Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tajuaakohan moni tämän ruskettuneesta ihosta?

Vierailija
20.05.2023 |

"Ruskettuminen on seurausta auringonvalon aiheuttamasta ihosolujen DNA-vauriosta. ". Ruskettuneessa ihossa on siis jo vauriota, jota iho koittaa pakonomaisesti korjata. Varsinkin minä teininä ja nuorena luullut, että rusketus on vain kiva juttu. Miksei tätä kerrota kouluissa?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

UV Camera Reveals The Best Way to Apply Sunscreen to Your Face - Youtube

Vierailija
42/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ennen tajunnu. Nyt tajuan, viime vuonna todettiin melanooma:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on nykyään hysteerisiäsyövän pelossaan.

Ja sitten taas toisaalta mennään loikoilemaan aurinkoon, ja oletetaav aurinkorasvan hoitavan homman. Tuon lampaanrasvan, jossa on joukko myrkyllisä kemikaaleja.

Vierailija
44/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii-in, no harmi, mutta olet tainnut lojumalla lojua auringossa?

Vierailija
45/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, ettei meitä milleniaalejakaan hirveästi valistettu auringon vaaroista 80-90-luvuilla. Aurinkorasvaa käytettiin etelän lomilla, ei niinkään Suomen kesässä, paitsi jos varta vasten makoili auringossa.

Vierailija
46/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-90-luvulla teini-ikäisenä maattiin kavereiden kanssa kesäisin Hietsussa ja Uimastadikalla. Suorastaan kisa oli siitä, kuka oli ruskettunein.

Silloin tiedettiin, että palaminen on vaarallista, mutta ei siitä puhuttu silloin, että jo se ruskettuminen tarkoittaa ihon vaurioitumista. Laitettiin kyllä aurinkovoidetta ja vältettiin punaiseksi palaminen, mutta sairasta oli se lähes pakonomainen itsensä grillaus.

Harmi, kun ei pääse ajassa taaksepäin

Vierailija
47/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, ettei meitä milleniaalejakaan hirveästi valistettu auringon vaaroista 80-90-luvuilla. Aurinkorasvaa käytettiin etelän lomilla, ei niinkään Suomen kesässä, paitsi jos varta vasten makoili auringossa.

Olennaisempaa on, ettei lojuta auringossa. En ole koskaan tajunnut, mikä järki on laittaa aurinkorasvaa ja mennä lojumaan aurinkoon.

Vierailija
48/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut supervarovainen, suoja 50+ enkä ikinä OTTANUT aurinkoa. Mutta olen punatukkainen ja pisamaihoinen:( Mutta hengissä vielä.

Vierailija
49/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut supervarovainen, suoja 50+ enkä ikinä OTTANUT aurinkoa. Mutta olen punatukkainen ja pisamaihoinen:( Mutta hengissä vielä.

No huonot geenit tuli lotossa.

Vierailija
50/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huonot geenit tuli lotossa.

Ei kannata olla ylimielinen vaikka olis saanut hyvätkin geenit....

Vierailija
51/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää suunnattomasti kun poikaystäväni ei suojaudu auringolta mitenkään, naureskelee kun itse löträän aurinkorasvalla ja laitan aina ison lierihatun ja kevyet peittävät vaatteet kesällä päälleni.

Poikaystävä on palanut jo pari kertaa eikä ota huoltani vakavasti. Yhtä paha juttu kuin tupakointi.

Olet kyllä rasittava.

Isompi vaara sinulla on ollut villeillä hetkillä.

On kyllä sairaan ärsyttävä piirre jonka olen havainnut naisissa.

En ymmärrä millä oikeudella nykynainen kertoo kenellekään miten pitäisi elää ettei tule syöpää.

Yhden tyttöystävän jätinkin, kun en saanut hänen mielestään ottaa aurinkoa. Kuulemma syöpä tulee heti.

No eipä ollut hänellä syövät ja taudit koskettaneet aiemmin.

Vierailija
52/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin tänään aurinkoa. Jumankauta, me kaikki kuollaan johonkin ja jos parin _kuukauden_ aikana minä makoilen muutamia kertoja auringossa hieman ruskettuen ja kuolen ihosyöpään auringonoton seurauksena niin olkoon sitten niin. Aika helvetin harvinaista herkkua tää lämpö ja aurinko näin pohjoisessa.

Juuri tämä. Minusta tässäkin voi mennä jo liiallisuuksiin. Itse en koskaan virallisesti ota aurinkoa. Silti tykkään istua auringossa ja esim lukea. En todellakaan mene varjoon jos voin nauttia auringosta. Samalla käytän aurinkovoidetta. Ainakin kasvoilla. Pitäisi ehkä joku hattu huivin lisäksi hommata, että voisi joskus kasvoja suojata. Olen myös paljon ulkona muutenkin. Kävelen päivisin yms. En voisi siis olla ulkona yhtään jos koko ajan pitäisi ihoa suojata. En luovu ulkoilusta enkä auringosta. Luopukoon se joka haluaa. Jos elämässä on muutenkin vähän ilonaiheita niin pidän niistä harvoista kiinni. Kehitysmaissa joku lapsi on paahteessa koko päivän. En kai minä aikuinen täällä Pohjois-Suomessa heti näänny. Tämä nyt vaan esimerkkinä. Eihän tästäkään viestistä moni tykkää.

Vierailija
53/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet eivät ymmärrä myöskään sitä ettei ihosyövän riski nouse vain niillä jotka ottavat aurinkoa. Se nousee kaikilla, jotka ovat ulkona kun UV on 3 tai enemmän eikä käytä aurinkorasvaa tai pitkähihaisia. Sillä ei ole mitään merkitystä mitä siellä ulkona tekee. UV on 3 tai yli n.klo 11-17.

Vierailija
54/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihosyöpien määrä kasvoi aivan järkyttävästi,kun alettiin läträämään aurinkovoiteiden kanssa. Aurinkovoiteet estää ihon oman suojatoimien synnyn ja ovat syypää ihosyöville.

En ikipäivänä laittaisi itselleni saati lapsilleni Auri kovoidetta ja kas... kukaan meistä ei ole palanut auringossa, ei edes etelässä. Tänään olin suorassa auringonpaisteessa ja iho on täysin kunnossa, koska en häirinnyt ihon toimintoja aurinkovoiteilla.

Kerran erehdyin käyttämään voiteita ja iho oli kirkuvan punainen vajaassa tunnissa. Ilman aurinkovoiteita iho kestää palamatta koko päivän.

Varmaan kun ihmiset luulee, että se aurinkorasva suojaa kokonaan auringolta ja siten voivat olla auringossa pitkiäkin aikoja. Mutta ei se mikään ihmeaine ole.

Aurinkorasvaa pitää lisätä muutaman tunnin välein, mitä monet eivät tee. Varsinkin jos on meikannut päälle, niin harva lähtee jossain vessassa hieromaan lisää aurinkorasvaa naamaansa.

On merkitystä mistä ostat aurinkovoiteesi. Joku marketin diipadaapamerkki, joka maksaa vain 5e, ei paljoa sillä 5e hinnalla tuotekehityksessä takaa ja maksa kemikaalien turvallisuutta tai kosmetologisia testejä.

5e/puteli ei varmasti takaa edes tehtaiden työntekijöille inhimillisiä oloja saati laadunvalvontaa. Ne kemikaalit halpamerkin aurinkovoiteeseen voidaan tuoda samalla tankkirekalla, jolla kuljetetaan parillisina viikkoina viemärinavaukseen tarvittavia kemikaaleja.

Mieluummin ostan luotettavan ja varmasti testatun hyvämaineisen aurinkorasvan, kuin jotain multimiljoonakorporaation mömmöjä mistä joka vuosi tulee "uusi ja paranneltu koostumus".

Vierailija
55/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-90-luvulla teini-ikäisenä maattiin kavereiden kanssa kesäisin Hietsussa ja Uimastadikalla. Suorastaan kisa oli siitä, kuka oli ruskettunein.

Silloin tiedettiin, että palaminen on vaarallista, mutta ei siitä puhuttu silloin, että jo se ruskettuminen tarkoittaa ihon vaurioitumista. Laitettiin kyllä aurinkovoidetta ja vältettiin punaiseksi palaminen, mutta sairasta oli se lähes pakonomainen itsensä grillaus.

Harmi, kun ei pääse ajassa taaksepäin

Itsellä sama juttu, juuri tuolla Hietsun rannalla olen ihoani käristänyt sekä useammalla etelän lomalla vielä 2000 luvun alkupuolella. Harvoja asioita kadun elämässäni, mutta auringonotto on yksi sellainen asia.

Vierailija
56/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. mieheni ei ymmärrä, että rusketus ei suojaa (antaa suojakertoimen, joka on suurin piirtein 5:n tasoa) eikä ole merkki siitä, että sietäisi aurinkoa hyvin, vaan siitä, että aurinko on päässyt vaikuttamaan ihossa. Hän käyttää aurinkorasvaa kyllä, mutta melko laiskasti verrattuna siihen, miten todellisuudessa kannattaisi. Vaikka hän ruskettuu, hänen ihonsa myös palaa joka kesä. 

Palaminen on tietysti kaikkein vahingollisinta lapsena. Mitä nuorempana palaa ja mitä pahemmin, sen vaarallisempaa. Itse olen palanut erittäin pahasti 11-vuotiaana kesäleirillä, jossa oltiin ulkona n. 8 tuntia päivässä, ja siitä lähtien olen tiennyt, että minulla saattaa olla kohonnut riski sairastua elämäni aikana esim. melanoomaan. Iho muistaa palaneensa eikä aika siksi myöskään suojaa. 

Palan vieläpä erittäin helposti. Voin olla auringossa ilman aurinkorasvaa ehkä 10-15 minuuttia silloin, kun UV-indeksi on 3 tai enemmän. Kesäaamuina käyn esim. uimassa tai juoksulenkillä ennen kuin UV-indeksi nousee 3:een. Keskipäivällä kaikkein intensiivisimmän paisteen aikaan (n. 11-15) pyrin pysymään sisällä tai vähintään varjossa. Käytän myös vaatteita, huiveja ja hattuja suojana. Mieheni kanssa keskustelemme usein siitä, syödäänkö ravintolan kesäterassilla auringossa vai varjossa. Minä haluan varjoon ihan aina, mutta mieheni haluaisi aurinkoon. Sitten pyrimme mahdollisuuksien mukaan valitsemaan pöydän, jossa kumpikin saa haluamansa. Jos se ei ole mahdollista, varjo voittaa. Viime kesänä se yksi aurinkoinen terassilounas poltti käsivarteni, vaikka minulla oli aurinkorasvaa, jonka suojakerroin oli 50. 

Ihmiset ovat myös melko tietämättömiä siitä, miten paljon voiteet tai erilaiset vaatteet suojaavat. Esim. valkoinen ohut pusero, jossa on pitkät hihat, antaa n. 10:n suojakertoimen. Paksut tummat vaatteet suojaavat parhaiten, mutta on tietysti eri asia, kuka haluaa oleilla auringossa paksuissa, tummissa vaatteissa kesäkuumalla. 

Olen tavannut myös ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että lippis ei suojaa korvia ja että korvatkin voivat palaa. Ehkä surullisin tapaus, jonka muistan, oli äiti, joka laittoi lapselleen aurinkorasvaa poskiin ja otsaan, vaikka lapsen päässä oli leveälierinen kesähattu, joka suojasi otsaa. Iltapäivällä sitten siunaili, kun huomasi, että lapsen polvitaipeet olivat palaneet. Usein myös luullaan, että aurinkorasva suojaa rajattomasti tai auringossa voi olla loputtomasti, kun aurinkorasvaa lisää. Sekään ei pidä paikkaansa. 

Ettei sinulla olisi aurinkourtikariaa?

Kiitos kysymästä. En ole koskaan kuullut moisesta. Guuglasin sen nyt ja luin Duodecimista, mistä on kyse, ja millaiset ovat oireet. Sairaus on harvinainen, ja minulla ei ole taudinkuvaan sopivia oireita. 

Vierailija
57/69 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenlinnan lautalla viime kesänä näin, kuinka kahden lapsen äiti alkoi hieroa rasvaa lapsiinsa ja omiin käsivarsiinsa, kun lautta oli rantautumassa Suokkiin. Oli valtavan kuuma, aurinkoinen päivä. Äiti ja lapset olivat kävelleet edellämme lauttalaituriin ja matkustaneet kannella taivasalla. En oikein tiedä, miksei äidille tullut mieleen laittaa aurinkorasvaa jo kotoa lähtiessä. Ihan kuin Suomenlinnassa vasta voisi palaa.

Vierailija
58/69 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenlinnan lautalla viime kesänä näin, kuinka kahden lapsen äiti alkoi hieroa rasvaa lapsiinsa ja omiin käsivarsiinsa, kun lautta oli rantautumassa Suokkiin. Oli valtavan kuuma, aurinkoinen päivä. Äiti ja lapset olivat kävelleet edellämme lauttalaituriin ja matkustaneet kannella taivasalla. En oikein tiedä, miksei äidille tullut mieleen laittaa aurinkorasvaa jo kotoa lähtiessä. Ihan kuin Suomenlinnassa vasta voisi palaa.

Tai sitten hän fiksusti lisäsi kaikille aurinkorasvaa, kuten kuuluukin tehdä parin tunnin välein.

Vierailija
59/69 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten hän fiksusti lisäsi kaikille aurinkorasvaa, kuten kuuluukin tehdä parin tunnin välein.

Tuo lutraaminen on kaikkein pahinta, rasvan täytyy olla imrytynyt ihoon ennenkuin menee aurinkoon. Muutenhan se käytännössä kiehuu iholla ja sitten ihmetellään kun rasvasta huolimatta paloi!

Itse laitan voiteen aamulla ja jos päivällä hikoilen tai uin lisään sitä mutta en mene heti aurinkoon.

Vierailija
60/69 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on nykyään hysteerisiäsyövän pelossaan.

Ja sitten taas toisaalta mennään loikoilemaan aurinkoon, ja oletetaav aurinkorasvan hoitavan homman. Tuon lampaanrasvan, jossa on joukko myrkyllisä kemikaaleja.

Tämä. Jos yhtään jaksaa miettiä mikä on ihmiselle luonnollista, niin yks näistä asioista on auringonvalon saaminen. Nykyään iso osa asioista on keinotekoisia, synteettisiä ja ihmisen historiaan verrattaen aivan uusia keksintöjä, että ihminen on aivan hukassa keinotekoisen maailman ympäröimänä. Siinä sitten yrittää räpiköidä parhaansa mukaan eteenpäin ja tehdä oikein, loogisesti luottamalla enemmän tietävien sanaan, aivan kuin koulussa on opetettu.