Jos menette aattona mummolaan niin viettekö ruokia sinne vai
tekeekö äitinne anoppinne kaikki? Me mennään mummolaan ja minä teen kaikki kalajutut ja vien mukana.
Kommentit (14)
Äitini haluaa maksaa aineet, mutta autan tekemisissä koska olen lasten kanssa kotona ja äitini töissä.
Laittaisin itse mielelläni joulun heille omassa kodissani, mutta kun isovanhemmat haluavat viettää joulun kotonaan, niin minusta meidän panokseksi riittää silloin se, että tulemme paikalle.
jälkiruan ,lohta ja jotain salaattia. Mitään eivät toki pyydä, mutta minusta on kiva viedä jotain kerran sinne mennään. Miksi äitini pitäisi hoitaa kaikki järjestelyt ja menisimme vain valmiiseen pöytään. Melko junttia minusta! Ja jos tilanne olisi toisinpäin tiedän ,etä äitini toisi myös jotain mukanaan.
joululimppua ja italiansalaattia näitä ainakin teen ja vien mukana äidille. voi olla että innostun tekemään muutakin. on se kyl tosiaan aika junttia mennä niin ettei veis mitään. Minunkin äitini on töissä käyvä niin en oleta etttä hän ehtii kaikki tekemään.
Todennäköisesti meidän ei tarvi tuoda mitään. Mutta tyhjin käsin emme mene: Vien mennessäni vaikka joulukukan ja viinipullon!
Jos joku tulisi meille syömään en silloinkaan odottaisi hänen tuovan mitään. Ärsyttää siskoni, joka laskee kuinka paljon rahaa jouluruokiin on mennyt ja jokainen syöjä saa maksaa osuutensa. En ole ikinä hänen luonaan jouluruokaa syönyt, mutta sinkku veljeni on siellä aina ja harmittaa kun häneltä otetaan siitä rahaa. Eikö sen vertaa voi tarjota jos kerran syömään ihmisiä käskee. Eikä ole kyse siitä, että siskoni olisi niin köyhä ettei olisi varaa tarjota.
Äitini haluaa yleensä tehdä kaiken itse, mutta joka vuosi tarjoudun tekemään jotain. Yleensä " saan" tehdä torttuja, yhtenä jouluna jopa rosollin... Pitäisi vaan ruveta tekemään niitä jouluruokia pikkuhiljaa, että oppisi tekemään. Eivätpä ne vanhemmat ikuisesti jaksa passata lapsia ja lapsenlapsia.
Sama myös toisinpäin eli jos minulle tulee vieraita jouluksi tai muuten, niin sitten minä vastaan tarjoiluista.
Yhdessä sovimme, mitä kukin tulijoista hankkii ja tekee. Sama uutena vuotena kun tapaamme kaveriperheiden kanssa. Harvan budjetti pitää 10 -20 ihmisen ruokkimiseta ja juottamisesta. Silloin on suuri apu, kun joku tuo kalat/viinit/oluet/jälkkärin...
Niin ja on se kivakin osallistua juhliin sillä tavalla. Me viemme mummulaan kalkkunan ja hirvipaistin.
Minä teen ainakin laatikot ja teen tai ostan valmiina jonkun kalaruoan, siskoni tekee yleensä ainakin rosollin ja kasvissyöjänä jonkun muun kasvisruoan ja äitini hoitelee kinkun, kastikkeen ja jälkiruoan.
Ja kun olen kaksi viimeistä joulua tehnyt kaikki ruoat, siivoukset ja muut järjestelyt, niin nyt kun pääsemme muualle, menen sinne valmiiseen.
Äitini on kova kokkaamaan ja tekee sitä myös työkseen. Joka joulu sitä tulee kysyttyä tuonko jotain ja vastaus on aina: ei tarvitse. Olen sitten vienyt lasten leipomia pipareita ja joulutorttuja.