Tukea täysimetyksen jatkamiseen..tsemppiä kaivataan :(
Poika siis 4kk vanha ja 4kk-neuvola huomenna... Meillä siis tälläine tilanne, jo 3-kk neuvolassa terkkari sanoi että sitten 4-kuisena aloitatte kiinteät, painoa oli tullut tuolloin 133g/vko. Alussa painoa tullut todella nopeasti nyt hidastunut vauhti aika paljonkin.
Poika aiemmin kakannut keltaista sinappia 2 kertaa viikossa, nyt n viikko sitten kun itse sain vatsataudin, niin vauva ruvennut kakkaamaan 4-5 krt päivässä vihreää limakakkaa. Onko hänelläkin sitten tuo vatsatauti vai ei, en tiedä muuta kuin että kotivaa' alla mitattuna paino oli pari viikkoa sitten 7,4kg (viimeksi neuvolassa 6,8) ja tänään näytti 6,8kg. :( Paniikkihan tässä taas nousee.
Allergiamahdollisuuttakin pohdin, itse olen allergikko, ja pojalla iho menee punaiseksi jos pulauttaa ja iho muutenkin kuiva ja paha peppuihottuma kesti 2kk ennen kuin parani. Nyt kestovaipat käytössä ja niillä peppu pysyy jotenkuten kunnossa eli jatkuvasti peppu meinaa mennä huonoon kuntoon. Poiaka on oikein hyväntuulinen ja nukkuu hyvin, eli mitään vatsavaivoja ei ole.
Terveydenhoitaja on todella imetysvastainen, etenkin kun puhutaan who:n imetyssuosituksista...Riitelemään sitä vissiin huomenna joudutaan :(
Harmittaa niin paljon että meinaa itku tulla...
Kommentit (11)
Vie nyt ihmees lääkäriin näytille,lapsia paljon jotka kuolleet kun kuivuneet.Ei todellakaan norm et vauvalla paino tippuu...Jos sun tissistä ei tule mitään ja nukkuminen ei riipu siitä et sais tarpeeksi.1.MERKKI KUIVUMISESTA,2.APAATTINEN,VAISU VAUVA EI JAKSA MITÄÄN.EIKÄ VÄLTTÄMÄTTÄ NEUVOLAN IHMISET TIIÄ MITÄÄN VAIK LAPSESI SAIRAS,RIIPPUU MINKÄLAINEN HKLÖ KUNTA..TIEDÄN KOKEMUKSELLA...AINA PITÄÄ OLLA TARKKANA KUIN NOIN PIENESTÄ VAUVASTA KYSE...JA RUPEA ANTAMAAN TISSIN JÄLKEEN PULLOSTA LISÄ MAITOO LAPSI EI SYÖ JOS EI NÄLKÄ..MUISTA LÄMMITTÄÄ KÄDENLÄMPÖSEKSI ENSIN MAITO..
..vaan lisäMAITOA jos jotain. Mutta jos sulta tulee hyvin maitoa ja vauva on hyväntuulinen niin mitä siinä sitten on? Selvää pässiinlihaa. Ja turha riidellä terkan kanssa, jos ei sopu synny niin myönnellä vaan ja tehdä sitten kumminkin niin kuin itsestä parhaalta tuntuu.
Omani on nyt 6kk iässä 6500g, 65cm...
jossain allergia lehdessä oli lukenut, että allergisen äidin allergiat voivat siirtyä äidinmaidon mukana lapseen? Kannattas varmaan selvittää totakin puolta? Vaikka eiköhän se allergia ole jo tarttunut jos on tarttuakseen?
Tosiaan neuvolassa sitten käytiin.. Paino on 6,940kg ja pituus 66,5cm. Eli painoa ei ole tullut tai se on ruvennut putoamaan. Jouduin maidottomalle dieetille, ja saatiin lähete Jorviin allergiatutkimuksiin ja ekaksi mennään terveyskeskukseen labraan jossa testaavat maidon ja vehnän.
Onneksi oma terkkari oli poissa ja oli tosi mukava sijainen paikalla. Ei puhettakaan kiinteiden aloittamisesta :) ja ottivat heti vakavasti tämän allergiaepäilyksen. Meillä oli siis lääkärineuvola, ja jos ei olisi ollut olisinkin varannut ajan yksityiseltä allergialääkäriltä.
Ja sitten tuosta lisämaidon antamisesta. Mulla kyllä tulee maitoa riittävästi, pakkasestakin sitä löytyy. Nuo pakastemaidot pitää nyt sit kaiketi heittää pois etten vahingossa niitä anna. Lääkäri antoi myös Almiron Pepti- reseptin jos tulee tarve antaa korviketta(lähinnä siis jos mulla menoa ja lypsäminen ei onnistuisi). Vauva nukkuu hyvin, leikkii, on iloinen ja aktiivinen vauva. Ja syö hyvin. Ja imee kyllä tissiä koska vain tarjoan, on aina ollut tissitakiainen.
Tuttipullosta(Aventin newborn) on saanut viimeksi joku reilu kuukausi sitten, ja juo vain viimeisessä hädässä eli kovin helpolla ei pulloa huoli, jos huolii enää ollenkaan, tuttikaan ei usein kelpaa, tissi se olla pitää!:)
Maidoton dieetti askarruttaa tietenkin, mutta muuten olen ihan hyvällä mielellä, asiat etenevät nyt, katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan!
Milla-79:
Vaikka eiköhän se allergia ole jo tarttunut jos on tarttuakseen?
Sen verran korjaan, että allergia ei " tartu" , vaan esim. atooppinen allergia on vahvasti perinnöllistä.
Ks. Allergia- ja Astmaliitto, http://www.allergia.com/
KL.
Tapasin juuri yhden äidin joka oli ollut vastaavassa tilanteessa ja painostuksesta aloittanut kiinteät 4 kk:n iässä. Seurauksena että vauvan paino ei noussut yhtään nopeammin sen jälkeen ja imetys loppui sitten ennen aikojaan muiden ruokien takia. Lapsi on luonnostaan pieni ja siro, sitä ei vaan neuvolassa uskottu. Ja äitiä surettaa tosi paljon imetyksen loppuminen. Toivottavasti voit jatkaa imetystä. Allergia-asioihin en osaa ottaa kantaa.
Moro,
En mikään lääkäri ole, mutta kuulostaa allergioilta. Paino tippuu, kun kakkaa normaalia useammin, vihreä kakka (haiseeko pisteliäälle?), pulauttelu, punaiset posket (tuleeko aina imetyksen jälkeen?). Itellä eka oli allegikko (muna ja maito ja yllä olevien oireiden lisäksi oireili myös iho) ja tällä hetkellä aivan samoja oireita toisella, joka nyt 6½kk. Imetin häntä täysin 6kk ikään eikä vieläkään ole saanut vastiketta, mutta kiinteisiin ollaan siirrytty. Hän menee tutkimuksiin tällä viikolla.
Jos toisella vanhemmalla on allergioita, niin todennäköisyys lapsella tulla allergikoksi on 25-50% ja jos molemmilla, niin todennäköisyys nousee jo 50-75%:iin. Ite kuulutaan tähän onnelliseen kakkosryhmään, joten olen vaan odottanut, että milloinka puhkeaa. Imetys ei sinänsä suojaa allergioilta, mutta voi siirtää sitä puhkeamaan myöhemmin tai lievittää, ettei tuu niin pahana. Mulla kummatkin allergisoituneet suoraan mun äidinmaidosta. Kuitenkin ekaa imetin 1v2kk ja tokaa aijon myös imettää 1v ikään, jos vaan tissi kelpaa. Musta ei ollut puljaamaan minkään jauheiden kanssa vaan oli helpompaa olla ite maidottomalla ja munattomalla ja imettää. Siten oli aina sapuskat mukana.
Tärkeitä musta nyt olis vaan olis selvittää, että mistä johtuu painon lasku. Onhan niitä tapauksia, että maito ei riitä, mutta musta kyllä kuulostaa enemminkin allergiatapaukselta ja sitä kantsis myös sanoa neuvolatädille ja pyytää lääkärille aika. Heti kun saat tietää, mistä allergiat johtuvat (jos ovat niistä), niin jätät vaan omasta ruokavaliosta ne aineet pois ja imetys sujuu taas ihan hyvin. Tsemppiä vaan...kyllä se siitä. Multa tulee ainakin täysi tuki imetykseen! Ja muista, että jos tuntuu liian raskaalta, niin sitten voi siirtyä myös vastikkeisiinkin (tosin jos maitoallegikko, niin perustuttelit ei sit kelpaa). Kun äiti voi hyvin, niin vauva voi hyvin :)
T: Been there, done that
Mitä jos varaisit ajan hyvälle allergologille ja keskustelisit hänen kanssaan kiinteistä ja mahdollisista allergioista? Vaihtoehtoisesti lastenlääkärille, jos allergologit ovat asuinpaikkakunnallasi vähissä. Jos lapsesi reagoi äidinmaidon kautta, niin se on kyllä paljon helpompi selvitellä imetysdieetillä ennen kiinteitä. Jos keskusteluyhteys terkkarin kanssa on huono, voisitko vaihtaa? Varmasti voi olla ihan tarpeellistakin aloittaa kiinteät, mutta ainakin itsellä on todella huono luottamus neuvoloihin ylipäätään. Meille tarjottiin myös kiinteitä, koska vauva ei allergiavaivojensa takia nukkunut kuin pieniä pätkiä. Lääkäri oli sitten kyllä toista mieltä. Jos lääkärikin, johon toivottavasti saat paremman keskusteluyhteyden, on samaa mieltä kiinteiden aloituksesta, niin saat tukea siihen päätökseen. Eihän täysimetys saa olla päämärä, vaan lapsen hyvinvointi, mutta ymmärrän kyllä ahdistuksen, jos terkkarisi on jo alusta pitäen ollut imetysvastainen. Silloin ei varmasti ole helppo luottaa hänen neuvoihinsa.
...että eihän se välttämättä ole allergiaa, vaan voi olla vaan ihan tavallinen vatsatauti, jonka vuoksi paino putoaa. Siinä tapauksessa käypä tsekkaa täältä vähän tietoa, joskos tois tukea sun ajatuksiin. Ite just etiskelin tietoa kiinteistä, kun me just niitä ollaan aloiteltu ja täältä löyty tosi hyvin tietoa. Tsemppiä imetyksen jatkamiseen ja huomenna neuvolaan :)
http://www.imetystukilista.net/faq/kiintea.php
suosittelen kokeilemaan rela-tippoja, ne tasapainottaa vatsan bakteerikantaa ja voi siten auttaa vihreään kakkaan. kaverini vauvalla kakka oli oudon väristä ja hajuista ja rela-tipat auttoi heti tähän ongelmaan.
meidän tytölle on annettu rela-tippoja koko 2,5kk iän ja ei ole ollut kakkaongelmia eikä ilmavaivaitkuja.
täysimetyksestä vielä, meilläkin tyttö on tosi siro ja pieni vauva (kuten olen itsekin ollut), ja syö pelkästään rintamaitoa. samaa vähän minäkin pelkään että aletaanko neuvolassa ehdotteleen kiinteitä heti 4kk iästä painon vähyyden takia. eikös täysimetetyillä voi paino laskea tässä 3-4kk iässä ja se on ihan normaalia? olen myös kuullut ettei siihen kiinteät auta. mielelläni imetän sinne 6kk ikään ennenkuin aloitan kiinteät.