Sinun äitisi kohdalla saattaa olla kyse samasta ilmiöstä. Se ei tee hänen käytöksestä yhtään oikeutetumpaa, mutta toivon mukaan tiedät, että se käytös ei ole millään tavalla sinusta johtuvaa eikä sinun syytäsi. Toivon paljon onnea ja valoa tulevaisuuteesi!
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kertoa yhtään mitään. Terveystiedot on yksityisiä.
Testeistä, diagnoosista ja lääkityksestä ei tarvitse kertoa. Jos testeissä kysyvät sukulaisen näkökulmaa, niin kerro tuo ja että et voi antaa lupaa ottaa yhteyttä. Sen voit halutessasi kertoa, että veljelläsi on diagnoosi.
Mutta mitenköhän tuon diagnoosin kanssa käy, jos en anna vanhempiin ottaa yhteyttä.
Miksi olet viikonloppuisin äitisi luona?
Jos äitisi heittäytyy hankalaksi, tee itsestäsi lastensuojeluilmoitus.