Tarvitsen apua juhlan valmisteluun.
Minulla ei ole ketään vanhempaa viisaampaa sukulaista enää, joka neuvoisi minua ylioppilasjuhlien järjestelyissä. Olen tilannut voileipäkakut ja mansikkakakut leipomosta. Niitä en tee itse. Mitä muuta juhlapöytä kaipaisi mielestäsi? Ruokaa emme tarjoa. Salaatteihin meillä ei kylmäsäilytystilat riitä.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
No kuule! Ne on SUN juhlat! Saat tasan tarkkaan tehdä niinkuin ITSE haluat, vaikka tortilloja tai kebappia, pitsaa, kanatacoja, anna palaa!
EI ole pakko pitää pönötysjuhlia!
kebap?
Pitopalvelun annosmitoitus saattaa olla niukka, esim. kakkua 1cm levyinen pala, joten muutakin syötävää on hyvä varata runsaasti. Voi sitten valita mieleisensä.
Mincroissantit (pakaste)
Karkki toimii aina ja saa väriä pöytään
Kivat servietit
Limua tai mehua lapsille
Keksejäkin voi ostaa
Mitä ylioppilas haluaa? Joku sen oma herkku
Lasillinen alkoholitonta kuohuvaa kohottaisi kivasti tunnelmaa.
Lempparipodcastissani oli juuri jakson verran kuulijoiden juhlia koskeviin kysymyksiin vastauksia
https://open.spotify.com/episode/7jj45xaRcly0FzulI8I6Xa?go=1&sp_cid=7d7…
Onko ap itse ylioppilas? Jos on, niin onnittelut!
Ruoasta oletkin jo saanut vinkkejä. Marenkeja kannatan minäkin.
Varaa myös maljakoita kukkia varten, wc-paperia ja käsipyyhkeitä valmiiksi vessaan, tarpeeksi henkareita ja vaikka pari ämpäriä kylpyhuoneeseen, jos sataa ja vieraat käyttävät sateenvarjoja.
Mukavia juhlia!
Meillä oli yo-juhlat viime keväänä. Tarjolla oli:
Mansikkakakku
Mutakakku (voi leipoa pakkaseen etukäteen)
Minidonitsit kaupan pakastealtaasta
2 lajia pikkuleipiä
Voileipäkakut, kinkku ja kasvis
Suolainen piirakka (juusto) (voi leipoa pakastimeen)
Coctailpiirakat (raakapakaste) ja munavoi
Helppoa ja hyvää!
Numero 30 millainen on juustopiirakka? Onko se fetajuustopiirakka?
Kuinka ihmeen paljon sitä munavoita tarvitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule! Ne on SUN juhlat! Saat tasan tarkkaan tehdä niinkuin ITSE haluat, vaikka tortilloja tai kebappia, pitsaa, kanatacoja, anna palaa!
Hyvä keskustelija! Saanen huomauttaa, että etiketin mukaisesti on kaikki tarjoiltavat hyväksytettävä Vauva-palstan raadilla ennen juhlia! Näin vältytään häpeältä ja varmistetaan, että pöydässä ei ole tarjoiltavana kiellettyjä aineita, kuten;
- lasten vanukkaita
- raikkaita voileipiä
- 200 grammaa makaronilaatikkoa
- rääpittyä hyydekaakkua
Korjatkaa asennettanne ja miettikää vastaisuudessa, mitä kirjoitatte tänne.
Sen sijaan, lisään, vauvapalstalaisten hyväksymissä juhlissa pitää, toistan painokkaasti: pitää, olla pitkämatkalaisille joku kiusaus, mieluiten kinkkukiusaus.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa helpolla ja yksinkertaisesti juhlat, niin kaikki ylimääräinen ja myöskin ylimääräinen vouhotus pois.
Pois alkumaljat, simppeli tarjoilu.
Valmiit pikkuvichyt 0,33l
Jepjep, vieraat tulevat onnittelemaan ylioppilasta rahakuoren kanssa, mutta ei skoolata alkumaljoilla. Siitä vaan äkkiä kaikesta ylimääräisestä riisuttuun tarjoilupöytään (mitä silloin edes on tarjolla, ei mitään?), pikkuvissy huiviin ja ulos ovesta. Kiva kun kävitte!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä keskustelija! Saanen huomauttaa, että etiketin mukaisesti on kaikki tarjoiltavat hyväksytettävä Vauva-palstan raadilla ennen juhlia! Näin vältytään häpeältä ja varmistetaan, että pöydässä ei ole tarjoiltavana kiellettyjä aineita, kuten;
- lasten vanukkaita
- raikkaita voileipiä
- 200 grammaa makaronilaatikkoa
- rääpittyä hyydekaakkua
Korjatkaa asennettanne ja miettikää vastaisuudessa, mitä kirjoitatte tänne.
Sen sijaan, lisään, vauvapalstalaisten hyväksymissä juhlissa pitää, toistan painokkaasti: pitää, olla pitkämatkalaisille joku kiusaus, mieluiten kinkkukiusaus.
Eipäs, kun pitkämatkalaisille keitto tykötarpeineen (=leivät ja levitteet)! Kiva sitä kuumaa soppaa vedellä kesähelteellä jossain jakkaralla. Emäntä keräilee sitten soppakulhoja lipastojen päältä ja huolehtii, ettei naapurin Pirjo ja Pekka vaan mene soppakattilalle (kun eivät ole pitkänmatkalaisia!).
Kuinka paljon sitä munavoita pitää tehdä per vieras?
Älä unohda nättiä pöytäliinaa ja kahviliinoja, jotka voivat olla samaa sarjaa. Maljakko kukkakimpulle, ehkä varalta useammillekin.
Marenki on siitä hyvä että sopii niin gluteenittomille kuin maidottomille. Muuten riittää perustarjoilu: täytekakku ja lisäksi jotain suolaista ja makeaa, ihan omien mieltymysten mukaan.
Yksi vaihtoehto on tuulihatut, joihin voi laittaa niin suolaista kuin makeaa täytettä ja säilyvät pakastettuina hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa helpolla ja yksinkertaisesti juhlat, niin kaikki ylimääräinen ja myöskin ylimääräinen vouhotus pois.
Pois alkumaljat, simppeli tarjoilu.
Valmiit pikkuvichyt 0,33l
Jepjep, vieraat tulevat onnittelemaan ylioppilasta rahakuoren kanssa, mutta ei skoolata alkumaljoilla. Siitä vaan äkkiä kaikesta ylimääräisestä riisuttuun tarjoilupöytään (mitä silloin edes on tarjolla, ei mitään?), pikkuvissy huiviin ja ulos ovesta. Kiva kun kävitte!
Onhan tässä tarjoilupuolta jo ehdotettu moneen kertaan, mutta en viitsi viiteen kertaan toistaa.
Ap:n mainitsemat voileipäkakut ja täytekakku, sekä lisänä kuivakakku, pikkuleivät, suolainen piiras, konvehdit, marengit.
Pikkuvichyt virvoikejuomiksi.
Olen ollut hyvin monissa yo-juhlissa, joissa ei ole ollut mitään skoolauksia, alkoholittomia / alkoholillisia maljoja. Minusta ne ovat ekstraa. Tässä on ilmeisesti eri puolilla Suomen eri käytäntöjä ja perinteitä.
Kahvikuppeja ja lautasia ym. voi varmaan lainata jostain. Ei tarvitse olla samaa sarjaa.