Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tajuaakohan moni tämän ruskettuneesta ihosta?

Vierailija
20.05.2023 |

"Ruskettuminen on seurausta auringonvalon aiheuttamasta ihosolujen DNA-vauriosta. ". Ruskettuneessa ihossa on siis jo vauriota, jota iho koittaa pakonomaisesti korjata. Varsinkin minä teininä ja nuorena luullut, että rusketus on vain kiva juttu. Miksei tätä kerrota kouluissa?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin tänään aurinkoa. Jumankauta, me kaikki kuollaan johonkin ja jos parin _kuukauden_ aikana minä makoilen muutamia kertoja auringossa hieman ruskettuen ja kuolen ihosyöpään auringonoton seurauksena niin olkoon sitten niin. Aika helvetin harvinaista herkkua tää lämpö ja aurinko näin pohjoisessa.

Toivotaan että tuo käy toteen.

Vierailija
22/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otin tänään aurinkoa. Jumankauta, me kaikki kuollaan johonkin ja jos parin _kuukauden_ aikana minä makoilen muutamia kertoja auringossa hieman ruskettuen ja kuolen ihosyöpään auringonoton seurauksena niin olkoon sitten niin. Aika helvetin harvinaista herkkua tää lämpö ja aurinko näin pohjoisessa.

Toivotaan että tuo käy toteen.

😂 Toivotaan että hankit elämän ennen kuin kuolet kitkeryyteesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai toi on tiedossa, mutta en anna sen häiritä. Kohtuus kaikessa, mutta turha olla hysteerinen auringonkaan suhteen. Ihan rohkeasti oleskelen auringossa. En niin pitkiä aikoja kerralla, että polttaisin itseni, enkä ilman aurinkorasvaa. Mutta en kyllä mitenkään suuremmin välttele aurinkoa syövän pelossa. Aina on ihmiset altistunu auringolle, eikä vieläkään olla sukupuuttoon kuoltu. Vaaroja on jokapaikassa. Aika vaikeaksi muuttuu elämä, jos kaikkea alkaa välttelemään ja pelkäämään. Minä nautin kesästä ja auringosta, ja jos nyt sitten sen vuoksi saan ihosyövän, niin sitten se on niin.

Vierailija
24/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kanssa samaan aikaan oli yläasteella tyttö joka 18-vuotiaana hurahti solariumiin. Oli todella sairaan näköinen aina. Ruskeanoranssi. Sairastui 22-vuotiaana ihosyöpään. Että semmosta. Luulin, ettei noin nuorelle edes voi tulla ihosyöpää auringon/solariumin ansiosta. Vaan kylläpä voi. Surullinen tarina. Luuli vielä olevansa hyvän näköinen.

Vierailija
25/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on kyllä pelottavaa!

Itselläni on kokovartalo kondomi päällä kaiken aikaa.

Enkä siis edes syö mitään!

Pelottaa!

Vierailija
26/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai toi on tiedossa, mutta en anna sen häiritä. Kohtuus kaikessa, mutta turha olla hysteerinen auringonkaan suhteen. Ihan rohkeasti oleskelen auringossa. En niin pitkiä aikoja kerralla, että polttaisin itseni, enkä ilman aurinkorasvaa. Mutta en kyllä mitenkään suuremmin välttele aurinkoa syövän pelossa. Aina on ihmiset altistunu auringolle, eikä vieläkään olla sukupuuttoon kuoltu. Vaaroja on jokapaikassa. Aika vaikeaksi muuttuu elämä, jos kaikkea alkaa välttelemään ja pelkäämään. Minä nautin kesästä ja auringosta, ja jos nyt sitten sen vuoksi saan ihosyövän, niin sitten se on niin.

Niin no eiköhän tässä ollut kyse niistä jotka menee 11-14 välisenä aikana makaamaan 4 tunniksi rannalla, luulevat että aurinkorasva suojaa kaikelta tältä ja päivitteevät kun aurinko on niin ihanaa. Tietysti ulkona saa olla, d vitamiini kun sitä saa jonkun verran päivässä on hyväksi.

Vierailija
27/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin aurinko tarttuuihoon hyvin herkästi.

Vierailija
28/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no eiköhän tässä ollut kyse niistä jotka menee 11-14 välisenä aikana makaamaan 4 tunniksi rannalla, luulevat että aurinkorasva suojaa kaikelta tältä ja päivitteevät kun aurinko on niin ihanaa. Tietysti ulkona saa olla, d vitamiini kun sitä saa jonkun verran päivässä on hyväksi.

Miten kolmen tunnin aikana pystyy makaamaan neljä tuntia auringossa?

Vierailija
29/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihosyöpien määrä kasvoi aivan järkyttävästi,kun alettiin läträämään aurinkovoiteiden kanssa. Aurinkovoiteet estää ihon oman suojatoimien synnyn ja ovat syypää ihosyöville.

En ikipäivänä laittaisi itselleni saati lapsilleni Auri kovoidetta ja kas... kukaan meistä ei ole palanut auringossa, ei edes etelässä. Tänään olin suorassa auringonpaisteessa ja iho on täysin kunnossa, koska en häirinnyt ihon toimintoja aurinkovoiteilla.

Kerran erehdyin käyttämään voiteita ja iho oli kirkuvan punainen vajaassa tunnissa. Ilman aurinkovoiteita iho kestää palamatta koko päivän.

Vierailija
30/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihosyöpien määrä kasvoi aivan järkyttävästi,kun alettiin läträämään aurinkovoiteiden kanssa. Aurinkovoiteet estää ihon oman suojatoimien synnyn ja ovat syypää ihosyöville.

En ikipäivänä laittaisi itselleni saati lapsilleni Auri kovoidetta ja kas... kukaan meistä ei ole palanut auringossa, ei edes etelässä. Tänään olin suorassa auringonpaisteessa ja iho on täysin kunnossa, koska en häirinnyt ihon toimintoja aurinkovoiteilla.

Kerran erehdyin käyttämään voiteita ja iho oli kirkuvan punainen vajaassa tunnissa. Ilman aurinkovoiteita iho kestää palamatta koko päivän.

Varmaan kun ihmiset luulee, että se aurinkorasva suojaa kokonaan auringolta ja siten voivat olla auringossa pitkiäkin aikoja. Mutta ei se mikään ihmeaine ole.

Vierailija
31/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 8 tuntia suorassa auringon paisteessa...

Vierailija
32/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää suunnattomasti kun poikaystäväni ei suojaudu auringolta mitenkään, naureskelee kun itse löträän aurinkorasvalla ja laitan aina ison lierihatun ja kevyet peittävät vaatteet kesällä päälleni.

Poikaystävä on palanut jo pari kertaa eikä ota huoltani vakavasti. Yhtä paha juttu kuin tupakointi.

Vierailija
33/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

se Dvitamiini ihan ensimmäisenä, myös parantaa ääreisverenkiertoa sama ehekti ku infrapuna saunassa ja tais olla joku hormonaalinen vaikutuskin. googlaa

Vierailija
34/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää suunnattomasti kun poikaystäväni ei suojaudu auringolta mitenkään, naureskelee kun itse löträän aurinkorasvalla ja laitan aina ison lierihatun ja kevyet peittävät vaatteet kesällä päälleni.

Poikaystävä on palanut jo pari kertaa eikä ota huoltani vakavasti. Yhtä paha juttu kuin tupakointi.

Olet kyllä rasittava.

Isompi vaara sinulla on ollut villeillä hetkillä.

Vierailija
35/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihosyöpien määrä on kasvanut, koska ne muodostuvat yleensä pitkän ajan kuluessa ja nyt on monta vuosikymmentä ennen viimeistä kymmentä vuotta ollut muodikasta olla ruskettunut, ts. ne jotka ovat ottaneet aurinkoa kaikki nämä vuosikymmenet urakalla, alkavat sairastua.

Ei rusketuksen vaaroista ole puhuttu vielä kovinkaan kauaa.

Vierailija
36/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. mieheni ei ymmärrä, että rusketus ei suojaa (antaa suojakertoimen, joka on suurin piirtein 5:n tasoa) eikä ole merkki siitä, että sietäisi aurinkoa hyvin, vaan siitä, että aurinko on päässyt vaikuttamaan ihossa. Hän käyttää aurinkorasvaa kyllä, mutta melko laiskasti verrattuna siihen, miten todellisuudessa kannattaisi. Vaikka hän ruskettuu, hänen ihonsa myös palaa joka kesä. 

Palaminen on tietysti kaikkein vahingollisinta lapsena. Mitä nuorempana palaa ja mitä pahemmin, sen vaarallisempaa. Itse olen palanut erittäin pahasti 11-vuotiaana kesäleirillä, jossa oltiin ulkona n. 8 tuntia päivässä, ja siitä lähtien olen tiennyt, että minulla saattaa olla kohonnut riski sairastua elämäni aikana esim. melanoomaan. Iho muistaa palaneensa eikä aika siksi myöskään suojaa. 

Palan vieläpä erittäin helposti. Voin olla auringossa ilman aurinkorasvaa ehkä 10-15 minuuttia silloin, kun UV-indeksi on 3 tai enemmän. Kesäaamuina käyn esim. uimassa tai juoksulenkillä ennen kuin UV-indeksi nousee 3:een. Keskipäivällä kaikkein intensiivisimmän paisteen aikaan (n. 11-15) pyrin pysymään sisällä tai vähintään varjossa. Käytän myös vaatteita, huiveja ja hattuja suojana. Mieheni kanssa keskustelemme usein siitä, syödäänkö ravintolan kesäterassilla auringossa vai varjossa. Minä haluan varjoon ihan aina, mutta mieheni haluaisi aurinkoon. Sitten pyrimme mahdollisuuksien mukaan valitsemaan pöydän, jossa kumpikin saa haluamansa. Jos se ei ole mahdollista, varjo voittaa. Viime kesänä se yksi aurinkoinen terassilounas poltti käsivarteni, vaikka minulla oli aurinkorasvaa, jonka suojakerroin oli 50. 

Ihmiset ovat myös melko tietämättömiä siitä, miten paljon voiteet tai erilaiset vaatteet suojaavat. Esim. valkoinen ohut pusero, jossa on pitkät hihat, antaa n. 10:n suojakertoimen. Paksut tummat vaatteet suojaavat parhaiten, mutta on tietysti eri asia, kuka haluaa oleilla auringossa paksuissa, tummissa vaatteissa kesäkuumalla. 

Olen tavannut myös ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että lippis ei suojaa korvia ja että korvatkin voivat palaa. Ehkä surullisin tapaus, jonka muistan, oli äiti, joka laittoi lapselleen aurinkorasvaa poskiin ja otsaan, vaikka lapsen päässä oli leveälierinen kesähattu, joka suojasi otsaa. Iltapäivällä sitten siunaili, kun huomasi, että lapsen polvitaipeet olivat palaneet. Usein myös luullaan, että aurinkorasva suojaa rajattomasti tai auringossa voi olla loputtomasti, kun aurinkorasvaa lisää. Sekään ei pidä paikkaansa. 

Vierailija
37/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.theguardian.com/society/shortcuts/2012/jun/05/face-shows-da…

Katsokaapa toispuoleisen auringonvalon ero on sen puolen kasvoihin mihin ei ole aurinko porottanut suoraan. UV-säteet vaurioittavat ihoa lasin läpi ja säteet kimpoavat myös heijastavista pinnoista kuten valkoisista seinistä ym.

Jos ei rusketa eikä rusketu niin saa kuulla jopa kauhisteluja kuinka olet noin kalpea ja näytät kuolleelta, kalkkilaivan kapteenilta, kävelevältä ruumiilta, vampyyrilta, onhan noita "kivoja" kommentteja tullut moniltakin.

Vierailija
38/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. mieheni ei ymmärrä, että rusketus ei suojaa (antaa suojakertoimen, joka on suurin piirtein 5:n tasoa) eikä ole merkki siitä, että sietäisi aurinkoa hyvin, vaan siitä, että aurinko on päässyt vaikuttamaan ihossa. Hän käyttää aurinkorasvaa kyllä, mutta melko laiskasti verrattuna siihen, miten todellisuudessa kannattaisi. Vaikka hän ruskettuu, hänen ihonsa myös palaa joka kesä. 

Palaminen on tietysti kaikkein vahingollisinta lapsena. Mitä nuorempana palaa ja mitä pahemmin, sen vaarallisempaa. Itse olen palanut erittäin pahasti 11-vuotiaana kesäleirillä, jossa oltiin ulkona n. 8 tuntia päivässä, ja siitä lähtien olen tiennyt, että minulla saattaa olla kohonnut riski sairastua elämäni aikana esim. melanoomaan. Iho muistaa palaneensa eikä aika siksi myöskään suojaa. 

Palan vieläpä erittäin helposti. Voin olla auringossa ilman aurinkorasvaa ehkä 10-15 minuuttia silloin, kun UV-indeksi on 3 tai enemmän. Kesäaamuina käyn esim. uimassa tai juoksulenkillä ennen kuin UV-indeksi nousee 3:een. Keskipäivällä kaikkein intensiivisimmän paisteen aikaan (n. 11-15) pyrin pysymään sisällä tai vähintään varjossa. Käytän myös vaatteita, huiveja ja hattuja suojana. Mieheni kanssa keskustelemme usein siitä, syödäänkö ravintolan kesäterassilla auringossa vai varjossa. Minä haluan varjoon ihan aina, mutta mieheni haluaisi aurinkoon. Sitten pyrimme mahdollisuuksien mukaan valitsemaan pöydän, jossa kumpikin saa haluamansa. Jos se ei ole mahdollista, varjo voittaa. Viime kesänä se yksi aurinkoinen terassilounas poltti käsivarteni, vaikka minulla oli aurinkorasvaa, jonka suojakerroin oli 50. 

Ihmiset ovat myös melko tietämättömiä siitä, miten paljon voiteet tai erilaiset vaatteet suojaavat. Esim. valkoinen ohut pusero, jossa on pitkät hihat, antaa n. 10:n suojakertoimen. Paksut tummat vaatteet suojaavat parhaiten, mutta on tietysti eri asia, kuka haluaa oleilla auringossa paksuissa, tummissa vaatteissa kesäkuumalla. 

Olen tavannut myös ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että lippis ei suojaa korvia ja että korvatkin voivat palaa. Ehkä surullisin tapaus, jonka muistan, oli äiti, joka laittoi lapselleen aurinkorasvaa poskiin ja otsaan, vaikka lapsen päässä oli leveälierinen kesähattu, joka suojasi otsaa. Iltapäivällä sitten siunaili, kun huomasi, että lapsen polvitaipeet olivat palaneet. Usein myös luullaan, että aurinkorasva suojaa rajattomasti tai auringossa voi olla loputtomasti, kun aurinkorasvaa lisää. Sekään ei pidä paikkaansa. 

Ettei sinulla olisi aurinkourtikariaa?

Vierailija
39/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja... eiköhän joka ikinen aikuinen ymmärrä tuon, jos omaa edes hieman normaalia järkeä. 🤦🏼

en usko. miksi muuten ihmiset kärvisteliisi ihoaansa? rusketus on myös kovin suosittua ollut. 

Jokainen tietää tupakankin haitat tarkalleen, siitä huolimatta moni tupakoi. Ihmiset ottavat riskejä.

Vierailija
40/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ajaa työkseen pitkiäkin matkoja ja jaksoi myös vastustaa aurinkovoidetta, vaikka apteekista ostin täysin hajuttoman, ja neutraalin näköinenkin, valko-oranssi pullo. Näytin juuri tuon Gardianin jutun äijän kuvaa että joo ethän sä vielä yhdessä kesässä näytä tältä mutta 10 vuoden päästä näytät. Alkoi käyttää aurinkorasvaa säännöllisemmin, mutta ei aina. En haluaisi menettää tuota miestä ihosyövälle.