Eikö suomalaisia haittaa kun kahvinkeittimen(muovi)läpi valutellaan kiehuvaa vettä???
Oon aina miettinyt tätä, aiheuttaako esim hormoni häiriöitä
Kommentit (66)
Minua taas huolettaa sähkövatkainten käyttö muoviastioissa. Mikromuovia irtoaa kakkutaikinaan. Syömme siis muovikakkuja ja pullia.
Veikkaan, että todellakin kuuma vesi irrottaa hieman mikroskooppisia muovipartikkeleita, vaikkei ole ihan kiehuvaa. Eihän muovisia juomapullojakaan enää suositella, koska jopa kylmään veteen liukenee materiaalia.
Itsekin sortunut muovista kahvinkeitintä käyttämään jo pari vuotta kun saa kerralla enemmän kahvia, mutta ennen käytin mutteripannua tai pressoa. On muuten paljon parempaa kahvia, jos noita jälkimäisiä jaksaisi käyttää.
Hassua miten puolustuskannalla tässä ihmiset heti ovat!
Aiheen sivusta ettei nykyään taida onnistua että ei koskettaisi johonkin muoviseen koko päivän aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös miettinyt, irtoaako muoviosista jotain kahviin. Välillä jo meinasin siirtyä valuttamaan veden suoraan suodattimen läpi kannuun ilman keitintä.
miten se onnistuu?
Siinäpä sulle miettimistä hahahahahahahhahahahaha
Siihen tarvii olla yliopistokoulutus hih
Vierailija kirjoitti:
Minua taas huolettaa sähkövatkainten käyttö muoviastioissa. Mikromuovia irtoaa kakkutaikinaan. Syömme siis muovikakkuja ja pullia.
No mulla ei ole edes vatkainta ja pullataikinan teen käsin, lasikulhossa just siksi.
Eiköhän tosta parikymmentä vuotta vanhasta kahvinkeittimestä ole jo pahimmat myrkyt liuenneet, ja hengissä ollaan edelleen. Olisin enemmän huolissani jostakin ihan muusta.
Onpas jengi lähtenyt taas lentoon kahvin keiton takia. Muovia on joka paikassa. Itse olisin enemmän huolissaan niistä ylihintaisissa Tuppervaara kipoista joissa eväänne kannatte töihin. Muovia on jopa siinä jääkaapissa, jossa ruokanne säilytätte, puhumattakaan shampoo pulloista ja hammastahna tuubeista. Yrittäkääpä elää muovitonta elämää, niin huomaatte että olettekin tyhjässä kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Onpas jengi lähtenyt taas lentoon kahvin keiton takia. Muovia on joka paikassa. Itse olisin enemmän huolissaan niistä ylihintaisissa Tuppervaara kipoista joissa eväänne kannatte töihin. Muovia on jopa siinä jääkaapissa, jossa ruokanne säilytätte, puhumattakaan shampoo pulloista ja hammastahna tuubeista. Yrittäkääpä elää muovitonta elämää, niin huomaatte että olettekin tyhjässä kodissa.
Autotkin ovat muovia, fleece-vaatteet jne jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä kysymys!!
niin oon huomannut että moni varoo juomasta kiehuvaa vettä muovi astimen läpi mutta kahvinkeittimellä ei sitten olekaan väliä? Vaikka sitä juodaan pannullisia päivässä
Missä tapauksissa olisi kiehuvaa tai ylipäänsä kuumaa vetta juotavissa muoviastian läpi?
Vierailija kirjoitti:
Muovihullu iski jälleen. 🤭
On jo aikaa sitten todettu että muoviesineistä liukeneva mikromuovi voi asettua suoraan ihmisen Genomiin. Eli siihen geeniperimään joka siirtyy nisäkkään jälkeläiselle.
Mikromuovia liukenee autojen muovimaaleista, talojen seinistä ja menee nurmikon viemäreiden kautta aikanaan pohjaveteen saastuttaen sen ns PYSYVÄSTI!
Kaffinkeittimessä tuon pläjäyksen saakin näemmä helpoiten.
entäs se putkisto josta se vesi tulee
Onkin jo aika alkaa miettimään, miten kemikaalialtistusta voi pienentää. Vedenkeittimissäkin monesti muovia. Itse keitän teräskattilassa hellalla vettä ja juon murukahvia, jonka toivon olevan suodatettu isoissa terässammioissa.
Suodatettu kahvi on terveellistä, mutta muut ovat epäterveellisiä sisältämänsä kolesterolia nostavan kafestolin takia.
Tuota noin... tiedätkö, mitä pitkin vesi liikkuu putkistoissa? Hyvin usein muoviputkia!
Vierailija kirjoitti:
Ok. Hän voi olla muovihullu, mutta mihin perustat oman varmuutesi asiassa?
Miesten kädet ovat nykyään pieniä siksi, kun muovi tuli ruokateollisuuteen. Muoviyhdisteet haittaavat miessikiöiden kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jo aikaa sitten todettu että muoviesineistä liukeneva mikromuovi voi asettua suoraan ihmisen Genomiin. Eli siihen geeniperimään joka siirtyy nisäkkään jälkeläiselle.
Mikromuovia liukenee autojen muovimaaleista, talojen seinistä ja menee nurmikon viemäreiden kautta aikanaan pohjaveteen saastuttaen sen ns PYSYVÄSTI!
Kaffinkeittimessä tuon pläjäyksen saakin näemmä helpoiten.
Ftalaatit ovat rasvaliukoisia, joten kaikista eniten niitä tulee ihmisen elimistöön maidon ja lihan kautta. Niissä on rasvaa ja niiden kuljetus ja säilytys on täysin muovin varassa.
pikakahvin kanssa ei ole tätä ongelmaa eikä pressopannun kanssa.
Perkulaattorissa on metalliosat. Kuka muutenkaan juo suodatinlitkua kun voi saada parempaa perkulaattorikahvia.
Tai lasinen pressopannu. Kahvi on todella hyvää ja helppo tehdä.